توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله مدیریت استراتژیک شرکت ایران خودرو
AreZoO
4th October 2010, 08:12 PM
فهرست مطالب
1- مقدمه
2- صنعت خودرو سازی در کشورهای جهان
3- استراتژی های رایج در صنعت خودرو سازی
4- شناسایی خصوصیات خودرو سازبودن یا مونتاژکار بودن
5- مروری بر تاریخ صنعت خودرو سازی در ایران
6- بررسی وضعیت استراتژی صنعت خودرو در ایران
7- تاریخچه شرکت صنعتی ایران خودرو
8- گروه خودرو سازی ایران خودرو
9- استراتژی شرکت ایران خودرو
10- نمودار ife
11- نمودار efe
12- تحلیل swot
1-مقدمه
آنچه پیش روی شماست،تحقیق درس مدیریت استراتژیک می باشد که با موضوع استراتژی شرکت ایران خودرو صورت گرفته است. در این تحقیق ابتدا سعی نموده ایم به صنعت خودرو سازی در مقیاس جهانی پرداخته و از تاریخچه و استراتژی های رایج در این صنعت در کشورهای مختلف سخن بگوییم. درادامه به تاریخچه این صنعت در ایران و همچنین تاریخچه شرکت ایران خودرو و استراتژی این شرکت خواهیم پرداخت. درسه بخش پایانی تحقیق به ارائه تحلیل های ife و efe و swot پرداخته خواهد شد. امید است تحقیق انجام شده که از منابع مختلف اینترنتی گرفته شده است، مقبول طبع واقع شود.
2-صنعت خودرو سازی در کشورهای جهان
از عمر صنعت خودرو حدود 130 سال ميگذرد و شركتهاي معروف خودروساز مانند فورد، تويوتا و پژو هر كدام به نحوي راه رشد و توسعه را پيموده اند. مقارن با رشد و توسعه صنعتي كشورها و افزايش جابجاي بين شهرها، نياز و علاقه مردم به خودرو كه روز به روز بر تعداد آن افزوده ميشد، بيشتر گرديد. از سوي ديگر با گسترده تر شدن شهرها، ديگر امكان جابجاي در درون شهرها بصورت پياده ميسر نبود و عامل زمان و سرعت به يكي از شاخص هاي سود دهي و درآمد زايي تبديل گرديد و ماحصل همه اينها سرازير شدن سيل سرمايه در صنعت خودرو، در سالهاي آغازين قرن بيستم گرديد;در شكل زير مدل توسعه صنعت خودرودر كشورهاي مختلف جهان آورده شده است :
http://www.img4up.com/up2/104394037430132.png
AreZoO
4th October 2010, 08:14 PM
3-استراتژی های رایج در صنعت خودرو سازی
از ابتداي توليد صنعت خودرو در دنيا، تاكنون چند استراتژي مهم بر اين صنعت حاكم بوده كه اهم آنها عبارتند از:
استراتژي توليد انبوه
نخستين استراتژي پس از اختراع خودرو، استراتژي توليد انبوه بود. پس از جنگ جهاني اول در 1914 ، «هنري فورد» و «آلفرد اسلون» مدير جنرال موتورز، توليدات صنعتي جهان را از شيوه توليد دستي رواج يافته توسط شركتهاي اروپايي، خارج كرده و به عصر توليد انبوه كشاندند. براي رسيدن به توليد انبوه، دو مرحله مونتاژ و سپس پايگاههاي قطعه سازي لازم بود. كارشناسان براي اين استراتژي، مراحل ديگري همچون ايجاد پايگاههاي طراحي و تحقيقاتي در شركتهاي خودروسازي و قطعهسازي، ساخت خودرو و طراحي و ساخت ماشينآلات و ابزار و تجهيزات خطوط توليد نيز قائلند. هدف اصلي از اين استراتژي، سازماندهي متمركز، افزايش حجم توليد، تقسيم كار / تخصص، قابليت تعويض كامل قطعات و راحتي اتصال آنها به يكديگر بود. در واقع همين نوآوري در توليد بود كه وجود خط مونتاژ را ممكن ساخت. به هر حال فراگير شدن استراتژي توليد انبوه، پيامدهايي ناخواسته را بهدنبال داشت كه دولتها و شركتهاي خودرو ساز را به تغيير اين استراتژي رهنمون ساخت.
استراتژي افزايش سود
از تحليلهاي تجربي صنايع خودروسازي جهان، اينگونه بر ميآيد كه چند استراتژي افزايش سود در دوره بين 1974 كه سال شروع بحران نفت بود تا 1992 وجود دارد:
الف- حجم تنوع مدل
ب- كاهش دائمي هزينهها در حجمي ثابت
پ- ابداع و انعطاف
ت- كيفيت و تخصص
ث- حجم توليد
اين استراتژيها، براي اينكه سودآاور باشند، بايد با عناصر فضاي خارجي قابل جمعبوده و با مدلهايي صنعتي كه قالب كار را تشكيل ميدهند، سازگار باشند.
تحويل بموقع
نظام تحويل بموقع را اولين بار تويوتا ابداع و اجرا كرد. از جمله هدفهاي اصلي اين نظام ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
1 .تحويل درست و بموقع
2 .به حداقل رساندن موجودي انبار
3 .به صفر رساندن تعداد محصولات معيوب و از رده خارج
4 .انعطافپذيري توليد در مجموعههاي كوچك
5 .همكاريهاي نزديكتر با تأمينكنندگان قطعات
6 .كار گروهي و مشاركت
اجراي اين استراتژي، مستلزم جريان سريع كالاها و اطلاعات بوده كه امري پرهزينه و دشوار است. خصوصيت اصلي اين سيستم، تكيه بر توليد اجزا و قطعات در حجم كوچك و انتقال بموقع و سريع به فرايند بعدي توليد است. jit، زمان توليد را به كوتاهترين زمان ممكن كاهش ميدهد، اين شيوه بويژه در زماني كه شركتهاي رقيب، بالاترين كيفيت را استاندارد خود قراردادهاند، ميتواند زمان را بهعنوان كليديترين عنصر مزيت رقابتي در اختيار و كنترل خود بگيرد.
AreZoO
4th October 2010, 08:16 PM
استراتژي توسعه صادرات
خودروسازان بزرگ جهان، با تأمين نيازهاي داخلي به منظور يافتن بازارهاي جديد و تأمين سرمايه و ارز بيشتر، به بازارهاي خارجي روي آوردند. خارج شدن شركتهاي خودروسازي از حالت انحصاري، نتيجه رقابتي بود كه بر اثر ورود خودروهاي خارجي در كشورهاي صاحب اين صنعت، شدت يافت. خودروسازان بزرگ دنيا همچون جنرال موتورز، فورد، تويوتا، نيسان، كرايسلر، فيات، پژو، رنو، ميتسوبيشي، هوندا، مزدا و هيوندا، بهاين منظور دست به تحولات مديريتي و تحولات فني زدهاند. عامل اساسي رويكرد توسعه صادرات، كمبود تقاضا و يافتن سهم بازار مناسب بوده است.
استراتژي حفظ محيط زيست
امروزه استاندارد ايمني خودرو و آلودگي هوا، امري جدي در حيات بشري است. دولتها در ساخت خودروهاي جديد، مجبور به حفظ و تأمين اين استانداردها هستند. رعايت و بهكارگيري عناصر اين دسته از عوامل در توابع سرمايهگذاري شركتهاي خودرو سازي، امري مهم است.
4-خصوصیات خودرو ساز بودن یا مونتاژکار بودن
8 مشخصه اصلي را براي خودروساز بودن يك شركت به شرح ذيل ميتوان نام برد
:
1- داشتن برند معتبر
2-توانايي قطعه سازي
3-توانايي طراحي
4- تيراژ توليد بالا
5- صادرات
6-انعطاف پذيري و نوآوري در ارائه محصولات
7-داشتن توانايي تطبيق محصولات با استاندارهاي روز دنيا در زمينههاي ايمني، محيط زيست،مصرف سوخت و غيره
8- تعرفه پايين (در كشورهاي صاحب صنعت خودروسازي)
http://www.img4up.com/up2/073125144432855.png
AreZoO
4th October 2010, 08:18 PM
5-مروری بر تاریخ صنعت خودرو سازی در ایران
صنعت خودروی ايران با قدمتی در حدود 45 سال، همچون کشورمان، شاهد فراز و نشيبهای فراوانی بوده است. اما در مجموع، امروزه به عنوان بخش مهمي از کل صنعت و اقتصاد ملی كشور محسوب میشودبنحوي كه جامعه از آن، انتظارات فراوانی دارد.صنعت خودروسازي هماکنون در وضعيت خاصی بهسر میبرد و استراتژی اين صنعت، نياز به بازنگری جدی و اساسی دارد.
صنعت خودرو به خاطر آنچه بر آن گذشته و ميگذرد به شدت به حوادث تاريخی کشور گره خورده است. در ابتدا با مرور مختصري بر وقايع کليدی، خواننده با فضای فعلی اين صنعت که ناشی از اين وقايع تاريخی است، بيشتر آشنا خواهد شد.
دورانهاي مهم و تاثير گذار صنعت خودروي كشور به شش مرحله زير تقسيم شده اند:
1- بروز يك نياز
2- تولد صنعت خودرو
3- تلاش برای بقاء
4- دوران رشد
5- دوران بلوغ صنعت
6- پيری زودهنگام
شكلهاي صفحات بعد روند تغييرات نرخ توليد و وقايع كليدي تاريخ صنعت خودرو ايران را از سال 1341 تا 1387 نشان ميدهد همانطور که مشاهده ميشود هرکدام از اين دوران دارای خصوصيات خاصی میباشند و با اتفاقات مهم اجتماعی و سياسی همچون انقلاب، جنگ تحميلی و برنامههای عمرانی توسعه در کشور عجين شده اند و بازنگريآنها درك مناسبي از وضعيت موجود در اين صنعت را ارائه ميدهد و عملا به تصميمگيري در مورد آينده كمك میکند.
http://www.img4up.com/up2/839645523456286.png
http://www.img4up.com/up2/132164628346122.png
AreZoO
4th October 2010, 08:21 PM
6-بررسی وضعیت استراتژی صنعت خودرو در ایران
براي بررسي وضعيت استراتژي صنعت خودرو ايران، دوره زماني سالهاي 1341 تا 1387 را به چهار دوره تقسيم ميكنيم:
- دوره اول : سالهاي1346 تا 1357
تولد يك صنعت
صنعت خودرو ايران فعاليت خود را براي نخستين بار در سال 1341 با احداث كارخانجات مونتاژ با هدف رسيدن به توليد انبوه آغاز نمود. در اين زمان فعاليت خودروسازان با نظارت و تحت ليسانس شركتهاي معتبر خارجي نظير جنرال موتورز آمريكا و تالبوت انگليس انجام ميشد.
استراتژي صنعت خودرو در اين سالهــا بر مبناي تامين و ايجاد زيرساختهاي لازم براي رسيدن به يك صنعت مونتاژ به منظور رقابت با واردات رو به گسترش خودرو از خارج كشور و همچنين تامين تقاضاي داخلي، استوار بود.
- دوره دوم: سالهاي 1358 تا 1369
تلاش براي بقا
اين دوران مقارن با انقلاب شکوهمند اسلامی و در ادامه آن جنگ تحميلی میباشد و به طور طبيعی کشور در اين دوران با انواع بحرانهای مديريتی و اقتصادی روبهرو بوده است. لذا ميتوان گفت كه استراتژي صنعت خودرو در اين دوره زماني دوره تنها حفظ و بقاء صنعت خودرو و سپس كمك به جبههاي جنگ بوده است.
-دوره سوم: سالهاي 1369 تا 1384
دوران رشد و بلوغ صنعت
مشخصه مهم این سالها پایان جنگ و اجرای برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی(1368-1372) می باشد. توسعه روابط خارجی، جذب سرمایهگذاری خارجی، اقدامات زیاد برای ورود تکنولوژی و انجام زیر ساختهای کلان ملی از ديگر مشخصههای اين دوران می باشد.
این سالها را می توان سالهای تفکر، مرور سیاستهای گذشته، تدوین استراتژی و اقدامات سریع و جدی مدیران صنعت خودرو دانست. ميتوان اين سالها را سالهايي طاقتفرسا ولی مفید و اثرگذار بر روی ساير شاخصهاي مهم اقتصادی وصنایع کشور ناميد. در اين دوران دو برنامه توسعه در کشور پياده شد. همچنين از سال 1373 با رونق گرفتن صنعت خودرو در ایران، انگیزههای لازم برای تاسیس شرکتهای خصوصی بوجود آمد. این شرکتها با تولید مجموعاً 72370 دستگاه خودرو درطی سالهای 1376 تا1382 تواناییهای خودرا نشان دادند.
بدينترتيب خودروهای روز دنیا به جرگه تولیدات داخلی صنعت خودرو در آمدند و تجربیات گرانقدر مدیریتی و کارشناسی نصیب صنعت خودرو و صنعت کشور گردید. بدينترتيب بزرگان اين صنعت آماده شدند تا به جرگه خودروسازان بزرگ دنيا بپيوندند.
AreZoO
4th October 2010, 08:23 PM
دوره چهارم: سالهاي 1384 تا 1387
پيري زود هنگام
در اين دوران صنعت خودروسازی عملاً با رسيدن به تيراژ يک ميليون خودرو درسال1385 بهعنوان يک خودروساز در جهان مطرح گرديد.
نزول شاخص ها، بهدلیل بروز مشكلات مختلف و شکست بعضی از طرحهای خودروهای جدیددر بازار، شوک توقف تولید پیکان در ایرانخودرو، پيش بيني توقف توليد پرايد و شوكآن براي سايپا، رشد تورم داخلی کشور، نوسانات در ارائه تسهیلات بانکی، مشکلات طرحخصوصیسازی درصنايع مختلف، از جمله اتفاقات مهم اين دوره ميباشند. ازجمله اينشاخصها میتوان از نرخ رشد کیفی، نرخ رشد تولید، سود، سرمایهگذاری در طرحهایجدید و سرعت اجرای پروژههای در دست اقدام که همگی با کاهش روبهرو شدند نامبرد.
براي بررسي ديگر شرايط صنعت خودرو در آن دوران، نمودارهاي زير ارائهميشود.
http://www.img4up.com/up2/235342846803345.png
http://www.img4up.com/up2/31920018025511.png
http://www.img4up.com/up2/754470012049124.png
AreZoO
4th October 2010, 08:32 PM
7-تاریخچه شرکت صنعتی ایران خودرو
شركت سهامی عام كارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس كارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم مختلف اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27 مردادماه 1341 با سرمایه اولیه یك صد میلیون ریال و تعداد یك هزار سهم، یك هزار ریالی به ثبت رسید واز مهرماه 1342 عملاً فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد. ایران خودرو از اولین شركتهایی بود كه قانون گسترش مالكیت واحدهای تولیدی را به نحو كامل اجرا كرد و 49 درصد سهام آن به كاركنان و مردم واگذار گردید. این شركت با مجوز صادره از سوی هیئت عامل سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران درتاریخ 27/2/1362 به نام شركت ایران خودرو « سهامی عام» تغییر یافت و اولین شركت خودروسازی بود كه توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد. ساخت سواری: بر اساس پروانه مورخ 25 اسفند ماه 1344 وزارت اقتصاد ( صنایع و معادن) به كارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی) اجازه داده شد درمورد ساخت اتومبیل پیكان اقدام می كند اجازه تأسیس كارخانجات ساخت انواع اتومبیل سواری از نوع چهار سیلندر درتاریخ 20/6/1345 به این شركت داده شد. شركت فوق سپس بر اساس قراردادی با كارخانه « روتس» انگلستان وابسته به گروه كرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل « هیلمن هانتر» و ساخت آن در ایران به نام پیكان شد. در سال 1346 تأسیسات اتومبیل سازی پیكان با ظرفیت اولیه سالانه تولید 6 هزار دستگاه در سالن تولید پیكان استقرار یافت و پس از افتتاح این سالن در تاریخ 23/2/1346 اولین اتومبیل های سواری با امتیاز ساخت گروه سواری روتس سابق( كرایسلر بریتانیای فعلی) به تولید رسید. اولین اتومبیلی كه در سال 1346 ساخته شد پیكان بود كه در دو مدل دولوكس و كارلوكس به بازار عرضه می شد در این سال وانت پیكان و تاكسی پیكان هم به آن اضافه شد و در سال 1347 و 1348 علاوه بر این سه نوع پیكان كار هم به بازار عرضه شد و پیكان اتوماتیك نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پیكان تولید می شد: دولوكس، وانت، كار، جوانان، تاكسی و اتوماتیك. خط تولید پیكان 1800 درتاریخ 12/9/1369 توسط ریاست جمهوری كشورمان افتتاح شد با توجه به قدمت طراحی بدنه پیكان و خارج از رده بودن تكنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز ایران خودرو تصمیم گرفت و از سال 1368 پژو 405 را در مدل های gl و glx تولید كند. در ادامه مطالعات و اقدامات لازم برای توسعه ساخت داخل، ایران خودرو اقدام به خرید بخشی از ماشین آلات تولیدی شركت تالبوت كرد تا پس از بازسازی و راه اندازی، از آنها برای آموزش تكنولوژی نیروی انسانی، ارتقاء و تحقیق تكنولوژی خودرو سازی و فعالیت فنی مهندسی مربوطه دركارخانجات ایرانی، تولید قطعات یدكی قوای محركه پیكانهای موجود و تولید قطعات یدكی خودروهای آتی استفاد كند. ساخت مینی بوس در سال 1344 ساخت و تولید مینی بوس مدل 319 و كومر در مجتمع شمالی شركت آغاز شد یا به بازار آمدن مدل مینی بوس 309 مرسدس بنز دراروپا، در سال 1347 ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی) تولید مدل قدیمی مینی بوس را تعطیل و مدل 309 جدید را به بازار عرضه كرد. در سال 1345 خطوط تولید سالن فوق به مدل 309 شاسی بلند 17 نفره تغییر یافت و كماكان تا سال 1356 روزانه در دو شیفت كاری به تولید ادامه داد. پس از انجام تعمیرات و بازسازی خطوط در سال 1365 طراحی و ساخت مدل جدید مینی بوس 508 با ظرفیت 21 نفر درمدل های سقف بلند و معمولی در دستور كار قرار گرفت و خط جدید تعویض اطاق مینی بوس راه اندازی شد. محصول جدید این كارخانه به نام مینی بوس 309 سقف بلند تحت عنوان « سینما سیار» طراحی و در تاریخ 30/6/1369 اولین نمونه آن تولید شد. ساخت اتوبوس تولید اتوبوس در این كارخانه، از سال 1342 با ساخت اتوبوس مدل بنز( او. پی) تحت لیسانس مرسدس بنز ظرفیت تولید به 6 دستگاه در روز افزایش یافت. به منظور نوسازی كارخانه اتوبوس سازی و بهره گیری از تكنولوژی پیشرفته و برای افزایش كیفیت و تعداد اتوبوس با استانداردهای جدید از سال 1361 پروژه افزایش تولید اتوبوس زیر نظر سازمان مهندسی ایران خودرو و در سالنی به مساحت 48000 مترمربع آغاز و سپس كار با نظارت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه یافت و در اواسط سال 1365 اجرای طرح با مدیریت جدید دوباره زیر نظر ایران خودرو قرار گرفت و در فروردین ماه سال 1367 سالن جدید پروژه افزایش تولید اتوبوس افتتاح و تولید خود را آغاز نمود.
AreZoO
4th October 2010, 08:33 PM
هدف این پروژه افزایش تولید اتوبوس روزانه 8 دستگاه در انواع شهری، بین شهری و دولوكس و همچنین تعداد چهار دستگاه شاسی مجهز به نیروی محركه به منظور واگذاری به واحدهای مستقل اطاق سازی بوده است. كارخانه موتور سازی كارخانه موتور سازی شركت ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور ونیم موتور 1600 و 1725 دو كاربوراتور با مساحت 25917 متر مربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال 1350 تأسیس شد تولید قطعات ششگانه موتور 1600( سیلندر، سر سیلندر، اگزوز، فلایویل، كفی یاتاقان، دنده میل سوپاپ) در كارخانه ریخته گری و تراشكاری، این قطعات و مونتاژ آنها به همراه سایر قطعات دركارخانه ماشین شاپ در مهرماه سال 1353 افتتاح و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی( از سال 1358 تا 1363) با وضعیت مشابه تولید ادامه داشت واز سال ( 1364 تا 1367)عمده فعالیت ها را تولید قطعات دفاعی تشكیل می داد. در اوایل سال 1370، برنامه چهار ساله مجتمع موتور سازی در زمینه ساخت موتور پیكان 1600 به تصویب رسید و زمینه های اجرایی آن فراهم شد. كارخانه لوازم تكمیلی و تزئینی این كارخانه با نام كارخانه صندلی سازی در سال 1342 شروع به فعالیت كرد این كارخانه از تاریخ 19/10/1368 به كارخانه تولید لوازم تكمیلی و تزئینی تغییر نام داد و در حال حاضر تحت همین عنوان مشغول به فعالیت است. مراحل این كارخانه عبارتند از اسكلت سازی، رنگ، تودوزی، رویه و مونتاژ رویه با اسكلت صندلی لازم به ذكر است كلیه قطعات تزئینی داخل اتوبوس، مینی بوس، سواری و وانت نیز دراین كارخانه ساخته و همچنین روزانه 140دستگاهجلوداشبوردس اری و وانت در این كارخانه تولید میشود. كارخانه قالب و جیگ این كارخانه در سال 1344 در زمینه تعمیر قالب ها و با نام واحد تعمیرات فعالیت خود را شروع كرد و تا سال 1360 به صورت پراكنده در قسمت مهندسی سواری سازی شمالی و پرس شاپ مستقر بوده است در سال 1360 تأسیسات جیگ سازی و در قسمت جنوبی شركت احداث شد و اداره ای تحت عنوان طراحی و ساخت متشكل از سالن های تراش كاری، قالب سازی، جیگ سازی، و واحد طراحی و مهندسی و تعمیرات قالب ایجاد شد. اهم فعالیت های این اداره شامل ساخت قطعات تراشكاری، مهره های نقطه جوش، نوسازی قطعات و ساخت و مونتاژ و تعمیر قلابها و جیگها مورد نیاز شركت بود. كارخانه برش و پرس این كارخانه ، پس از تأسیس شركت، با خرید قیچی های برقی آلمانی، در سال 1345 با هدف تولید قطعات برش، پرس، خمی شاسی و بدنه سواری پیكان، مینی بوس و اتوبوس فعالیت خود را آغاز كرد. پرس های كوچك پس از قیچی ها ونوردهای برقی نصب و راه اندازی شد. با ورود قالب های بدنه خودرو، نصب پرس كه از سال های 46ـ1345 شروع شده بود و سرعت بیشتری به خود گرفت. در سال 1355 سالن جدیدی با پرسهای مكانیكی سنگین( آلمانیو انگلیسی) راه اندازی شد. در حال حاضر كارخانه برش و پرس با حدود 000/100 متر مربع مساحت درشمال شركت ایران خودرو، با بیش از 80 دستگاه پرس 10 تن تا 1600 تن در انواع هیدرولیكی، مكانیكی، یك پایه دو پایه یك عمله دو عمله و 60 دستگاه انواع قیچی، خم كن، نورد و چكش به عنوان یكی از بزرگترین واحدهای پرسكاری درایران مشغول فعالیت است.
AreZoO
4th October 2010, 08:38 PM
8-گروه خودرو سازی ایران خودرو
همانطور که گفته شد،ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو، در روز 12 مهرماه 1341 با سرمایهای درحدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو در خیابان اکباتان تهرانتأسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیشاز40سال از زمان تأسیس آن همچنان در زمینهی طراحی و تولید خودروهای سواری، اتوبوسو مینی بوس به عنوان يكي از بزرگترین تولید کنندگان خودرو در کشور، در راستای تأمیننیاز های جامعه، ورود به بازارهای جهانی، تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایتتحقق اهداف صنعت خودروي ایران به فعالیت خود ادامه می دهد .
سال شمار تولید انواع سواری :
1346 -سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی .
1369 -سواری پژو 405 در مدلهای Gl و Glx با حجم موتور 1580 سی سی
1374 -سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم موتور 2000 سیسی
1374 -سواری پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سی سی
1376 -سواری پژوRd با حجم موتور 1600 سی سی
1377 -سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سی سی
1378 -پارس با حجم موتور 1800 سی سی
1379 -تولید آزمایشی سمند (پروژهx7 ) با حجم موتور 1800 سی سی و سیستمانژکتوری
1380 -پژو 206 باحجم موتور 1400 سی سی،افتتاح خط تولید سمند
و پس از آن تولید سمند Lx.
1383 -تولید سومین مدل سمند." سمند سریر”
1384 -پرده برداری از اولین پزو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرینپیکان!
http://www.img4up.com/up2/2514623554615.png
AreZoO
4th October 2010, 09:08 PM
9-استراتژی شرکت ایران خودرو
1.9-چشم انداز گروه صنعتي ايران خودرو
بزرگترين و موفقترين شركت ايراني
با قابليتهاي رقابتي كلاس جهاني
در توليد و تأمين وسايل نقليه
(با اولويت و محوريت خودرو)
2.9-رسالت وجودي گروه صنعتي ايران خودرو
ايجاد سازمان مبتني بر فطرت انساني
با موقعيت رهبري صنعت در كشور
با كيفيت كلاس جهاني
در راستاي تحقق سودآوري بلندمدت
در فعاليتهاي صنعتي، تجاري و خدماتي
و رهبري بازار كشور
در بخش وسايل حمل و نقل از طريق
« رقابت » و « كسب رضايت مشتري »
3.9-سرفصل استراتژيهاي گروه صنعتي ايران خودرو
استراتژيهاي تنوع و توسعه محصولات
استراتژيهاي بازاريابي صادرات و رقابت پذيري جهاني
استراتژيهاي ساخت و توليد و مجموعه هاي زنجيره تامين
استراتژيهاي تحقيق و توسعه و نوآوري
استراتژيهاي ارتقاء كيفيت
استراتژيهاي نيروي انساني
استراتژيهاي سوخت قواي محركه و محيط زيست ايمني و بهداشت صنعتي
استراتژيهاي مديريت هزينه هدفمند
استراتژيهاي توسعه ارتباطات و فن آوري اطلاعات
استراتژيهاي مالي و سرمايه گذاري
4.9- ارزشهاي سازماني گروه صنعتي ايران خودرو
احترام به مشتريان و خواسته هاي آنان
احترام به كاركنان، تعهد به پرورش استعدادها، اعتقاد به اصل هم افزايي و رعايت شايسته سالاري
احترام به شركا و تامين كنندگان, و رعايت اصل " انصاف " براي حفظ منافع ذينفعان
توجه به كيفيت و فرهنگ برتري و تعالي
حفاظت محيط زيست و اداي حقوق شهروندي
رعايت اصل " تقوي محوري " در برخورد با ارزش هاي ملي و بين المللي
5.9-برنامة استراتژيك ده ساله
·
خودروساز در كلاس جهاني
توسعة اتحادیه هاي استراتژيك و مشاركت در سرمايه گذاري با رهبران جهاني بازار خودرو
توانا براي رقابت توليدكنندگان جديد در منطقه با طراحي و توسعه محصولات متنوع
مناسبترين پايگاه صنعت خودرو در منطقه براي گسترش سرمايهگذاري در حوزه هاي مرتبط
مشاركت جهاني
6.9-برنامة هفت ساله
خودروساز شدن
بازگشت به و حفظ جايگاه بزرگترين خودروساز در منطقه
مزيتهاي رقابتي در طراحي و توسعة محصول
بهبود مستمر در بهرهوري، كيفيت و تكنولوژي
توسعة تأمينكنندگان داخلي و پايگاههاي ساخت داخل
كسب و توسعة قابليتهاي خودروسازي در طراحي، توسعه و توليد محصول
7.9-اهداف كلان سالانه شركت ايران خودرو
حقظ و توسعه سهم بازار داخلي
افزايش صادرات
افزايش شاخص رضايت مشتري
افزايش ميزان سود هر سهم (افزايش ميزان سود خالص)
http://www.img4up.com/up2/2966205422401325.png
http://www.img4up.com/up2/920431326243768.png
http://www.img4up.com/up2/4395871315645476.png
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.