دومین تونل شهری طویل دنیا افتتاح می شود
این تونل از سوی انجمن تونل سازی جهان به عنوان دومین تونل طویل دنیا در سال 2012 شناخته شد و به طور حتم یكی از نقاط اوج تونل سازی در كشور است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از بهره برداری آزمایشی تونل نیایش در روز شنبه 28 بهمن ماه خبر داد و گفت: این تونل از سوی انجمن تونل سازی جهان به عنوان دومین تونل طویل دنیا در سال 2012 شناخته شد و به طور حتم یكی از نقاط اوج تونل سازی در كشور است.
به گزارش مهر، مازیار حسینی بیان كرد: پروژه تونل نیایش یك پروژه در ابعاد ملی و حتی فراملی است كه در مدت زمانی استثنایی و با كیفیت مناسب و هزینه قابل قبول تحویل شهروندان می شود.
وی با بیان این كه در آستانه بهره برداری آزمایشی تونل نیایش هستیم افزود : عملیات اجرایی این تونل از 6 فروردین سال 90 به طور رسمی آغاز شد و ما در 24 اسفند همان سال جشن پایان حفاری تونل را برگزار كردیم . با این حساب عمده حفاری های تونل 11 ماه به سرانجام رسید و سپس مراحل بعدی كار از جمله تثبیت ، بتن ریزی كف ، عایق بندی، زه كشی وغیره در دستور كار قرار گرفت.
حسینی با اشاره به این كه تونل نیایش 10 هزار و 252 متر طول دارد تصریح كرد: برای نخستین بار در تاریخ كشور دو راهی ها را تجربه كردیم و در تونل نیایش عملیات اجرایی دو راهی ها انجام شد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: عملیات تونل نیایش یكی از بزرگترین عملیات حفاری شده در زمین آبرفتی و دقیقا در زیر دریاچه پارك ملت قرار دارد .
حسینی با بیان اینكه تونل نیایش در سال 2012 در انجمن تونل سازی جهان مطرح شد گفت : این تونل از سوی انجمن تونل سازی جهان به عنوان دومین تونل طویل دنیا در سال 2012 شناخته شد و به طور حتم یكی از نقاط اوج تونل سازی در كشور است .
معاون شهردار تهران اضافه كرد: تمام تلاش مان را كردیم كه هیچ درختی در پارك ملت قطع نشود كه خوشبختانه این موضوع اتفاق نیافتاد و هیچ درختی از این پارك كم نشد.
حسینی در ادامه با اشاره به روش های نوینی كه در تونل نیایش به كار گرفته شده است اظهار كرد: ما زمانی كه در میانه راه بودیم تیارك اروپا با طراحی 2004 بود اما در سال 2012 تیارك 2011 ابلاغ شد و ما تصمیم گرفتیم بر اساس تیارك 2011 مباحث مربوط به تهویه، تاسیسات و غیره را انجام دهیم.
وی با تاكید بر اینكه تونل نیایش براساس اخرین استانداردهای روز دنیا است خاطر نشان كرد: ما دو تونل مجزا داریم كه برای حفظ ایمنی و فضای تخلیه امن یك میان دو راهی را باید حفر می كردیم .كه طبق استانداردها این كار انجام شد.
حسینی اضافه كرد: تونل نیایش در یكی از مناطق بسیار آبدار تهران حفاری شده و جهت تونل شرقی – غربی است و این در حالی است كه حركت آب در تهران شمالی – جنوبی است با این حال به همت دوستان هم اكنون تونلی ساخته شده كه یك قطره آب از هیچ كجای آن نمی چكد.
معاون شهردار تهران تاكید كرد : تونل نیایش تونلی امن با ویژگی های بهره برداری مناسب است كه با همكاری پلیس راهبر و معاونت حمل و نقل ترافیك بهره برداری از آن به صورت مرحله ای انجام خواهد شد .
حسینی تصریح كرد: وقتی یه سازه ای به بهره برداری می رسد استقبال گسترده ای به جهت دیدن از این سازه صورت می گیرد به همین دلیل زمانی كه تونل نیایش افتتاح شد بعد از دو هفته كه تقاضای كاذب آن كاهش یافت خروجی كردستان نیز به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: تونل شمالی نیایش مسیر شرق به غرب است و خالی كننده ترافیك بزرگراه صدرخواهد بود .
حسینی با بیان اینكه تونل نیایش در ابتدا روزها باز خواهد بود افزود: عملا این اقدام برای تست آزمایشی تونل است و به طور حتم ظرف یك ماه این تونل كاركرد خود را پیدا خواهد كرد.
معاون شهردار تهران با تاكید بر اینكه مسیر غرب به شرق تونل نیایش نیز هم اكنون آماده است تصریح كرد: با وجود آماده بودن این مسیر نباید حجم ترافیك را به بزرگراه صدر وارد كنیم چرا كه از نظر ایمنی صلاح نیست وقتی كه جرثقیل های غول آسا (گنتری-كرین) در حال كار هستند ایمنی شهروندان را به خطر بی اندازیم .
حسینی با بیان اینكه بزرگراه صدر مسیر عابر پیاده نداشته است اظهار كرد: هم زمان با دو طبقه شدن این بزرگراه بهسازی بزرگراه صدر نیز در دستور كار قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران درپاسخ به این پرسش كه میزان هزینه های تونل نیایش چقدر بوده است نیز گفت: برای پروژه صدر - نیایش یك میلیارد دلار بودجه پیش بینی شده بود كه هم اكنون 800 میلیارد تومان در تونل نیایش و 350 میلیارد تومان در پروژه صدر قرارداد داریم كه هیچ كدام از این قراردادها هنوز پر نشده است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)