دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

موضوع: برنامه نویسی گرافیک در c و ++c

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    کامپیوتر(مهندسی نرم افزار)
    نوشته ها
    18,304
    ارسال تشکر
    4,182
    دریافت تشکر: 19,008
    قدرت امتیاز دهی
    222
    Array

    پیش فرض برنامه نویسی گرافیک در c و ++c

    مقدمه:
    اکنون بیش از 15 سال از انتشار کامپایلرهایی همچون ++Turbo C برای توسعه در محیط DOS می گذرد و در طی این سال ها امکانات و کتابخانه های بسیاری به زبان های C و ++C اضافه شده است از جمله STL در ++C که بسیاری از الگوریتم های معروف و پرکاربرد مانند پشته ، لیست پیوندی ،انواع صف ، انواع مرتب سازی ها و غیره را بدون نیاز به پیاده سازی در اختیار شما قرار می دهد که برای بهره مندی از این امکانات می بایست از کامپایلرهای جدید و به روز 32/64 بیتی استفاده کرد، از جمله:
    ++Visual C و ++minGW/Dev C (کد باز و رایگان) و C++‎Builder و ...

    نکته: امروزه در محیط های آموزشی سراسر دنیا از نسخه های رایگان این کامپایلرها و یا کامپایلرهای کد باز به عنوان جایگزینی برای ++Turbo C استفاده می کنند.

    سوال- آیا می توان از توابع گرافیکی قدیمی graphics.h در محیط های جدید برنامه نویسی مانند Visual C++ /Borland C++‎builder / gcc / mingw و ... استفاده کرد؟

    خیر، این توابع از جمله توابع 16 بیتی قدیمی و منسوخ شده بورلند می باشند که برخلاف تفکر برخی از نوآموزان، جزئی از این زبان نیست.

    لذا برای توسعه های جدید، چندین راه وجود دارد:

    روش 1) اولین و بهترین روش برای کار با گرافیک مخصوصا برای دانشجویان، روی آوردن به نوشتن برنامه های غیر کنسولی می باشد (با زبان C++‎/C) همانند سایر برنامه های ویندوز اما فقط در سطح ساده و برای نمایش اشکال گرافیکی و البته بدون داخل شدن در مباحث های پیشرفته واسط کاربری. (به این شکل که پنجره ای ایجاد نموده و در آن شروع به رسم اشکال گرافیکی کنید)

    در ویندوز دوستان می توانند با توابع گرافیکی GDI و +GDI از طریق شیوه های win32 و MFC با کامپایلرهای ++VC و ++DevC و یا از طریق VCL با کامپایلر C++‎Builder این کار را انجام دهند.
    توجه کنید که با مطالعه بخش گرافیکی یکی از لینک های زیر در مدتی بین دو هفته تا یک ماه قادر به ایجاد برنامه های گرافیکی، بازی ساده گرافیکی و همین طور کار با mouse و keyboard خواهید بود:

    برای win32 (سطح پایین ،اما یادگیری با مراجع زیر بسیار راحت می باشد):
    http://www.functionx.com/win32/index.htm
    http://www.winprog.org/tutorial/

    برای MFC (کمی ساده تر از مورد فوق)
    http://www.functionx.com/visualc

    برای VCL
    http://www.functionx.com/bcb/index.htm


    -------------------------------
    روش 2) استفاده از توابع کنسولی مایکروسافت برای command prompt ویندوز ، لیست این توابع در لینک زیر موجود می باشد:
    لیست توابع کنسولی مایکروسافت

    در این روش شما باید معادل توابع graphics.h را که در محیط Turbo C و کامپایلر های سری قدیم بورلند وجود داشت را با توابع 32 بیتی کنسولی مایکروسافت پیاده سازی کنید، به عنوان مثال برای gotoxy و clrscr لینک زیر را مشاهده کنید:
    معادل توابعی مثل gotoxy و clrscr در ++VC

    توجه به این مورد ضروری می باشد که محیط command prompt ویندوز محیطی کاملا متفاوت از محیط 16 بیتی DOS می باشد و نباید انتظار داشته باشید که تمامی امکانات 16 بیتی قدیمی توسط این کامپایلرها به همان شکل در اختیار شما قرار گیرد، از جمله رسم اشیاء گرافیکی همانند قبل در این روش امکان پذیر نیست و جداول و اشکال ساده می بایست توسط خطوط و کارکترها پیاده سازی شوند، اما این قابلیت در اختیار شما قرار می گیرد که بتوانید از اکثر توابع پیشرفته سیستم عامل در محیط کنسول استفاده کنید.

    لینک زیر شامل مثال ها و آموزش های کامل در زمینه استفاده از همین توابع کنسولی win32 می باشد، پس قبل از هر کاری ابتدا نگاهی به نمونه های پیاده سازی شده در این سایت بیاندازید:
    http://www.adrianxw.dk/SoftwareSite/index.html

    -------------------------------
    روش 3) روش ساده تر از مورد قبل، استفاده از کتابخانه های 32 بیتی آماده غیر استاندارد و معادل graphic.h می باشد که برخی از آن ها open source (کد باز) نیز می باشد، مانند WinBGI که می توانید فایل های آن را از صفحه زیر دانلود کرده و استفاده کنید:
    فایل های مربوط به WinBGI به همراه یک نمونه مثال

    توجه کنید که این کتابخانه از توابع گرافیکی win32 استفاده می کند و برای نمایش آن ها پنجره سیاه دیگری همانند کنسول باز می شود که قادر هستید در آن اشکال گرافیکی را همانند برنامه های ویندوز به سادگی برنامه های گرافیکی Turbo C رسم کنید.

    -------------------------------
    روش 4) آخرین و بدترین روش برگشتن به محیط قدیمی ++Turbo C و استفاده از همان توابع گرافیکی graphics.h می باشد که در برخی کتاب ها از جمله کتاب C جعفرنژاد قومی به آن پرداخته شده است. (البته امیدوارم به عنوان یک دانشجو و یا حتی کسی که می خواهد در حد پروژه های ساده با این زبان آشنا شود این گزینه را انتخاب نکنید)
    شنبه : یارب العالمین 1شنبه : یا ذاالجلال والاکرام
    2شنبه : یا قاضی الحاجات 3شنبه : یاارحم الراحمین
    4شنبه : یا حی یاقیوم 5شنبه : لا اله الا الله الملک الحق المبین
    جمعه : اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

  2. 4 کاربر از پست مفید آبجی سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 15th March 2010, 12:42 AM
  2. دانلود: برترين برنامه هاي رايگان 1388
    توسط Victor007 در انجمن سایر نرم افزارها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 12th December 2009, 12:42 PM
  3. مقاله: تفاوتهاي برنامه ريزي استراتژيک در سازمانها
    توسط MR_Jentelman در انجمن مجموعه مدیریت اجرایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 27th July 2009, 10:14 AM
  4. سنجش موفقيت برنامه ريزي فناوري اطلاعات
    توسط engeneer_19 در انجمن مباحث فناوری اطلاعات
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26th July 2009, 08:33 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •