پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
آموزش روش پولیش کردن دستی خودرو
hjg
مقدمه: پولیش کردن خودرو امروزه تقریبا به دو روش کلی انجام می پذیرد، 1- دستی 2-ماشینی.
در این مقاله هدف آموزش روش دستی میباشد. (جهت مطالعه آموزش روش ماشینی اینجا کلیک نمایید).
مقایسه دو روش پولیش کاری: اشتباهي که بسياري از کاربران مبتدي پوليش معمولا مرتکب ميشوند اين است که روش دستي پوليش را يک روش سنتي و روش ماشيني را يک روش مدرن در نظر ميگيرند، در حالي که هر يک از اين روشها مورد مصرف خود را دارد. تصور نماييد که قصد ترميم يک خراش در يک لبه شکسته از بدنه را داريد و به دليل شکل خاص آن قسمت از بدنه ميبايست با دقت پنبهي پوليشي را در قسمتهاي مورد نظر حرکت دهيد تا به نتيجه مطلوب برسيد و يا فرض کنيد يک قسمت تو رفته و گود شده از بدنه را ميخواهيد پرداخت نماييد، در اين گونه موارد دستگاه پوليشر کارساز نميباشد، همچنين کاربران حرفهاي جهت پوليش کردن خودرو معمولا علاقهاي به استفاده از دستگاه ندارند و معتقدند که توسط دست خود با دقت بهتري اين کار را انجام خواهند داد و کيفيت و ظرافت نهايي بالاتر خواهد رفت. با اين حال دستگاه پوليشر نيز موارد مصرف خود را دارد به عنوان مثال در يک کارخانه خودرو سازي هيچگاه توسط دست اين کار انجام نخواهد شد.
http://www.jalasanj.com/FileUpload/F...-Polishing.jpg
آموزش پولیش کردن دستی خودرو: انگيزه پوليش کردن يک خودرو چند دليل ميتواند داشته باشد که در زير توضيح داده شده است.
1- شما یک خودروي نو از کارخانه تحویل گرفته اید و قصد پرداخت کردن آن را برای بار اول دارید. خودروها وقتی در کارخانه تولید میشوند معمولا پولیش نمیشوند مگر در موارد ترميمي بخشهاي آسيب ديده از رنگ، با این حال برخی از کمپانی ها خودرو را به صورت سطحی پولیش خواهند کرد اما این عمل تنها به دلیل حذف گرد و غبارهای جزئی میباشد که در حدفاصل اطاق رنگ و کوره به دلیل خیس و چسبناک بودن بدنه روی سطح آن میچسبد و باعث تار شدن رنگ میشود. یک خودرو وقتی از کمپانی خارج میشود دارای رنگی با موجهای یکنواخت خواهد بود که این اتفاق در رنگ های متالیک بیشتر دیده میشود و برای این کار نیاز است یک بار خودرو کاملا پولیش شود تا جلوه واقعی خود را پیدا کند.
2- خودروی شما هیچ آسیب رنگی ندارد و تنها بعد از مدتها قصد دارید با پولیش کردن به آن درخشندگی بیشتری دهید تا ماتی که به مرور زمان بر رنگ خودرو ایجاد شده است از بین رود. این ماتی بر اثر شرایط مختلف آب و هوایی و دانه های ریز گرد و غبار معلق در هوا و برخورد آنها با خودرو در هنگام حرکت ایجاد میشود و به سادگی با پولیش از بین خواهد رفت.
3- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف جزئی کمی خراشیدگی و سائیدگی پیدا کرده است و قصد از بین بردن خطوط ایجاد شده را دارید. (جهت شناسايي انواع خراشها اينجا کليک نماييد)
4- بدنه خودروی شما بر اثر یک تصادف معمولی غر شده و رنگ آن از بین رفته و پس از صافکاری و نقاشی مجدد قسمت آسیب دیده نیاز است که رنگ آن توسط پولیش براق شود.
همه این موارد توسط پولیش قابل رفع میباشند اما طرز استفاده از پولیش مهمتريم بخش کار میباشد.
مواد و وسائل لازم جهت پولیش کردن: تمام ابزار و وسائلی که شما جهت براق کردن رنگ بدنه اتومبیل خود نیاز دارید یک قوطی پولیش + چند تکه پارچه پنبه ای و نرم.
http://www.jalasanj.com/FileUpload/F...ng%20Tools.jpg
انتخاب پوليش مناسب: قبل از شروع و هر اقدامي بايد توجه داشته باشيد که پوليش مناسب را انتخاب نماييد چراکه در صورت انتخاب ناصحيح ممکن است عوارض و نتايج نا مطلوبي ايجاد شود.
براي آشنايي با انواع پوليش و موارد مصرف و تشخيص و انتخاب مناسبترين پوليش اينجا کليک نماييد.
شروع کار:
قبل از اقدام به پولیش کاری حتما توجه داشته باشید که سطوح مورد نظر گلی و کثیف نباشند و بهتر است قبل از پولیش کاری یک بار به صورت خیلی سطحی بدنه خودرو را بشوئید تا سطح هیچ گونه کثیفی نداشته باشد (دانه های گل روی بدنه در هنگام پولیش کردن خود باعث ایجاد خطوط و خراشهای جدید خواهند شد). بعد از شستشو، خودرو را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود و هیچ رطوبتی در هنگام پولیش کردن وجود نداشته. در هنگام پولیش کاری نباید سطح بدنه خودرو داغ باشد، یک دمای معمولی و بدور از نور مستقیم خورشید بهترین حالت میباشد (داغ بودن بدنه خودرو و سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را دشوار خواهد کرد). توجه داشته باشید که پولیشی که خریداری کرده اید مناسب کار شما باشد. مثلا یک پولیش زبر میتواند دقیقا مانند یک سنباده به جای اینکه سطح را براق نماید، سطح را مات کند (پس در صورتی که از پولیش زبر استفاده نمایید حتما پس از آن باید از پولیش نرم جهت براقی نهایی استفاده نمایید). برای شروع حداقل نیاز به دو تکه پارچه نخی آبگیر دارید، بهترین پارچه جهت پولیش کردن دستی به ترتیب زیر میباشد: 1- پارچه میکروفیبر 2- حوله نرم پرز دار 3- پنبه نرم 4-نمد و پارچه پولیش.
مناسبترین و در دسترسترین گزینه دو تکه حوله تمیز و ضخیم با ابعاد حدودا 30×30 سانتی متر میباشد که میتوانید هر یک از آنها را تا بزنید تا ضخیم تر شود و راحت تر در دست شما قرار گیرد. یک پارچه جهت پولیش کردن و پارچه بعدی جهت تمیز کردن استفاده میشود. ابتدا مقداری از مواد پولیش را روی بدنه قرار دهید و پارچه را بر روی بدنه و پولیش قرار دهید و شروع به مالش سطح نماييد. حرکت را با کمي فشار دست و با سرعت يکنواخت و پيوسته انجام دهيد، ميتوانيد حرکت را به صورت دايرهاي و يا خطي (رفت و برگشتي) انجام دهيد اما دقت داشته باشيد که هر نوع حرکتي که انجام ميدهيد تا انتهاي کار ثابت باشد. در نوع حرکت خطي ميتوانيد جهت رفت و برگشت را به صورت مرحلهاي 90درجه بچرخانيد (بهترين و پربازده ترين نوع حرکت، حرکت عمود بر خراشها ميباشد و با تغيير دادن جهت حرکت کليه خراشهاي روي بدنه را ميتوانيد حذف نماييد). در حرکت نوع چرخشي نيز ميتوانيد جهت چرخش را در زمانهاي مختلف معکوس نماييد.
این کار را بسته به مقداری که لازم است انجام دهید، اگر قصد شما تنها ترمیم یک خراش میباشد، حرکت را در همان محدوده فقط انجام دهید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید و اگر قصد شما پولیش کردن کامل بدنه میباشد، این حرکت را از یک طرف شروع کرده و مرتبا به نواحی دیگر حرکت نمایید. در صورتی که احساس خستگی کردید میتوانید چرخش دایره ای يا حرکت دست را برعکس نموده و پس از مدتی مجددا جهت را معکوس نمایید. عمل مالش توسط پارچه را تا زمانی انجام دهید که مواد پولیش بر روی بدنه محو شود و اگر دوباره لازم میباشد مقداری پولیش بر روی بدنه قرار داده و مجددا همین اعمال را تکرار نمایید.
در صورتي که يک خراش بيش از حد عميق ميباشد و پوليش نرم قادر به حذف آن نميباشد، ميتوانيد از پوليش زبر استفاده نماييد، به اين صورت که به مقدار کمي پوليش زبر را تنها در قسمت خراش مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به پرداخت آن نماييد تا خط مورد نظر کوچک يا محو شود، در اين حالت محدوده پوليش شده با پوليش زبر احتمالا مات شده است و لازم است مجددا توسط پوليش نرم محدوده را براق نماييد.
(جهت اطلاع و دانستن بیشتر در مورد انواع خراش ها به مقاله "روش کار پولیش" در وب سایت jalasanj.com مراجعه فرمایید)
پس از اینکه سطوح را کاملا پولیش کردید و کار به اتمام رسید میبایست توسط یه تکه حوله نرم و تمیز آثار چربی های احتمالی به جا مانده پولیش را از بین ببرید و کافیست که توسط حوله تمیز سطح را تمیز نمایید، همچنین میتوانید به جای اینکار خودرو را یک بار بشویید. برخی از افراد برای استفاده از این حوله و مرحله نهایی ترجیح میدهند که حوله را با آب گرم کمی مرطوب نمایند و برخی نیز برعکس مایل هستند که از یک دستمال کاملا خشک استفاده نمایند و انتخاب این مورد به سلیقه شما بستگی دارد.
http://www.jalasanj.com/FileUpload/F...g/IMG_5506.jpg
در انتها یک مرور کلي بر مراحل پولیش کردن خودرو انجام میدهیم:
1- خودرو را بشویید تا آثار گِل و کثیفی روی آن نباشد.
2- خودرو را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید روی بدنه آن قرار نداشته باشد و سطح بدنه داغ نباشد.
3- نوع خراش را بررسی نمایید و پولیش مناسب را (از نظر مقدار زبری) انتخاب نماید.
4- مقداری پولیش روی بدنه قرار داده و با پارچه یا حوله تمیزی شروع به مالیدن روی سطح نمایید تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید.
5- پس از اتمام کار سطح پولیش شده را توسط یک تکه پارچه یا حوله نرم و خشک تمیز نمایید.
(لطفا سوالات و یا ابهامات خود را در مورد این مقاله از طریق فرم پرسش و پاسخ از ما بپرسید)
منبع: jalasanj.com
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
نکاتی در مورد تیز کردن کارد و چاقو
سنگهای برقی که انجامش نیاز به تجربه بالایی داردhttp://t2.gstatic.com/images?q=tbn:9...6dfb_o.jpg&t=1 2-مصقل که میله های فولادی یا سرامیکی یا الماسه هستند مثل آنهایی که قصابها بکار میبرند و یادگیری آن نیاز به تمرین داردhttp://sp.life123.com/bm.pix/knife-s...r.s600x600.jpg3_چاقو تیزکنهای آماده :که شامل دایره های فولادی بسیار سخت هستند که در یک دستگاه قرار میگیرند ورقهای فولادی به اندازه سکه بشکل عدد8 در مقابل هم قرار میگیرندو تیغه چاقو در بین این دو دایره که کمی در هم ادغام شده اند حرکت میکنند و تیز میشوند که راحتترین روش است حتی یک خانم خانه دار براحتی میتواند کارد را با آن تیز کندhttp://www.electricknifesharpenersbl...jpg?1231736400 4:روش سنگ دستی که بر دو نوع است روش اول دستگاهی ساده است که تیغه را در گیره ای محکم و ثابت نگه میدارد و فرد با حرکت دادت سنگ که انتهای آن در قسمتی از دستگاه هدایت میشود حرکت میکند که باعث میشود زاویه تیز کردن تغییر نکند http://www.discountcutlery.net/media/DMTASCG.jpgروش دوم روشی است که بنظر بسیار ساده است اما در حقیقت سختترین روش است و نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد و آنهم کشیدن تیغه کارد یا چاقو برروی سنگ چاقو تیز کنی استhttp://www.knivesplus.com/media/SM-TRI6.jpg
.جنس این سنگها اکسید آلومینیوم یا مشابه آن است گاهی کاربید سیلیسیم و گاهی با ترکیب پودر الماس است در کلیه روشها بجز چاقو تیز کن آماده باید به زاویه برش دقت کنیم برای بهتر متوجه شدن لبه برش به تیغه یک کارد یا چاقو نگاه کنید حدود یک الی دو میلیمتری لبه تیز آنرا با دقت نگاه کنید متوجه میشوید این لبه لبه برش است زاویه ای دارد که در تبرها بالای 26 درجه و در چاقوهای فوق تیز کمتر از 16 درجه است کاردهای معمولی حدود 20 درجه این زاویه باید در موقع تیز کردن تیغه حفظ شود یعنی نباید زاویه کمتر شود که بدنه چاقو خراش بردارد مثل اغلب کاردهای تیز شده توسط افراد غیر حرفه ای!!و نباید کمتر از این زاویه شود که باعث از دست رفتن تیزی تیغه شود.حفظ این زاویه نیاز به تخصص و تجربه زیادی دارد در مورد ابزار تیز کن کاردها که دربخش اول شماره چهار توضیح دادم با تنظیم دستگاه این زاویه کاملا حفظ میشود اما در مورد تیز کردن بدون این ابزار کار کمی مشکل میشود من خودم اول این زاویه را بررسی میکنم و روی سنگ قرار میدهم بدون اینکه حرکت کند و آنقدر زاویه تیغه را کم و زیاد میکنم تا این دو میلیمتر لبه برش کاملا مماس با سطح سنگ شود و با در نظر گرفتن این زاویه و حفظ آن تیز کردن تیغه را شروع میکنم.اگر تیغه خیلی کند نشده بهتر است از سنگهای بسیار نرم استفاده کنیم منظور از نرم بافت سنگ است نه جنس آن.برای اینکار من از سنباده های معروف به پوست ساب که در صافکاری خودرو بکار میرود استفاده میکنم از شماره های پی 180 الی پی 320 و بالاتر هرچه شماره بالاتر رود دانه های سنباده ریزتر هستند ابتدا از شماره 180 یا 220 که آنرا برروی یک قطعه شیشه به طول 25 وعرض 2.5 سانتی متر چسبانده ام شروع میکنم در هنگام کار کمی آب هم نیاز است چون براده های فلز را از لای دانه های سنباده میشوید.سپس در چند مرحله شماره های بالاتر سنباده تا 360 .سنباده های مستعمل را نگه میدارم چون برای تیزی نهایی و پولیش لبه بسیار مناسب هستند.فراموش نکنید که پس از یک یا چند بار تیز کردن تیغه این سنباده ها زبری خود را از دست میدهند.در موقع تیز کردن تیغه از فشار بیش از حد اجتناب کنید این کار نیاز به حوصله زیادی دارد بسته به جنس و طول تیغه و میزان تیزی فعلی و تیزی نهایی ممکن است 10 دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد بجای آب در تیغه های کربنی بهتر اتست از روغن استفاده شود جهت حرکت سنباده یا تیغه باید عمود بر راستای طولی تیغه باشد یعنی تیغه و سنگ یا سنباده باید عمود بر هم باشند و سنباده عمود بر تیغه حرکت کند در شماره های بالای سنباده با احتیاط و دقت و بدون فشار میتوان تیغه را هم برروی سنباده کشید که برای از بین بردن پلیسه ها و لبه های اضافی مناسب است.پس از اتمام کار تیغه را با آب بشویید در صورت کربنی بودن تیغه کمی روغن بر روی آن بمالید فراموش نکنید تیز کردن تیغه یعنی کل لبه برش تیزی یکسانی داشته باشند
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
اما هر وسیله الکترونیکی امکان معیوب شدن آن وجود دارد, ایا لامپ ها هم خراب میشوند؟
باید گفت بله لامپ ها هم با توجه به ساختارشان بعد از یک طول زمانی (ساعت کار) معیوب میشوند. سوال اینکه ایا تعمیر میشوند؟؟
جواب: قاعدتا بله, لامپ ها هم تعمیر میشوند اما این نکته مهم است که همیشه تعمیر یک وسیله به چه قیمت هست؟ بعضی مواقع تعمیر یک وسیله به اندازه قیمت نوی آن تمام میشود که این حالت اصلا به صرفه نیست!!
لامپ ها و تعمیرشان از این دسته هستند با توجه به قیمت لامپ ها اگر زمانی معیوب شوند اگر روشی که قرار توضیح بدم مفید واقع نشه بهتره که لامپ جدید خریداری بشه.
روش تعمیر:
در لامپ های کم مصرف با توجه به توان آنها شکل قطعات متفاوت میشود اا ساختار همشون یکی هست. نمی خوام وارد جزییات شوم میخام سریع ترین راه رو برای تعمیر خدمتتون عرش کنم. اگر این روش مفید واقع نشد لامپ را دور بندازید که تلاش برای تعمییر آن بیهوده خواهد بود.
در همه لامپه 2 ترانزیستور قدرت وجود دارند به نام MJ 13003 یا 13005 / 13007 /13001 . اخیرا 13009
این ترانزیستور ها ترانزیستورهای معمولی هستند اما توان بالایی دارند.
در لامپ های کم مصرف همیشه اگر روشن نشوند یکی از این 2 ترانزیستور یا هر دوتاشون سوخته اند. اگر این 2 را عوض کردید و لامپ روشن نشد دیگه ادامه ندید.
اما
همیشه به هنگام تعویض ترانزیستور ها یک خازن صافی که مقدار آن 10 یا 15 یا 22 میکرو فاراد با ولتاژ بالاست را هم میبینید این خازن را هم تعویض کنید.
تصویر ترانزیستور ها و خازن مربوطه
نکات قابل توجه:
بعضی مواقع هست که قطعات سالم هستند ولی لامپ فلورسنت سوخته است!! حال برای اینکه از کجا بفهمیم لامپ سالم است باید به دور سر پایه های آن که در شکل زیر نشان داده شده یک ولتاژ 12 ولت ( با آمپر بالا) بدهیم یک نور کم رنگ زرد رنگ خواهیم دید این نشان دهنده سالم بودن لامپ هست.
اگر همیشه هنگام باز کردن لامپ به جز قطعات گفته شده قطعات دیگری هم مشاهده کردید که به کلی سوخته بودند آنها را در آن صورت عوض کنید.
در روی لامپ ها برای اتصال کیت با لامپ فلورسنت 4 تا پین هستند . همیشه هر پین را به پایه خودش در روی کیت متصل کنید.پین ها شماره گذاری شده اند.
این در حالی است که بنده 2 تا از همین لامپ ها داشتم که یکیشون به راحتی(چند ماه پیش) تعمیر شد و الان هم تا چند لحظه پیش بالای سرم روشن بود. که خودم خاموشش کردم ولی اون یکی رو هر کاری کردیم( همین که عکس هاش رو میبنید) درست نشد که نشد.!! :?
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
شارژ باتری خودرو
چگونه ميتوان فهميد باتري شارژ است
معمولا 3 روش براي اين كار وجود دارد
1-استارت زدن
ابتدا بايد كاري كرد كه در اثر استارت زدن باتنري روشن نشود( مثلا واير مركزي كويل به دلكو جدا شود ) سپس در حود 15 ثانيه استارت زده شود . اگر درطول اين مدت استارت به راحتي خورده شود . باتري شارژ است.
توجه : در اين آزمايش بايد از سلامت موتور و استارت مطمئن شده سپس آزمايش را انجام داد
2-استفاده از هيدرومتر
هيدرو متر يا غلظت سنج ( چگالي سنج ، جرم حجمي سنج) وسيله ايست كه ميزان جرم حجمي آب باتري را نشان ميدهد.
http://www.gerdavari.com/sharg-batri-khodro1.jpg
هيدرومتر شامل يك كپسول ميباشد كه با ورود الكتروليت به هيدرومتر شناور ميشود.اين كپسول مدرج شده است و اعداد روي ان معمولا بين 1200 تا 1300 (كيلوگرم بر متر مكعب) يا 1.2 تا 1.3 (گرم بر سانتي متر مكعب ) ميباشد. همانطور كه قبلا در بخش الكتروليت باتري ذكر شد عدد استاندارد در دماي 15 درجه سانتي گراد 1280 كيلوگرم بر متر مكعب ( 1.28 گرم برسانتي متر مكعب ) ميباشد . جدول زير محدوده عددي براي تشخيص شارژ بودن باتري را نشان ميدهد
درصد شارژ در دماي 80°F (26.7°C)
|
چگالي الكتروليت
بر حسب
گرم بر سانتيمتر مكعب
|
Electrolyte Freeze Point
|
75% تا 100%
|
1.27 … 1.29
|
-77°F
(-67°C)
|
50% تا 75%
|
1.23 … 1.25
|
-10°F
(-23°C)
|
25% تا 50%
|
1.11 … 1.25
|
15°F
(-9°C)
|
DISCHARGED
|
1.120
يا كمتر
|
20°F
(-7°C)
|
براي سهولت در خواندن هيدرومتر معمولا روي كپسول با سه رنگ مشخص ميشود
رنگ سبز به عنوان محدوده شارژ
رنگ زرد يا سفيد به عنوان محدوده نيمه شارژ
رنگ قرمز به عنوان محدوده دشارژ
3-آزمايش مدار باز
چراغهاي جلو را براي چند دقيقه روشن كنيد سپس آنرا خاموش كنيد
ولتمتر را مطابق شكل به باتري متصل كنيد
http://www.gerdavari.com/sharg-batri-khodro2.jpg
عدد ولت را بخوانيد. ولتاژ 12.6 نشانه شارژ بودن باتري و 12 نشانه دشارژ بودن باتري است
شارژ كردن باتري
باتري ها را ميتوان به 2 روش شارژ كرد .يكي شارژ كند (معمولي )و ديگري شارژ تند (سريع)
در شارژ كند مقدار كمي آمپر به باتري داده ميشود ر عوض مدت زمان زيادي طول ميكشد تا باتري شارژ شود.در شارژ سريع برعكس مقدار زيادي آمپر در مدت كوتاهي به باتري داده ميشود تا پر شود.
توجه : شارژ كند بهتر از شارژ سريع است چون احتمال صدمه ديدن صفحات باتري كمتر است . از شارژ سريع فقط براي شرايط خاص استفاده ميشود ( دستگاه آن نيز با دستگاه شارژ كند متفاوت است )
شارژ كند
اين نوع دستگاه شارژ داراي 2 سلكتور (كليد چرخشي )يكي براي آمپر و ديگري براي ولتاژ ميباشد بعلاوه يك نشاندهنده نيز براي هر كدام ( ولتاژ و آمپراژ ) لازم است . توجه : اكثر دستگاه هاي شارژر ايراني فقط داراي يك نشاندهنده (آمپر ) ميباشند – البته برخي از انها ظاهرا داراي نشاندهنده ولتاژ نيز هستند منتها اگر خوب دقت كنيد ، ميبينيد كه اين نشاندهنده ولتاژ ورودي ( 220 ولت ) را نشان ميدهند نه آنچه ما لازم داريم ( ولتاژ خروجي). حالا اينكه آقايون سازنده ها چطور تشخيص دادند يكي از اين نشاندهنده ها زياديه ... ديگه بايد برين از خودشون بپرسين ) دستگاه داراي 2 خروجي يكي مثبت و ديگري منفي و يك كليد اصلي و يك فيوز نيز ميباشد.
توجه : اگر هنگام خريد شارژر باتري با عبارت چند تاييش رو ميخاي مواجه شديد زياد تعجب نكنيد . فروشندگان و ايضا سازندگان و بالاجبار خريداران شارژ ها را بر اساس تعداد باتري هاي 6 ولتي كه دستگاه ميتواند به طور همزمان ( بصورت سري ) شارژنمايد دسته بندي كرده اند .مثلا شارژر باتري 8 تايي يعني اينكه ميتواند همزمان 8 باتري 6 ولتي را كه بطور سري به دستگاه وصل شده اند را شارژ كند .
روش كار :
در تمام خانه اي باتري را جدا كنيد . سطح الكتروليت هر خانه كنترل شود و اگر كم است فقط آب مقطر به آن اضافه شود .مثبت و منفي دستگاه را به قطبهاي مثبت و منفي باتري متصل شود.
توجه : قبل از روشن كرد دستگاه به صحيح بودن اتصال ها توجه شود . ( مثبت به مثبت و منفي به منفي )
بايد ولتاژ خروجي دستگاه حدودا 20% بيشتر از ولتاژ باتري انتخاب شود ( مثلا براي شارژ باتري 12 ولتي حدودا 14 ولت ).آمپر خروجي دستگاه بايد در حدود يكدهم آمپر-ساعت يا يك شانزدهم ظرفيت ذخيره يا يك چهلم تست در شرايط سرد انتخاب شود. ( مثلا اگر آمپر-ساعت باتري 60 است بايد آمپر خروجي 6 انتخاب شود ) پس از شارژ كامل عدد آمپر به صفر نزديك ميشود كه نشانه شارژ كامل باتري است.
توجه : اگر به محض روشن كردن دستگاه در يكي از خانه اي باتري جوششي مشاهده شود نشانه خراب بودن آن انه باتري است
نكته : اگر باتري كاملا دشارژ باشد براي شارژ مددد حدود 8 تا 12 ساعت زمان لازم است
شارژ سريع
مانند روش قبل منتها اين نوع دستگاه توانايي خروج آمپر بالاي 100 A را دارد . زمان شارژ در اين نوع بين نيم تا يك ساعت ميباشد
نگهداري باتري و آزمايشات مربوطه
بررسي هاي ظاهري در يك نگاه
http://www.gerdavari.com/sharg-batri-khodro3.jpg
سطح الكتروليت به طور مرتب كنترل شود ( هر هوا گرم تر فاصله بازديد ها كوتاه تر)
اگر بدنه باتري چرب يا كثيف يا خيس شده حتما باآب ولرم شسته شود سپس كاملا خشك چون ممكن است باعث برق دزدي شود.آزمايش زير وجود برق دزدي در مدار را نشان ميدهد.(ولتاژ بايد كمتر از 0.5 ولت و آمپر بايد كمتر از 20 ميلي آمپر باشد )
http://www.gerdavari.com/sharg-batri-khodro4.jpg
مطابق شكل اختلاف ولتاژ بين قطب و بست را بررسي كنيد . اين اختلاف بايد صفر باشد
http://www.gerdavari.com/sharg-batri-khodro5.jpg
هيچگاه در قطب باتري را با پيچ گوشتي و كابل و .... به يكديگر متصل نكنيد چون علاوه بر صدمه زدن به صفات باتري ممكن است باعث تركيدن باتري شود
محل اتصال قطب ها و بست ها بايد كاملا تميز و بدون رسوب و سولفاته شدن باشد مطابق شكا ميتوان آنها را تميز كرد
http://www.gerdavari.com/sharg-batri-khodro6.jpg
اگر زمان استارت زدن طولاني باشد به صفحات باتري صدمه ميخورد
براي جلوگيري از سفيدك زدن ( سولفاته كردن ) قطب هاي باتري ميتوان پايه قطب ها ( محل تماس قطب با درپوش ) را با مقداري گريس چرب نمود. امروزه واشرهاي لاستكي يا نمدي براي جلوگيري ازسفيدك زدن قطب ها درلوازم يدكي ها فروخته ميشود
زمان استفاده از باتري كمكي فقط و فقط باتري ها را بطور موازي به هم وصل كنيد
منبع : درباره خودروها (نويسنده بهروز)
http://about_auto.blogspot.com
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
راهنمای طلایی برای سرویس کولر
سرویس کولر یکی از مهمترین کارهایی است که در طول تابستان باید انحام دهید از این رو نیاز به راهنمایی برای اینکار دارید.
به گزارش زلال نیوز ، شاید تازه ماه خرداد شروه شده است اما میبینیم که خیلی هواگرم تر از حد معمول شده است و این روزها بالای پشت بام که بروید مردانی را میبینید که در حال سرویس کردن کولر و آماده کردن آن برای روزهای گرمای درپیش است. برای آنهایی که خیلی سررشته ای در سرویس کولر ندارند یک راهنمای حسابی اماده کرده ایم:
** در اولین گام باید با استفاده از یک فرچه سیمی کف کولر که آب آن باید در اوایل پاییز تخلیه شده باشد کاملا سابیده شود. همچنین از فرچه برای از بین بردن تمامی زنگارهای درون کولر استفاده کنید دور موتور یا روی پره داخلی نیز محل هایی است که حتما باید تمیز شوند.
** پس از، از بین بردن زنگار ها باید به سراغ روغن کاری بروید. منافظ اصلی مانند محل اتصال های پره میانی و میله های کناری را کاملا آغشته به روغن کنید برو روی این میله ها در هر سمت یک حفره وجود دارد که درون ان ها باید با روغن پر شود.
** لوله های اتصال آب از منبع به شیار های بالای پوشال را کاملا بار کرده و درون آن ها را بشویید این شلنگ ها معمولا بعد از مدتی رسوب می کنند و آب به خوبی به پوشال ها نمی رسد پس شما هم زود خنک نمی شوید.
** اگر پوشال های شما دوسال است که کار می کند بهتر است آن ها را تعویض کنید. برای تعویض ابتدا یک چفت پوشال مخصوص کولر خود خریداری کنید و سپس با یک پیچ گوشتی ساده نیز می توانید آن ها را عوض کنید.
** اگر تسمه بیش دو سال است که کار می کند بهتر است آن را نیز تعویض کنید. پاره شدن تسمه را خیلی مهم تر از خراب بودن پوشال هاست. برای نرم تر کار کردن کولر کمی صابون به تسمه ان بزنید.
** پس از تمام شدن کار تمیز کردن سر ریز اب کولر که در کف آن است محکم بسته و سپس درون آن را پر از آب کنید. بهتر است شلنگ اتصال اب به درون کولر را نیز با نوار تفلون کاملا بپوشانید همچنین در نظر داشته باشید سرویس کولر به طور ساده روغن کاری هر هفته نیاز است.
زلال نیوز
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
سرویس و تعمیر همزن برقی ، دستی
قطعات همزن :
۱-محفظه موتور۲- کلید۳- صفحه اتصال ۴-بدنه یا قاب موتور ۵- نگهدارنده چرخ دنده ۶A- استاتور ۷- روتور ۸- چرخ دنده ۹- واشر چرخ دنده ۱۰- نگهدارنده یا تاقان A -و – ۱۱نگهدارنده چرخ دنده B و۱۲-پایه یا بدنه همزن ۱۳- همزن۱۴-سیم رابط ۱۵- بالا برنده ۱۶- فنر بالا برنده ۱۷- زغال ۱۸-ترمینال زغال ۱۹- نگهدارنده شفت یا محور ۲۰- صفحه اتصال B و۲۱- نگهدارنده یاتاقان B و۲۲- صفحه مشخصات ۲۳- ۲۴ -۲۵- ۲۶- و۲۷-پیچ ۲۸- یاتاقان بدون روغن.
http://www.ariakish.com/wp-content/u...10/mixer-2.jpg
مراحل باز کردن همزن دستی جهت تعمیر:
۱- پایه،بدنه،بالا برنده،کلید و صفحه اتصال A
الف: با باز کردن پیچ های مخصوص بدنه همزن ،که روی موتور قرار گرفته ، بدنه جدا می شود.
ب: بعد از باز کردن پیچ های مخصوص موتور را بیرون بیاورید.
ج: بالابرنده وفنر بالا برنده را از محفظه موتور خارج کنید.
د: توسط باز کردن پیچ های مربوطه صفحه اتصال وکلید را جدا نمایید.
ه: توسط باز کردن لحیم ترمینال های کلید،کلید را خارج کنید.
و:با قطع سیم های رابط از صفحه اتصال A،صفحه اتصال را خارج نمایید.(مطابق شکل).
۲- چرخ دنده وصفحه اتصال B
الف:پیچ های مخصوص دو نگهدارنده چرخ دنده A,Bرا باز کنید وچرخ دنده نگهدار Aرا در آورید(مطابق شکل).
ب:چرخ دنده ها را به طرف پایه بکشید وآن را خارج کنید.چرخ دنده را از نظر موقعیت علامت گذاری کنید تا موقع مونتاژبا مقابل هم قرار دادن علامت ها در دو چرخ دنده مونتاژ صحیح دو قطعه صورت گیرد. (مطابق شکل)
ج:پیچ های یاتاقان نگهدار B را باز کرده ویاتاقان نگهدار B را در آورید.
د: لحیم ترمینال های زغال را از صفحه اتصال B باز کنید.
۳- زغال
الف:با توجه به شکل ها بعد از خارج کردن صفحه اتصال B،یک پیچ گوشتی کوچک داخل سوراخ مربعی شکل زغال نگهدار نموده ولبه ترمینال زغال را به سمت پایین فشار دهید وترمینال را خارج کنید.
http://www.ariakish.com/wp-content/u...10/mixer-3.jpg
سرویس ونگهداری همزن:
۱- هر گز محفظه موتور را به منظور شست شو زیر آب نگیرید.
۲- هنگام کار با همزن مواظب باشید که سیم رابط با پره های همزن در گیر نشود.
۳- از به هم زدن مواد سخت وغلیظ که در توان دستگاه نمی باشد خود داری نمایید.
۴- سیم رابط زخمی را هر چه زود تر تعویض نمایید.
۵- پره های همزن را پس از شستن خشک نمایید.
۶- در صورتی که پره ها کج شده اند آن ها را تعمیر یا تعویض نموده وهنگام جا زدن آن ها دقت کافی مبذول نمایید.
۷- در صورتی که همزن در مواد گیر کرده ونچرخید بلافاصله دستگاه را خاموش کنید.
۸- سعی کنید همزن را درون مواد ظرف روشن وخاموش کنید تا از پاشیدن مواد به اطراف جلو گیری شود.
۹-هنگام کار همزن ،دست،کفگیر،قاشق و نظایر آن ها را به پره ها نزدیک نکنید.
۱۰- از همزن برای مدت طولانی استفاده نشود (زمان بیش از ۳۰ دقیقه مجاز نمی باشد.).
عیب یابی و تعمیر همزن:
عیب۱- همزن روشن نمی شود.
علت۱- پریز برق ندارد.سیم رابط یا اتصال سیم به دوشاخه قطع شده است.
رفع عیب۱- پس از اطمینان از برق پریز ،سیم رابط ودوشاخه را به کمک اهم متر آزمایش نموده ورفع عیب نمایید.
عیب۲- همزن کار نمی کند.
علت۲- کنتاکت های کلید اتصال کامل ندارند.
رفع عیب ۲- با خم کردن کنتاکت ها اتصال را کاملآ برقرار کنید.
عیب۳- همزن روشن نمی شود
علت۳- کنتاکت های کلید با جسم خارجی تماس دارد.
رفع عیب۳- جسم خارجی را بر دارید وکنتاکت ها را تمیز کنید.
عیب۴- همزن کار نمی کند.
علت۴- سیم پیچ استاتور معیوب است.
رفع عیب ۴- استاتور را از نظر ظاهری وارسی ودر صورت مشکوک بودن با اهم متر آزمایش نموده ودر صورت سوختن آن را تعویض نمایید.
عیب۵- همزن نمی چرخد.
علت۵- آرمیچر معیوب است.
رفع عیب۵- آرمیچر را طبق مطالب گفته شده در مورد تست آرمیچر ها بررسی ودر صورت لزوم تعویض نمایید.
عیب۶- دستگاه روشن نمی شود.
علت ۶- زغال ها کوتاه شده است.
رفع عیب۶- زغال ها را تعویض نمایید.
عیب۷- دستگاه روشن نمی شود.
علت ۷- فنر های زغال معیوب است .
رفع عیب۷- فنر ها را بر رسی وتعویض نمایید.
عیب۸- موتور آرام می چرخد.
علت۸- بین چرخ دنده ها جسم خارجی گیر کرده است.
رفع عیب۸- چرخ دنده ها را تمیز وگریس کاری کرده در صورت لزوم تعویض نمایید.
عیب۹- موتور آرام می چرخد.
علت۹-چرخ دنده ها خورده شده اند
رفع عیب۹- چرخ دنده ها را تعویض و گریس کاری کنید.
عیب۱۰- موتور آرام می چرخد.
علت۱۰- مدار الکتریکی آرمیچر یا استاتور اتصال کوتاه دارند.
رفع عیب۱۰- مدار را بر رسی وتست نموده در صورت لزوم مورد را تعمیر یا تعویض نمایید.
عیب۱۱- موتور آرام می چرخد.
علت۱۱- زغال ها خوده شده اند.
رفع عیب۱۱- زغال ها را تعویض نمایید.
عیب۱۲- موتور آرام می چرخد.
علت۱۲-خوردگی وساییدگی در آرمیچر.
رفع عیب۱۲- آرمیچر را تعویض نمایید.
عیب۱۳- پره های همزن به هم گیر می کنند.
علت ۱۳- پره ها کج شده است.
رفع عیب۱۳- پره ها را تعمیر یا تعویض نمایید.
عیب۱۴- پره های همزن به هم گیر می کنند.
علت ۱۴- چرخ دنده از محل خود خارج شده است.
رفع عیب۱۴- موقعیت چرخ دنده ها را اصلاح کنید.
عیب۱۵- پره های همزن به هم گیر می کنند.
علت۱۵- خوردگی چرخ دنده ها
رفع عیب ۱۵- چرخ دنده ها را تعویض کنید.
عیب۱۶- همزن دستگاه از جای اصلی خود خارج شده است.
علت۱۶- چرخ دنده خراب است.
رفع عیب۱۶-چرخ دنده را تعویض نمایید.
عیب۱۷- موتور کار می کند اما پره های همزن به صورت کم قدرت حرکت می کنند ویا اصلا” حرکت نمی کنند.
علت۱۷- چرخ دنده ها خورده شده اند
رفع عیب۱۷- چرخ دنده هارا تعویض نمایید.
عیب۱۸- وقتی کلید در وضعیت ۱ قرار دارد (در همزن های ۵ سرعته ) موتور کار نمی کند یا سرعت وضعیت ۱ مانند وضعیت ۲ می باشد.
علت۱۸- دیود سوخته است.
رفع عیب۱۸- دیود را با اهمتر تست ودر صورت سوختن تعویض نمایید.
عیب۱۹- همزن نمی چرخد وصدای هوم می دهد.
علت۱۹- چرخ دنده با جسم خارجی در گیر است.
رفع عیب۱۹- چرخ دنده را تمیز،تعمیر ویا تعویض نمایید.
عیب۲۰- همزن نمی چرخد وصدای هوم می دهد.
علت۲۰- چرخ دنده تاب دارد یا خورده شده است
رفع عیب۲۰- آن را تعویض نمایید.
عیب۲۱- همزن نمی چرخد وصدای هوم می دهد.
علت۲۱- روتور یا استاتور سوخته است.
رفع عیب۲۱- آن را بر رسی وتعمیر یا تعویض نمایید.
عیب۲۲- همزن نمی چرخد وصدای هوم دارد.
علت۲۲- محور روتور تاب دارد.
رفع عیب۲۲- آن را تعویض کنید.
عیب۲۳- همزن نمی چرخد وصدای هوم دارد.
علت ۲۳- مواد سخت،خیلی فشرده یا خیلی زیاد است.
رفع عیب۲۳- برای اطمینان ،همزن را بیرون از مواد روشن کنید در صورت صحت مورد مذکور ،مواد را تنظیم کنید.
عیب۲۴- همزن صدای نویز ایجاد می کند.
علت ۲۴- پره های همزن تغییر شکل یافته است.
رفع عیب۲۴-پره ها را تنظیم یا تعویض نمایید.
http://service.blogfa.com/post/51/%D...B3%D8%AA%DB%8C
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
چگونه شیر آب آشپزخانه و یا دستشویی را عوض کنیم؟
• آیا زمان آن است که یک شیر آب جدید برای آشپزخانتان تهیه کنید ؟
• اگر شیر دچار نشتی است و چکه می کند، می توانید واشر و یا مهره آن را عوض کنید.
• اگر نیاز دارد که کل شیر آب تعویض شود، اصلا نگران نباشید پروسه تعویض آن بسیار آسان است.
مخصوصا اگر ابزار مناسبی داشته باشید.
۱. به سینک نگاه کنید :
• چک کنید که چه تعداد دهانه وجود دارد و چه میزان از هم فاصله دارند .
• ممکن است برای اطمینان نیاز داشته باشید که زیر سنیک را نگاه کنید .
• برای شیر آب دستشویی معمولا دو دسته لوله وجود دارد که ممکن است از هم جدا باشند .
• شما برای جایگزین کردن مدل جدید نیاز به دانستن این اطلاعات دارید.
۲.انتخاب شیر آب مناسب:
• ممکن است از شیر آب که داشتید مدت ها استفاده کرده اید، بنابراین انتخاب یک شیر آب با کفیت شاید کار دشواری باشد .
• تصمیم بگیرید که چه معیار هایی برایتان مهم است و چه میزان نام برند، استایل و خصوصیات ظاهری مدل برایتان مهم است.
۳. دستور العمل همراه شیر آب جدید خریداری شده را مطالعه کنید:
• اگر متوجه جزئیات نصب موجود داخل دستور العمل شدید،
• بهترین جا برای پیدا کردن و دریافتن جزئیات نصب، تولید کنندگان محصول هستند که می توانند از آن ها اطلاعات را سوال کرد.
۴. توجه داشته باشید که آچار فرانسه مربوط به تعمیر شیر آب دستشویی تهیه کنید :
• به وسیله آچار مخصوص، دو مفتون که شیر آب را محکم به سینک نگه داشته است را جدا کنید.
۵. هر آنچه که زیر سینک است را خارج کنید.
۶. یک منبع نور را زیر سینک قرار دهید:
• بنابراین می توانیم به راحتی ببنید که چه کاری انجام می دهید.
۷. شیر فلکه را ببندید.
۸. بستن شیر فلکه اصلی از زیر سینک :
• شما باید دو شیر فلکه را ببندید .
• یک شیر فلکه که مربوط به آب سرد و یک شیر مربوط به آب گرم می باشد.
• مطمئن شوید که هر دو بسته شده است.
۹. مفتونی که شیر آب را در محلش نگه می داشت را خارج کنید.
این کار باید از طریق آچار مخصوص صورت گیرد.
• ممکن است یک، دو و یا سه مفتون موجود باشد.
• ممکن است مفتون ها ظاهری متفاوت داشته باشد، از نوع پلاستیک، برنج یا متال نقره ای رنگ باشد.
• این قسمت سخت ترین مرحله کار است، ممکن است لوله متصل به آن بلند باشد یا اینکه پوسیده باشد، که باعث می شود مفتون به سختی پیچیده شود.
۱٠. شیر آب قدیمی، مفتون و لوله های متصل به آن را از سینک جدا کنید.
۱۱. سپس لوله را امتحان کنید:
اگر قسمتی از لوله آسیب دیده بود آن را به مغازه برده و مدل جدید آن را به همان اندازه خریداری کنید و مفتونی متناسب با آن تهیه کنید.
۱۲. قبل از اینکه شیر آب جدید را راه اندازی کنید سینک را به خوبی تمیز کنید.
۱۳. مدل شیر آب جدید را بررسی کنید که آیا واشر پلاستیکی دارد؟
• شما نیاز به یک واشر دارید که بدنه شیر را محکم به سینک نگه دارد.
۱۴. مفتون جدید را به شیر آب جدید متصل کنید.
۱۵. مفتون جدید زیر سینک را محکم کنید.
۱۶. لوله را به شیر فلکه سینک متصل کنید و مفتون لوله را محکم کنید.
۱۷. آب را باز کنید و چک کنید که نشتی نداشته باشد.
ده دقیقه صبر کنید و چکه کردن شیر آب را چک کنید، اگر همه چیز مرتب بود شما کارتان را به خوبی انجام داده اید.
جهت دانلود و مشاهده متن کامل اینجا کلیک نمایید.
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
1- ابتدا دقت کنید از کدام یک ازانواع شیراستفاده می کنید.
یک شیر فشاری دارای دو دستگیره جدا یکی برای آب گرم ودیگری درآب سرد که به راحتی با چشم قابل تشخیص است.
بقیه سه نوع از انواع شیرها دارای بازوی چرخان درمرکز شیر میباشد که با نواسان آن میتوان به راحتی از سرد به گرم تغییر حالت داد, اگرچه مکانیسم داخلی این بازوی مرکزی در هریک از این سه نوع متفاوت است:
درشیر توپی شامل بلبرینگ است, درشیرکارتریجی شامل کارتریج
(البته مواد کارتریج معمولا متفاوت است اما اغلب دارای یک درپوش تزیینی است) ,
درشیر دیسک-سرامیکی شامل یک سیلندرسرامیکی است.
پس این مهم است که شما اول نوع شیر خود را تشخیص دهید.
2- شیر ورودی آب شیر آب را ببندید, با دنبال کردن لوله های زیر سینک به دستگیره های شیرهای تامین کننده آب در زیرسینک میرسید با چرخش
درجهت عقربه های ساعت آب راببندید.
3- درپوش دریچه تخلیه سینک را ببندید زیرا هیچ چیز بدترازاین نیست که یک واشر کوچک داخل لوله تخلیه سینک بیافتد.
- شیر فشاری
- شیرتوپی
- شیرکارتریجی
- شیر دیسک سرامیکی
جهت دانلود و مشاهده متن کامل توضیحات اینجا کلیک نمایید.
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
سلام امکان داره اینترنت ویندوز سون توضیح بدی
پاسخ : به تعمیر گاه تخصصی و تجربی نخبگان جوان خوش آمدید
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
دبستان
سلام امکان داره اینترنت ویندوز سون توضیح بدی
سلام جناب دبستان [golrooz]
ممنون از درخواست شما ...
این تاپیک در خصوص تعمیرات قطعات و لوازم و انواع اشیا و لوازم منزل هست ...
در خصوص درخواستتون چشم[golrooz]
من در بخش کامپیوتر اگر چنانچه تاپیک مشابهی نباشه حتما تاپیک رو ایجاد میکنم
در ضمن ما تاپیکی برای موضوعات درخواستی کاربران داریم که شما با توجه به نیازهاتون میتونید درخواستتون رو در اون بخش ارسال بفرمایید تا در اولین فرصت موضوعات درخواستی براتون ایجاد بشه
تاپیک های درخواستی کاربران انجمن
با تشکر از حضور شما[golrooz]