ورود

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله جایگاه زن در خلقت



kamanabroo
24th February 2011, 11:54 PM
جایگاه زن در خلقت
<h3> مقدمه </h3>شخصیت زن و حقوق وی، از مسائلی است که در طول تاریخ همواره مظلوم واقع شده است. هرچند در جهان کنونی درباره آن بسیار سخن گفته و کتاب نوشته شده. اما واقعیت آن است که این مظلومیت در جهان متمدن کنونی هنوز وجود دارد.
در اعصار گذشته، همواره زن را موجودی پست می شمردند و او را عضوی ناقص که طفیلی و سربار جامعه
است معرفی می کردند و تفاوت های او را با مرد، مایه نقصان او می دانستند. اما بر عکس در قرن اخیر در هر محفلی سخن از زن، شخصیت و حقوق اوست. مخصوصا در جوامع غربی که مبارزه برای آزادی زن بیداد می کند. جالب این جاست که هرچند این دو دوره از لحاظ تقدم و تاخر زمانی با هم اختلاف و فاصله دارند، اما شیوه برخورد با زن هیچگاه عوض نشده است; به دیگر سخن اگرچه شعارها و شخصیت ظاهری به زن دادن نسبت به گذشته جلوه ای زیباتر به خود گرفته اما نفس الامر با گذشته هیچ تفاوتی نکرده است.
در گذشته، به زن سرکوفت ناقص بودن می زدند و او را مجبور می کردند برای کم جلوه کردن نقص خویش، همیشه خود را محتاج مرد و زیر سایه او بداند و سعی کند تا می تواند کاری کند که مردها از او راضی باشند و در نتیجه، همواره در کنج خانه بماند و از کمال علمی و معنوی محروم بشود و بدین روی، خود نیز باور کرده بودکه عضو ناقص اجتماع است و خود را مستحق شخصیت و حقوق نمی دانست.
در هر حال، هر دو دوره در پایمال کردن شخصیت و حقوق زن مشترک بوده اند و چه بسا ضربه دوره دوم بسیار مخرب تر بوده است. جوامع غربی، شخصیت و ارزش زن را در استفاده ابزاری از وی می داند.
ملاک پذیرش یک زن در غرب، این است که خود را بیش تر در معرض دیگران قرار بدهد. متاسفانه در پیش از انقلاب، تب مبارزه برای آزادی زن به ایران هم سرایت کرده بود. حکومت پهلوی سعی داشت به هر شکلی که شده چادر را از سر زنان بردارد و بالاجبار آن ها را در جایگاه رفیع خود بنشاند و با انجام مراسم های گوناگون از قبیل انتخاب دختر شایسته و... ایران را به ماکتی از غرب تبدیل کرده بودند. و به قول امام عزیزمان رحمه الله «در دوره اختناق می خواستند زنان جنگجوی ما را ننگجو بار آورند.»
به این ترتیب، آن ها زن را حتی بالاتر از مرد حساب می کردند و این بار برعکس دوره قبل، تفاوت های زن و مرد را نقص برای مرد می دانستند!
ولی واقعیت این است که زن در هیچ کدام از این دو دوره، شخصیت واقعی خود را نیافته و در هر دو دوره از رشد و کمال علمی و معنوی خود باز مانده است.
در این جاست که پای اسلام ناب به عنوان حامی واقعی زن به میان می آید. آنچه اسلام در مورد زن می گوید، کاملا با آنچه در جهان امروز بدان عمل می شود تفاوت دارد; اسلام زن را همانند مرد، انسانی بزرگ با شخصیتی مستقل می داند که تا اوج ملکوت می تواند پرواز کند. اسلام با قرار دادن محور تقوا برای سنجش انسان ها، ملاک برتری افراد را نسبت به دیگران، صرفا داشتن تقوای بیش تر می داند.
<h3>خلقت انسان </h3> در اندیشه قرآن انسان از خاک آفریده شده و بازگشت همه به خاک و مبعوث شدن همه نیز از خاک می باشد: «منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری ». (1)
هم چنین قرآن خلقت انسان را به هفت مرحله تقسیم می کند. (2) تفسیر نمونه در توضیح آیه 67 سوره مؤمن می نویسد: «.. به این ترتیب نخستین مرحله، مرحله تراب و خاک است. مرحله دوم، مرحله نطفه که مربوط به همه انسان هاست جز آدم و حوا. مرحله سوم، مرحله ای است که نطفه تکامل یافته و رشد قابل ملاحظه ای نموده و به صورت یک لخته خون بسته در آمده است. پس از این مرحله «مضغه » (چیزی شبیه به گوشت جویده) و مرحله ظهور اعضا، مرحله حس و حرکت است که در این جا چهارمین مرحله را مرحله تولد جنین ذکر می کنند و مرحله پنجم را مرحله تکامل قدرت و قوت جنسی که (بعضی آن را سن سی سالگی می دانند) قرآن از آن تعبیر به «بلوغ اشد» کرده است. از آن به بعد، مرحله عقب گرد و از دست دادن نیروها آغاز می شود و تدریجا دوران پیری که مرحله ششم است فرا می رسد. سرانجام پایان عمر، که آخرین مرحله است فرا می رسد و انتقال از این سرا به سرای جاویدان تحقق می یابد» (3)
<h3>خلقت زن در آینه ادیان و اندیشه ها </h3>به راستی خلقت زن چگونه است؟ آیا او هم خلقتی همانند مرد دارد؟ آیا تفاوتی از لحاظ ترکیب ماده و جسم بین زن و مرد وجود دارد؟ یا به تعبیر بعضی ها که مرد را موجودی برتر می دانند، آیا از آفرینش برتر نیز نسبت به زن برخوردار است و «زن خلقتی ناقص دارد»؟
برای پاسخ به سؤالات فوق ابتدا به بررسی نظریات مختلف در این باره پرداخته و سپس نظر اسلام را مطرح می کنیم.
قدیمی ترین نظریه در این زمینه، نظریه افلاطون است که می گوید: «انسان در اول دو جزء نبود بلکه در اثر ارتکاب گناه، مورد غضب خداوند قرار گرفت و به دو جزء نر و ماده تقسیم گردید». (4) «ایرانیان باستان نیز اعتقاد داشتند، کیومرث اولین انسان بود که وارد زمین گردید و سی سال در کوهستان ها زندگی نمود و در موقع مرگ نطفه ای از پشتش چکید و در اثر تابش آفتاب خشکید تا چهل سال دیگر در روز مهرگان (16 مهر) که جشن باستانی است به صورت دو ساقه ریواس از زمین رویید، آنگاه به شکل انسان یکی به نام «میشانه » جنس ماده و دیگری «میشه » جنس نر در آمدند.» (5)
«کاتولیک ها، معتقدند که روح مرد با روح زن فرق دارد و تنها مریم در میان زنان دارای روح معادل با مردان است و روح بقیه زنان حالت بین انسان و حیوان دارد.» (6)
یهودیان معتقدند: «حوا از آخرین دنده چپ آدم آفریده شده است » (7) و نیز در تورات (تحریف شده) آمده است: «خدا گفت: درست نیست آدم تنها بماند لذا حوا را آفرید ...» (8)
«بهاگواد گیتا - که دارای آیین هندو می باشد - عقیده کلی را این گونه تشریح می کند: این فقط روح گنهکار است که به صورت زن متولد می شود.» (9)
«در کتاب لجبکی - کتاب مذهبی ژاپن باستان - در قسمت خلقت انسان نوشته شده است: آماتراسو - اله آفتاب - که خدای خدایان است مرد و زن را یکسان آفرید ولی زن نتوانست از این تساوی بهره گیرد، لذا مرد برتر گردید.» (10)
<h3> نظر اسلام در خلقت زن </h3> اگر بخواهیم دقیقا نظر اسلام را مورد بررسی قرار بدهیم، باید ببینیم نظر قرآن درباره خلقت زن و مرد چیست. قرآن کریم در آیات متعددی این موضوع را مطرح کرده است; از جمله آیه 21 سوره روم، 27 نحل، 11 شوری، 49 ذاریات، و آیه 1 سوره نساء. از باب نمونه و رعایت اختصار، به تفسیر و توضیح آیه اول سوره نساء پرداخته و نظریات مختلف مفسران و دانشمندان را در این مورد، بررسی می نماییم:
یایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها...»; تعدادی از مفسران و دانشمندان اهل تسنن اعتقاد دارند که زن از دنده چپ مرد آفریده شده است. از جلمه طبری پس از این که در تفسیر خود نظرات مختلف محدثین را در این مورد می آورد، به بررسی آن ها می پردازد. هرچند که در آخر نظر خود را بیان نمی دارد، اما آنچه از شواهد به دست می آید این است که او هم این نظریه را بیش تر قبول دارد و حتی در تاریخ خود (تاریخ طبری) این گونه می آورد: «.. خدا آدم را در بهشت قرار داد که در آن تنها همی رفت و همسری نداشت که بدو آرام گیرد لحظه ای بخفت و چون بیدار شد زنی را بالای سر خود دید که خدای از دنده او خلق کرده بود... به گفته اهل تورات و دیگر مطلعان، خوابی برای او [آدم] انداخت. آن گاه یک دنده او را از طرف چپ بگرفت و جای آن را از گوشت پرکرد و آدم هم چنان در خواب بود تا خدا از دنده وی حوا را بیافرید...» (11)
تفسیر «قرآن العظیم »، تالیفت ابن کثیر قرشی دمشقی نیز در مورد «زوجها» این گونه توضیح می دهد: «و هی حواء خلقت من ضلعه[آدم] الایسر» (12)
مفسران دیگری هم وجود دارند که در مورد خلقت زن، همین اعتقاد را دارند (13) ، ولی به نظر می رسد آنچه ذکر شد کافی بوده و رساننده مقصود باشد.
مفسران و علمای شیعه نیز همانند علمای اهل تسنن در مساله خلقت زن، نظرات مختلفی دارند: علامه طبرسی رحمه الله در تفسیر مجمع البیان نظر مفسران مبنی بر آفریده شدن حوا از ضلعی از اضلاع آدم را مطرح کرده است: «ذهب اکثر المفسرین انها خلقت من ضلع من اضلاع آدم » (14) ; ولی در تفسیر جوامع الجامع نظر خود را بیان داشته و در ذیل آیه اول سوره نساء می نویسد، منظور از «خلقکم من نفس واحدة »: «فرعکم من اصل واحد و هو نفس آدم ابیکم » (15) و منظور از «خلق منها زوجها»: «خلق حواء من ضلع من اضلاعها» (16) است.
درتفسیر «شبر» (نوشته علامه سیدعبدالله شبر) هر دو نظریه محتمل دانسته شده است: «خلق منها من فضل طینتها او من ضلعها» (17) هرچند نظریه دوم مقدم دانسته شده است.
علامه طباطبائی رحمه الله در مورد این آیه در تفسیر «المیزان » درباره کلمه «زوج » می فرمایند: «بنا به گفته راغب، به معنای همسر است یعنی این کلمه در مورد هر دو قرین که یکی نر و دیگری ماده باشد، استعمال می شود هم به نر «زوج » گفته می شود و هم به ماده...» (18) سپس در مورد خلقت حوا می فرمایند: «ظاهر جمله مورد بحث می خواهد بیان کند که همسر آدم از نوع خود آدم بود و انسانی بود مثل خود او. و این همه افراد بی شمار از انسان که در سطح کره زمین منتشر شده اند همه از دو فرد انسانی مثل هم و شبیه هم منشا گرفته اند. بنابراین «من » نشویه خواهد بود و عبارت مورد بحث همان نکته ای را می رساند که آیات زیر در صدد افاده آن است: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها»، «و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا...» پس این که در بعضی تفسیرها آمده که همسر آدم از بدن خودش درست شده صحیح نیست هرچند که در روایاتی آمده، لیکن از خود آیه استفاده نمی شود و در آیه چیزی که بر آن دلالت کند وجود ندارد.» (19)
تفسیر نمونه نیز در مورد خلت زن اظهار می دارد که: «خدا آدم را آفرید و سپس همسرش را از باقیمانده گل او خلق کرد» (20) و این جمله که می گوید همسر آدم از او آفریده شد، بعضی مفسرین از این تعبیر چنین فهمیده اند که همسر آدم (حوا) از بدن آدم آفریده شده و پاره ای از روایات غیر معتبر را که می گوید حوا از یکی از دنده های آدم آفریده شده، شاهد بر آن گرفته اند... این سخن بی اساس است و از بعضی روایات اسرائیلی گرفته شده و هماهنگ با مطالبی است که در فصل دوم از سفر تکوین تورات تحریف شده آمده است. و از این گذشته بر خلاف شاهد و حس می باشد; زیرا طبق این نظر که حوا از یکی از دنده های آدم آفریده شده، باید مردان در طرف چپ، یک دنده کم تر داشته باشند در حالی که می دانیم هیچ تفاوتی میان تعداد دنده های مرد و زن وجود ندارد; و این تفاوت یک افسانه بیش نیست. ولی با توجه به سایر آیات قرآن، هرگونه ابهامی از تفسیر این آیه برداشته می شود و معلوم می شودمنظورازآن این است که خداوند همسر او را از جنس او آفرید: «... جعل لکم من انفسکم ازواجا»; خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد (نه از اعضای بدن شما). و طبق روایتی که از امام باقر علیه السلام در تفسیر «عیاشی » نقل شده است، آفریده شدن حوا از یکی از دنده های آدم شدیدا تکذیب شده و تصریح شده که حوا از باقیمانده گل آدم آفریده شده است.» (21)
بعضی دیگر از تفاسیر - مانند تفسیر برهان - فقط به جمع آوری نظریات و احادیث پرداخته و خود نظر مستقلی را ارائه نداده اند.
با توجه به آنچه گفته شد، به این نتیجه می رسیم که نظریه اول (خلقت حوا از دنده آدم) دارای ضعف های عمده است:
1- مطابق نظر تورات است و احتمال این که از اسرائیلیات باشد بسیار زیاد است;
2- روایات اهل بیت علیهم السلام به شدت آن را تکذیب کرده اند;
3-ازلحاظتجربی ومشاهده،پذیرفته نیست;
4- زن و مرد هر دو انسانند و طبعا باید از یک چیز آفریده شده باشند (نه یکی از خاک و دیگری از موجودی زنده).
<h3> آیا خلقت زن شر است و عامل گناه </h3>بعضی وجود زن را «شر» دانسته و او را عامل بدبختی و گرفتاری معرفی کرده و اعتقاد دارند زن عنصر گناه است. متاسفانه این مساله در ادبیات و تاریخ جهان نیز تاثیر نامطلوبی گذارده است. در تاریخ نیز از زنان برجسته کم تر نام و نشانی یافت می شود و این در حالی است که بسیار زیاد به نام و ویژگی های غلامانی برمی خوریم که وسیله عیش و نوش و تفریح سالم و ناسالم پادشاهان را فراهم می آورده اند (و چه بسا از آن ها به نیکی یاد شده است.) همواره از زن به عنوان موجودی که عامل گناه است سخن به میان آمده و حتی بعضی از شعرا آن چنان در هجو زنان شعر سروده اند که گمان می رود هیچ زن نیکی در تاریخ وجود نداشته است.
برخی را اعتقاد بر این است که زن شیطان کوچک است، مرد در ذات خود مبرا از گناه بوده و زن وی را به گناه می کشاند. به دلیل پای بند بودن به چنین اعتقادی است که بسیاری از آیین ها کناره گیری از زن را توصیه می کنند.
برای ریشه یابی این مساله، باید دید که این تفکر از کجا نشات گرفته است؟ عوامل گوناگونی موجب به وجود آمدن این تفکر شده است; از جمله: بعضی - همان طور که عنوان شد - خلقت زن را از دنده چپ مرد می دانند و او را موجودی ناقص می شمارند. و به همین دلیل، اورا موجودی کجرو و شرورخوانده اند:
زن از پهلوی چپ شد آفریده
کس از چپ راستی هرگز ندیده
عامل دیگر این است که می گویند، آدم اول که فریب شیطان را خورد و از بهشت بیرون رانده شدازطریق زن بود; «زن بود افسون گری، ایمان ربای » یعنی شیطان حوا را فریفت و حوا آدم را. این مطلب در بعضی کتب تاریخی نیز به چشم می خورد و از جمله تاریخ طبری: «گفت [پروردگار]: ای آدم از کجا فریب خوردی؟ گفت: از حوا پروردگار من!» (22)
برای بررسی این عوامل بهتر است نظر قرآن و روایات را جویا شویم تا بتوانیم پاسخ صحیح را به دست آوریم.
شهیدمطهری رحمه الله در این مورد می فرمایند: «قرآن داستان بهشت آدم را مطرح کرده ولی هرگز نگفته که شیطان یا مار حوا را فریفت و حوا آدم را، قرآن نه حوا را به عنوان مسؤول اصلی معرفی می کند و نه او را از حساب خارج می کند. قرآن می گوید به آدم گفتیم خودت و همسرت در بهشت سکنی گزینید و از میوه های آن بخورید، قرآن آنجا که پای وسوسه شیطانی رابه میان می کشد ضمیرها رابه شکل «تثنیه » می آورد، می گوید: «فوسوس لهما الشیطان »; شیطان آن دو را وسوسه کرد. «فدلاهما بغرور»; شیطان آن دو را به فریب راهنمایی کرد. «و قاسمهما انی لکما من الناصحین »; شیطان در برابر هر دو سوگند یاد کرد که جز خیر آن ها را نمی خواهد.» (23)
هم چنین در روایات ما، زنان منشا خیر و برکت اند. از جمله از امام صادق علیه السلام روایت است که «اکثر الخیر فی النساء» (و چگونه ممکن است خیرو شر در یک جا جمع شوند؟)
به این ترتیب،قرآن و روایات با این فکر که از زمان گذشته وجود داشته و تا حال هم آثاری از آن باقی است، سخت به مبارزه می پردازند و جنس زن را از این اتهام کاملا مبرا می دانند.
و امام عزیزمان هم چه خوب فرموده اند: «خدمت مردها هم، بسیارش مرهون خدمت زن هاست.» (24) ادامه دارد.
پی نوشت ها:
1- طه: 55، از آن آفریدیمتان و در آن برگزیدیمتان و از آن بیرون آوردیم بار دیگر.
2- مؤمن: 67، اوست خدایی که شما را از خاک بیافرید و سپس از قطره آب نطفه و آنگاه از خون بسته علقه پس شما را از رحم مادر طفلی بیرون آورد تا آن که به رشد برسید و باز پیری سالخورده می شوید و برخی از شما از پیری فوت کنید.
3- تفسیر نمونه، ج 20، ص 165
4 و 5- علی اکبر علویقی، زن در آینه تاریخ، ص 10
6- علی اکر علویقی، پیشین، ص 37
7- تفسیر نمونه، ج 19، ص 380
8- علی اکر علویقی، پیشین، ص 33
9- زن از دیدگاه اسلام، انتشارات دارالتبلیغ قم، ص 18
10- علی اکر علویقی، پیشین، ص 14
11- ترجمه تاریخ طبری، ج 1، ص 63
12- تفسیر قرآن العظیم، ذیل آیه 1 نساء
13- از جمله تفسیر روح البیان، ص 159 و...
14- مجمع البیان، ص 3 - 4، ص 6
15 و 16- جوامع الجامع، ج 1، ص 233
17- تفسیر شبر، ذیل آیه نساء
18 و 19- ترجمه المیزان، ج 4، آیه 1 نساء
20- تفسیرنمونه، ج 19، ص 38
21- تفسیرنمونه، ج 3، ص 245 / تفسیر احسن الحدیث، ج 1، ص 69
22- ترجمه تاریخ طبری، ج 1، ص 69
24- کلمات قصار، مؤسسه نشر آثار امام، ص 208
پدیدآورنده: فاطمة السادات مؤذن

