ورود

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خبر "متروتهران راهم استكبارتحریم كرد،هم دولت"



باستان شناس
15th October 2010, 03:14 PM
"متروتهران راهم استكبارتحریم كرد،هم دولت"

محسن هاشمی با اشاره به افزایش طبیعی مسافران مترو بعد از حذف یارانه سوخت گفت: اگر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مترو قادر به پاسخگویی به نیاز مسافران نباشد، شاهد بروز تنش‌های اجتماعی خواهیم بود.

به گزارش فارس، محسن هاشمی رفسنجانی در نشست مطبوعاتی دوازدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: هم اكنون كه در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار داریم قطعاً در حیطه حمل و نقل، بهترین وسیله در راستای كاهش آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، افزایش صرفه‌جویی سوخت و افزایش ایمنی، حمل و نقل ریلی است كه در جمهوری اسلامی ایران به آن توجه چندانی نشده است.

* برای جلوگیری از بروز تنش‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها، بسترسازی‌های بیشتری نیاز است

وی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مشخص و توسعه زیرساخت‌ها برای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها اظهار داشت:

توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل برای اجرای این قانون لازم بود قبل از اجرا انجام می‌شد تا در شرایط موجود و پس از اجرای این قانون، تنش كمتری در جامعه ایجاد شود.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینكه امسال سال درخواست اجرای قوانین مربوط به راه‌آهن است، اظهار داشت:

در دوازدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی به این موضوع توجهی خاص شده است زیرا موضوع اجرای قوانین در واقع همان رعایت عدالت است.

* عدم اجرای قوانین ظلم است؛ رئیس جمهور گفت قانون اجرا نمی‌شود

هاشمی ادامه داد: اگر دولتی مدعی اجرای عدالت است باید قوانین و مقررات را به طور كامل و دقیق اجرا كند زیرا در واقع عدم اجرای قوانین به منزله تبعیض و ظلم به مردم است.

مدیرعامل شركت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینكه راه‌آهن و قطارهای شهری نیز بر اساس قوانین موجود در كشور ساخته می‌شوند، اظهار داشت:

دولت موظف است قوانین را در مورد توسعه این صنعت به طور كامل اجرا كند اما رییس‌جمهور در سال جاری به وضوح اعلام كرد كه این قوانین اجرا نمی‌شود.

هاشمی ضمن بیان اینكه روزانه 21 میلیون سفر در كلان‌شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت:

80 درصد این سفرها توسط قشر یارانه‌پذیر انجام می‌شود كه لازم است این قشر با وسایل نقلیه‌ای جابه‌جا شوند كه به محیط زیست صدمه‌ای وارد نكند، همچنین ایمن و ارزان باشد.

* دولت فقط قوانین را اجرا كند؛ برای توسعه مترو كاسه گدایی جلوی دولت نمی‌گیریم

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران اظهار داشت:
در توسعه قطار شهری، قبل و پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تمامی كارشناسان و برنامه‌ریزان اتفاق‌نظر دارند و قوه مقننه نیز قوانین پیشرفته‌ای را در این‌باره به تصویب رسانده كه اجرای این قوانین خواسته تمامی شهروندان است.

وی با اشاره به اینكه طبق قانون ظرفیت استفاده از حمل و نقل ریلی در تهران از كل 75 درصد سهمیه جابه‌جایی توسط حمل و نقل عمومی باید 30 درصد باشد، اظهار داشت:

طبق قانون باید سالانه چهار هزار میلیارد تومان در اختیار بخش حمل و نقل عمومی و قسمتی از این بودجه در اختیار بخش ریلی كشور اعم از شهری و غیرشهری قرار می‌گرفت كه از این مبلغ امسال تنها یك چهارم آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

هاشمی ادامه داد: به دنبال آن مجلس قانون دیگری را به تصویب رساند كه طبق آن نزدیك به دو میلیارد دلار تسهیلات برای كل حمل و نقل ریلی شهری كشور در نظر گرفته شد كه نزدیك به یك میلیارد دلار آن برای متروی تهران، 700 میلیون دلار برای متروی كلان‌شهرها و 300 میلیون دلار برای متروی دیگر شهرها در نظر گرفته شده بود كه این مبلغ نیز از سوی دولت اختصاص نیافت.

وی ادامه داد: ظاهراً قانون‌های كشوری كه در حال ابلاغ است كه از طرف رئیس جمهور به قانون‌های شركتی تعبیر می‌شود.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران اظهار داشت: رئیس جمهور در یكی از سخنرانی‌های خود مدعی بود كه این مبلغ تسهیلات نباید به متروی تهران اختصاص یابد و جزو حق برخی از معلمان نیز است!

هاشمی با بیان اینكه مبلغ دو میلیارد دلار جزو بودجه نبوده و قرار بود به صورت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل و نقل ریلی درون شهری اختصاص یابد، اظهار داشت: قوانین به هیچ عنوان در حال حاضر اجرا نمی‌شود؛ ما برای توسعه مترو به دنبال گدایی از دولت نیستیم فقط خواستار این هستیم كه قوانین موجود اجرا شود.

* دولت هم در كنار استكبار به جمع تحریم‌كنندگان متروی ایران پیوست

وی با اشاره به اینكه اجرای قوانین در واقع احترام به حقوق شهروندان است، اظهار داشت:

در مجلس‌های گذشته و حدود 4 الی 5 سال پیش به دلیل كمبود بودجه، برای توسعه مترو از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده می‌شد اما در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه تحریم قادر به جذب تسهیلات و فاینانس‌های بین‌المللی نیستیم.

هاشمی اظهار داشت: شركت بهره‌برداری متروی تهران و شهرداری تهران برای مبارزه با تحریم و تثبیت عدم اثر‌ بخشی آن با پیگیری‌های لازم، اجرای قوانین موجود را در این‌باره خواستار شد اما نه تنها قوانین اجرا نشد بلكه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تحریم شدیم.

مدیرعامل شركت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: در حال حاضر متروی تهران تنها با روش‌هایی كه در شهرداری تهران اتخاذ می‌شود به مقابله با تحریم پرداخته و به توسعه مسیر ریلی مترو می‌پردازد اما دولت با وجود این همه فعالیت و ایجاد ساختار‌های اساسی كه توسط مترو و شهرداری برای احداث ایستگاه و تونل‌ها انجام شده است، تسهیلاتی در راستای خرید واگن به شركت بهره‌برداری مترو اختصاص نمی‌دهند.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با بیان اینكه در حال حاضر متروی تهران هم از سوی استكبار جهانی و هم از سوی دولت ایران تحت تحریم قرار گرفته است، اظهار داشت: این موانع و مشكلات تنها شامل حمل و نقل ریلی درون‌شهری نیست بلكه راه‌آهن نیز با چنین موانعی مواجه است.

* دولت در ارائه مابه التفاوت قیمت بلیت مترو‌ بدقولی می‌كند

وی با اشاره به بد‌قولی‌های دولت در ارائه مابه‌تفاوت قیمت بلیت مترو‌، اظهار داشت:

در این‌باره قوانینی وجود دارد كه باید به اتفاق به آن عمل كرد در مراحلی خاص قانون به مراكز تصمیم‌گیری اجازه می‌دهد هزینه تمام شده را از مردم نگیرد و به ازاء مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و قیمت بلیت مبلغی به عنوان یارانه به شركت مترو تهران اختصاص یابد.

هاشمی اظهار داشت: ما قیمت تمام شده بلیت را به شورای شهر ارایه داده‌ایم بنابراین شورای شهر طی هماهنگی با فرمانداری مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمتی كه از مردم دریافت می‌شود را به دولت ارایه می‌دهد تا از سوی دولت به شركت بهره‌برداری متروی تهران پرداخت شود.

* ایجاد تنش در مترو با وجود بدقولی‌های دولت

وی با بیان اینكه در سال‌های گذشته این رقم به سختی از دولت دریافت می‌شد، اظهار داشت: در بودجه سال 89 مطرح شد كه برای قطارهای شهری مبلغ 60 میلیارد تومان یارانه اختصاص یابد كه هم‌اكنون و پس از گذشته هفت ماه هنوز هیچ مبلغی پرداخت نشده است در حالی كه در آستانه اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها هستیم و قطعا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار زیادی به مترو وارد می‌شود و در این شرایط سخت متروی تهران باید پاسخگوی مسافران باشد.
مدیر عامل شركت متروی تهران با اشاره مجدد به نزدیك شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان كرد: فشار اصلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو خواهد بود؛ چرا كه ناوگان اتوبوس كشور توانایی پاسخگویی به مسافران در شرایط جدید را ندارد.

وی با استناد به این اظهارات، نتیجه‌گیری كرد:

در این شرایط اگر مترو نیز قادر به پاسخگویی به مردم نباشد موجب ایجاد تنش‌های اجتماعی و ناراحتی برای مردم خواهد شد.

هاشمی اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری طبق قانون باید زیربناها توسط شهرداری احداث شود و تهیه تجهیزات توسط دولت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شركت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار داشت: از دوره فعالیت قالیباف در شهرداری تهران (سال 86) تاكنون 46 كیلومتر به 80 كیلومتر خطوط ریلی قبلی افزوده شده است و در حال حاضر 126 كیلومتر خطوط ریلی مترو در تهران وجود دارد.

* عدم همكاری دولت دلیل افزایش مدت زمان اعزام قطارها است

وی با انتقاد از همكاری دولت برای تهیه تجهیزات حمل و نقل ریلی درون‌شهری اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود تجهیزات و عدم همكاری دولت در این‌باره، در تمامی خطوط مترو مدت زمان اعزام قطار‌ها افزایش یافته است و به عنوان مثال در خط كرج كه باید هر 9 دقیقه یك قطار اعزام شود هم اكنون هر 14 الی 15 دقیقه اعزام قطار داریم.

* احداث تونل 70 كیلومتری البرز به راحتی امكانپذیر است

هاشمی رفسنجانی در خصوص اجرای تونل البرز اظهار داشت:

70 درصد جمعیت ایران در نقاط كوهستانی و كوهپایه‌ای زندگی می‌كنند لذا توسعه تردد ریلی در این شهرها باید از زیر كوهستان‌ها انجام شود كه اجرای این امر نیازمند احداث تونل‌های طویل و عمیق است.


‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینكه در حال حاضر 20 تونل ریلی طویل در كل دنیا وجود دارد، اظهار داشت:

پس از بررسی‌های همه‌جانبه شركت بهره‌برداری متروی تهران برای توسعه خطوط ریلی خود و خدمت به شهرك‌های اطراف تهران به این نتیجه رسیدیم كه باید تا شعاع 70 كیلومتری تهران، بتوانیم خطوط ریلی را توسعه دهیم؛ در حال حاضر از نقطه لواسان تا شمال ایران تقریبا 70 كیلومتر فاصله است و می‌توان از لواسان با احداث تونل‌های 70 كیلومتری البرز به سواحل زیبای شمال رسید.

هاشمی با اشاره به اینكه در حال حاضر دستگاه‌های حفر تونل مترو قادر هستند روزانه 15 متر تونل حفر كنند، اظهار داشت:

تعدادی از این دستگاه‌ها می‌توانند طی چهار سال البرز را شكاف داده و مسیر 70 كیلومتری لواسان تا شمال كشور را به صورت تونل‌های ریلی احداث كنند.

وی اظهار داشت:
احداث این تونل 70 كیلومتری در زیر البرز به راحتی امكان‌پذیر است و پس از آن با استفاده از قطارهای با سرعت 200 كیلومتر بر ساعت، به راحتی می‌توان طی مدت زمان 20 دقیقه به سواحل شمالی كشور رسید.

مدیرعامل شركت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان‌های شمالی همگی پی‌گیر احداث این تونل هستند اما لازم است بانك‌ها سرمایه‌گذاری سهامدار شركتی باشند كه این تونل را احداث می‌كنند و مطمئن باشند كه بازگشت سرمایه سریع خواهد بود زیرا استقبال از این مسیر فراوان است.

* عدم تأمین اعتبار مشكل اساسی آزاد‌راه تهران - شمال است

وی در مورد آزاد‌راه تهران شمال و مقایسه آن با مشكلات احداث تونل البرز اظهار داشت:
در حال حاضر توانایی احداث سریع این آزاد‌راه وجود دارد اما مشكل اساسی كه آن را با چالش مواجه كرده است عدم پرداخت نقدینگی و تامین اعتبار است.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینكه در این مسیر ریلی احداث تونل‌های 5 الی 6 هزار كیلومتری و كمتر بسیار راحت است، اظهار داشت:

ما توانایی ساخت این میزان تونل را در كشور داریم و استفاده از چینی‌ها برای اجرای این كار تنها به دلیل فاینانسی است كه آنها آورده‌اند؛ واگذاری احداث مسیر به چینی‌ها به خاطر پول، توهین به متخصصان و كارگران داخلی است.

هاشمی با اشاره به اینكه در حال حاضر شركت بهره‌برداری متروی تهران مسیر میرداماد تا تجریش را در عمق 90 متری تونل می‌زند و در میان راه نیز ایستگاه‌های متفاوتی ایجاد می‌كند، اظهار داشت: این در حالی است كه آزادراه تهران _ شمال تنها 4 تونل بزرگ دارد و بقیه شامل تونل‌های 200 الی 1000 متری است.

وی با انتقاد از عدم توجه دولت به توسعه ریلی كشور، ادامه داد:

در تمامی دنیا به مصرف سوخت مالیات اختصاص می‌یابد و از این طریق در زیربناهای ریلی هزینه می‌شود در حالی كه در كشور ایران به سوخت یارانه اختصاص می‌یابد و در حالی كه به حمل و نقل ریلی هیچ هزینه‌ای اختصاص نمی‌یابد.

مدیرعامل شركت بهره‌برداری شركت متروی تهران با اشاره به اینكه اولویت‌های دولت فعلی دولتی پوپولیستی است، اظهار داشت: عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلند‌مدت و اجرای پروژه‌های كوتاه مدت مصداق همین روحیه است.


كدخبر: ۱۲۵۱۶۵
تاريخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۲:۱۲
تعداد بازديد: ۱۰۰۰

خبرگزاري تابناك

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد