-
من و پروفسور بارتزال
سلام به همه برو بچ گل و نابغه و نخبه بالفعل و به قول يكي بالقوه و معمولي و خلاصه هر كي دوس داره ايده بده هر چند ايده اش عملي نباشه هرچند ايده هاش مثل خودم يهويي ممكنه يه خونه رو بياره پايين يكي رو بفرسته گوشه بيمارستان .. بگذريم حالا به نظر هر كسي اختراع و اكتشاف و ابداع يه معني ميده ..چيزي كه مهمه رشد قدرت خلاقيت هستش ..
اما اين تاپيك چه ربطي به پروفسور بارتزال و مسابقه داره .. خوب ربطشم الان ميگم به دوستان
اگه كارتون پروفسور بارتزال يادتون باشه درباره دانشمند مخترعي بود كه هر وقت مشكلي پيش ميمد مينشست و فكر ميكرد و يه ايده جديد تو ذهنش ميمد و بعدم ميساختش
حالا مسابقه نخبگان هم به اين صورته كه هر كسي كه ايده اي داره تو ذهنش ميتونه اينجا مطرح كنه ..ايده اي درباره ساخت يه دستگاه يا سيستم و.. خلاصه ايده اي كه نو و تازه و خلاق باشه
لازم به توضيح است كه لازم نيست اون ايده حتمان عملي باشه بلكه اون ايده يا طرح ميتونه زائده ذهن خلاق شما باشه.. اون طرح ميتونه يه دستگاه باشه براي راحتي و رفاه .. يا سرعت بخشيدن به دنياي ما يا رفع نيازهاي اساسي و يا غير اساسي ما و ... حالا اتفاق جالبي كه اينجا ميفته اينكه امكان ساختشو از نظر علمي بررسي ميكنيم البته در حد توان و علمي كه داريم و همه دوستان هم نظرشون رو بگند
با توضيحاتي كه گفتم نيازي نيست كه شما مخترع و يا مهندس فني رشته خاص و يا .. بلكه هر كسي ميتونه طرحشو اينجا مطرح كنه
به دوستان زير پس از راي گيري شوراي علمي سايت و همچنين راي گيري پايان نظر سنجي همين تاپيك جوايز نفيسي اهدا خواهد شد. جواير طبق معيار هاي خاص و به دوستاني كه بهترين ايده رو داشته باشند و همچين دوستاني كه بهترين راه ها رو براي عملي كردن ايده و طرح ها بدهند اهدا خواهد شد .. ضمن اينكه از طرف شوراي مديران به طور تاپيك عمومي تقدير و اعلام عمومي خواهد شد ...
از همه دوستان ميخام كه تو اين مسابقه شركت كنند و ايدهاشونو مطرح كنند خدا رو چه ديدي شايد واقعان پروفسور بارتزال اينجا محقق شد .. ;)
قوانين تاپيك و مسابقه اينكه با اينكه دوس داريم فضاي دوستي و شوخي بين بچه ها باشه امااااااااا به هيچ وجه تاپيك ها حالت تمسخر پيدا نكنه و به شخص و يا ايده اي چه در قالب كلام مستقيم و چه غير مستقيم توهيني نشود .. ممكنه كساني دوس داشته باشند اينجا پست بدند كه هيچ تجربه عملي و علمي خاصي نداشته باشند ولي ايده اي داشته باشند كه هيچ اشكالي نداره و كاملا استقبال ميكنيم .. پس به جون بابابزرگم راس ميگم اگه كسي از اين نوع پستها بزنه در وحله اول پاكش ميكنم و در وحله دوم تا سر حد بن كردنش خواهم رفت .. والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
خیلی جای خوب و باحالیه {happy} این طوری حداقل ذهنمون خلاقیتش جریان پیدا می کنه .
راستش من همیشه تو فکر یه ماشین یک نفره بودم که زیاد جانگیره شاید به اندازه ی یه میز تحریر متوسط اندازش باشه، دی اکسید کربن تولید نکنه، توشم خوب جا داشته باشه ها، این طوری خیلی راحت می تونستم جاهایی که می خوام برم و بیام، حتی برا پارکش هم زیاد جا نمی خواست، موقعی که خورشید هست از نور اون به عنوان سوخت استفاده کنه وقتیم که خورشید بره از سوخت دیگه ای استفاده کنه 8->
کسی بهم نخنده ااااا، هر چند اگرم خندید عیبی نداره {happy} .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
ممنون مينا خانوم كه لبيك گفتند .. طرحتون جالبه و كاملا عملي.. كاملا عملي ميگم چون ساخته شده و حيف كه فيلم و يا عكسي ازش ندارم .. ماشين دو نفره بود نيروي برقش توسط باتريهاي خورشيدي تامين ميشد حداكثر سرعتش 60 كيلومتر بود .. از نظر فني هم ميتونم براتون توضيح بدم كه چه جوري كار ميكرد و اينكه چه مزايا و معايبي داشت .. اينو فك ميكنم سال 98 تو يه مسابقه اختراعات ماشينهاي با سوخت پاك ديدم كه فك ميكنم تو المان و بين المللي برگزارشده بود .. اما سوال اينجاست كه فك ميكنيد چرا اين طرح به صورت توليد انبوه در نيمد ؟
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
تاپیک خوبیه!
من هم نه این که زیاد دوچرخه سواری می کنم به خیلی وقت پیش به ذهنم رسیده بود که ترمزای دوچرخه رو ABS (ضد قفل) کنم. وقتی این تاپیک رو دیدم یه هو به ذهنم رسید. در مورد این فکر هم یه طرحی دارم که نقشه شماتیک کشیدم واسش. همون طوری هم که خودتون می دونید در اثر محکم گرفتن ترمز، چرخ قفل کرده و دوچرخه سر می خوره و نسبت به شیب جاده یا خیابون منحرف می شه. حالا اگه هم چرخ جلو قفل کنه که دیگه خدا باید به دادمون برسه!
اگه فردا این برنامه Solidwork رو تونستم به این ویندوز 7 نصب کنم نقشه ها رو می کشم توش و این جا قرار می دم اگه هم نصب نشد، همون نقشه های شماتیک رو میزارم.
در ضمن اینم بگم که این طرح فقط در حد یه نقشه هستش و فقط نحوه عمل کرد کار رو نشون می ده و هیچ محاسبه ای توش انجام ندادم!
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
اما سوال اينجاست كه فك ميكنيد چرا اين طرح به صورت توليد انبوه در نيمد ؟
سلام
دلیلش رو بطور عمده بیان کردن و اینه که همیشه خورشید وجود نداره و تا زمانی که نتونن عدم خورشید را توجیه کنن این کار نمیتونه بصرفه باشه .
نقل قول:
من هم نه این که زیاد دوچرخه سواری می کنم به خیلی وقت پیش به ذهنم رسیده بود که ترمزای دوچرخه رو abs (ضد قفل) کنم
ترمز ضد قفل دوچرخه وجود داره ....