پایگاه اطلاع رسانی حوزه
http://www.hawzah.net/hawzah/magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=4434&id=31580

مسلم لله
25th February 2011, 12:32 AM
بسم الله الرحمن الرحیم


هر سخنی از ائمه که مغایر با قرآن باشد جعلی است.
تورات کتاب خداست.درباره خلقت آدم و حوا توضیح داده.
لطفا سری به تاپیک چگونه مسلمان شدیم بزنید.همان جا عارض شدم که قرآنی که در دست ما است اصل نیست.دلیلش را هم عارض شدم.پس نفرمایید تورات تحریف شده،انجیل تحریف شده و . . .
اصلا تا به حال تورات و انجیل را مطالعه کرده اید که چنین حرفی میزنید؟

راستی تفسیر جامع این وسط مسطا جایی نداشت.علت چیه؟
من خودم هم تفسیر المیزان را در رابطه با آن موضوع مطالعه کردم هم تفسر نمونه.طبق روایت توضیح ندادند.
اما تفسیر جامع اکثرا طبق روایت است.
لطفا مطالعه کنید.

مسلم لله
25th February 2011, 12:36 AM
لا اله الا الله



خدا گفت: درست نیست آدم تنها بماند لذا حوا را آفرید
تعریف شما ناقص است.تمام اینها ذهن مسلمین را از حقیقت دور میکند.
چون توضیح آن تقریبا زیاد است و من فعلا وقت ندارم،یک مورد از نقص های بالا را اشاره میکنم.
خداوند وقتی زن را آفرید،حضرت آدم او را نسا نامید یعنی زن
بعد از اتفاقاتی که این هم توضیحی دارد وی را حوا نامید یعنی زندگی.

مسلم لله
25th February 2011, 12:42 AM
الله اکبر


جالب است!
کتب تفسر که به دست خلق نوشته شده را از تورات و انجیل،کتاب خدا بیشتر قبول دارید.

kamanabroo
25th February 2011, 01:44 AM
الله اکبر


جالب است!
کتب تفسر که به دست خلق نوشته شده را از تورات و انجیل،کتاب خدا بیشتر قبول دارید.


چون این کتب تفسیر
نظر شخصی و برداشت های شخصی شون رو ننوشتند
بلکه هر چه نوشته اند بر اساس روایات و سیره پیامبر و معصومین بوده
و بیشتر از اون از خودشون چیزی نگفتند.

قرآن کتاب آسمانی پیامبر خداست
خداوند خودش ضمانت عدم تحریف قرآن رو به عهده گرفته
علاوه بر اینکه متن قرآنی که الان موجود هست بالاتفاق همه مسلمانان قبول دارند
و شما قبول ندارید یه دلیل دیگه ای حتما دارد...
اما تعبیرهایی که در کتب حال حاضر تورات و .. هست با تمام ادیان آسمانی منافات داره.
مثل کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب...
و ..

مسلم لله
25th February 2011, 08:48 PM
بسم الله الرحمن الرحیم



مثل کشتی گرفتن خدا با حضرت یعقوب...
لطفا آدرشس رو بدید که من مطالعه کنم ببینم اینو کجا نوشته؟


نظر شخصی و برداشت های شخصی شون رو ننوشتند
بلکه هر چه نوشته اند بر اساس روایات و سیره پیامبر و معصومین بوده
و بیشتر از اون از خودشون چیزی نگفتند.
اتفاقا این کتب تفسیر روایات را ننوشته اند.
لطفا برای یک بار هم که شده کتاب تفسیر جامع را باز کنید تا متوجه بشید.در تفسیر جامع حتی روایات را نوشته و کاملا مستنده.

مسلم لله
25th February 2011, 08:54 PM
لا اله الا الله


خوب بازم مجبوریم پای عقل رو بکشیم وسط[nishkhand]

بسیار خوب
در همه موارد همواره کل بر جزء تسلط دارد
یعنی امکان ندارد که جزء بر کل تسلط داشته باشد.
مثلا همیشه رییس کل بر کارمندان جزء تسلط دارد.
هیچ زمان کارمند بر رییس تسلط ندارد.
یا خداوند که کل همه چیز است و همه چیز را او خلق کرده بر خلق هایش تسلط دارد.برعکسش را نمیگویم زیرا درست نیست.(نعوذبالله)

پس همیشه کل بر جزء تسلط دارد.
خداوند در آیه شریفه 34 سوره مبارکه النساء فرموده:شما را بر زنان حق تسلط دادیم.
پس مرد کل است و بر جزء(زن)تسلط دارد.
دلیل از این روشن تر نمیشود آورد.

تمام بحثی که میکنیم درباره خلقت است نه درباره ارزش
فرقی نمیکند که هر جنس چگونه آفریده شده است،مهم این است که هم ارزش اند.

kamanabroo
25th February 2011, 11:02 PM
اینجا جای بحث نیست
انشا الله در یه تایپیک جداگانه...

kamanabroo
26th February 2011, 12:34 AM
بسم الله الرحمن الرحیم



لطفا آدرشس رو بدید که من مطالعه کنم ببینم اینو کجا نوشته؟


اتفاقا این کتب تفسیر روایات را ننوشته اند.
لطفا برای یک بار هم که شده کتاب تفسیر جامع را باز کنید تا متوجه بشید.در تفسیر جامع حتی روایات را نوشته و کاملا مستنده.


در کتاب مقدس، پیدایش، باب ۳۲، آیات ۲۴ تا ۲۹، شاید کشتی گرفتن یعقوب با خدا هستیم و نصرت یافتن، یعقوب بر خدا:


«۲۴ و يعقوب تنها ماند و مردي با وي تا طلوع فجر كشتي مي گرفت. 25 و چون او ديد كه بر وي غلبه نمي يابد، كف ران يعقوب را لمس كرد، و كف ران يعقوب در كشتي گرفتن با او فشرده شد. 26 پس گفت: »مرا رها كن زيرا كه فجر مي شكافد. گفت: تا مرا بركت ندهي، تو را رها نكنم. 27 به وي گفت: نام تو چيست؟ گفت:«يعقوب.» 28 گفت: از اين پس نام تو يعقوب خوانده نشود بلكه اسرائيل، زيراكه با خدا و با انسان مجاهده كردي و نصرت يافتي. 29 و يعقوب از او سئوال كرده ، گفت: مرا از نام خود آگاه ساز. گفت: چرا اسم مرا مي پرسي؟ و او را در آنجا بركت داد.»


خدایی که مغلوب بندۀ خود بشود، چه خداییست! و چه خدا حکیمی که با بندگان خود کشتی میگیرد!


برکت گرفتن زورکی یعقوب از خدا هم که جای خود دارد!


و اینکه خدا نام یعقوب را نمی داند و اسمش را از او میپرسد هم جالب است!

مسلم لله
26th February 2011, 02:46 PM
بسم الله الرحمن الرحیم


در آنجا ننوشته که خدا مغلوب بنده اش شد بلکه نوشته یعقوب مقاومت کرد در ضمن اصلا آنجا نامی از خدا نبرده!
نوشته مردی! مرد+ی(نکره)=مردی
چگونه نوشته اید خدا؟
در آیه 30 یعقوب گفت من در این مکان چهره خدا را دیدم،نگفت با خدا گشتی گرفتم.
در ضمن،ما کاری به این نداریم،شما میگویید تحریف شده من هم میگم تحریف شده.
هر جایی از آن که با قرآن تضاد دارد تحریف شده نه اینکه آن را پاک کرده باشند و دوباره نوشته باشند.

مسلم لله
9th March 2011, 03:28 PM
الله اکبر


به تازگی کتابی مطالعه میکردم:
طبق روایتی از پیغمبر اسلام،اولین کسی که به حرف زنان عمل کرد،حضرت آدم بود که از بهشت بیرونش کردند.

خردبین
12th April 2011, 02:01 PM
سخن درمورد جایگاه زن درخلقت شد.تصورمی کنم اگربخواهیم ازدید اسلامی ودینی به موضوع نگاه کنیم زن دارای خلفتی ناقص می باشد.توجه داشته باشیدکه بسیاری ازاحکام ازجمله حکم شهادت زن،ارث بردن او رفتاری که شوهرمجازاست باهمسرش بکندو...که مفصل است درموردزنهاوجوددارد.حضرت علی درمورد زنان درنامه ای به امام حسن می گوید:

درامورسیاسی کشورازمشورت بازنان بپرهیز که رای آنان زودسست می شود وتصمیم آنان ناپایداراست. درپرده حجاب نگاهشان دار تانامحرمان راننگرند.بیرون رفتن رنان بدترازاین نیست که افرادغیرصالح رامیانشان آوری واگربتوانی به گونه ای زندگی کنی که غیرتورانشناسندچنین کن! کاری که برترازتوانایی زن است به اووامگذارکه زن گل بهاری است نه پهلوان سخت کوش. مبادا درگرامی داشتن زن زیاده روی کنی که اورابه طمع ورزی کشانده برای دیگران به نارواشفاعت می کند...

البته باتوجه به جامعه مردسالارعربستان شنیدن چنین سخنانی چندان جای تعجبی ندارد.حضرت علی صراحتامشورت بازنان درامورسیاسی رانهی می کندوحتی می گویدکه به گونه ای زندگی کن که غیرتورانشناسند! به گونه ای درموردزنان سخن گفته است که زنان موجوداتی ناقص الخلقه هستندوباید جوری باهاش برخوردکردکه یه وقت پررونشود! توجه داریدکه حضرت علی هیچ گونه اماواگری باقی نمی گذاردوصراحتاهمه زنان راموردخطاب قرارمی دهدونه فقط عده ای ازآنان را.
به هرحال اگردوستان ما(به خصوص خانوم های محترم سایت)نمی دانستندکه این سخنان ازچه کسی است وجملات بالارامی خواندنددرموردکسی که این سخنان راگفته است چه نظری داشتند؟! قضاوت باخودتان.
البته بدیهی است که وقتی درقرآن ودرکلام ورفتارامامان ماشاهدچنین برخوردی بازنان هستیم وحتی زن ازمرددرست شده است وزن عامل سقوط وگناه مرددربهشت می باشدطبیعتاباچنین پیش زمینه ای که علمادارندعجیب نیست که گاهی اوقات سخنان عجیب وحیرت انگیزی راازآنهابخوانیم.البته این دوستان معمولاسعی می کنندکه حرمت کلام راحفظ کننداماگاهی اوقات برای بیان حقیقت(!)دلیلی به اینکارنمی بینندوصراحتاتفکراتشان رابیان می کنند.آقای صدرالمتالهین درکتابش اسفاراربعه سخنی زشت درموردزنان داردوآقای ملاهادی سبزواری درحاشیه نوشته است که بله ایشان زنان رادرعداد حیوانات آورده است وبرای اینکه زنان ازجنس حیوانات هستندوفقط صورت انسان به آنهاداده شده است تامردان ازآنان مشمئزنشوندودرنکاح باآنان رغبت کنند.زنان به دلیل ضعف عقل وادراک جزییات ومیل به زیورهای دنیا،حقاوعدلا درحکم حیوانات زبان بسته اندولی به آنهاصورت انسان داده شده است تامردان ازمصاحبت باآنان متنفرنشوندودرنکاح باآنان رغبت ورزندوبه همین دلیل درشرع مطهر مردان رادرکثیری اراحکام مثل طلاق ونشوز و...برزنان چیرگی داده اند...

همانگونه که می بینیداززنان تصویری حیوانی،پست وفقط ابزاری دردرست مردبرای نکاح وادامه دادن نسل خودساخته شده است ومردبایدهمانگونه که ازطفل خودمراقبت می کندمواظبش باشدوهمواره افساراوراددردست داشته باشدکه مباداازحدخودبگذاردوبایداو رراحتی الامکان درخانه نگاه داردتایک وقت به خاطرضعف عقلش گمراه نشود.

البته من به خاطرسخنان بالاازشماخوانندگان خردورزوبه خصوص خانوم های سایت عذرخواهی می کنم امابرای روشنگری مجبوربه نوشتن آنهاشدم.باتشکر.

kamanabroo
12th April 2011, 11:37 PM
متاسفانه ضربات سختی که دین و جامعه اسلامی می خوره
از دینداران تک بعدی می خوره
که بصورت متعصب یک جنبه از دین رو که می بینن همون رو بزرگ می کنند
و غیر واقع رو واقع جلوه میدن

کرامتی که دین اسلام به زن بخشیده در هیچ دینی دیده نشده و حس نشده و ارزشی که خداوند برای زن قرار داده رو می توان در سیره زندگی پیامبر اکرم ص و شیوه رفتار او با دخترش حضرت فاطمه زهرا س و همچنین در زندگانی و سیره ایشان دید.

اگر بخواهیم ببینم اسلام نگاهش به زنان چطور نگاهی است به تکریم حضرت فاطمه در اوج تعصب دختر کشی در صدر اسلام دقت کنیم.

حتی جوامع غربگرا و خود غربیون و ...از اینکه زن رو یک ابزار و آلت برای رسیدن به تمام خواسته هاشون استفاده می کنند؛ هیچ جوابی ندارند و برای اینکه سرپوشی بر این کار بگذارند تنها راهش رو در این دیدند که
جوامع اسلامی رو هم به این راه بکشانند تا با یک تیر دو نشان زده باشند....
مسلما همه کاربران و خانم های سایت اونقدر عاقل هستند که نگاه تک بعدی به دین نداشته باشند.

مسلم لله
14th April 2011, 02:17 PM
الله اکبر


جناب خردبین؛شما خردمند هم هستید.
بیخیال جناب
من که هرچه گفتم،حدیث از پیامبر می آورم قبول نمیکنند،از امام صادق می آورم زیر بار نمیروند،عقلایی میگویم قبول نمیکنند(یا عقل دارند و از عقل اطاعت نمیکنند یا...).
شما هم خود را به زحمت ننداز به نظر من.
بعد از ... شیعه و سنی با هم برادر شدند؛همچنین زن و مرد با هم یکسان(احتمالا در آینده (نعوذبالله) نکاح مرد با مرد و زن با زن هم حلال میشود.)

ایاتای
1st May 2011, 06:08 PM
برخی را اعتقاد بر این است که زن شیطان کوچک است، مرد در ذات خود مبرا از گناه بوده و زن وی را به گناه می کشاند.



البته من داستان ادم و حوا رو باور ندارم اما! باید به حال مردا گریست، چون با اینکه در ذات خود مبرا از گناه بوده اند!! با اینکه خدا و بقیه همیشه طرف مرد رو گرفتن، ولی باز مردا نتونستن به ضعف خود حاکم بشن و فریب خوردن!!! باید به هوش و ذکاوت زن آفرین گفت[shademan]

sheri khoshgele
1st May 2011, 10:37 PM
من نمیدونم چرا مردا انقد با زنا لجن.میدونین چیه؟ی جمله میگم فقط اونم اینه:بهشت زیر ÷ای مادرانه.حالا هرچی میخواین بگید.تو کل قران ی جمله نیومده ک نوشته باشه بهشت زیر ÷ای حضرت محمده.ولی در مورد زنا گفته.ارزش زنو توی دنیای ما کم کردن چون دنیا تو دستای مرداست.زن ارزشش خیلی زیاده خانواده ای ک اولین فرزندش دختره خیرو برکت داخلشه.هر مردی ب ی زن نیاز داره تا تکامل ÷یدا کنه.باور ندارین؟چرا زن میگیرید؟ی دلیل بیارید.

مسلم لله
12th May 2011, 07:49 AM
الله اکبر


مردا لج نیستن
بهتره به این فکر کنید که چرا حق را به شما نمیگن
به اسم جمهوری اسلامی،هرچی میخوان میگن
اما بعضی مسائل حقیقی را از شما پنهان میکنند.
مطلعه کنید.
مطالعه
مطالعه

Rez@ee
12th May 2011, 02:03 PM
اقای اهل مطالعه شما می فرمودیدتا بقیه هم استفاده کنن.
لینکت هم مثل افکارت پوشالیه.

مسلم لله
13th May 2011, 09:24 AM
الله اکبر


میخواهید مطالعه کنید؟
کتاب زنان پیغمبر اسلام،نوشته آقای عمادزاده
سال انتشار رو نتونستم رو کتاب پیدا کنم،اما قیمتش رو نوشته بود 60 تومان
فکر میکنم مال زمان محمدرضا (خدابیامرز) باشه.
اگر بعد انقلاب هم باشه،احتمالا اوایل انقلابه
ممکنه الان دیگه این کتاب چاپ نشه
کتابش قدیمیه

کتاب دیگه میخواید؟
کتاب تفسیر جامع جلد دوم،قسمت تفسیر آیه شریفه 34 سوره مبارکه النساء

لینک هم اجباری نیست وارد بشی،امثال تو واردن نشن بهتره،چون عقلشون به اونجاها نمیرسه.
میخواستی وارد نشی
خوشت نمیاد وارد نشو.

از اینطور صحبت کردن منو ببخشید.
باید مثل خودتون باهاتون حرف بزنم.

Rez@ee
13th May 2011, 11:18 AM
شخصیت زن از دیدگاه قرآن
زبان: فارسی
نویسنده: هادی دوست محمدی
نوبت چاپ: چاپ سوم 1383
تعداد صفحات: 150
نام انتشارات: امیرکبیر
شابک : ×-14-7126-964
بهای کتاب:6000ریال

معرفی کتاب:
حقوق و جایگاه زن موضوعی است که دشمنان اسلام درباره آن تبلیغات کاذب فراوان کرده اند ؛ ( مصونیت ) زن را با ( محدودیت ) وی اشتباه گرفتند و رفتار برخی از مسلمین را با قوانین اسلام یکی دانستند و سیمای مهربان اسلام و دست نوازش قرآن و بازوی حمایت مسلمانان راستین را در دفاع از نوامیس مسلمین ندیدند و تلاش کردند این قشر وسیع و مؤثر جامعه بشری را به مکتب حیات بخش اسلام بدبین سازند . رسانه های گروهی و ابزارهای تبلیغاتی غرب ، بلندگوی وسوسه های شیطان شدند و خواستند همچون شیطان که به اغوای آدم و حوا چشم امید داشت ، زنان پاک و دختران معصوم دنیای شرق را به خوردن میوه ممنوعه وادارند و لباس نجابت و کرامت را از پیکر آنان درآورند و آنان را از آسمان ارزشهای ملکوتی و صحنه خدمات علمی و اجتماعی به لجنزار خودنمایی و خودفروشی و ابتذال و هرزگی بکشانند . سوء استفاده از صفای فطری و صداقت اولیه قشر مظلوم زن ، شیوه تاریخی شیطان است و تقویت آگاهی و ایمان بانوان بهترین راه مقابله با این نیرنگهای شیطانی است . این کتاب شخصیت زن را از دیدگاه قرآن تحلیل می کند و جهانیان را به حقایق قرآنی درباره زن آشنا می سازد.



جایگاه اخص و ممتاز زن
زبان: فارسی
نویسنده: محمدرضا امین زاده
چاپ اول: 1380
نوبت چاپ: چاپ دوم 1384
تعداد صفحات: 232
نام انتشارات: امیرکبیر
شابک : 4-17-7126-964
بهای کتاب:14000ریال

معرفی کتاب:
اعماق روح پر راز و رمز انسان ـ چه زن و چه مرد ـ در پرتو چراغ کمسوی میراث ملی کهن و تجارب شخصی افراد کشف شدنی نیست . شناخت زن ، همچون شناخت مرد ، آگاهی و مشاهدات دقیق و کنترل شده لازم دارد و آزمایشهای گسترده و تجارب فراوان و جمع بندی شده . در مورد جایگاه زن در نظام آفرینش از دیدگاههای گوناگون می توان به پژوهش و بررسی پرداخت . روانشناسی ، جامعه شناسی ، علوم زیستی ، تاریخ ، اخلاق و فلسفه از ابعاد گوناگون به مساله زن می پردازند و هر یک گوشه ای از دنیای زن را روشن می سازند . نگارنده که بیشتر با عینک فلسفه شرق به سیمای زن نگاه می کند ، تلاش دارد جایگاه اخص زن در نظام خلقت نشان دهد و مسئولیتها و وظایف بانوان را در چارچوب این نگاه تبیین کند.


کتاب زن

زبان: فارسی
نویسنده: سید هادی حسینی - علی احمد راسخ - حمید نجات
تصحیح کننده: محمد حکیمی
چاپ اول: 1381
نوبت چاپ: چاپ دوم 1384
تعداد صفحات: 588
نام انتشارات: امیرکبیر
شابک : 1-0828-00-964
بهای کتاب:50000ریال

معرفی کتاب:
انسان از افراط و تفریط ، آسیبهای فراوان دیده است تا جائی که این دو گرایش همچون دو دره هولناک ، او را از راه تعادل باز داشته اند . گستره این موضوع در بسیاری از ابعاد حیات انسان ، جزئی ترین تا عمده ترین مسائل به چشم میخورد . مساله هستی شناسی زن و نگرش به ویژگیهای او نیز دستخوش زیاده نگری ها و کم انگاری ها شده است .



زن در زندگی پیامبر اکرم (ص)

زبان: فارسی
نویسنده: بنت الهدی صدر
مترجم: محمود شریفی
چاپ اول: 1383
نوبت چاپ: چاپ سوم 1385
تعداد صفحات: 88
نام انتشارات: امیرکبیر
شابک : 6-147-304-964
بهای کتاب:6000ریال

معرفی کتاب:
این کتاب ترجمه یکی از آثار شهید راه عقیده، بانوی دانشمند شهید بنت الهدی صدر است که تأثیر زن را در زندگی و آیین حضرت رسول بررسی کرده و آن را انتشارات دارالاسلامیه، با نام «المراه مع النبی فی حیاته و شریعته» منتشر کرده است.




زن از نگاهی دیگر
زبان: فارسی
نویسنده: سید محمدحسین فضل الله
مترجم: مجید مرادی
چاپ اول: 1383
نوبت چاپ: چاپ دوم 1385
تعداد صفحات: 120
نام انتشارات: امیرکبیر
شابک : ×-145-304-964
بهای کتاب:7000ریال

معرفی کتاب:
آرای نوین و دیدگاههای جدید سیدمحمدحسین فضل الله مورد توجه علمای دین قرار گرفته است. وی با عنایت به متون دینی بازخوانی نوینی از ارزشهای دین ارائه می کند. این کتاب مجموعه دیدگاههای ایشان درباره موضوع زن است.



درسهایی از زندگانی زنان نامدار در قرآن و حدیث و تاریخ

زبان: فارسی
مترجم: دکتر احمد بهشتی
چاپ اول: 1386
نام انتشارات: امیرکبیر
رده بندی دیوی: 97/297
شابک : 5-188-304-964-978
قطع: رقعی
بهای کتاب:46000ریال


معرفی کتاب:
در میان زنان در طول تاریخ انسانیت، زنان بزرگ و نمونه بسیار پیدا شده‌اند. شایسته است در این باره تحقیقات و بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و این قهرمانان به دنیا و بشریت معرفی شوند. نام اینگونه زنان درقرآن و احادیث و کتب تاریخ آمده است. امتیاز مهم این کتاب در این است که نگارنده با مراجعه به تعداد قابل توجه و چشمگیری از کتب تاریخی و رجالی و تفسیری و حدیثی، مطالب آنرا تدوین کرده است. همچنین در این مجموعه سه جلدی اولویت به زنان برجسته‌ای داده شده که انتساب به بیت والای رسالت دارند و به همین جهت کتاب با نام مبارک « آمنه» مادر گرامی پیامبر اکرم شروع شده است.

Rez@ee
13th May 2011, 11:30 AM
الله اکبر


میخواهید مطالعه کنید؟
کتاب زنان پیغمبر اسلام،نوشته آقای عمادزاده
سال انتشار رو نتونستم رو کتاب پیدا کنم،اما قیمتش رو نوشته بود 60 تومان
فکر میکنم مال زمان محمدرضا (خدابیامرز) باشه.
اگر بعد انقلاب هم باشه،احتمالا اوایل انقلابه
ممکنه الان دیگه این کتاب چاپ نشه
کتابش قدیمیه

کتاب دیگه میخواید؟
کتاب تفسیر جامع جلد دوم،قسمت تفسیر آیه شریفه 34 سوره مبارکه النساء

لینک هم اجباری نیست وارد بشی،امثال تو واردن نشن بهتره،چون عقلشون به اونجاها نمیرسه.
میخواستی وارد نشی
خوشت نمیاد وارد نشو.

از اینطور صحبت کردن منو ببخشید.
باید مثل خودتون باهاتون حرف بزنم.


برای شما که اهل مطالعه ودنبال حقیقت هستید وهنوز دلتون نمرده چندتا کتاب گذاشتم .
خیلی دوست داشتم بدونم این اطلاعات ناب رو از کجا میاری برای همین به لینک مراجعه کردم وهیچی ندیدم به دوستان پیشنهاد می کنم امتحان کنن.

مسلم لله
14th May 2011, 07:34 AM
الله اکبر


اولا اون سایت رو تازه افتتاح کردم،پس چیز زیادی نمیبینی
ثانیا اگر خوشتون نمیاد لطفا وارد لینک نشید

مسلم لله
14th May 2011, 08:06 AM
لا اله الا الله


اون کتاب ها به درد خودتون میخوره

سوال
میشه بفرمایید کتاب های دکتر شریعتی رحمة الله علیه کجا هستن؟

امیدوارم متوجه شده باشید منظور منو.
همانطور که کتاب های دکتر بزرگوار شریعتی رحمة الله علیه را جمع کردند،همانطور هم امثال این کتاب ها را چاپ کردند.

خدا نکند که باعث قتل مردم شویم خدا نکند مرتکب قتل فکر مردم که بدتر از قتل جان آنهاست شویم (آیت الله العظمی صانعی)

لطفا اگه دوست داشتید به سایتش یه سر بزنید. www.sanei.org
راستی اگه خواستید سر بزنید،باید فیلتر شکن داشته باشید.
سایت رسمی مرجع عالقدر شیعه،محل زندگی در قم،محل تولد ایران،محل تحصیل ایران،فیلتر است.

یه سوال دیگه
چرا سایت این مرجع بزرگوار فیلتره؟

میبینید،پس نمیشه به هر کتابی اعتماد کرد.حقایق پنهان می شود.

Admin
14th May 2011, 09:14 AM
لطفا اگه دوست داشتید به سایتش یه سر بزنید. www.sanei.org (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.sanei.org)
راستی اگه خواستید سر بزنید،باید فیلتر شکن داشته باشید.
سایت رسمی مرجع عالقدر شیعه،محل زندگی در قم،محل تولد ایران،محل تحصیل ایران،فیلتر است.

یه سوال دیگه
چرا سایت این مرجع بزرگوار فیلتره؟

میبینید،پس نمیشه به هر کتابی اعتماد کرد.حقایق پنهان می شود. دوست من مسلم الله
شما باز دارید فرا فکنی می کنید ...

این سایتی که دادین هم فیلتر نیست دامینش تمام شده. ( Expired شده )

اینکه میگم شما هر تصوری که از دین و خلقت زن و مقام بشر و ... که دارید فکر می کنید درسته همینه.

اگه نیاز داشتید برای اثبات پایان اعتبار این دامین اطلاعات whois رو هم بخواید اینجا میذارم که شکتون بر طرف بشه.

این تذکر آخر بود ...

مسلم لله
14th May 2011, 09:51 AM
الله اکبر


مدیر محترم
آدرس سایت را اشتباه داده بودم
آدرس درست= www.saanei.org (http://www.njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.saanei.com)
اینم آدرس درست
حالا مراجعه کنید.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد