توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تعاریف مدل کسب و کار (bm)
B a R a N
4th August 2010, 09:34 PM
تعاریف مدل کسب و کار
Business Model - BM
Timmer
BM باید بتواند بازیگران اصلی کسب و کار را شناسایی و نقش آن های را تعریف کرده و پتانسیل لازم را در هرکدام از بازیگران اصلی به حدی برساند که منجر به تولید ارزش جدید شود.
نکته مهم دیگر اینست که BM باید نقش پوششی و تکمیلی را با (MM (Market Model داشته باشد.
Mahedevan - 2000
معماری سه عنصر اصلی BM را مطرح می کند و می گوید این سه عنصر عبارتند از:
Value Stream جریانات بازار
Revenue Stream جریانات درآمدی
Logistic Stream جریان لجستیک
Hedman , Kalling - 2003
معماری 6 عنصر اصلی BM را مطرح می کند و می گوید این شش عنصر عبارتند از:
مشتریان
رقبا
پیشنهاد دهندگان ایده جدید
فرآیندها و امکانات
منابع
منابع ورودی
ترم (Term) یا عبارت BM از سال 1990 وارد ادبیات علمی خصوصا در حوزه مدیریت و از سال 1994 وارد حوزه ادبیات کارآفرینی شده است.
در سال 1998 معماری جدیدی که برای تولید محصول و یا ارائه خدمات ویژه که برخوردار از ارزش ویژه می باشد را BM می گویند.
Hamel - 2000
در سال 2000 ، Hamel با یک تعریف جدید تغییراتی که نوآوری های رادیکالی در یک سازمان ایجاد می کند باعث می شود که پارادایم جدیدی از تعریف مشتری و ارزش ها پدید بیاورند، بنابراین روندی که بتواند استراتژی کلان را با توجه به تغییرات پیش آمده به سمت نگاه جدید به مشتری و ارزش هدایت کند، BM نامیده می شود.
M.Porter
در سال 2001 یادآور می شود که BMفاصله زیادی از استراتژی دارد . به عنوان یک مدافع سرسخت استراتژی و استراتژی رقابتی اعلام می کند که BM سرابی بیش نیست و نمی تواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود.
BM یک مدل مفهومی است که باید از دل استراتژی رقابتی بیرون بیاید.
Chesbrough , Roser Bloom
در سال 2003 اعلام می کند که مشاهدات نشان می دهند که BM از دل Business Strategy بیرون می آید با این تفاوت که بسیار مشتری مدار است.
MR_Jentelman
5th August 2010, 01:28 AM
مدلهای کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک
مقدمه
شاید کمتر کسی تصور میکرد که اختراع رایانه چنان تحولی در زندگی بشر ایجاد کند که تمام ابعاد زندگی وی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اولین ثمرهی این انقلاب تکنولوژیکی، اینترنت پدیدهای که ایدهی شکلگیری آن از جنگ جهانی دوم شکل گرفت بود. شبکههای اولیه (آپارنت) دارای host نبودند و تمامی کامپیوترها نقش میزبان را ایفا میکردند و در عین حال می توانستند به حافظه یکدیگر دسترسی یابند . با رشد اینترنت و ایجاد شبکههای پیشرفته امروزی ، موضوع تکنولوژی اطلاعات یا IT مطرح شد و بهتدریج تمام مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد. IT در مدیریت سازمانی ، تکنولوژی اطلاعات در ساخت ، آموزش از راه دور ، تجارت الکترونیکی ، پیشرفتهای سخت افزاری و…از جمله موضوعات مطرح در زمینهی این فنآوری جدید میباشند. همانطور که ذکر شد تجارت الکترونیک نیز از جمله ابداعات نوین بشری است که در دهه اخیر، نقش تعیین کنندهای در تمامی انواع تجارت و معاملات بازی کردهاست. تجارت الکترونیک در واقع به معنای فروش کالا و خدمات بصورت Online و از طریق اینترنت میباشد. به بیان دیگر تجارت الکترونیک، از قابلیتهای اینترنت برای ارتقا و بهبود فرآیندهای تجاری استفاده میکند.
تاریخچه
تجارت الکترونیک با توسعه تبادل داده الکترونیک (EDI) ، که قالبی استاندارد برای تبادل اسناد تجاری از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر بود ، ممکن شد. EDI در نیمه دهه 1960 ، زمانی که شرکتهای حمل و نقل و برخی از صنایع خرده فروشی سعی در ایجاد دفاتر بدون کاغذ Paperless داشتند ، بنیان نهاده شد. EDI در اواسط دهه 1970 ، توسط کمیته تایید استانداردهای نمایندگان صنایع به رسمیت شناخته شد و در طول دهههای 70 و 80 شرکتهای بیشتری شروع به تطبیق با سیستم EDI کردند. EDI به عنوان نسل اول تجارت الکترونیک به شرکتها اجازه تبادل اطلاعات ، دریافت سفارش و انتقال الکترونیک وجوه از طریق کامپیوترها را میداد. با این حال گسترش EDI کند بود. در اواخر دهه 80 کمتر از 1 درصد شرکتها در اروپا و ایالات متحده EDI را پذیرفته بودند. هزینه بالای اتصال به شبکه EDI و برخی مشکلات فنی ، گسترش EDI را محدود می کرد.
تعاریف
برای تجارت الکترونیک تعاریف زیادی وجود دارد. بر خلاف مباحثی چون تحقیق در عملیات یا کنترل پروژه که دوران رشد و تغییر و تحول خود را طی کردهاند اینترنت و مباحث زاییدهی آن هنوز در حال تغییر هستند و بنابراین تعاریف آنها نیز در این سیر تحولی در هر دوره از زمان دستخوش دگرگونی میشود. در بین تعاریف موجود از تجارت الکترونیک کاملترین آنها عبارت است از: خرید فروش و تبادل هرگونه کالا خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت. این تعریف همانگونه که ملاحظه میکنید بسیار جامع و فراگیر است به گونهای که مباحثی چون :e-learning ,e-medicine ، e-government و… را نیز تحت پوشش قرار میدهد. و تنها اینترنت را به عنوان ابزار معرفی نمیکند بلکه این عمل را از طریق هر گونه شبکهی کامپیوتری ممکن میداند.
انواع مدلهای این شکل جدید تجارت شامل
G2G
G2C
B2B
C2C
B2C
و…
تمامی اجزای یک جامعه اعم از افراد عادی تا ارگانهای بزرگ دولتی را به یکدیگر پیوند داده است. C نمایانگر خریدار، B نمایانگر شرکتهای خصوصی و G نشاندهنده ارگانهای دولتی است. مدل C2C در واقع همان مزایده Online است که قابلیت مبادله کردن هر نوع کالای مورد توافق طرفین را دارد. طرفین این معامله هر دو از افراد عادی هستند. مدلهای B2B , B2C نیز قابلیت ارائه هر نوع محصولی را بر وب دارا هستند. در مدل B2B دو شرکت به مبادله تجاری با یکدیگر میپردازند و مدل B2C امکان تجارت الکترونیک را بین یک شرکت و یک مشتری را فراهم میکند. با توجه به دولتی بودن بیشتر خدمات در ایران و امکان ابتکار عمل بیشتر آنها ، پیاده سازی مدل G2G که تبادل کالا و خدمات میان نهادهای دولتی را امکانپذیر میسازد را محتملتر مینماید.
در تمامی سیستمهای یاد شده اجزای مشترکی وجود دارد که تشکیلدهنده بدنهی اصلی آنها هستند. ایجاد یک سایت به عنوان فروشگاه الکترونیکی بر روی اینترنت، طراحی هدف و یک برنامه استراتژیک برای شروع و ادامه کار فروشگاه، پیروی و استفاده از اصول و روشهای مناسب بازاریابی در اینترنت، ایجاد زیرساختهای امنیتی برای محافظت سایت و ایمن سازی مراحل مبادلهی اطلاعات ، انتخاب شیوهی مناسب پرداخت در اینترنت ، شیوههای جدید توزیع کالا ، انتخاب سرور و host مناسب و … از ارکان جدا ناشدنی این شیوهی نوین تجارت میباشند که در مدلهای ذکر شده به تناسب نقش پررنگتر یا کمرنگتری مییابند.
اما در بعد دیگر پیادهسازی و استفاده از این فنآوری جدید نیازمند ایجاد بسترهای فکری و فرهنگی جهت پذیرش آن از طرف جامعه، رفع موانع حقوقی و قانونی و تامین پیش نیازهای سخت افزاری و نرمافزاری میباشد.. به عنوان مثال Server یا Network پشتیبان کنندهی مناسب , سیستم پرداخت متناسب در کشور و همچنین سرعت بالای دسترسی به شبکه از ملزومات فنی یک تجارت الکترونیک محسوب میشوند. یک فروشگاه اینترنتی دارای امکانات ویژهای است :
بر خلاف فروشگاههای واقعی فردی به نام فروشنده در آن وجود ندارد.
ساعات کار آن شبانه روزی و در تمام ایام هفته است.
مشتریهای آن از تمام نقاط دنیا و با فرهنگها و سلایق متفاوتی هستند.
به علت ارتقاء قابلیتهای فنی محیط (اینترنت) تولیدکنندگان میتوانند به صورت کاراتر و موثرتر به معرفی و عرضهی محصولات خود بپردازند.
پست الکترونیکی یک شیوهی کارا در بازاریابی مستقیم ( direct marketing ) به شمار میآید.
از طریق گروههای خبری (News Groups ) و گروههای بحث و تبادل نظر( discussion groups ) امکان ایجاد رابطهای تعاملی بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و جود دارد.
بهرهگیری از هریک از این امکانات نیازمند ایجاد ساختارهای فرهنگی لازم چه در میان مشتریان و چه در میان صاحبان بازار میباشد. یکی از بخشهای مهم تجارت الکترونیک سیستم پرداخت است. برای پرداختی به دور از اشکال بر شبکه جهانی وب, یک سیستم پرداخت میبایست علاوه بر دارا بودن امکانات تکنولوژیکی مناسب از قبیل کارتهای هوشمند، کارتهای اعتباری، چکهای الکترونیکی، پولهای الکترونیکی و… باید از لحاظ امنیتی نیز قابل اطمینان باشد. استفاده از شیوههای مبهم سازی اطلاعات مبادله شدهی کارتهای اعتباری ، استفاده از امضای الکترونیکی ، استفاده از پروتکلهای SSL و SET ، استفاده از تکنیکهای رمزگذاری ( Encryption ) ، استفاده از کیفهای الکترونیکی دارای نگهبان و… از جمله روشهای امنیتی مطرح در این زمینه میباشد. طراحی وب سایت مربوط با توجه به سلایق و نیازهای مشتریان از عوامل مهم در موفقیت یک تجارت الکترونیک است. بدیهی است که ابتکار فروشنده در بکار بردن راهکارهای مناسب برای متقاعد کردن بازدید کننده در خرید از طریق وب، بطور مثال وجود عکس و اطلاعات لازم در مورد محصول ضروری است. همچنین میبایست در مورد نحوهی جذب و حفظ مشتریان با توجه به خصوصیات یک بازار رقابتی جهانی به راهکارهایی موثر و کارا اندیشید. استفاده از قلمهای متناسب با موضوع فعالیت، انتخاب مناسب رنگها با توجه به خصوصیات فرهنگی، استفاده از فاکتورهای جذاب مانند گرافیک تصویری مناسب ، توزیع متناسب اطلاعات و عکسها، ایجاد محیطهای تعاملی مانند گروههای بحث و تبادل افکار و بسیاری از نکات دیگرمیتواند در جذب و متقاعد کردن مشتری به خرید از سایت شما موثر باشد. ورود به یک بازار جهانی نیازمند برنامهای دقیق و حساب شده است. همانطور که در قبل اشاره شد یکی از مهمترین و زیربناییترین مسائلی که باید در راه اندازی یک فروشگاه مبتنی بر وب مورد بررسی قرار گیرد، استراتژیهای راه اندازی فروشگاه است.
استراتژی ها
به طور کلی این استراتژیها به دو دسته استراتژیهای قبل از شروع فعالیتهای تجاری در اینترنت و استراتژیهای در حین فعالیتهای تجاری تقسیم می شوند:
استراتژیهای قبل از شروع فعالیتهای تجاری
این بخش شامل کلیه راهکارها و تصمیماتی است که پیش از شروع فعالیت فروش باید مدنظر قرار گیرد. این بخش در حکم پایه و ستون یک ساختمان است که پی و اساس مجموعه را تشکیل میدهد. بنابراین در صورت اهمالکاری و یا عدم صرف زمان و دقت کافی در این امر در آینده لطمات زیادی را به سیستم طراحی شده وارد خواهد آورد. این قسمت شامل دو بخش عمدهی توسعهی محصول و توسعهی سایت میباشند.
استراتژیهای در حین فعالیتهای تجاری
آخرین مرحله و شاید مهمترین فاز کار را فعالیتهای در حین فروش تشکیل میدهند. استراتژیهای موجود در این بخش به دو بخش استراتژیهای کوتاه مدت و بلند مدت تقسیمبندی میشوند :
اهداف کوتاه مدت
اهداف کوتاه مدت استراتژیهای فروش آنهایی هستند که به طورموقتی شما را در کوران فعالیتها نگه میدارند. این نکته باید همواره مد نظر قراربگیرد که اینگونه استراتژیها شاید بتواند برای مدت کوتاهی حضور شما را در جریان رقابت استمرار بخشد اما به هیچ وجه نمیتواند تضمین کننده حضور دائمتان در این عرصه باشند.
اهداف بلند مدت
اهداف بلند مدت استراتژیهای فروش آنهایی هستند که باعث حضور مستمر شما در جریان مبادلات میشود. این استراتژیها هر سال با ایجاد نتایج جدید در این راه همراه خواهد بود.
منبع: دانشنامهٔ آزاد
MR_Jentelman
5th August 2010, 01:32 AM
مدلهای کسب و کار در فضای برخط (Online)
تجارت و روشهای کسب وکار، یکی از مهمترین حوزههایی است که با به کارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و اینترنت به سرعت و به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بسیاری از روشهای سنتی کسب درآمد متحوّل گشته و روشها و ارزشهای جدید فراوانی نیز پا به عرصه وجود نهادند.
میزان نفوذ اینترنت به حدّی است که نمیتوان زندگی امروز را بدون آن تصّور نمود. تفریح، ارتباط، آموزش، تجارت، حقوق و حتی روابط شخصی، از این فناوری متأثر شده و عرصه جدیدی در پیش روی افراد و شرکتها نمایان گردید. فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در حوزه تجارت، نه تنها امکانات و تسهیلات متعددی برای شرکتهای ارائه کننده محصولات و خدمات به شیوه سنتّی مهیا نموده و باعث پیشرفت چشمگیر آنان شد، بلکه موجب ایجاد بنگاههای جدیدی شد که تنها به ارائه خدمات و سرویسها روی شبکه اینترنت پرداخته و یا به طور موازی در هر دو حوزه سنتی و نوین مشغول به فعالیت گردیدند. با گسترش اینترنت، نیازهای جدید، منابع جدید، محصولات جدید، نگرشها و راههای جدید برای کسب و کار و همینطور ارزشهای جدید برای بنگاه و مشتری به وجود آمدند و مباحثی نظیر اقتصاد دیجیتالی مطرح گردید که با نگرش کاهش قیمت محصول/سرویس برای مصرف کننده تا نزدیک صفر و کسب درآمد از راههای دیگر وارد عرصه شدند.
ارزشهایی جدید حاصل از این فناوری، به دو دسته تقسییم میشوند: دسته اول ارزشهایی هستند که قبلاً هم مطرح بودند ولی بستر ارائه مناسب نداشتند(Traped Value). مثلاً میتوان از راحتی دستیابی به منابع مختلف و یا قدرت قیمت گذاری مشتری در فضای جدید به عنوان Trapped Value نام برد. دسته دوم ارزشهایی هستند که در گذشته اصلاً مطرح نبودند و تنها با ایجاد فناوریهای جدید امکان بروز پیدا کردند(New to the world Value) میباشند که از آن جمله میتوان امکان ارائه سفارشی محصولات برای هر مشتری و یا تشکیل جوامع مجازی را نام برد. نکته مهمی که در اینجا مطرح میشود تواناییهای منحصر به فرد فضای وب است که امکان ایجاد روشهای جدید کسب و کار، ارزشهای جدید برای مشتری و منابع و منافع متعدد برای شرکتها و تمایز با کسب و کار سنتی و فیزیکی را مهیا میکند. به عنوان مثال حراجیهای اینترنتیمانند (eBay) که امکان مشارکت افراد مختلف از نقاط جغرافیایی مختلف را در یک حراج و خرید کالا از راه دور را ممکن میسازند و یا دریافت آسان کالاهای دیجتال (digital download) مانند موسیقی و کتاب در هر لحظه و در هر مکان و در کل، پیشنهادات جدید شرکتها به مشتریان نظیر حق انتخاب و کنترل گسترده بر محصولات بدون استفاده از مشخصات خاص فضای online ممکن نبود.
مشخصات خاص فضای web
در این بخش تعدادی از خصوصیات و مشخصههای اصلی و کلیدی فضای وب آورده شده است. بعضی از این خصوصیات به ماهیت “باز” وب مربوط است که در آن هر کاربر اینرنت در هر زمان و هر مکان میتواند خود یک تهیه کننده (provider) اطلاعات و محصولات جدید باشد و بعضی دیگر از خصوصییات به ماهیت ابررسانهای اینرنت مربوط میشود:
• شبکه توزیع شده غیرمتمرکز کامپیوترها– شبکه شبکه ها • ساختار باز – در دسترس بودن اطلاعات همه • هر کاربر خود می تواند یک تولید کننده باشد • قابلیت دسترسی در هر مکان و در هر زمان • دیجیتالی بودن اطلاعات • امکان دسترسی سریع به اطلاعات • سهولت اصلاح محتویات • پایداری و دوام ارتباطات در طول زمان • قابلیت ارجاع بالا • امکان ثبت و پیگیری عملکرد مشتری • پاسخ های رفتاری لزوماً به مشخص شدن هویت کاربر منجر نمی شوند • جهت گیری به سمت دسترسی به کلیه اطلاعات • رفع محدودیت مکانی میان خریدار و فروشنده • ناشناخته بودن منلبع اطلاعات • مقیاس پذیری بیشتر نسبت به دنیای فیزیکی • افزایش نقش ارتباط شفاهی (Word-of-mouth) • تغییر پیوسته وب • ارائه و دسترسی غیر خطی • نیاز به فعالیت کاربر دارد • مدل ارتباطی چند به چند • ارتباط همزمان(Synchronous) و غیر همزمان(Asynchronous) • تعامل با ماشین مورد نیاز است • تعامل با کاربر در آن دخیل است • عدم محدودیت برای ذخیره اطلاعات • قابلیت توسعه به منابع خارجی بیرون از وب • محدوده محتویات هر آن چیزی است که دیجیتال می شوند. (صدا، تصویر، نوشتار و غیره) • فقدان محدودیت های فیزیکی در محتوا • سهولت در دسترسی و بلزیابی اطلاعات • ابزار انتقال را می توان برای اهداف متفاوت و متضاد بکار برد • عاملهای نرم افزاری را می توان در محتوای فرآیند بهکار برد • انجام کپیهای دیجیتالی ذاتاً مجانی هستند • با طبقه بندی مشتریان، گروه های مجازی خود به خود شکل می گیرند
طبیعی است که در بین این مشخصات، برخی مهمتر و کارآمدتر از بقیه به نظر آیند. از زاویه دیگر بعضی از این مشخصات را میتوان برای سازمانها جزء موقعیتها و برخی را جزء تهدیدها دانست. ولی این امر ذاتی نبوده و بسته به موقعیت و وضعیت بنگاه میباشد. به عنوان مثال “کم هزینه بودن ورود به عرصه رقابت” از نظر یک شرکت تازه وارد به یک حوزه خاص مزیت و از نظر یک شرکت قدیمی و فعال در آن حوزه تهدید محسوب میشود.
دستاوردهای فناوری وب برای بنگاهها و سازمانهای تجاری
برخی از دستاوردهای فناوری وب برای بنگاهها و سازمانهای تجاری:
ایجاد فرمهای جدید تجارت و واسطهگری
Brandها به صورت Online با ارزشتر می شوند
استراتژی های نوین بازاریابی را ممکن می سازد
مدلهای کسب و کار رقابتی و چالش برانگیز
امکان ارسال میزان بیشتری اطلاعات با قیمت کمتر به مشتری
قابلیت دستیابی به بازارهای جدید
دسترسی به اطلاعات بیشتری از مشتریان، موجب افزایش سطح سفارشی سازی (customization) میگردد
می تواند اصلیت مشتریان جدید را شناسایی نماید. (رویدادهای ناشناخته را به معاملات شناخته شده تبدیل میکند).
افزایش بازدهیهای کانالهای ارتباطی (پیشنهادهای الکترونیکی به سرعت انجام میشوند.)
کاهش هزینه های تولید و توزیع کالاهای اطلاعاتی.
صرفه جویی در هزینه توزیع کالاهای دیجیتال
تحت تعقیب قراردادن به خاطر محتویات مشکل است
امکان تخمین مناسب در پاسخ به تبلیغات
امکان شخصی سازی ارتباطات با مشتری
تسریع حضور در بازار جهانی
تهدیدی برای فروشندگان متکی به موقعیت جغرافیایی و بنگاههایی است که مشتریانشان از ارزانفروشان دورافتاده اند.
تعامل بیشتر با مشتریان، بازاریابی مستقیم و ارتباط یک به یک را میسر می کند
افزایش بازدهی های عملیاتی در تجارتهای Online. (انتقال بیشترمراحل معامله به مشتریان)
مشتریان را می توان به فعالیت های توسعه محصولات سوق داد
منافع فراوان برای بنگاههای پیشرو ( نفر اول برنده همه چیز است)
اهمیت فوقالعاده محدودیت های قانونی (حریم شخصی)
امکان توسعه بسیار سریعتر Brand نسبت به روشهای سنتی
دستاوردهای فناوری وب برای کاربران و مشتریان
تکنولوژی جدید همچنین دستاوردهای جدیدی نیز برای کاربران عادی و مشتریان به همراه آورده است. تعدادی از آنها مطلوب نظر کاربران بوده و موجب تسهیل در فعالیتهای آنها میشود و تعدادی نیز باعث افزایش پیچیدگی مسائل و سردرگمی کابران گردیدهاند. از مهمترین دستاوردهای کاربران و مشتریان قدرتی است که این فناوری برای جستجوی اطلاعات مورد نظر و اخذ تصمیمات متناسب با آن در اختیار مشتریان قرار میدهد. در اینجا به تعدادی از دستاوردهای فناوری وب برای کاربران و مشتریان بنگاههای تجاری اشاره شده است:
انباشتگی اطلاعات
با ارزش بودن اطلاعات مشتری
فراهم کردن امکان ناشناس ماندن
کنترل بیشتر مشتری بر امور
قدرت بیشتر مشتری
راحتی بیشتر برای مشتری
تسهیل در دریافت خدمات آزمایشی و رایگان (trial)
تازگی و جذابیّت
امکان دسترسی بیشتر به محصولات نایاب
قیمتهای ارزانتر ( تا محدوده ای، مجانی)
دشواری در یافتن اطلاعات مورد نظر به دلیل حجم بالای اطلاعات
ماهیت سرگرم کننده
مشتری باید در استفاده از اینترنت اشتیاق کافی را داشته یاشد.
مدل کسب و کار
“مدلهای کسب و کار در حوزه وب، از مفاهیمی هستند که بیشترین بحث و تبادل نظر و کمترین درک و اتفاق نظر روی آنان صورت گرفته است.”(مایکل راپا).
مدل کسب و کار به بیان ساده عبارت از متدی است که شرکت در فعالیتهای تجاری در پیش گرفته و با کسب درآمد ثبات خود را حفظ مینماید. در این مدل با توجه به منابع در دسترس و نیاز مشتری، پیشنهادی برای عرضه ارزش مورد نظر مشتری ارائه شده و منافع و درآمد نصیب شرکت میسازد. به تعبیری دیگر “مدل کسب و کار چگونگی کسب درآمد توسط بنگاه را با مشخص کردن جایگاه آن در زنجیره ارزش مشتری تشریح میکند.”
