نکاتی در مورد عیب یابی شبکه Troubleshooting))
وابستگی به منابع شبكه در ساليان اخير بطرز چشمگيری افزايش يافته است. در دنيای امروز ، موفقيت يك سازمان با قابليت در دسترس بودن شبكه آن گره خورده است. بديهی است كه در چنين مواردی توان تحمل سازمان ها در زمان بروز يك مشكل در شبكه و انجام عادی فعاليت های روزمره بطرز محسوسی كاهش می يابد. همين موضوع باعث شده است كه اشكال زدائی شبكه به عنوان يكی از عناصر حياتی و تعيين كننده در اكثر سازمان ها مورد توجه جدی قرار بگيرد .
استفاده از يك رويكرد سيستماتيك بهترين گزينه موجود به منظور اشكال زدائی است . استفاده از يك رويكرد غيرسيستماتيك صرفاً باعث از دست دادن منابع ارزشمندی همچون زمان و ساير منابع می گردد و در برخی موارد حتی می تواند باعث وخيم تر شدن اوضاع شود. برای اشكال زدائی شبكه در اولين مرحله می بايست پس از مشاهده و بررسی علائم اوليه اقدام به تعريف فرضيات کرد . در ادامه ، می بايست تمامی مسائلی كه دارای استعداد لازم جهت ايجاد فرضيات می باشند را شناسائی نمود . در نهايت و با استفاده از يك رويكرد كاملاً سيستماتيك می بايست هر عامل احتمالی تاثيرگذار در بروز مشكل بررسی تا در صورت عدم داشتن نقش موثر در بروز مشكل آن را از ليست فرضيات حذف کرد . در چنين مواردی همواره می بايست از فرضياتی كه دارای احتمال بيشتری می باشند كار را شروع و بتدريج به سمت فرضياتی با احتمال كمتر حركت نمود .
رويكرد ساختيافته
در اين روش به منظور اشكال زدائی شبكه های مبتنی بر پروتكل TCP/IP می بايست سه محور اساسی زير را مورد توجه قرار داد :
محور اول : مشخص كردن عناصری كه باعث بروز مشكل شده اند
• سرويس گيرندگان : سرويس گيرنده و يا سرويس گيرندگانی كه عملاً دچار مشكل شده اند و امكان استفاده از منابع موجود در شبكه را ندارند .
• سرويس دهندگان ، چاپگرها و ساير منابع شبكه نظير اينترنت كه سرويس گيرندگان با آنها مشكل دارند .
• شبكه موجود : كابل ها ( در صورتی كه بی سيم نباشد ) ، هاب ها ، سوئيچ ها ، روترها ، فايروال ها ، و ساير عناصر موجود در زيرساخت شبكه بين سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان .
• شرايط محيطی : شرايط خارجی نظير قطع جريان برق ، تعمير و نگهداری ساختمان و ساير مواردی كه ممكن است سرويس دهی شبكه را تحت تاثير قرار دهد .
• محدوده بروز مشكل : چه تعداد از سرويس گيرندگان و يا سرويس دهندگان دارای مشكل هستند .
• محدوده زمانی بروز مشكل : مشكل ايجاد شده در چه مقطع و يا مقاطع زمانی ايجاد می شود و ماهيت آن به چه صورت است : هميشگی ، تصادفی و يا بندرت.
• نوع مشكل ارتباطی : در كدام لايه امكان برقراری ارتباط وجود ندارد : لايه فيزيكی ، شبكه ، انتقال و يا کاربرد ، تائيد و يا كنترل دستيابی و ...
• بررسی Log ها و خطاها : مشاهده و بررسی پيام های خطا بر روی سرويس گيرنده ها و ...
محور دوم : مشخص كردن مراحل اشكال زدائی
• بررسی محيط انتقال فيزيكی برای سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان و سخت افزار استفاده شده در ساخت شبكه . بدين منظور ، می بايست كابل ها و کارت های شبكه بررسی و نسبت به نصب و عملكرد صحيح آنها اطمينان حاصل نمود .
• برسی پيكربندی TCP/IP سرويس گيرندگان ، سرويس دهندگان و ساير سخت افزارهائی كه از آنها در ساخت شبكه استفاده می گردد . بر روی سرويس گيرنده و سرويس دهنده ، می بايست آدرس های IP ، sunbet ، تنظيمات Default Gateway ، سرويس دهنده DNS و ... بررسی گردند.
• بررسی ارتباط روتينگ بين سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان .( بدين منظور می توان از دستوراتی نظير Ping , Pathping , tracert و ساير ابزارهای مشابه به منظور بررسی صحت ارتباط end-to-end TCP/IP در سطح شبكه ، استفاده از packet sniffing به منظور مانيتورينگ session لايه transport ، استفاده از nslookup و telnet و ساير ابزارها به منظور اشكال زدائی لايه application نظير مسائل name resolution ، مسائل تائيديه و ... استفاده نمود )
محور سوم : درك مناسب ، طرح پرسش و تست
• به منظور تسريع در امر اشكال زدائی و گرفتار نشدن در سيكل های بسته ، می بايست با نحوه عملكرد پروتكل ها به خوبی آشنا بود . اشكال زدائی موفقيت آميز TCP/IP به درك و شناخت مناسب از نحوه كاركرد اين پروتكل و ابزارهای اشكال زدائی بستگی دارد.
• نوع پرسش و نحوه پاسخ به آن ، نحوه ذخيره سازی و ايجاد ارتباط بين اطلاعات دريافتی با اطلاعات ذخيره شده ، يكی از اركان مهم در موفقيت اشكال زدائی شبكه محسوب می گردد . اشكال زدائی ، هنری است ارزشمند كه موفقيت آن به استفاده مناسب از منطق و بصيرت بستگی دارد .
• در نهايت ، به منظور محدود کردن شعاع عمليات اشكال زدائی ، می بايست همه چيز را تست نمود. بدين منظور ، می توان از نرم افزارهای متنوع اشكال زدائی استفاده نمود .
علاقه مندی ها (Bookmarks)