توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : عاشورا در نگاه اهل سنّت
ریپورتر
9th December 2010, 06:25 PM
معاونت پژوهشی مدرسهء عالی امام خمینی، در تاریخ 15/11/1383 نشست علمی ای با عنوان "عاشورا از نگاه اهل سنت" رابا حضور استادان و پژوهشگران برگزار کرد.
عاشورا فراتر از یک فرقه
در این نشست حجت الاسلام ناصری داوودی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکدهء سیره،سخن گفت و نهضت عاشورا را یکی از ماندگارترین و پُراثرترین نهضت ها و جریان هایتاریخی دانست که فراتر از یک فرقه در طول تاریخ اثرگذار بوده است، بلکه مرزهای فرقهای مذهبی و حتّی دینی و جغرافیایی را در نوردیده و دانشمندان، علما، سیاستگذاران واصلاح گران را در خارج جهان اسلام نیز به خود جذب کرده است، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکدهء سیره گفت: " علیرغم پندار برخی شیعیان، با نگاهی اجمالی به تاریخ بهروشنی دریافت می شود که حادثه عاشورا به هیچ وجه اختصاص به جامعهء شیعه نداشتهاست. همانطوری که فراتر از جامعه اسلامی نیز اثرگذار بوده است. باید پذیرفت که عاشورا و پاس داشت شهادت سالار شهیدان به عنوان یک مبنا و معیارمی تواند گفتمان بین المذاهب باشد".
وی یادآور شد: " عاشورا نه تنها اختصاص به جامعه تشیع ندارد، بلکه می تواند بهعنوان مبنای گفتمان و سوژه قابل بحث و معیار و محور مشترک و قابل توجه در میانمذاهب مطرح باشد و مبنای گفتمان بین تشیع و تسنن باشد، زیرا در منابع اصلی حدیثی،تاریخی، رجالی و حتی کلامی اهل سنت به خصوص صحیح بخاری که در نظر اهل سنت بعد ازقرآن (مما لاریب فیه) تلقی میشود، احادیث و روایات متعددی نسبت به عظمت و جایگاهامام حسین(ع) از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) وجود دارند. در بقیهء کتب صحاح هم احادیثیوجود دارند که می توانند مبنای گفتمان تشیع و تسنن باشند".
ریپورتر
9th December 2010, 06:26 PM
سندیّت حادثه کربلا در کتب اهل سنّت
ناصری با استناد بهشماری از احادیث صحاح سته گفت: " احادیث حسین منی و انا من حسین از پیامبر اکرم(ص)، "یا الحسن والحسین ریحانتان من هذه الامه" یا حدیث کسا و احادیث متعدد دیگر وجوددارند که شخصیت بیمانند امام حسین(ع) را نشان می دهند و از دیدگاه اهل سنت و بنابرمبنای آنها در حدیث، پیروی از حضرت امام حسین(ع) و محبت آن حضرت و یاری رساندن بهایشان به خصوص در حادثه عاشورا به عنوان یک اصل در میان اهل سنت پذیرفته شده است. این احادیث در صحیح مسلم، سنن ابوداوود و سنن ابن ماجه ترمزی با بیان ها و کمیتهایمتفاوت آمده است و در مجموع تردیدی باقی نمی گذارند".
ریپورتر
9th December 2010, 06:26 PM
پیام هایی برای بشریت
ایشان، در ادامه، به خطبههایی که دارای پیام هستند اشاره کرد و گفت: "این پیامها هرگز اختصاص به شیعه ندارند، بلکه شامل بشریت می شوند". وی امر به معروف، نهی ازمنکر، مبارزه با فساد و تبعیض ، اجرای عدالت و... استفاده از اصول صحیح، پایبندی بهاصول و مکتب، استفاده نکردن از وسایل نامشروع مانند ترور برای اهداف مشروع را ازجمله مسایلی دانست که شامل جامعه اهل سنت و شیعه می شوند.
حجت الاسلام ناصری افزود: "مصلحان و انقلابیون جهان و متفکران غیر مسلمانمانند گاندی و بعضی از شخصیت های دیگر شرق و غرب، شیفتهء مکتب حسین(ع) ، شخصیت اوو عاشورا شده اند. درست است بعضی از منابع و مقاتل مربوط به اهل سنت، به خطبههانپرداختهاند، ولی بحث علمی و کاملاً مناظرهای میتواند آنها را ملزم به پذیرشاین واقعیت ها نمود".
مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکدهء سیره شخصیت سیدالشهدا (ع) را در منابع اهل سنتیکی دیگر از دستاویزهای گفتمان یاد کرد و گفت: "با قطع نظر از احادیث نبوی(ص)، وقتیشخصیت این بزرگوار را در منابع روایی،تاریخی و رجالی اهل سنت مطالعه میکنید، می بینید بسیاری از صفات که از نظر ما گاهی ممکن است غلوآمیز باشند درمنابع اهل سنت وجود دارند که در منابع شیعه کمتر وجود دارند یا از منابع اهل سنتوام گرفته شده اند. خود این امر نیز می تواند منابع گفتمان بین شیعه و اهل سنتباشد".
ریپورتر
9th December 2010, 06:26 PM
دیدگاه اهل سنت به عاشورا از لحاظ تاریخی
ناصری داوودی، در ادامه، با اشاره به پیامدها و حوادث خارق العاده همزمان وبعد از عاشورا گفت: " اهل سنت، بیشتر، به آثار و پیامدهای خارقالعاده شهادت امامحسین(ع) و یارانش در منابع تاریخی، روایی، رجالی و مقاتل آنها پرداخته اند، در حالیکه شیعیان نپرداخته اند یا به صورت محدود و پراکنده از منابع اهل سنت استفاده کردهاند". وی خاطرنشان کرد: "حوادثی وجود دارند؛ مانند ظاهر شدن حمره آسمانی بعد ازشهادت حضرت به مدت ۶ماه؛ حتی در بعضی بیابان های عراق و شام و بصره خون باریدن از آسمان و پر شدنخیمه ها از خون که شیعیان آنها را مطرح نکرده اند ولی اهل سنت در منابع خود آوردهاند یا مسأله قرائت قرآن توسط رأس بریده سیدالشهدا(ع) در کربلا و کوفه و شام، اززیر سنگهای بیت المقدس همزمان و بعد از عاشورا خون جوشیدن ، یا ابتلایتمسخرکنندگان و قاتلان امام حسین(ع) به عقوبت های دردناک دنیوی، صداها و مرثیه هاو اشعار حتی رثایی شنیدن از جاها و مناطقی که افراد خواننده معلوم نیست و نیزمسلمان شدن تعدادی از مسیحیان با مشاهدهء تلاوت قرآن توسط سر بریده و خواب هایعجیب که از که از اصحاب مورد پذیرش اهل سنت نسبت به عاشورا نقل شده است. نمونه هایزیادی از این قبیل وجود دارند که عظمت شخصیت امام حسین(ع) را نشان می دهد و دیدگاهاهل سنت را از لحاظ تاریخی نسبت به عظمت این شخصیت بیان می کند؛ بیشتر راویان اینگونه حوادث که پیامدهای عاشورا را بیان کرده اند بصرییا شامی بودهاند.
ریپورتر
9th December 2010, 06:27 PM
دو رویکرد عاطفی و تحلیلی ـ اجتهادی اهل سنّت به عاشورا
وی حادثهء عاشورا را از دیدگاه دانشمندان اهل سنت نیز بررسی نمود و اظهارداشت: " اهل سنت با توجه به منابع شان با دو رویکرد عاطفی و تحلیلی، اجتهادی بهعاشورا نگریستهاند؛ نقطهء عطف رویکرد عاطفی توجه به نفس مظلومیت است. حادثهءعاشورا با توجه به مقام سیدالشهدا(ع) و یارانش و با توجه به این که فرزندانپیامبرند و بعد از نیم قرن چگونه در صحرای کربلا شهید میشوند، با چه جرمی کشتهمیشوند؟ پیام آنها چیست؟ بر سر فرزندان و زنان آنها چه می آید؟ بر سر اجسادشان چهمی آید؟ اینها بعد رثایی حادثهاند که مورد توجه اهل سنت قرار گرفته و به اتفاقعوامل حادثه را محکوم کردهاند و نسبت به آن اظهار اندوه نمودهاند".
وی در تبیین جنبه اجتهادی، تحلیلی گفت: " اکثریت اهل سنت، نسبت به حادثهء عاشوراوقتی با رویکرد تحلیلی و اجتهادی هم برخورد کرده اند، موضع روشنی گرفته اند، بهطوری که آن بعد عاطفی را نیز تکمیل کرده اند و جالب است که نقطهء عزیمت وبیتالعزال این موضع گیری اهلسنت مسألهء جواز لعن و عدم جواز لعن یا وجوب لعنیزید و عدم وجوب آن است. دیدگاه بیشتر اهل سنت این است که یزید بعد از واقعهعاشورا و ارتکاب این جنایت بی مانند تاریخی، کافر و واجب اللعن شد". ناصری داوودیدر دایرهء آرای اکثریت کسانی که با لعن یزید موافقاند سخن گفت و خاطرنشان کرد: " قبل از این که صاحب نظران اهل سنت وارد معرکه شوند اصلاً لعن بر یزید و محکومنمودن او و این که به عنوان فرد شمارهء یک در جنایت عاشورا متهم شود از داخلخاندان اموی بروز پیدا کرد".
ریپورتر
9th December 2010, 06:27 PM
مسأله لعن یزید از دیدگاه اهل سنّت
وی افزود: "بنابر گزارش های اهل سنت، یزید اعتراف می کند که شایستگی حکومت راندارد و معاویه خلافت را از دست کسی گرفته که نسبت به او شایسته تر بود. پدر وینیز به ناحق خلافت را غصب کرد و کسی را که نسبت به خلافت شایسته بود به شهادترساند. در میان امویان نیز عمربن عبدالعزیز، خوش نام ترین خلیفهء اموی در میان اهلسنت است. وقتی در حضورش یکی از افراد اهل سنت یزید را امیرالمؤمنین خطاب میکند،ایشان دستور میدهد به او ۴۰ تا ۸۰ ضربه شلاق بزنند. در میان خانوادهی اموی،ابوالفرج اصفهانی، یزید را لعن می کند. بعد از او جاحز و قبل از جاحز، از حسن بصریاین مسألهء لعن آغاز می شود. میان بزرگان اهل سنت کسانی مثل حسن بصری، ابوحنیفه،عبدالحمید جعفر، ابن عجلان،عمربن جاحز، عبدالقاسم سلیمان طبرانی، قاضی ابوالعلایحنبلی، ابوالقاسم شافعی، محمدبن طلحه دمشقی، عبدالفرج بن جوزی،ابومظفر شمس الدینسبط جوزی،سعدالدین تفتازانی، شمس الدین ذهبی،جلال الدین محمد مولویبلخی،حمدالله مستوفی، عبدالرحمن بن خلدون،علی بن محمد مالکی، ابن صباغ، عبدالرحمنجامی، فضلالله روزبهانی، خونجی، شمس الدین،ابن حجر و سیوطی از مهمترین شخصیت هاییهستند که لعن یزید را مطرح کرده اند و به صورت علنی یزید را واجب اللعن دانستهاند".
مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکدهء سیره دربارهء اقلیت مخالفان با لعن یزید اضافهکرد: "عده ای به طور غیر مستقیم مسألهء لعن یا عدم لعن را در قالب تاریخ نگاریمطرح کرده اند. در تاریخ طبری مسألهء لعن به صورت مبهم مطرح شده است. به این صورتکه روایات متعددی آورده است؛ صحیح و ضعیف، راست و بلاواسطه یا دروغ و غیر قابل باور. همین طور در طبقات ابن سعد که سردستهء تاریخ نگارانی است که در مورد حادثهءعاشورا دچار انحراف، و تحریف و بدعت هایی شده است. همین ابن سعد مسأله لعن یا عدملعن یزید را در قالب تاریخ نگاری با بافتن روایات جعلی و متناقض و ارائه این روایاتغیر قابل باور مطرح کرده است".
وی ـ در ادامه ـ افزود: " ابن کثیر نیز در البدایه و النهایه در قالب تاریخ نگاریاز قرن پنجم و ششم به بعد مشهور است. اولین شخصی که مسأله عدم جواز لعن یزید رامطرح کرده ست،ابوحامد غزالی است.
بعد از او ابوبکر بن عربی مالکی در العواصم من القواصم به صورت بسیار جدی عدمجواز لعن یزید را مطرح کرده است.
ابن خلدون نیز با همهء این که امام حسین(ع) را عادل و امام میداند در عین حالمسألهء شوکت در خلافت را مطرح و به نحو غیر مستقیم از یزید طرفداری می کند".
ریپورتر
9th December 2010, 06:28 PM
دیدگاه معاصر و عزاداری اهل سنّت
ناصری داوودی، در پایان، به طرح نظریات معاصران پرداخت و اظهار داشت: "در دورانمعاصر نیز همین اکثریت و اقلیت وجود دارند. در میان اقلیت تعدادی را میبینیم کهشخصیتی با عنوان استاد دانشگاه کویت کتابی نوشته است به نام برائه یزید بن معاویهمن دم الحسین یا کتابی دیگری را یکی از اساتید مصری نوشته است با عنوان: اباطیلیجب ان طمح من التاریخ یا کتابی... مثل تاریخ اسلام دورهء اموی، دورهء عباسی وامم اسلامی را نوشته است و طرفداری از یزید را به عنوان تاریخ نگاری یا حتیبحثهای جامعه شناسی و روان شناسی مطرح کرده است".
وی خاطرنشان ساخت: «ولی در میان معاصران اهل سنت بازهم اکثریت بیش از گذشتهطرفدار لعن یزید و طرفدار شهادت امام حسین(ع) و تجلیل از وی میباشند. در رأس آنهاسید جمال الدین را جزو اهل سنت یا پذیرفته شده از سوی اهل سنت بدانیم در این بارهنظراتی بسیار ظریف دارد که اصلاً اسلام را محمدی الحدوث و حسینی البقا می داند. همین طور مرثیهء بسیار زیبای مصلح دیگر اهل سنت، اقبال لاهوریرا داریم که اصلاًحادثهء عاشورا را به عنوان جریانی می داند که به حق ریشه در دوران آدم داشته و اززمان آدم تا خاتم(ص) ادامه دارد. او حادثهء عاشورا را از جهات گوناگونی قابلالگوگیری و تاخاتم ادامه دار می داند".
مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکدهء سیره ، دربارهء برخورد عملی اهل سنت با حادثهعاشورا، گفت: "در گذشته، اهل سنت نسبت به عاشورا با تجلیل و قدردانی برخورد کردهاند و این میتواند از عواملی مؤثر برای گفتمان بین المذاهب دربارهء عاشورای حسینیباشد. امروزه نیز اهل سنت در جنوب شرقی آسیا، اندونزی،مسألهء تابوت کشان را دارندکه کاملاً با فرهنگ ملیشان آمیخته است و آنها را سوگوار نشان می دهد. همچنین استمسألهء نذر، نیت و روزه داری. همین طور در آسیای میانه عملاً سوگواری در گذشته باعنوان عاشورا و عاشوری در میان آنها با عنوان علمهایی مطرح می باشد که نشان می دهدآنها سوگوار هستند". وی افزود: " در قفقاز، شمال آفریقا و در جهان عرب، خاورمیانه وحتی کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان در میان اهل سنت و استان های کاملاً سنی نشین، عزاداری موجود است. حتی در دهه های اخیر دشمنان خارجی و بعضی متحجّران در صددهستند که با این مسأله مبارزه کنند و عزاداری اهلسنت را زیر سؤال ببرند و با آنمبارزه نمایند".
منبع : مجله پژوهه (حوزه علمیه)، شماره 10
ریپورتر
9th December 2010, 06:28 PM
بسیاری از بزرگان و علمای اهل سنت، واقعه عاشورا را یک جنایت تاریخی دانسته و بر کسانی که این حادثه شوم را به وجود آوردهاند لعنت فرستادهاند، آنچه میخوانید گزیدهای از این دیدگاههاست:
شوکانیدر کتاب «نیل الاوطار»در رد بعضی از سخنوران درباری میگوید: به تحقیق عدهای از اهل علم افراط ورزیده، چنان حکم کردند که:«حسین(ع) نوه پیامبر که خداوند از او راضی باشد نافرمانی یک آدم دائمالخمر را کرده و حرمت شریعت یزیدبنمعاویه را هتک کرده است.» خداوند لعنتشان کند، چه سخنان عجیبی که از شنیدن آنها مو بر بدن انسان راست میگردد.
ریپورتر
9th December 2010, 06:29 PM
ابنحجر هیثمی مکی در کتاب «الصواعقالمحرقه» مینویسد: پسرامام حنبل در مورد لعن یزید از وی پرسید. احمد در جواب گفت: چگونه لعنت نشود کسی که خداوند او را در قرآن لعن کرده است. آنجا که میفرماید:«فصل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامکم اولئک الذین لعنهمالله» و چه مفاسدی و قطع رحمی از آنچه یزید انجام داد، بالاتر است؟!
از سبط بن جوزی در مورد لعن یزید پرسیده شد. او در جواب گفت: احمد حنبل لعن او را تجویز کرده است، ما نیز به خاطر جنایاتی که درباره پسر دختر رسول خدا مرتکب شد، او را دوست نداریم؛ و اگر کسی به این حد راضی نمیشود، ما هم میگوییم اصل، لعنت کردن یزید است.
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.