سلام
شما هم خسته نباشید
بدون وضو وارد مسجد شدن گناه محسوب نمیشه. با وضو وارد مسجد شدن بهتره. اگر منظورتون اینه که باید احترام نگه داشته بشه بله بهتره که با وضو وارد مسجد شد.
اما اگر کسی عذر شرعی داره (یعنی نیاز به غسل واجب داره) نباید وارد مسجد بشه. و احکام خاص خودش رو داره.
نمازخانه در حکم مسجد نیست. و بدون وضو هم میشه وارد شد. و بدون وضو وارد شدن گناه ندارد.
امام خمینی (ره)
آزاد کردن یک بنده یا اطعام 60 مسکین یا روزه گرفتن 60 روز پشت سر هم که یک ماه و یک روز پشت هم و ما بقی آن را به تدریج می توان روزه گرفت.
تحریرالوسیله، ج2، ص 113، م 9 و ج 2، ص 109، م 28
آیت الله اراکی (ره)
کفاره عمل نکردن به نذر عمداً، یک بنده آزاد کند یا 60 فقیر را سیر کند و یا دو ماه روزه بگیرد پشت سر هم.
مسائل الواضحه، ج 2، 1372، ص 145، م 2668
آیت الله بهجت (ره)
اگر از روی عمد به نذر خود عمل نکند، باید یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر نتواند 3 روز روزه بگیرد.
توضیح المسائل، 1382، ص 427، م 2137
آیت الله تبریزی (ره)
اگر عمداً با نذر مخالفت کند باید کفاره مخالفت با قسم را بدهد.
مسائل منتخبه، 1382، ص 360، م 1229
آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
کفاره نذر مثل کفاره قسم است.
استفتائات جدید، ج1، ص 73 س 374 و 376
کفاره حنث قسم آزادکردن یک برده یا اطعام و یا پوشاندن ده فقیر به نحو تخییر است. در صورت عدم توانایى بر هیچ یک، باید سه روز روزه بگیردکه بنابر مشهورواجب است پى در پى باشد. (ویکی فقه)
آیت الله خویی (ره)
اگر از روی عمد به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد و کفاره آن همان کفاره حنث قسم است.
توضیح المسائل، ص 482 م 2662
آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
اگر از روی اختیار با نذرش وفا نکند باید کفاره بدهد و کفاره آن مانند کفاره مخالفت با قسم است.
توضیح المسائل، ص 535 م 2662
آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)
اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد یعنی یک بنده آزاد کند یا به 60 فقیر یک مد طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد.
توضیح المسائل،ج 2، ص 276 م 2662
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
اگر انسان از روی اختیار به نذرش عمل نکند باید کفاره بدهد و احوط در کفاره نذر برای کسانی که عاجزند از آزاد کردن بنده، 60 مسکین را اطعام کند و اگر عاجز بود جمع کند بین پوشاندن 10 فقیر و دو ماه روزه پی در پی و با عجز از پوشاندن ده فقیر اکتفار به دو ماه روزه کند و دو ماه پی در پی یعنی یک ماه و یک روز پشت هم باشد و بقیه به فاصله اشکال ندارد.
توضیح المسائل، 1385 ص 541 م 2662
هدایة العباد، ص 263، م 9
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد؛ یک بنده آزاد کند و یا به 60 فقیر طعام دهد و یا دو ماه پشت سر هم روزه بگیرد که یک ماه و یک روز آن را پشت هم و ما بقی را با فاصله روزه بگیرد.
توضیح المسائل، 1383، ص 484 م 2789
احکام واضحه، ص 446، م 2014
آیت الله گلپایگانی (ره)
اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد یعنی یک بنده آزاد کند یا به 60 فقیر طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد ( که یک ماه و یک روز آن پشت هم باشد و جایز است مابقی با فاصله بگیرد.)
توضیح المسائل، 1414 هـ. ق، ص 453، م 2663 و 2662
هدایة العباد، ج 2، ص 204، م 697
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
اگر کسی از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره دهد یعنی یک بنده آزاد کند یا به 60 فقیر طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد.
احتیاط واجب آن است که 31 روز آن پی در پی باشد.
توضیح المسائل، 1383، ص 445، م 2286، ص 261 م 1453
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بده؛ یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را سیر کند یا بپوشاند و اگر این ها را نتواند باید 3 روز پی در پی روزه بگیرد.
توضیح المسائل، 1379، ص 716، م 2718 و 2717
کاربر جدید
سلام
اگر کسی پولی را برای خریدن جهیزیه پس انداز کند بهش خمس تعلق می گیرد؟
همکار تالار مذهبی
بگذارید این یکی را من جواب دهم:
بله تعلق می گیرد
و اگر می خواهید برای جهیزیه پولی پس انداز کنید بهتر است خود جهیزیه را خریداری کنید و در گوشه ای جمع کنید یا این که اگر پولتان به اندازه است قطعه زمینی بخرید زیرا به این دو صورت خمس تعلق نمی گیرد
اینک پرسش خودم:
من یک کتاب کمک درسی را بصورت کپی شده دارم . آیا می توانم از آن استفاده کنم ؟
در آستانه مهر قلم ها گوش تیز می کنند تا در دفتر انتظار اینگونه دیکته کنند ، ابری نیست ، ماه پشت ابر نیست ، او آمد ، او در باران آمد ...![]()
همکار تالار مذهبی
خیلی ممنون که جوابمو تند و تند دادین
یعنی کاملا متوجه شدم![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
عزیزان فصل امتحانا داره شروع میشه ها
اگه من از جزوه ام استفاده کنم و ایراد شرعی داشته باشه تقصیر شماست![]()
در آستانه مهر قلم ها گوش تیز می کنند تا در دفتر انتظار اینگونه دیکته کنند ، ابری نیست ، ماه پشت ابر نیست ، او آمد ، او در باران آمد ...![]()
یار همیشگی
یار همیشگی
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)