اگر طرحتونو بیشتر بیان کنید ممکنه اونطوری نباشه که تاکنون وجود داشته
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
عکس نذار .
این عکسا تاپیک بهم میریزن . توضیح بده فقط .
ای ولا
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
عکس نذار .
این عکسا تاپیک بهم میریزن . توضیح بده فقط .
ای ولا
اشکان جان اتفاقا فکر می کنم با عکس بهتر ذهن آدم کار کنه و ذهن همه به سمتی که ما فکر می کنیم کشیده بشه.
چرا که اگه هر کس از ایده ای که داره ، یه تصویر مشابه و یا تصویری رسم کنه و بذاره خیلی بهتر هم هست.
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
خوب عکسک بذار ، یعنی عکی کوچولو . تازشم ! توی گوگل سرچ کنی اینو میاره دیگه یکم مایه بذار خوب مرد حسابی با فوتوشاپ خوشکلش کن زیرش یچیزی بنویس افکت بذار . برای همین میگم عکس نذار دیگه آدم بد تر دپرس میشه .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
تاپیک خوبیه . جالبه باحاله ولی یه مشکلی هست که رشته ی همه فنی مهندسیه و طرحاشونم در همون زمینه اس . یکی مثه من که تو مایه های دارو و پزشکی طرح داره مظلوم واقع می شه تازشم جذابیتی نداره واسه کسی چون اطلاعات در این باره .
می شینم نگا می کنم که بقیه چه طرحی می دن یه وقت دیدین که ذهن منم یه ایده ی مهندسی و اینا داد !!{big green}
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
در مورد اينكه چرا طرح ماشين با انرژي خورشيدي در حد طرح و استفاده خاص باقي موند چند تا دليل وجود داشت كه در واقع معايب دستگاه بود كه يكيشو اشكان خان گفتند .. نبود هميشگي خورشيد در همجا .. دوم اينكه بايد سلولهاي خورشيدي رو سطح قرار ميگرفتند بنابراين ماشين بايد به يه شكل خاص طراحي ميشد .. و اينكه انرژي توليدي توسط سل هاي خورشيدي زياد نبود و ماشين مون تو سطح صاف جاده ميتونست حركت كنه يعني تو سربالايي ميذاشتمون .. برا اين رفع اين مشكل از باتري هاي نيكل كادميم استفاده كردند كه تا حدي مشكل رو حل ميكرد ولي نياز به شارژ طولاني داشت ( با انرژي خورشيدي ) بنابراين هم از تركيب شارژ با برق استفاده كردند و هم از استفاده با سل خورشيدي ..
ولي يه سوال برا خودم پيش اومد كه به جز استفاده از انرژي خورشيدي ميتونيم از وسيله نقليه اي استفاده كنيم كه از سوختهاي ديگه اي استفاده كنه كه با توجه به وضع ترافيك به درد يه شهري مثل تهران يا شهرهاي بزرگ بخوره ؟
در مورد ترمز اي بي اس تا اونجايي كه من ميدونم با استفاده از اصل اينرسي حركتي ساخته شده حالا نميدونم براي وسائط نقليه با دو چرخ هم ساخته شده يا نه .. اگه كسي توضيحاتي در مورد ساختار ترمز اي بي اس داره لطفا بذاره
اصغر جان شما هم طرحتو بذار برسيش كنيم تا اونجايكه كه بشه از نظر فنيش كمك ميكنم
و امااااااا اتفاقا فريبا خانوم محض اطلاعتون تو سه چهار تا مسابقه اي كه شركت كردم بايد بهتن بگم طرحها و ايده ها اتفاقا برعكس اونچيزي كه فك ميكنيد يه چيز پيچيده و خيلي خاص نيست و اتفاقا كساني هم كه رتبه ميارند ايدهاي مهندسي پيچيده اي ندارند .. كاغذ نسوز .. شارژر بي سيم ..تابلو تبليغاتي .. و اتفاقا از علوم و تجربي و حتي انساني هم طرح ها خيلي زياد بود فك كنم سال سال 79 يا 80 بود كه يه طرح از علوم انساني رتبه سوم كشوري رو اورد بين اونهمه طرح هاي فني و مهندسي ..
خودم يه طرح دارم كه اتفاقا به سبب درگيري خيلي شديد كه با رشته پزشكي داره نميدونم چطوري دنبالش كنم و اونم ساخت اعضاي مصنعي انسانه
مثلا براي ساختن يه دست مصنوعي نياز به 24 عدد ميكرو موتور پله اي داريم و ميشه دستي شبيه دست واقعي انسان ساخت البته نه به اون قابليت چرخش ولي براي كسي كه ارنجش از ارنج قطع شده ميتونه دستي باشه كه بتونه كارهاي روزانشو انجام بده
تهيه و ساخت سيستم مكانيكي رو ميشه انجام داد اما چيزي كه مهمه اتصال سيستم مكانيكي به اعصاب انسانه .. براي هدايت و كنترل قسمت مكانيكي دسي كه ما ساختيم از يه سي پي يو برنامه نويسي شده ميشه استفاده كرد و با هر فرماني ميشه يك يا چند تا موتو خاص رو در جهت مختلف حركت داد .. فرمانهاي ورودي سي پي يو يه صورت صفر و يك منطقي يعني صفر و پنج يا هر پالسي كه بشه اونو تقويت كرد و به عنوان فرمان به ورودي سي پي يو اعمال كرد .. مشكل اينجاست كه نميدونم كه اعصابي كه فرمان رو ميدند چطوري و با چه جريان و ولتاژي اين كارو انجام ميدند ؟ اينجا به رشته هاي پزشكي خيلي نياز هست
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
خودم يه طرح دارم كه اتفاقا به سبب درگيري خيلي شديد كه با رشته پزشكي داره نميدونم چطوري دنبالش كنم و اونم ساخت اعضاي مصنعي انسانه
مثلا براي ساختن يه دست مصنوعي نياز به 24 عدد ميكرو موتور پله اي داريم و ميشه دستي شبيه دست واقعي انسان ساخت البته نه به اون قابليت چرخش ولي براي كسي كه ارنجش از ارنج قطع شده ميتونه دستي باشه كه بتونه كارهاي روزانشو انجام بده
تهيه و ساخت سيستم مكانيكي رو ميشه انجام داد اما چيزي كه مهمه اتصال سيستم مكانيكي به اعصاب انسانه .. براي هدايت و كنترل قسمت مكانيكي دسي كه ما ساختيم از يه سي پي يو برنامه نويسي شده ميشه استفاده كرد و با هر فرماني ميشه يك يا چند تا موتو خاص رو در جهت مختلف حركت داد .. فرمانهاي ورودي سي پي يو يه صورت صفر و يك منطقي يعني صفر و پنج يا هر پالسي كه بشه اونو تقويت كرد و به عنوان فرمان به ورودي سي پي يو اعمال كرد .. مشكل اينجاست كه نميدونم كه اعصابي كه فرمان رو ميدند چطوري و با چه جريان و ولتاژي اين كارو انجام ميدند ؟ اينجا به رشته هاي پزشكي خيلي نياز هست
این طرح به رشته ی مهندسی پزشکی مربوطه . واسه انجام این طرح شما نیاز دارین که آناتومی بدن رو بدونین .
من یه طرحی دارم واسه سیستم های دارورسانی نوین . دارو رو ابتدا تو یه ماده ای لود می کنیم . این ماده یه سری ویژگی داره مثلا در دمای پایین محلوله و در دمای بدن به صورت ژل در میاد . دارو رو در حالت محلول به اون لینک میکنیم بعد زیر پوست تزریق میکنیم . ماده به حالت ژل در میاد . دارو کم کم و بتدریج از اون آزاد میشه . این سیستم دارو رسانی خیلی مزیت داره مثلا واسه بیمارانی مثل دیابتی ها دیگه لازم نیست که هر روز انسولین تزریق کنند . می شه با تغییراتی در مادمون این سیستم رو هوشمند کنیم . مثلا با تغییراتی که می دیم آزاد سازی دارو رو کنترل کنیم .که با تغییر ph یا افزایش قند خون از حد نرمال آزاد سازی دارو از سیستم بیشتر بشه .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
در مورد ترمز ABS براي دوچرخه توضيحاتي رو بدم:
توضيحاتي در مورد سوار شدن قطعات اين سيستم:
اين سيستم داراي دو وزنه که بسته به سرعت دوچرخه مي تونه تا 4 وزنه افزايش پيدا کنه مي باشد اين وزنه ها بر روي صفحه اي که در مرکزيت چرخ بايد نصب بشه توسط راهنماهاي خود قرار مي گيرند. هر وزنه توسط يک فنر (که بايد نيروي آن محاسبه بشه) به لوله مانندي که به مرکزيت صفحه اصلي با ياتاقان وصل شده، وصل مي شوند! اين لوله مي تواند در جاي خود بچرخد و در درون آن رزوه هاي با گام بزرگ وجود دارد.
در درون اين لوله ي رزوه دار يک پيچ مانندي قرار مي گيرد که با چرخش اين لوله اين پيچ حرکت خطي انجام مي دهد. بر سر اين پيچ سيم ترمز وصل مي شود که به انتهاي اهرم نشان داده شده در شکل وصل مي گردد. سيم ترمزي که از دسته فرمان آمده است به اهرم دومي ترمز از بالا وصل مي شود.
نحوه عمل کرد:
اين سيستم با نيروي گريز از مرکز کار ميکنه. وقتي که شخصي با سرعت در حال روندن دوچرخه هستش، اگه ناگهان ترمز رو بگيره طوري که چرخ به صورت آني قفل کنه! باعث مي شه که وزنه ها به طرف بيرون پرتاب بشن و در نتيجه مو جب چرخش لوله رزوه دار وسطي مي گردند، در نتيجه پيچ داخل لوله به طرف داخل کشيده شده و باعث مي شه که سيم ترمزي که از اين قسمت به زير اهرم هاي ترمز وصل هستش کشيده بشن، در نتيجه موجب مي شه که از نيروي لنت هاي ترمز از روي رينگ چرخ برداشته بشه، و اين خودش سبب مي شه که چرخ قفل شده در عرض چند دهم يا صدم ثانيه از حالت قفل آزاد بشه!
يه سوال پيش مياد که در هنگام چرخيدن چرخ وزنه ها از هم باز ميشن، براي جلوگيري از اين مشکل هم مي تونيم از خارهايي استفاده کنيم که از باز شدن وزنه ها جلوگيري بشه و وقتي که چرخ به صورت آني قفل شد از مسير وزنه ها بره بيرون و وزنه ها بتونن به راحتي پرتاب بشن.
اين طرح من بود اينم دوباره تاکيد مي کنم که هيچ محاسبه اي روي اين انجام نشده به نظر خودم در حد تئوري هستش، اينم نمي دونم که وجود داره يا نه!!
در ضمن اشکان جون يه سري ترمز هاي ديسکي براي دوچرخه اومده که اونا اگه منظورتون اونا هستن، من تستشون کردم و ABS نيستن و قفل مي کنن چرخ رو اين ترمزها!!
Solid work که نصب نشد واسه ويندوز 7.
اينم عکس نقشه شماتيک:
http://uc-njavan.ir/uploder/files/y88/1-2-3/photo5.jpg
لینک غیر مستقیم برای عکس:
http://www.4shared.com/file/11283810...81/photo5.html
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
و امااااااا اتفاقا فريبا خانوم محض اطلاعتون تو سه چهار تا مسابقه اي كه شركت كردم بايد بهتن بگم طرحها و ايده ها اتفاقا برعكس اونچيزي كه فك ميكنيد يه چيز پيچيده و خيلي خاص نيست و اتفاقا كساني هم كه رتبه ميارند ايدهاي مهندسي پيچيده اي ندارند .. كاغذ نسوز .. شارژر بي سيم ..تابلو تبليغاتي .. و اتفاقا از علوم و تجربي و حتي انساني هم طرح ها خيلي زياد بود فك كنم سال سال 79 يا 80 بود كه يه طرح از علوم انساني رتبه سوم كشوري رو اورد بين اونهمه طرح هاي فني و مهندسي ..
منظور اینه که این طور طرح ها نیاز به اطلاعات مهندسی داره ، به عنوان مثال این طرحی که مطرح کردید مربوط به مهندسی پزشکی میشه و یه پزشک مستقیما نمی تونه کمک کنه ، مهندسین پزشکی اطلاعاتی در زمینه پزشکی و مهندسی دارن که با تلفیق هر دو میشه یه همچین طرح هایی رو عملی کرد.
نقل قول:
تهيه و ساخت سيستم مكانيكي رو ميشه انجام داد اما چيزي كه مهمه اتصال سيستم مكانيكي به اعصاب انسانه .. براي هدايت و كنترل قسمت مكانيكي دسي كه ما ساختيم از يه سي پي يو برنامه نويسي شده ميشه استفاده كرد و با هر فرماني ميشه يك يا چند تا موتو خاص رو در جهت مختلف حركت داد .. فرمانهاي ورودي سي پي يو يه صورت صفر و يك منطقي يعني صفر و پنج يا هر پالسي كه بشه اونو تقويت كرد و به عنوان فرمان به ورودي سي پي يو اعمال كرد .. مشكل اينجاست كه نميدونم كه اعصابي كه فرمان رو ميدند چطوري و با چه جريان و ولتاژي اين كارو انجام ميدند ؟ اينجا به رشته هاي پزشكي خيلي نياز هست
میشه یه مقدار بیشتر در این مورد توضیح بدید؟ من متوجه نشدم :-?
چطوری می خواید سیستم مکانیکی رو به اعصاب دست متصل کنید؟
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
تاپیک خوبیه . جالبه باحاله ولی یه مشکلی هست که رشته ی همه فنی مهندسیه و طرحاشونم در همون زمینه اس . یکی مثه من که تو مایه های دارو و پزشکی طرح داره مظلوم واقع می شه تازشم جذابیتی نداره واسه کسی چون اطلاعات در این باره .
می شینم نگا می کنم که بقیه چه طرحی می دن یه وقت دیدین که ذهن منم یه ایده ی مهندسی و اینا داد !!{big green}
اگر نخبه بودن و فکر متفکر داشتن تنها در رشته های فنی است ، حق با توئه ..! ;)
ولی نخبه در همه چی ما داریم و مغز متفکر در محدوده ای محصور نیست و می تونه آزادانه هر طرحی بده و به هر چی فکر کنه.
مثلا نظری در مورد اختراع دارویی که باعث بشه انسان دروغ نگه و امثال اینها :">
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
در مورد ترمز اي بي اس تا اونجايي كه من ميدونم با استفاده از اصل اينرسي حركتي ساخته شده حالا نميدونم براي وسائط نقليه با دو چرخ هم ساخته شده يا نه .. اگه كسي توضيحاتي در مورد ساختار ترمز اي بي اس داره لطفا بذاره
اصل اینرسی بیان خاصیت پتانسیل ماده است که بطور عمده در مواد لاستیکی دیده میشه و حتی فولاد هم ازین قاعده مستثنی نیست . و این اصل در ساختار ترمز های هیدرولیک بیشتر وجود داره .
ترمز ضد قفل مکانیزمی مثل آفتامات خوردو داره ، برخلاف ترمز هیدرولیک که یکسره قفل میشه ، با قطع و وصل شدن زبانه ترمز و دیسک از قفل شدن ترمز میکاهد و به نوعی نیرو را در سرتاسر دیست تقسیم میکند .
در دوچرخه هم بر روی دیست سوراخ هایی وجود داره که باعث ضربه زدن زبانه به دیسک میشه تا ترمز قفل نکنه .
نقل قول:
مثلا براي ساختن يه دست مصنوعي نياز به 24 عدد ميكرو موتور پله اي داريم و ميشه دستي شبيه دست واقعي انسان ساخت البته نه به اون قابليت چرخش ولي براي كسي كه ارنجش از ارنج قطع شده ميتونه دستي باشه كه بتونه كارهاي روزانشو انجام بده
در این مورد از نظر من موتور ها ی پله ای و یا استفاده از میکروکنترولر ها مارو از مکانیزم اصلی دور میکنه و یه نوع روبات محسوب میشه . نظر من اینه که مواد الکترو مغناطیس میتونه شبیه ساز بسیار مناسبی برای تاندون ها و ماهیچه های عضلانی باشه .
نقل قول:
تهيه و ساخت سيستم مكانيكي رو ميشه انجام داد اما چيزي كه مهمه اتصال سيستم مكانيكي به اعصاب انسانه .. براي هدايت و كنترل قسمت مكانيكي دسي كه ما ساختيم از يه سي پي يو برنامه نويسي شده ميشه استفاده كرد و با هر فرماني ميشه يك يا چند تا موتو خاص رو در جهت مختلف حركت داد .. فرمانهاي ورودي سي پي يو يه صورت صفر و يك منطقي يعني صفر و پنج يا هر پالسي كه بشه اونو تقويت كرد و به عنوان فرمان به ورودي سي پي يو اعمال كرد .. مشكل اينجاست كه نميدونم كه اعصابي كه فرمان رو ميدند چطوري و با چه جريان و ولتاژي اين كارو انجام ميدند ؟ اينجا به رشته هاي پزشكي خيلي نياز هست
قسمت نخا مناسبترین مکان برای دریافت فرمان های عصبی بدن هست . و سنسورهای ریزپردازنده میتونن ازین طریق برخی نیاز هارو رفع کنن. اما نکته ای که مد نظره این هست که فعلا تا نتونیم شبیه سازی اندام رو صورت بدیم نمیتوانیم از اعصاب برای یک سری پیچ و مهره استفاده کنیم و به نوعی بدن این هارو پس میزنه .
من در نمایشگاه های مختلف میکروهای پردازنده ی شبیه سازی رو دیدم که بر ساس برنامه های داده شده میتونن حرکات غیر دقیق رو بخوبی انجام بدن ، یعنی ممکنه نتونن با یک مداد بنویسن اما میتونن به فرض بایه آب پاش محیطی رو آب پاشی کنن . و در علم رباتیک و کامپیوتر این مورد شبیه سازی در اولویت قرار داره .
نقل قول:
من یه طرحی دارم واسه سیستم های دارورسانی نوین . دارو رو ابتدا تو یه ماده ای لود می کنیم . این ماده یه سری ویژگی داره مثلا در دمای پایین محلوله و در دمای بدن به صورت ژل در میاد . دارو رو در حالت محلول به اون لینک میکنیم بعد زیر پوست تزریق میکنیم . ماده به حالت ژل در میاد . دارو کم کم و بتدریج از اون آزاد میشه . این سیستم دارو رسانی خیلی مزیت داره مثلا واسه بیمارانی مثل دیابتی ها دیگه لازم نیست که هر روز انسولین تزریق کنند . می شه با تغییراتی در مادمون این سیستم رو هوشمند کنیم . مثلا با تغییراتی که می دیم آزاد سازی دارو رو کنترل کنیم .که با تغییر ph یا افزایش قند خون از حد نرمال آزاد سازی دارو از سیستم بیشتر بشه .
این سیستم خیلی شبیه به دستگاه هرمونی بدن هست ، اگر انواع غدد رو مورد بررسی قرار بدید خواهید دید که با تحریک دستگاه عصبی فعالیت نوسانی ای رو ترتیب میدن . به فرض یک انسان سالم برای ترشح انسولین از لوزوالمعده استفاده میکنه و در بیماران دیابتی به دلیل عفت ترشح این هورمون ناچاریم از روش تزریق استفاده کنیم که شما نظرتون بر این هست که به واسطه ی ژلاتین و یا حالت ژلاتین شدن در بدن صورت بگیره و طوری باشه که قند باعث حل شدن این ماده در بدن بشه .
خیلی طرح خوبیه
از نظر من مشکلی در ساختش وجود نداره نیاز به کمی اطلاعات شیمی و داروسازی هست
بهتره بیشتر برای خودتون حالت سکرت نگه دارید
عکسی که قرار دادی من نتونستم مشاهده کنم ، اما مشابه این سیستم گریز از مرکزی که گفتی رو میتونم برای مثال بزنم . اگر به کلیک نور بالای اتوموبیل های دهه ی قبلی نگاه کنی کنار پدال بودن و سیستمس طوریه که شباهت هایی رو به این شیوه ی ترمزی که گفتی داره .
نیروی گریز از مرکز خیلی موثره در کنترل سرعت چون بینظمی بسیار کمی درش دخیل هستو خیلی راحت قابل کنترله . طرحتو قبول دارم بهتره بیشتر روش کار کنی و عملیش کنی.
نقل قول:
در ضمن اشکان جون يه سري ترمز هاي ديسکي براي دوچرخه اومده که اونا اگه منظورتون اونا هستن، من تستشون کردم و abs نيستن و قفل مي کنن چرخ رو اين ترمزها!!
بله ، اصل ترمز ضد قفل خاصیت الکترونیکی هست .
که این ترمز هایی که در دوچرخه وجود داره بخاطر عدم دقت در طراحیشون با مشکل مواجه میشند .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
اگه فرض كنيم مغز انسان بهئعنوان فرمانده كل بدن اون عمل ميكنه مشابه اين مغز ميكرو كنترلر در سيستم دست ساخت انسان هستش كه به عنوان مركز فرمان اعمال مكانيكي رو به طور خودكار توسط برنامه از قبل نوشته شده يا به صورت هوشمند بر اساس اطلاعات دريافتي از سنسور ها و دستگاهاي جانبي ميگيره .. اما ميكروها توسط درگاه ورودي يشون فرمانهايي رو مبني بر صدور يك فرمان ميتونن از كاربر بگيرند و مطابق با اون عمل كنند .. مثلا من قبلان تو برنامه اي كه براي ميكرو نوشتم يه خط برنامه گذاشتم كه به محض دريافت فرمان فلان خروجي فلان رو فعال كن و فلان دستگاه جانبي رو فعال كن .. اين توضيحات رو دادم كه با ساختار ميكرو تا حدودي همه دوستان اشنا بشند .. حالا فرض رو بر اين بگيريم كه يك برنامه نوشته شده از قبل و درون حافضه برنامه ميكرو قرار داده شده .. كه با صدور هر فرمان به درگاه وررودي اي وي ار ميتونه مثلا چهار تا موتور را فعال كنه مثلا چهار تا موتور مربوط به مفصل انگشتان و انگتا رو جمع كنه .. اين كار امكان پذيره .. يعني رباتي ميتونيم بسازيم كه شبيه دست انسان باشه و اعمال فرمان مثل دست انسان عمل كنه .. اما مسئله اي كه اينجا وجود داره پيوند دادن قسمت سخت افزاري طرح با بدن انسانه
اين مستلزم اونكه بدونيم اعصاب انسان چطوري فرمان رو به اعضا صادر ميكنه ؟ تا اونجاييكه كه من ميدونم اينكار با اعمال يك جريان خيلي كوچيك به بافتها انجام ميشه .. مهم نيست كه اين ولتاژ چقد باشه در هر حدي كه باشه ميشه تقويتش كرد مهم اينكه بدونيم مثلا براي حركت دادن يك انگشت چه اعصابي و به چه بافتهاي فرمان ميدند؟
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
عکسی که قرار دادی من نتونستم مشاهده کنم ، اما مشابه این سیستم گریز از مرکزی که گفتی رو میتونم برای مثال بزنم . اگر به کلیک نور بالای اتوموبیل های دهه ی قبلی نگاه کنی کنار پدال بودن و سیستمس طوریه که شباهت هایی رو به این شیوه ی ترمزی که گفتی داره .
نیروی گریز از مرکز خیلی موثره در کنترل سرعت چون بینظمی بسیار کمی درش دخیل هستو خیلی راحت قابل کنترله . طرحتو قبول دارم بهتره بیشتر روش کار کنی و عملیش کنی.
عکس رو ویرایش کردم مجبور شدم یه لینک غیر مستقیم بزارم!
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
اشكان خان ميشه توضيح بدي كه چطوري مواد الكترو مغناطيس ميتونه شبيه ساز بافت انسان باشه ؟ يعني مثلا من كه ميخام چهار تا انگشت رو جمع كنم با مواد الكتروغناطيس چطوري ميتونم اين كار بكنم يادمون باشه كه عضلات علاوه بر چرخش بايد داراي قدرت و همچنين كنترل شده اونم نه به صورت اف و اني بلكه تحت كنترل باشند.. در مورد ميكرو بايد بگم كه الان ار سيستمي كه قراره هوشمند عمل كنه از ميكرو استفاده ميكنه ميكرو ها فرمان ها رو منظم و سرعت و دقت كار رو بالتر ميبرند .. هر رباتي كه قراره به طور هوشمند عمل كنه ازميكرو بهره ميبره .. در مورد اين طرحي كه من گفتم در واقع ما دو تا فرمان داريم يكي سنسي ( احساسي كه عضو از محيط ميگيره ) و دوم فرماني كه ما به عضوميديم .. از اونجاييكه كه ما نميتونيم ميكرو رو تو مغز جاسازي كنيم بنابرابن بايد تو خود دست مكايكي تعبيه بشود كه رابط بين فرمانهاي ورودي و خروجي باشه
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
اصغر جان مطلب و طرحتو خوندم اما متوجه نشدم كه وزنه ها كجا قرار ميگيرند بايد اشكال كاملتري رو بذاري تو سايت تو از نظر فني و فيزيكي بيشتر بتونيم برسيش كنيم .. سوالي كه براي خودم پيش اومد اينكه با توجه به اين كه تعدل نيرو و گشتاور در هنگام چرخيدن چرخ هم از نظر سرعت و هم از نظر ايجاد تعادل مهمه و با توجه به اينكه قراره اين وزنه ها حركتت كنند ايا اين وزنه ها باعث از بين رفتن بالانس چرخ نميشند ؟
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
amir
اصغر جان مطلب و طرحتو خوندم اما متوجه نشدم كه وزنه ها كجا قرار ميگيرند بايد اشكال كاملتري رو بذاري تو سايت تو از نظر فني و فيزيكي بيشتر بتونيم برسيش كنيم .. سوالي كه براي خودم پيش اومد اينكه با توجه به اين كه تعدل نيرو و گشتاور در هنگام چرخيدن چرخ هم از نظر سرعت و هم از نظر ايجاد تعادل مهمه و با توجه به اينكه قراره اين وزنه ها حركتت كنند ايا اين وزنه ها باعث از بين رفتن بالانس چرخ نميشند ؟
وزنه ها توی شیار های صفحه اصلی (دایره بزرگ) قرار می گیرند که یه جورایی راهنمای وزنه ها هم به شمار میاد.
خوب این وزنه ها در حول مرکز چرخ که خود چرخ حول اون قرار می گیرند می چرخه، وزن هر دو وزنه هم با هم برابر هستش و نیروی فنر ها هم یکی هستن، واسه همین فکر نکنم تاثیری به بالانس و تعادل بذاره. این در صورتی اتفاق میفته که وزن یکی از وزنه ها بیشتر یا کمتر از اون یکی باشه اون وقت در هنگام چرخش چرخ رو می کوبه، یعنی بالانس رو به هم می زنه!
اگه وقت کردم یه شماتیک هم از قطعات سوار شده واستون می کشم و میزارم!
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
ببینید ، میکروکنترولر یه نوع مغز هست ، هم میتونه برنامه ریزی شده باشه و هم هوشمند .
اگر قراره که ما از مغز انسان و اعصاب انسان استفاده کنیم الزامی برای مغز دوم وجود نداره اما اگر بخواهیم از موتور استفاده کنیم لازمه .... .
نباید فراموش کنی که موتور پله ای هم وابسته به الکتریسیته ومغناطیس هست پس نمیتونیم لکترومغناطیس رو ازین رابطه دور کنیم . این رو عرض کردم در جواب شماکه گفتید نیرو هم مهمه اگر در حالت اول نیرو وجود داره در هر حالت هم طبق پایستگی نیرو برقرار خواهد بود . در حالت کلی با کم کردن اجزای موتور ضریب اصطکاک پایین اومده و راندمان بالاتری نیز خواهیم داشت .
در دید کلی شما یک آهنربای الکترومغناطیس ساده رو باید در نظر بگیرید " یک میله که دورش سیم پیچیده شده باشه و به دوسر سیم برق وصل بشه " با تغییر جهت اختلاف پتانسیل قائدتا" قطب تغییر میکنه .
این تغییر قطب دقیقا شبیه به x,y در موتور های پله ای هست . برای افزایش دقت ما میتونیم بجای استفاده از 24 موتور پله ای از 2400 آهنربای الکترومغناطیس استفاده کنیم که اینها با تغییر قطب و ححالت انعطاف پذیری دقیقا شبیه سازی از تاندون های بدن باشند و کنترل اونها خیلی خیلی تمیز و حساب شده هست و هیچ گونه اختلالی در چرخش ، گردش ، ضربه زدن ، کش اومدن و نیرو وارد کردن ایجاد نخواهد شد .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
amir http://www.njavan.com/forum/enlighte...s/viewpost.gif
اصغر جان مطلب و طرحتو خوندم اما متوجه نشدم كه وزنه ها كجا قرار ميگيرند بايد اشكال كاملتري رو بذاري تو سايت تو از نظر فني و فيزيكي بيشتر بتونيم برسيش كنيم .. سوالي كه براي خودم پيش اومد اينكه با توجه به اين كه تعدل نيرو و گشتاور در هنگام چرخيدن چرخ هم از نظر سرعت و هم از نظر ايجاد تعادل مهمه و با توجه به اينكه قراره اين وزنه ها حركتت كنند ايا اين وزنه ها باعث از بين رفتن بالانس چرخ نميشند ؟
اینم یه شماتیک از قطعات سوار شده که الان کشیدم!
http://uc-njavan.ir/uploder/files/y88/1-2-3/photo8.jpg
لینک غیر مستقیم واسه این عکس:
http://www.4shared.com/file/11284881...fb/photo8.html
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
خوب اصغر جان اون قسمتی که رزوه داره برای باز شدن باید بچرخه . آیا وقتی ترمز میگیریم اون قسمت میچرخه و سفت میشه یا اون دو تا وزنه باعث چرخیدنش میشن ؟
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ashkan
خوب اصغر جان اون قسمتی که رزوه داره برای باز شدن باید بچرخه . آیا وقتی ترمز میگیریم اون قسمت میچرخه و سفت میشه یا اون دو تا وزنه باعث چرخیدنش میشن ؟
اگه تو توضیحات توجه کرده باشین قسمت رزوه دار که با فنر به وزنه ها وصل شده بر اثر نیروی ناگهانی قفل شدن چرخ و پرتاب شدن وزنه ها، می چرخه و چون دارای رزوه یا گام بلند هستش باعث میشه پیچ داخل اون به مقدار تاثیر نیرو داخل بیاد.
درضمن این ذهنیت ایجاد نشه که رزوه ها مثل رزوه های پیچ و مهره هستن، نه این طور نیست، فاصله یه رزوه با رزوه ی بالایی (گام) طوری باید طراحی بشه که وقتی اون قطعه پیچ مانند توی لوله ی رزوه دار با دست قرار بگیره و بعد رها بشه این قطعه پیچ مانند به خودی خود با چرخش به داخل نفوض می کنه و اگه قطعه رو وارونه کنیم همون قطعه پیچ مانند با چرخش (با نیروی خودش) بیرون بیاد.
به این صورت هم می شه گفت که داخل لوله ای در طول 5 سانتی متر تقریبا از ابتدا تا انتهای لوله فقط 2 دور رزوه وجود داره. (که باید محاسبه بشه)
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
آقا اصغر به نظرتون میشه بجای اون فنر ها و دستگیره از سیستم الکترو مغناطیس استفاده کرد ، تا به زدن یه دکمه بر اثر آهنربا همون کاری صورت بگیره که اون وزنه ها و فنر و سیم ترمز انجام میدن ؟ مثلا این کار روی موتور سیکلت صورت بگیره .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ashkan
آقا اصغر به نظرتون میشه بجای اون فنر ها و دستگیره از سیستم الکترو مغناطیس استفاده کرد ، تا به زدن یه دکمه بر اثر آهنربا همون کاری صورت بگیره که اون وزنه ها و فنر و سیم ترمز انجام میدن ؟ مثلا این کار روی موتور سیکلت صورت بگیره .
بله چرا نمی شه ولی باید قدرت آهنربا یا میدان مغناطیسی زیاد بشه چون ترمزای موتور سیکلت خیلی قوی تر از دوچرخه هستش! همین طور وزن خود موتور تاثیر داره، خود این مکانیزم می تونه واسه چرخ جلو باشه و برای چرخ عقب چون سیمی نیست باید تغیراتی روش صورت بگیره که میتونه یه بادامک به قسمت چرخنده اضافه بشه تا در هنگام ترمز های ناگهانی با چرخیدن اندکی از این بادامک، از نیروی لنت ها به مقدار نیروی تولیدی توسط سیستم کاسته بشه!
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
خوب من قبلا روی ترمز مغناطیس مانور داده بودم . میدونستم طرح شما هم با این سبک عملی تر و کاربردی تره این به عنوان یه پیشنهاد بود که جهت مکانیزه شدن طرح میتونه کمکتون کنه .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ashkan
خوب من قبلا روی ترمز مغناطیس مانور داده بودم . میدونستم طرح شما هم با این سبک عملی تر و کاربردی تره این به عنوان یه پیشنهاد بود که جهت مکانیزه شدن طرح میتونه کمکتون کنه .
همه حرفاتون درست ولی واسه داشتن یه میدان مغناطیسی قدرت مند که بتونه اون سیم رو یه کم عقب بکشه نیاز به یه منبع قدرت داره که کار گذاشتن اون رو دوچرخه وزن زیادی رو می گیره همون طوری هم که خودتون می دونین واسه دوچرخه نیم کیلو هم نیم کیلو هستش;) ولی برای موتور سیکلت خیلی عالی می تونه باشه!
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
این سیستم خیلی شبیه به دستگاه هرمونی بدن هست ، اگر انواع غدد رو مورد بررسی قرار بدید خواهید دید که با تحریک دستگاه عصبی فعالیت نوسانی ای رو ترتیب میدن . به فرض یک انسان سالم برای ترشح انسولین از لوزوالمعده استفاده میکنه و در بیماران دیابتی به دلیل عفت ترشح این هورمون ناچاریم از روش تزریق استفاده کنیم که شما نظرتون بر این هست که به واسطه ی ژلاتین و یا حالت ژلاتین شدن در بدن صورت بگیره و طوری باشه که قند باعث حل شدن این ماده در بدن بشه .
ماده ژل شونده می تونه زیست تخریب پذیر باشه یا نباشه . قند خون باعث حل شدن بیشتر ژل نمی شه باعث افزایش سرعت ازاد سازی دارو میشه .
نقل قول:
خیلی طرح خوبیه
از نظر من مشکلی در ساختش وجود نداره نیاز به کمی اطلاعات شیمی و داروسازی هست
بهتره بیشتر برای خودتون حالت سکرت نگه دارید
اولا ممون که تایید کردی!!
دوما اینجا همه میان طرحاشونو می گن تا سایر دوستان نظرشون رو بگن و راهنمایی و اینا کنن . سکرت نگه داشتن معنی نداره !
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
ماده ژل شونده می تونه زیست تخریب پذیر باشه یا نباشه . قند خون باعث حل شدن بیشتر ژل نمی شه باعث افزایش سرعت ازاد سازی دارو میشه .
من تصورم این بود که با آزا دشدن دارو ژل هم آزاد میشه و از بدن دفع میشه .
یعنی موادی داخل خون در گردش باشن که اولا آسیبی به بدن نرسونن از جمله گرفتگی مجرای رگ ثانیا بعد از رها سازی دارو به مرور توسط کلیه تصویه و دفع بشه .
اگر اون ژل که شما میگید حل نمیشه . راه دفعش چه هست ؟
نقل قول:
دوما اینجا همه میان طرحاشونو می گن تا سایر دوستان نظرشون رو بگن و راهنمایی و اینا کنن . سکرت نگه داشتن معنی نداره !
خوب درسته ، اما طرحی که حرفو حدیثی براش باقی نمیمونه و خودتتون میتونید اجراش کنید بهتره محفوظ بمونه . همیشه همینطور بوده ، تا یه مقطعی شیوه کار ذکر میشه اما زمان اجرا که میرسه دیگه نباید چیزی گفته بشه چون ممکنه طرح دزدیده بشه .
همون طور که گفتید اینجا برای اعلام نظره . منم نظرم این بود که سکرت باشه در کل میل خودتونه .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
همه حرفاتون درست ولی واسه داشتن یه میدان مغناطیسی قدرت مند که بتونه اون سیم رو یه کم عقب بکشه نیاز به یه منبع قدرت داره که کار گذاشتن اون رو دوچرخه وزن زیادی رو می گیره همون طوری هم که خودتون می دونین واسه دوچرخه نیم کیلو هم نیم کیلو هستش;) ولی برای موتور سیکلت خیلی عالی می تونه باشه!
نه اتفاقا "
شما اگر کمی با پاسکال سروکار داشت هباشید میتونید با نیروی خیلی خیلی کم این کارو انجام بدید .
همون طور که هیدرولیک با نیروی خیلی هم میتونه یه تریلی 18 چرخو نگه داره توی سرازیری . این مورد هم میتونه با بهتره گیری از همین قوانین کاربردی باشه .
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ashkan
نه اتفاقا "
شما اگر کمی با پاسکال سروکار داشت هباشید میتونید با نیروی خیلی خیلی کم این کارو انجام بدید .
همون طور که هیدرولیک با نیروی خیلی هم میتونه یه تریلی 18 چرخو نگه داره توی سرازیری . این مورد هم میتونه با بهتره گیری از همین قوانین کاربردی باشه .
اولش گفتم که هیچ محاسبه ای روش انجام ندادم!!
من که دارم میرم سربازی هر کدوم از بچه ها دوست داشتن می تونند که این طرح رو ادامه بدن! من اول تیر ماه 88 رفتنی هستم!:(
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
سلام ... چه تاپیک باحالی ... آقا یه ذره صبر کنید منم برسم بهتون {happy}...
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
اما سوال اينجاست كه فك ميكنيد چرا اين طرح به صورت توليد انبوه در نيمد ؟
خب دلیلش رو آقا اشکان گفتن، اما برا حلش می تونیم ماشین یک نفره ی کوچولومون رو مجهز کنیم به یه سیستمی که تا خورشید هست از انرژیش استفاده کنه و همین که دید انرژی خورشید کفاف نمی کنه به صورت خودکار از سوخت دیگه ای مثل گاز، بنزین یا یه سوخت دیگه ای که تو فکرم هست ( حالا بعدا میگم{happy} ) استفاده کنه ( فکر کنم آقا مصطفی متوجه شدن چی میگم{happy} دقیقا منظورم ترکیبی از دوتا ماشینی هست که عکسش رو زدن، منتها فرقش اینه که از لحاظ سیستم و سوخت مصرفی پیشرفته تره )
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
پاسخ " مینا خیابانی "
این نظر مفیدی هست که دوگانه باشه انرژی خودرو ها ، اما مساله ی مهم این هست که سیستم ترمودینامیک و الکترونیکی خیلی با هم فرق داره و اگر قرار باشه یک سیکل ترکیبی رو بر خودروی شخصی اعمال کنیم هزین ههای هنگفتی متحمل میشیم .
در رابطه با ماشینی که شاید بسیاری از مردم دنیا مد نظرشون هست .
عقیده من اینه که ما میتوانیم از الکتریسیته ساکن در سطح زمین به اضافه ی جاذبه و مغناطیس ثابت استفاده کنیم نظرتون در این باره چه هست ؟
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ashkan
ببینید ، میکروکنترولر یه نوع مغز هست ، هم میتونه برنامه ریزی شده باشه و هم هوشمند .
اگر قراره که ما از مغز انسان و اعصاب انسان استفاده کنیم الزامی برای مغز دوم وجود نداره اما اگر بخواهیم از موتور استفاده کنیم لازمه .... .
نباید فراموش کنی که موتور پله ای هم وابسته به الکتریسیته ومغناطیس هست پس نمیتونیم لکترومغناطیس رو ازین رابطه دور کنیم . این رو عرض کردم در جواب شماکه گفتید نیرو هم مهمه اگر در حالت اول نیرو وجود داره در هر حالت هم طبق پایستگی نیرو برقرار خواهد بود . در حالت کلی با کم کردن اجزای موتور ضریب اصطکاک پایین اومده و راندمان بالاتری نیز خواهیم داشت .
در دید کلی شما یک آهنربای الکترومغناطیس ساده رو باید در نظر بگیرید " یک میله که دورش سیم پیچیده شده باشه و به دوسر سیم برق وصل بشه " با تغییر جهت اختلاف پتانسیل قائدتا" قطب تغییر میکنه .
این تغییر قطب دقیقا شبیه به x,y در موتور های پله ای هست . برای افزایش دقت ما میتونیم بجای استفاده از 24 موتور پله ای از 2400 آهنربای الکترومغناطیس استفاده کنیم که اینها با تغییر قطب و ححالت انعطاف پذیری دقیقا شبیه سازی از تاندون های بدن باشند و کنترل اونها خیلی خیلی تمیز و حساب شده هست و هیچ گونه اختلالی در چرخش ، گردش ، ضربه زدن ، کش اومدن و نیرو وارد کردن ایجاد نخواهد شد .
دوستان اگه با ساختار موتور پله اي ميخان اشنا بشند و تفاوتش با موتورهاي دي سي معمولي رو بدونن به اين wais:daneshnameh.roshd.ir/mavara/mav...e=Check&Rand=0 مراجعه كنيد اگه به شكل موتور هاي پله اي در كنترل 2 بيتي تو همين لينك توجه كنيد كه با هر پالس منطقي يعني صفر و يك كردن ميتونيم چرخش موتور رو كنترل كنيم دليل اينكه نميتونيم صرفا از مغناطيس استفاده كنيم اينكه سيتم مگنت و مغناطيس براي ما چرخش توليد نميكنه در ضمن اينكه اگه فرض رو بگيريم كه بتونيم يك نيم سيكل چرخش هم بگيريم اين نيروي به وجو اومده تحت كنترل نيست .. دليل اينكه از موتور پله اي استفاده ميكنيم اينكه ميتونيم به صورت دقيق تا 102 درجه چرخش رو از هر طرف تنظيم كنيم و ثانيا اينكه هميشه موتور به طور مستقيم به كار نميره و جايي لازمه كه ما از سرعت براي توليد قدرت استفاده كنيم يعني از سيستم چرخ دنده و انتقال نيرو استفاده كنيم كه اونجا هم نياز به حركت مداوم و تحت كنترل داريم .. البته سيستم مگنت هم ميتونه مورد استفاده بشود در جاييكه نياز به باز و بست اف و اني داريم .. اينا مواردي كه وقتي عملا وارد بحث طراحي ميشيم بهش برخورد ميكنيم ..
اما اينكه چرا الزام داريم كه از ميكرو استفاده كنيم اينكه شما قراره سخت افزاري كه به زبان ماشين كار ميكنه يعني صفر و يك به اعصاب انسان بشناسيونيش بنابراين لازمه كه شما رابطي داشته باشه كه اولا قسمت مكانيكي شما رو مديريت كنه ثانيا فرمانهاش مطابق بر فرمانهاي اعصاب انسان باشه ..
اين سيستم پيچيديگي خاصي داره حتي قسمت مكانيكي وقتي رو كاغذ مياد از نظر ساختار مكانيكي خيلي پيچيده ميشه البته اگه يه سري محدوديت ها رو اعمال كنيم مبتونبم با همبن عددي كه گفتم ميشه اينو ساخت .. ولي اتصال اون به اعصاب كار واقعان پيچيده و مستلزم علم كامل به اعصاب انسان هستش
براي اطلاع وقتي داشتم تحقيق ميكردم در اين مورد متوجه شدم كه اين كار انجام شده و كشور المان موفق به ساختش شده البته با هزينه مليون دلاري كه به خاطر مقرون به صرفه نبودن و محدوديت هاي خود دست مكانيكي عملا وارد بازار توليد انبوه نشد
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
مینا خیابانی
خب دلیلش رو آقا اشکان گفتن، اما برا حلش می تونیم ماشین یک نفره ی کوچولومون رو مجهز کنیم به یه سیستمی که تا خورشید هست از انرژیش استفاده کنه و همین که دید انرژی خورشید کفاف نمی کنه به صورت خودکار از سوخت دیگه ای مثل گاز، بنزین یا یه سوخت دیگه ای که تو فکرم هست ( حالا بعدا میگم{happy} ) استفاده کنه ( فکر کنم آقا مصطفی متوجه شدن چی میگم{happy} دقیقا منظورم ترکیبی از دوتا ماشینی هست که عکسش رو زدن، منتها فرقش اینه که از لحاظ سیستم و سوخت مصرفی پیشرفته تره )
اينكه ماشين ما با دو تا سيستم متفوت كار كنه اين مستلزم اينككه تقريبا تمام سرعت توليد و انتقال سرعت رو جدا گونه بسازيم يعني يه ماشين بنزين سوز رو با تمام متعلقات اگه در نظر بگيريم رو بايد تو ماشينمون بگونجنيم و در كنارش هم يه ماشين تقريبا با تمام متعلقات رو كنار اون بذاريم در اين صورت وقتي بنزين نداريم خود وزن اين ماشيني بنزيني اينقد هست كه سيستم با موتور الكتريكي قادر به راه انداختن ماشينم نيست بننابراين بايد از يه نيروي محركه با يه سوخت استفاده كنيم .. گفتيم برا اينكه مشكل خورشيد حل بشه از باتريهاي قابل شارژ نيكل كادميم و انواع مختلف قابل شارژ استفاده شد كه تا حدي ميتونست مشكل انرژي رو تو شب حل كنه ولي به خاطر وزن اضافي ايجاد شده و اينكه مدت زمان طولاني نياز بود تا به باتريها شارژ بشند وارد بازار مصرف به صورت انبوه نشده ..
تمركز براي ساخت و طراحي روي چند تا مطلب هستش يك سوختي غير از سوخت فسيلي براي ماشينهاي بنزين سوز و بهره وري در سيستم انتقال قدرت و توليد دور يعني بالابردن بهره وري ساخت .. حالا اگه بشه هم سوخت و هم مكانيسم رو تغيير داد اون ديگه ميشه يه خلاقيت و اختراع
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
سلام
در مورد اینکه سوخت را تغییر داد میشه از موتورهای هیدروژنی استفاده کرد و برای اینکه بتونه توی تمام دورها خوب جواب بده و سبک باشه میشه از جعبه دنده واریوماتیک استفاده کرد که به نسبت متعلقات کمی داره ولی کمی بازده پایین میاد
-
پاسخ : من و پروفسور بارتزال ((مسابقه بزرگ سايت))
سلام
من خودم یه طرح داشتم به نام هواپیمای عمود پرواز با موتور جت
که از طریق تغییر مسیر گاز خروجی میشه به صورت عمود پرواز کرد و بعد به سمت جلو حرکت کرد