engeneer_19
20th August 2010, 01:14 PM
تخيل محدود!
از يک بازي رايانه اي چه ميخواهيد؟ گرافيک بالا،داستان خوب و گيم پلي عميق و درگير کننده؟ اگر اين طور است در انتخاب فاينال فانتزي 13 به عنوان يک سرگرمي طولاني مدت درنگ نکنيد. اين نقش آفريني پرافتخار ژاپني باز هم موفق شد يک عنوان درخشان باشد که ارزش سا لها صبر کردن را دارد.ميدانيم که فاينال فانتزي 13 يک بازي خطي است وبازيها و ميني گيم هاي جانبي ندارد. اين ايرادي است
که همه به آن گرفته اند، اما اين ايراد در برابر کيفيت توليد اين محصول کاملا قابل صرف نظر کردن است.اگر اهل نقش آفريني به خصوص از نوع ژاپني اش باشيد از اين ايراد مي توانيد بگذريد.
مهم ترين نقطه قوت فاينال فانتزي 13 سيستم جديد مبارزه ها است. اين سيستم مبارزه جديد اگر بهترين نباشد، جزو بهترين هاست. مبارزه ها بسيار سريع و پويا هستند و ديگر از روش نگهداشتن انگشت روي
دکمه اکشن و انتخاب دستور حمله خبري نيست. روند تغييرسيستم دستور دادن در مبارزه ها چند سالي است که در بازي هاي فاينال فانتزي ديده ميشود و نحوه تکامل آن از فاينال فانتزي 12 وCrisis Core و ديسيديا کاملا مشهود است.
مبارزه هاي جديد سريع و پيچيده هستند، در عين حال اگر نخواهيد درگير پارادايم درست کردن بشويد،مي توانند خيلي ساده باشند.با اينکه ATB با مفهوم کلاسيک خودش بازگشته، اما حالا مي شود به کمک يک خط جديد، چند دستور را پشت سر هم انتخاب کرد تا کاراکتر شما زنجيره اي از حرکات از پيش تعيين شده را اجرا کند. مهمترين خاصيت اين ويژگي جديد اين است که شما را تا حدودي از مديريت خرد مبارزه ها و دستورهاي جزئي حمله و دفاع دور کرده و به تراز ديگر از مديريت مبارزه مي برد. يعني حالا شما بايد به کلاس افراد و نحوه عملکرد آ نها در مبارزه بپردازيد و در صورت لزوم با تغيير کلاسها که در بازي (Paradigm Shift) ناميده مي شود نبرد را به نفع خود تمام کنيد.
چيدن پارادايم هاي مختلف تهاجمي، دفاعي، جادويي و غيره يک سرگرمي جدي در فاينال فانتزي 13 است و وقت زيادي از شما مي برد. اما هرچه در بيرون ميدان نبرد بيشتر روي اين کار وقت بگذاريد در مبارزه ها
راحت ترهستيد. مبارزه ها بر اساس عملکرد شما رتبه بندي مي شوند و بر اساس اين رتبه ها CP و اعتبار مي گيريد. بنابراين هميشه اين حس در شما وجود دارد که هر مبارزه را (هرچقدر پيش پا افتاده باشد) جدي
بگيريد و در آن خوب ظاهر شويد. سيستم ارتقاي تراز تقريبا مشابه با فاينال فانتزي 10 است. کاراکترها روي خانه هاي يک جدول غول آسا پيش رفته و با اختصاص دادن امتيازهاي CP به هر خانه، قدرت هاي مربوط به آن خانه را کسب مي کنند.شش قهرمان در بازي وجود دارند که ميشود به هرکدام يکي از شش کلاس (که در بازي Role ) را نسبت داد. از آن جايي كه در مبارزه ها شما نمي توانيد کنترل دو شخصيت ديگر را در دست داشته باشيد، اين کاراکترها بر اساس کلاسي که دارند رفتار مي کنند. مثلا« Sentinel» ها بيشتر از همه در دست و پاي دشمن مي روند و «Medic » ها دور از مبارزه سعي در درمان کردن افراد گروه دارند. در هر لحظه مي توان با تغيير پارادايم، کلاس کاراکترها را تغيير داد که اين کار در مراحل بالا و در هنگام مبارزات سخت و طاقت فرسا با غول آخرها اجتناب ناپذير است.
سيستم مبارزه ها و جمع آوري وسايل مختلف براي بهبود تجهيزات بسيار عالي است و به تنهايي مي تواند علاقه مندان به نقش آفريني را ساعت ها سرگرم کند.اما در کنار اين گيم پلي عالي، جلوه هاي بصري فوق العاده اي هم قرار دارند که تا انتهاي بازي هم تازه و مجذوب کننده اند. ظاهر شخصيت ها وانيميشن آن ها زيبا و بي نظير است. در هنگام ورود به مبارزه، دوربين با يک چرخش نرم به زاويه مخصوص روايت مبارزه وارد شده و گذار از محيط عالي مرحله به محيط نبردها بسيار نرم و نامحسوس است.
اگر به فضاها و دنياهاي تخيلي علاقه داشته باشيد،در فاينال فانتزي 13 مي توانيد يکي از زيباترين دنياهاي تخيلي که در يک بازي رايانه اي وجود دارد را ببينيد.دنياي کوکون از نظر جلوه هاي بصري ديدني است و طراحان مفهوم اين بازي براي خلق اين دنياي معلق سنگ تمام گذاشته اند. در هنگام احضار Eidolon ها انيميشن هاي باشکوهي پخش ميشود و همه چيز مناسب يک روايت تخيلي حماسي در دنياي فاينال فانتزي است.
از نظر داستاني هم اين بازي موفق است. البته شايد تا نيمه بازي سر در آوردن از نام ها و مکان ها دشوارتر از سيستم مبارزه باشد اما وقتي بالاخره تفاوت FalCie و lCie را متوجه شديد همه چيز قابل فهم تر مي شود!
کاراکترهاي اصلي اين بازي برخلاف يکي دو شماره اخير دوست داشتني هستند و شخصيت هايي مانند Lightning، Sazh يا Fang تعامل جالبي با هم دارند. نويسنده هاي داستان تلاش زيادي کرده اند تا از کليشه هاي داستان پردازي سبک نقش آفريني دوري کنند و در اين کار موفق بوده اند.فاينال فانتزي 13 يکي از بهترين بازي هاي سبک نقش آفريني امسال است. شايد از لحاظ وسعت نقشه و گيم پلي به پاي شماره هاي قبل نرسد، اما کيفيت توليد بالاي آن و طراحي مراحل بي نظيرش ارزش اين را دارد که يک بازي خطي را انجام بدهيم. چه بسا وسيع و غيرخطي کردن روند بازي به قيمت از دست دادن اين همه جزئيات گرافيکي و مراحلي مانند جنگل کريستالي يا منوهاي زيبا و پوياي بازي تمام مي شد. بي صبرانه در انتظار عرضه دو بازي ديگر فاينال فانتزي 13 تحت نام Fabula Nova Crystallis هستيم.
منبع :هفته نامه کليک
http://www.********.ir/forum/images/statusicon/wol_error.gif
http://maxontreik.files.wordpress.com/2008/07/tgs-final-fantasy-xiii-3.jpg
از يک بازي رايانه اي چه ميخواهيد؟ گرافيک بالا،داستان خوب و گيم پلي عميق و درگير کننده؟ اگر اين طور است در انتخاب فاينال فانتزي 13 به عنوان يک سرگرمي طولاني مدت درنگ نکنيد. اين نقش آفريني پرافتخار ژاپني باز هم موفق شد يک عنوان درخشان باشد که ارزش سا لها صبر کردن را دارد.ميدانيم که فاينال فانتزي 13 يک بازي خطي است وبازيها و ميني گيم هاي جانبي ندارد. اين ايرادي است
که همه به آن گرفته اند، اما اين ايراد در برابر کيفيت توليد اين محصول کاملا قابل صرف نظر کردن است.اگر اهل نقش آفريني به خصوص از نوع ژاپني اش باشيد از اين ايراد مي توانيد بگذريد.
مهم ترين نقطه قوت فاينال فانتزي 13 سيستم جديد مبارزه ها است. اين سيستم مبارزه جديد اگر بهترين نباشد، جزو بهترين هاست. مبارزه ها بسيار سريع و پويا هستند و ديگر از روش نگهداشتن انگشت روي
دکمه اکشن و انتخاب دستور حمله خبري نيست. روند تغييرسيستم دستور دادن در مبارزه ها چند سالي است که در بازي هاي فاينال فانتزي ديده ميشود و نحوه تکامل آن از فاينال فانتزي 12 وCrisis Core و ديسيديا کاملا مشهود است.
مبارزه هاي جديد سريع و پيچيده هستند، در عين حال اگر نخواهيد درگير پارادايم درست کردن بشويد،مي توانند خيلي ساده باشند.با اينکه ATB با مفهوم کلاسيک خودش بازگشته، اما حالا مي شود به کمک يک خط جديد، چند دستور را پشت سر هم انتخاب کرد تا کاراکتر شما زنجيره اي از حرکات از پيش تعيين شده را اجرا کند. مهمترين خاصيت اين ويژگي جديد اين است که شما را تا حدودي از مديريت خرد مبارزه ها و دستورهاي جزئي حمله و دفاع دور کرده و به تراز ديگر از مديريت مبارزه مي برد. يعني حالا شما بايد به کلاس افراد و نحوه عملکرد آ نها در مبارزه بپردازيد و در صورت لزوم با تغيير کلاسها که در بازي (Paradigm Shift) ناميده مي شود نبرد را به نفع خود تمام کنيد.
چيدن پارادايم هاي مختلف تهاجمي، دفاعي، جادويي و غيره يک سرگرمي جدي در فاينال فانتزي 13 است و وقت زيادي از شما مي برد. اما هرچه در بيرون ميدان نبرد بيشتر روي اين کار وقت بگذاريد در مبارزه ها
راحت ترهستيد. مبارزه ها بر اساس عملکرد شما رتبه بندي مي شوند و بر اساس اين رتبه ها CP و اعتبار مي گيريد. بنابراين هميشه اين حس در شما وجود دارد که هر مبارزه را (هرچقدر پيش پا افتاده باشد) جدي
بگيريد و در آن خوب ظاهر شويد. سيستم ارتقاي تراز تقريبا مشابه با فاينال فانتزي 10 است. کاراکترها روي خانه هاي يک جدول غول آسا پيش رفته و با اختصاص دادن امتيازهاي CP به هر خانه، قدرت هاي مربوط به آن خانه را کسب مي کنند.شش قهرمان در بازي وجود دارند که ميشود به هرکدام يکي از شش کلاس (که در بازي Role ) را نسبت داد. از آن جايي كه در مبارزه ها شما نمي توانيد کنترل دو شخصيت ديگر را در دست داشته باشيد، اين کاراکترها بر اساس کلاسي که دارند رفتار مي کنند. مثلا« Sentinel» ها بيشتر از همه در دست و پاي دشمن مي روند و «Medic » ها دور از مبارزه سعي در درمان کردن افراد گروه دارند. در هر لحظه مي توان با تغيير پارادايم، کلاس کاراکترها را تغيير داد که اين کار در مراحل بالا و در هنگام مبارزات سخت و طاقت فرسا با غول آخرها اجتناب ناپذير است.
سيستم مبارزه ها و جمع آوري وسايل مختلف براي بهبود تجهيزات بسيار عالي است و به تنهايي مي تواند علاقه مندان به نقش آفريني را ساعت ها سرگرم کند.اما در کنار اين گيم پلي عالي، جلوه هاي بصري فوق العاده اي هم قرار دارند که تا انتهاي بازي هم تازه و مجذوب کننده اند. ظاهر شخصيت ها وانيميشن آن ها زيبا و بي نظير است. در هنگام ورود به مبارزه، دوربين با يک چرخش نرم به زاويه مخصوص روايت مبارزه وارد شده و گذار از محيط عالي مرحله به محيط نبردها بسيار نرم و نامحسوس است.
اگر به فضاها و دنياهاي تخيلي علاقه داشته باشيد،در فاينال فانتزي 13 مي توانيد يکي از زيباترين دنياهاي تخيلي که در يک بازي رايانه اي وجود دارد را ببينيد.دنياي کوکون از نظر جلوه هاي بصري ديدني است و طراحان مفهوم اين بازي براي خلق اين دنياي معلق سنگ تمام گذاشته اند. در هنگام احضار Eidolon ها انيميشن هاي باشکوهي پخش ميشود و همه چيز مناسب يک روايت تخيلي حماسي در دنياي فاينال فانتزي است.
از نظر داستاني هم اين بازي موفق است. البته شايد تا نيمه بازي سر در آوردن از نام ها و مکان ها دشوارتر از سيستم مبارزه باشد اما وقتي بالاخره تفاوت FalCie و lCie را متوجه شديد همه چيز قابل فهم تر مي شود!
کاراکترهاي اصلي اين بازي برخلاف يکي دو شماره اخير دوست داشتني هستند و شخصيت هايي مانند Lightning، Sazh يا Fang تعامل جالبي با هم دارند. نويسنده هاي داستان تلاش زيادي کرده اند تا از کليشه هاي داستان پردازي سبک نقش آفريني دوري کنند و در اين کار موفق بوده اند.فاينال فانتزي 13 يکي از بهترين بازي هاي سبک نقش آفريني امسال است. شايد از لحاظ وسعت نقشه و گيم پلي به پاي شماره هاي قبل نرسد، اما کيفيت توليد بالاي آن و طراحي مراحل بي نظيرش ارزش اين را دارد که يک بازي خطي را انجام بدهيم. چه بسا وسيع و غيرخطي کردن روند بازي به قيمت از دست دادن اين همه جزئيات گرافيکي و مراحلي مانند جنگل کريستالي يا منوهاي زيبا و پوياي بازي تمام مي شد. بي صبرانه در انتظار عرضه دو بازي ديگر فاينال فانتزي 13 تحت نام Fabula Nova Crystallis هستيم.
منبع :هفته نامه کليک
http://www.********.ir/forum/images/statusicon/wol_error.gif
http://maxontreik.files.wordpress.com/2008/07/tgs-final-fantasy-xiii-3.jpg