دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: متروی قم ؛ شاید 20 سال دیگر

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    12,119
    ارسال تشکر
    25,003
    دریافت تشکر: 20,366
    قدرت امتیاز دهی
    2459
    Array

    پیش فرض متروی قم ؛ شاید 20 سال دیگر

    متروی قم ؛ شاید 20 سال دیگر
    استان قم جزو كلانشهرهای كشور است كه میزان عبور و مرور و زائرپذیری فراوانی دارد و از سویی دیگر با مشكلاتی همچون ترافیك و آلودگی هوا مواجه است كه مرتفع كردن این مشكلات در گرو بهره مندی از سایر ناوگان‌های حمل و نقل همچون مترو است.

    استان قم جزو یكی از كلانشهرهای كشور است كه با توجه به قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی 17 استان و حضور بارگاه ملكوتی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران از حجم بالای زائر و عبور و مرور برخوردار است كه همین نكته باعث بوجود آمدن مشكلات و گره‌های ترافیكی و آلودگی هوا در این استان شده و موجباتی را فراهم آورده تا مسئولان برای حل معضلات ترافیكی و رهایی از مشكلاتی كه گریبانگیر كلانشهرها است از سایر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در این شهر بهره‌مند شوند كه باتوجه به بافت قم، مترو بهترین گزینه و انتخاب است.

    به گزارش خبرنگار مهر، مترویی كه در حال حاضر با توجه به مشكلات اعتباری كه گریبانگیر آن شده رسیدن به مقصدش را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
    این مشكل زمانی بر سر زبان‌ها افتاد كه مهندس محمدرضا باقرپناهی، رئیس شورای اسلامی استان قم در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی كه در تیرماه سالجاری صورت گرفت به روند كند احداث پروژه مترو اشاره و ادامه این روند را موجب عدم اتمام ساخت آن در این شهر تا 20 سال آینده دانست. مسئله‌ای كه چندماه بعد یعنی در دیماه سالجاری حجت الاسلام محمد آتش‌زر رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز بر آن اشاره كرد و در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی از امكان توقف ساخت مترو قم، سخن به میان آورد.

    وی در این دیدار از انجام تنها 850 متر از این پروژه خبر داد و عدم اختصاص اعتبارات پیش بینی شده را منجر به توقف این طرح عنوان كرد.

    سخن از امكان توقف طرحی عظیم مانند مترو در كلانشهری مانند قم در حالی است كه معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار مهر، حجم بالای زائران، افزایش میزان تردد در سطح شهر بویژه در محدوده مركزی و محدویت معابر در قم را از جمله عوامل مهم در ضرورت احداث مترو و حتی احداث این نوع حمل و نقل عمومی را بهترین گزینه می‌داند.

    مسیح الله معصومی در این گفتگو زمان‌بندی پنج ساله برای احداث مترو در قم را مورد اشاره قرار داد كه بر اساس زمانبندی مقرر شده بود در سال اول 15 درصد پیشرفت فیزیكی داشته باشد.

    مترو هفت درصد از زمانبندی مشخص شده عقب است

    براساس گفته‌های معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری قم، این پروژه هم اكنون تنها هشت درصد پیشرفت داشته و به عبارتی هفت درصد از آنچه برای سال اول تعیین شده بود، عقب است.

    حسن بختیاری، سخنگوی شورای شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینكه بخش عمده تامین اعتبار پروژه مترو بر عهده دولت است، به عدم تامین اعتبارات لازم برای این پروژه اشاره و از عدم پیشرفت و سرعت پائین احداث مترو قم خبر داد.

    این گفته‌ها در حالی است كه مدیرعامل سازمان قطار شهری قم به ادامه روند ساخت مترو در قم و عدم توقف آن تأكید دارد.

    احداث مترو در زمانبندی مشخص شده

    علی اكبر حكمت كه به نظر می‌رسد سایر گزینه‌های تامین اعتبار برای این پروژه را بر روی میز دارد به توانمندی بسیار بالای پیمانكار پروژه اشاره كرده و با قاطعیت از اتمام پروژه در زمانبندی مشخص شده پنج ساله و حتی كمتر از آن سخن می‌گوید.

    مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفته‌های سایر مسئولان درباره عقب ماندن هشت درصدی پروژه در سال اول را تأیید می‌كند، وی به خرید دستگاه TMB با وجود تحریم‌ها اشاره و ورود این دستگاه به پروژه را موجب افزایش سرعت عمل و جبران عقب ماندگی طی سال‌های آینده زمانبندی خبر می‌دهد.

    حكمت ورود این دستگاه به پروژه را كه بنا به اظهارات وی، فرودین‌ماه سال 92 است، موجب سرعت در حفر تونل و افزایش سرعت در احداث دانست.

    وی همچنین به سایر گزینه‌ها برای تأمین اعتبار مترو اشاره دارد و استفاده از آورده پیمانكار، ایجاد شرایط برای دریافت تسهیلات 40 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی، استفاده از اعتبارات استانی و استفاده از فاینانس از طریق قرار داد با كشور چین را از راهكارهایی می‌داند كه تا دریافت بودجه ملی برای عدم توقف روند احداث مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ضمن تشریح خط A متروی قم كه احداث آن از سال گذشته آغاز شده است، طول این خط را 14 و هشت دهم كیلومتر عنوان كرد كه از محدوه قلعه كامكار تا منطقه جمكران را با احداث 14 ایستگاه تحت پوشش قرار خواهد داد.

    وی در ادامه با اشاره به افتتاح كارخانه ساخت Segment كه در ساخت تونل‌های مترو و عدم ریزش آن تأثیر دارد، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خبر می‌دهد كه تولید این محصول نیز روند سرعت ساخت مترو را افزایش خواهد داد.

    مترو در حال حاضر در برخی از كلانشهرهای كشور همچون، اهواز، شیراز، تبریز، اصفهان، كرج و اراك در حال احداث است و به نظر می‌رسد در این شهرها نیز با مشكل اعتبار مواجه باشد.

    تهران و مشهد نیز از جمله كلانشهرهایی هستند كه پروژه احداث مترو در برخی از ایستگاه‌های آن به مرحله بهره برداری رسیده و شواهد نشان می‌دهد كه این وسیله حمل و نقل عمومی بهترین گزینه برای استفاده در كلانشهرها است.

    ​​


  2. 5 کاربر از پست مفید وحید 0319 سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 30th December 2012, 02:22 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31st October 2012, 04:00 PM
  3. استودیو آی وی وی و تولید واقعیت درعصر بازتولید مجازی
    توسط وحید 0319 در انجمن معماری- معماری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31st October 2012, 04:00 PM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 29th June 2010, 08:09 PM
  5. گفت‌وگوی اختصاصی آهنگتو با بهنام صفوی درباره‌ی شايعه‌ی غيرمجاز
    توسط LaDy Ds DeMoNa در انجمن معرفی هنرمندان موسیقی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 8th December 2009, 01:02 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •