NeshaNi
18th August 2010, 01:51 PM
شتابهاي بدو بدو
http://img.tebyan.net/big/1389/05/3521710468147931821861391382372012814277179.jpg
نگاهي به ساخت عجلهاي سريالهاي ماه مبارك رمضان
اصلا عجيب نيست اگر بشنويد بيشتر سريالهايي که براي ايام مبارک ماه رمضان از تلويزيون پخش ميشود، هنوز تصويربرداريشان ادامه دارد و گروه سازنده طي يک برنامهريزي فشرده مجبورند که با کار شبانهروزي، سريال را بهموقع به آنتن برسانند.
جاي تعجبي ندارد اگر بدانيم پيشتوليد اين کارها زماني کمتر از 2 يا 3ماه داشتهاند. اين سنت هرساله تلويزيون است که در آخرين لحظه ياد ساخت سريالي براي يک مناسبت خاص ميافتد يا در آخرين لحظات ياد انتخاب يک مجري براي اجراي فلان برنامه مناسبتي. هرچه که هست زمان کم، هم روي کيفيت کار اثر دارد و هم خستگي گروه را بهدنبال دارد. به سراغ سازندگان سريالهاي اين دوره رفتيم تا با آنان از شتاب و سرعت ساخت حرف بزنيم.
محسن شايانفر، تهيهکننده سريال «ملکوت» و گروهش هنوز درگير تصويربرداري اين کار هستند. سريال ملکوت از 8 خرداد کليد خوردهاست؛ يعني با کمتر از 2 ماه پيشتوليد. گروه سازنده کاري را روي آنتن فرستادهاند و براي اينکه اينکار بهموقع در اختيار مخاطب قرار بگيرد، همزمان کارهاي فني و تصويربردارياش را انجام ميدهند تا به گفته شايانفر کار در سطح قابلقبولي به مخاطب ارائه بشود. خيلي طبيعي است که اين تهيهکننده معتقد باشد که داشتن زمان به کيفيت کار کمک ميکند؛ «طبيعتا زمان باعث قوام کار ميشود. هرقدر که زمان بيشتري داشتهباشيد، کارگردان، نويسنده و بازيگران ميتوانند با انديشه، فکر و فرصت مناسب کارشان را قوام بدهند.»
اسماعيل عفيفه تهيهکننده سريال «در مسير زايندهرود» هم دلخوشي از اين زمان اندک براي ساخت سريال ندارد؛ دليلش هم مشخص است؛ فشردگي در زمان باعث ميشود که گروه سازنده از يکسري کيفيتها بگذرد تا کار به موقع به آنتن تلويزيون برسد. عفيفه در اين مورد ميگويد:«بهتر است به سراغ مسئولان تلويزيون برويد و از آنان نظرخواهي کنيد؛ چرا که آنان تصميمگيران اصلي هستند.» فشار کاري بالا، استرس و کمشدن کيفيت، بخشي از مواردي است که اين تهيهکننده به آن اشاره دارد. او با اشاره به فشار کاري افرادي که در اين روند طولاني ساخت تجربه ميکنند به افرادي اشاره دارد که هرگز ديده نميشوند؛ «براي اينکه بتوانيم کار را با کيفيت بالا تحويل بدهيم، نياز به کار تيمي و گروهي است. متأسفانه هيچکس کار و زحمات بچههاي فني و کساني که پشت صحنه تلاش ميکنند را نميبيند؛ کساني که کارشان در کار و کيفيت سريال کاملا مشخص است اما تلاش آنها ناديده گرفته ميشود.»
او در اين زمينه نوک پيکان انتقاد را به سمت مطبوعات گرفته و ميگويد: «متأسفانه مطبوعات تابع فرمولي قديمي هستند که برخي از افراد خيلي خوب ديده ميشوند و برخي از افراد کاملا ناديده گرفته ميشوند. هرگز نامي از تصويربردار، صدابردار، طراح صحنه، تدوينگر و آهنگساز سريال که سابقه طولاني دارد و در کيفيت کار هم نقش بسيار مهمي دارد برده نميشود؛ زحماتي که بهراحتي ناديده گرفته ميشود.»
حلال همه مشکلات
رد هر انتقادي را که بگيريد، پاسخش به نداشتن زمان کافي ميرسد. پاسخ درستي هم هست. زمان حلال همه مشکلات است. عفيفه به تخصص اشاره دارد؛ «اگر فرصت براي توليد اين کار يا کارهاي مناسبتي ديگر داشتيم، قطعا ميتوانستيم تخصصيتر کار را بسازيم. اين امر باعث ميشود که کيفيت کار بهتر شود. اما در اين فرصت کم، ما مجبوريم خيلي از مسائل کيفي را ناديده بگيريم و حتي فرصت نداشتهباشيم که ضبط برخي از قسمتها را تکرار کنيم. با اين حال هرگز حاضر نيستيم به بهاي کار شبانه و فشرده از کيفيت کار بگذريم و کار را شتابزده روانه آنتن کنيم. اما ترجيح ميداديم که سر فرصت کار ميکرديم.»
بهتر است به سراغ مسئولان تلويزيون برويد و از آنان نظرخواهي کنيد؛ چرا که آنان تصميمگيران اصلي هستند.» فشار کاري بالا، استرس و کمشدن کيفيت، بخشي از مواردي است که اين تهيهکننده به آن اشاره دارد.
زمان کم مساوي با افزايش بودجه
شايانفر به سختي توليد و افزايش هزينهها در کارهاي با زمان کم و فشرده اشاره ميکند؛ «وقتي شما زمان نداريد، مجبوريد با همه شرايط کنار بياييد. از طرفي کار فشرده و شبانهروزي دستمزد بيشتري دارد. عواملي از قبيل سرعت، استرس و التهاب قطعا روي کار تأثير دارد.» عفيفه همزمان اندک و فشردگي در ساخت را باعث افزايش هزينهها ميداند؛ «علاوه بر اينکه کيفيت از بين ميرود.»
بازتاب درکار
با اينکه سرعت در ساخت کارهاي مناسبتي خستهکننده و دشوار است و از طرف ديگر استرس هم مزيد بر علت است و خستگي را چند برابر ميکند، اما شايانفر از زاويه ديگري به کار نگاه ميکند؛ «درست است که به روز ساختن کار، دشوار و خستهکننده است، اما از جهت ديگر گروه فرصت دارد که بازتاب کارش را به روز ببيند و از نظرات مردم به خوبي مطلع شود.»
بهنظر ميرسد که براي او نظرات مردم مهم است و دوست دارد که نظرات آنان را در کار لحاظ کند؛ «بههرحال ما برخي از بازخوردها را ميبينيم و با توجه به بازخوردها ميتوانيم برايش پاسخي در نظر بگيريم، تغييراتي ايجاد کنيم و از اين طريق به سؤالات و علايق آنان توجه نشان بدهيم؛ به همين دليل سعي ميکنيم که در قسمتهاي آخر بهنظرات مردم و مواردي از اين دست جواب بدهيم.»
از طرف ديگر بهنظر ميرسد که تعداد کم قسمتهاي يک سريال زمان زيادي براي تغييرات لازم بهوجود نميآورد. عفيفه معتقد به لحاظ کردن بازتاب و نظرات مخاطبان در کار نيست؛ «کاري که حدود 30قسمت است، بازتاب نظرات مخاطبان را نميتوان چندان در کار دخالت داد. در کارهايي ميتوان بازخورد مخاطب را دخيل کرد که از توليد به مصرف است، يا تعداد قسمتهايش بالاست و يا هنوز قسمتهاي اعظم آن تصويربرداري نشدهاست؛ در کارهاي اينچنيني نميتوان بازتاب را خيلي در کار دخيل کرد، چرا که لحظهاي که ما دسترسي به نظريات مردم پيدا ميکنيم نزديک به 20 قسمت از کار پخش شده و مابقي کارها و سکانسهاي اصلي ضبط شده و فقط چند پلان ماندهاست و در اين چند پلان نميتوان خيلي نظرات مردم را دخيل کرد.»
اما بهنظر ميرسد که اين فشردگي شامل حال همه کارها نشدهاست؛ حداقل در مورد «جراحت» و حداقل در بخش فيلمنامهنويسي اين اتفاق نيفتاده است. سعيد نعمتالله که نگارش فيلمنامه «زيرهشت» را نيز برعهده داشته، در گفتوگو با ايسنا اعلام کرده که دچار کمبود زمان نبوده؛ «اصولا ما به هيچ وجه فشردگي معمول براي سريالهاي ماه رمضان را نداشتيم. نگارش متنهاي سريال «جراحت» از حدود يک سال قبل آغاز شد. 17 تا 18 قسمت داشتيم که کار کليد خورد؛ متنها به موقع رسيد و تمام شد.»
اما شايد او هم به بازتاب و تغييرات لازم مبني بر نظرات مردم معتقد باشد که قسمت آخر کار را هنوز ننوشته؛ «من اصولا متن هر سريالي را که مينويسم قسمت آخر را نگه ميدارم و صبر ميکنم که به پخش نزديک شود آنگاه قسمت آخر را بنويسم.
منبع : همشهري
http://img.tebyan.net/big/1389/05/3521710468147931821861391382372012814277179.jpg
نگاهي به ساخت عجلهاي سريالهاي ماه مبارك رمضان
اصلا عجيب نيست اگر بشنويد بيشتر سريالهايي که براي ايام مبارک ماه رمضان از تلويزيون پخش ميشود، هنوز تصويربرداريشان ادامه دارد و گروه سازنده طي يک برنامهريزي فشرده مجبورند که با کار شبانهروزي، سريال را بهموقع به آنتن برسانند.
جاي تعجبي ندارد اگر بدانيم پيشتوليد اين کارها زماني کمتر از 2 يا 3ماه داشتهاند. اين سنت هرساله تلويزيون است که در آخرين لحظه ياد ساخت سريالي براي يک مناسبت خاص ميافتد يا در آخرين لحظات ياد انتخاب يک مجري براي اجراي فلان برنامه مناسبتي. هرچه که هست زمان کم، هم روي کيفيت کار اثر دارد و هم خستگي گروه را بهدنبال دارد. به سراغ سازندگان سريالهاي اين دوره رفتيم تا با آنان از شتاب و سرعت ساخت حرف بزنيم.
محسن شايانفر، تهيهکننده سريال «ملکوت» و گروهش هنوز درگير تصويربرداري اين کار هستند. سريال ملکوت از 8 خرداد کليد خوردهاست؛ يعني با کمتر از 2 ماه پيشتوليد. گروه سازنده کاري را روي آنتن فرستادهاند و براي اينکه اينکار بهموقع در اختيار مخاطب قرار بگيرد، همزمان کارهاي فني و تصويربردارياش را انجام ميدهند تا به گفته شايانفر کار در سطح قابلقبولي به مخاطب ارائه بشود. خيلي طبيعي است که اين تهيهکننده معتقد باشد که داشتن زمان به کيفيت کار کمک ميکند؛ «طبيعتا زمان باعث قوام کار ميشود. هرقدر که زمان بيشتري داشتهباشيد، کارگردان، نويسنده و بازيگران ميتوانند با انديشه، فکر و فرصت مناسب کارشان را قوام بدهند.»
اسماعيل عفيفه تهيهکننده سريال «در مسير زايندهرود» هم دلخوشي از اين زمان اندک براي ساخت سريال ندارد؛ دليلش هم مشخص است؛ فشردگي در زمان باعث ميشود که گروه سازنده از يکسري کيفيتها بگذرد تا کار به موقع به آنتن تلويزيون برسد. عفيفه در اين مورد ميگويد:«بهتر است به سراغ مسئولان تلويزيون برويد و از آنان نظرخواهي کنيد؛ چرا که آنان تصميمگيران اصلي هستند.» فشار کاري بالا، استرس و کمشدن کيفيت، بخشي از مواردي است که اين تهيهکننده به آن اشاره دارد. او با اشاره به فشار کاري افرادي که در اين روند طولاني ساخت تجربه ميکنند به افرادي اشاره دارد که هرگز ديده نميشوند؛ «براي اينکه بتوانيم کار را با کيفيت بالا تحويل بدهيم، نياز به کار تيمي و گروهي است. متأسفانه هيچکس کار و زحمات بچههاي فني و کساني که پشت صحنه تلاش ميکنند را نميبيند؛ کساني که کارشان در کار و کيفيت سريال کاملا مشخص است اما تلاش آنها ناديده گرفته ميشود.»
او در اين زمينه نوک پيکان انتقاد را به سمت مطبوعات گرفته و ميگويد: «متأسفانه مطبوعات تابع فرمولي قديمي هستند که برخي از افراد خيلي خوب ديده ميشوند و برخي از افراد کاملا ناديده گرفته ميشوند. هرگز نامي از تصويربردار، صدابردار، طراح صحنه، تدوينگر و آهنگساز سريال که سابقه طولاني دارد و در کيفيت کار هم نقش بسيار مهمي دارد برده نميشود؛ زحماتي که بهراحتي ناديده گرفته ميشود.»
حلال همه مشکلات
رد هر انتقادي را که بگيريد، پاسخش به نداشتن زمان کافي ميرسد. پاسخ درستي هم هست. زمان حلال همه مشکلات است. عفيفه به تخصص اشاره دارد؛ «اگر فرصت براي توليد اين کار يا کارهاي مناسبتي ديگر داشتيم، قطعا ميتوانستيم تخصصيتر کار را بسازيم. اين امر باعث ميشود که کيفيت کار بهتر شود. اما در اين فرصت کم، ما مجبوريم خيلي از مسائل کيفي را ناديده بگيريم و حتي فرصت نداشتهباشيم که ضبط برخي از قسمتها را تکرار کنيم. با اين حال هرگز حاضر نيستيم به بهاي کار شبانه و فشرده از کيفيت کار بگذريم و کار را شتابزده روانه آنتن کنيم. اما ترجيح ميداديم که سر فرصت کار ميکرديم.»
بهتر است به سراغ مسئولان تلويزيون برويد و از آنان نظرخواهي کنيد؛ چرا که آنان تصميمگيران اصلي هستند.» فشار کاري بالا، استرس و کمشدن کيفيت، بخشي از مواردي است که اين تهيهکننده به آن اشاره دارد.
زمان کم مساوي با افزايش بودجه
شايانفر به سختي توليد و افزايش هزينهها در کارهاي با زمان کم و فشرده اشاره ميکند؛ «وقتي شما زمان نداريد، مجبوريد با همه شرايط کنار بياييد. از طرفي کار فشرده و شبانهروزي دستمزد بيشتري دارد. عواملي از قبيل سرعت، استرس و التهاب قطعا روي کار تأثير دارد.» عفيفه همزمان اندک و فشردگي در ساخت را باعث افزايش هزينهها ميداند؛ «علاوه بر اينکه کيفيت از بين ميرود.»
بازتاب درکار
با اينکه سرعت در ساخت کارهاي مناسبتي خستهکننده و دشوار است و از طرف ديگر استرس هم مزيد بر علت است و خستگي را چند برابر ميکند، اما شايانفر از زاويه ديگري به کار نگاه ميکند؛ «درست است که به روز ساختن کار، دشوار و خستهکننده است، اما از جهت ديگر گروه فرصت دارد که بازتاب کارش را به روز ببيند و از نظرات مردم به خوبي مطلع شود.»
بهنظر ميرسد که براي او نظرات مردم مهم است و دوست دارد که نظرات آنان را در کار لحاظ کند؛ «بههرحال ما برخي از بازخوردها را ميبينيم و با توجه به بازخوردها ميتوانيم برايش پاسخي در نظر بگيريم، تغييراتي ايجاد کنيم و از اين طريق به سؤالات و علايق آنان توجه نشان بدهيم؛ به همين دليل سعي ميکنيم که در قسمتهاي آخر بهنظرات مردم و مواردي از اين دست جواب بدهيم.»
از طرف ديگر بهنظر ميرسد که تعداد کم قسمتهاي يک سريال زمان زيادي براي تغييرات لازم بهوجود نميآورد. عفيفه معتقد به لحاظ کردن بازتاب و نظرات مخاطبان در کار نيست؛ «کاري که حدود 30قسمت است، بازتاب نظرات مخاطبان را نميتوان چندان در کار دخالت داد. در کارهايي ميتوان بازخورد مخاطب را دخيل کرد که از توليد به مصرف است، يا تعداد قسمتهايش بالاست و يا هنوز قسمتهاي اعظم آن تصويربرداري نشدهاست؛ در کارهاي اينچنيني نميتوان بازتاب را خيلي در کار دخيل کرد، چرا که لحظهاي که ما دسترسي به نظريات مردم پيدا ميکنيم نزديک به 20 قسمت از کار پخش شده و مابقي کارها و سکانسهاي اصلي ضبط شده و فقط چند پلان ماندهاست و در اين چند پلان نميتوان خيلي نظرات مردم را دخيل کرد.»
اما بهنظر ميرسد که اين فشردگي شامل حال همه کارها نشدهاست؛ حداقل در مورد «جراحت» و حداقل در بخش فيلمنامهنويسي اين اتفاق نيفتاده است. سعيد نعمتالله که نگارش فيلمنامه «زيرهشت» را نيز برعهده داشته، در گفتوگو با ايسنا اعلام کرده که دچار کمبود زمان نبوده؛ «اصولا ما به هيچ وجه فشردگي معمول براي سريالهاي ماه رمضان را نداشتيم. نگارش متنهاي سريال «جراحت» از حدود يک سال قبل آغاز شد. 17 تا 18 قسمت داشتيم که کار کليد خورد؛ متنها به موقع رسيد و تمام شد.»
اما شايد او هم به بازتاب و تغييرات لازم مبني بر نظرات مردم معتقد باشد که قسمت آخر کار را هنوز ننوشته؛ «من اصولا متن هر سريالي را که مينويسم قسمت آخر را نگه ميدارم و صبر ميکنم که به پخش نزديک شود آنگاه قسمت آخر را بنويسم.
منبع : همشهري