در قسمت قبل ویژگیهای منحصر به فرد فضای وب و منافع و دستاوردهای این فضا را برای کاربران/ مشتریان و همچنین سازمانهای تجاری بیان کردیم. حال باید ببینیم که از چه راههایی میتوان در این فضا برای بنگاهها و شرکتهای تجاری online درآمد کسب نمود و در نهایت با ترکیب منافع مشتری و منافع بنگاه و روش کسب درآمد بتوانیم انواع مدلهای کسب و کار را بررسی و تحلیل نماییم.
تعدادی از روشهای کسب درآمد در فضای online :
کارمزد تراکنش (Transaction fees): شرکت به ازای انجام هر تراکنش کارمزد دریافت می کند.
کارمزدهای میزبانی(Hosting fees): دریافت وجه برای میزبانی برنامههای کاربردی و تعاملات دیگران از طریق بسترهای کسب و کار الکترونیکی بنگاه (مدل های ASP)
کارمزدهای مراجعه(Referral Fees): سایت تجاری اطلاعاتی از محصولات و سرویس های سایت های دیگر را در اختیار مشتری می گذارد و زمانی که مشتری به آن سایت مراجعه می کند، مراجعه شونده به سایت معرفی کننده کارمزد می پردازد.
حق اشتراک(Subscription fees):پرداخت های منظم برای دسترسی به اطلاعات و سرویس های فراهم شده
کارمزد حق امتیاز(License fees): دریافت کارمزد به ازای فرآیندهایی که شرکت در آن دارای سهم می باشد. سیستم سفارشات “One-Click Ordering” شرکت آمازون از نمونه های این سیستم هاست. این لیسانس به بسیاری از شرکت ها واگذار شده است.
کارمزد به ازای هر دسترسی(Pay-per-view):پرداخت کارمزد به ازای هر بار دسترسی به اطلاعات.
کارمزدهای عملیاتی(Pay-per-performance):دریافت کارمزد درصورت انجام کامل عملیات.
کارمزدهای پرداخت خرد(Micropayment):دریافت کارمزدهای داد و ستدی بسیار اندک ولی به تعداد زیاد.
تبلیغات(Advertising): این امکان را به سازمان تجارت الکترونیکی شرکت می دهد که در راستای تبلیغات برای شرکت های دیگر فعالیت نماید. از این جمله میتوان سایت مای نیاز (MyNiaz.com) را نام برد.
حمایت(Sponsorships): دریافت کارمزد به ازای تقبل حمایت (Sponsorship) سایت های الکترونیکی دیگر در سازمان خود.
مدل رانسام(Ransom Model): در اختیار گذاشتن بخشی از اطلاعات به صورت رایگان و شارژ مشتری برای اطلاعات و یا دسترسی بیشتر. مثال: ” استفان کینگ” یک بخش را به صورت رایگان در اختیار می گذارد و در صورت تمایل مشتری به خواندن همه کتاب یا بخش های بعدی از او کارمزد دریافت می نماید.
فروش کالاها و یا ارائه خدمات ( sale of goods / services ):متداولترین مدل – عرضه کالاها و خدمات را در اینترنت به ازای دریافت وجه آنها
فروش اطلاعات مشتری(Sale of customer data): جمع آوری اطلاعات مشتری و فروش آن به دیگران. این فعالیت در اروپا ممنوع می باشد ولی در آمریکای شمالی کاملاً متداول است.
پاسخ Offline به مشتری ( Offline customer response ): اینترنت برای جلب مشتریان استفاده می شود و در ادامه فعالیتهای سودآور، خارج از اینترنت و به صورت Offline انجام می شود.
کارایی واثربخشی بیشتر در معاملات ( Efficiency & effectiveness gains ): بازدهی عملیات تجاری به دلیل خطاهای کمتر، اطلاعات بیشتر و دقیقتر و … بالا می رود
سرویسهای ارزش افزوده (مدل لینوکس)(( Value-added services(Linux model): به ازای سرویس های جدید که برای کالاها و سرویس های رایگان در اینترنت پیشنهاد می شود، کارمزد دریافت می گردد.
Virtual real-estate :حضور مداوم شرکت در فضای مجازی وب و کسب موقعیت ممتاز و فروش یا اجاره این موقعیت به سایرین.
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.