NeshaNi
2nd August 2010, 11:34 PM
«ای کاش می خوابیدم، تو رو خواب می دیدم»
http://www.aftab.ir/news/2010/aug/02/images/2a90547bd947c001780000f912ac1bde.jpg
محمد نوری ـ چهره ی ماندگار عرصه ی موسیقی ایران ـ امروز با حضور علاقه مندان به هنر و موسیقی به خانه ی ابدی اش بدرقه خواهد شد. http://www.aftab.ir/images/news/break.gif
محمد نوری ـ چهره ی ماندگار عرصه ی موسیقی ایران ـ فردا با حضور علاقه مندان به هنر و موسیقی به خانه ی ابدی اش بدرقه خواهد شد.
محمد نوری شامگاه گذشته (شنبه، نهم مرداد ماه) در سن ۸۱سالگی در بیمارستان جم از دنیا رفت.
پیكر چهره ی ماندگار آواز ایران امروز (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) ساعت ۹:۳۰ از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه ی هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاك سپرده می شود.
محمد نوری به سال ۱۳۰۸ خورشیدی در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته ی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی، چند كتاب را هم ترجمه كرد كه از جمله رمان «درخت شیطان» نوشته ایرزی كازنیسكی است.
نوری ابتدا در هنرستان تئاتر نزد اسماعیل خان مهرتاش مدت سه سال آواز ایرانی را به طور سینه به سینه آموخت. سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت و زیر نظر استادان مصطفی كمال پورتراب و مهندس سیروس شهردار سلفژ و نت و پیانو را فراگرفت و پس از آن به كلاس اِولین باغچه بان - دیگر استاد هنرستان عالی موسیقی - رفت كه مكتب وسعت صدای خود را پیدا كند.
محمد نوری آثاری را همچون: «ای ایران»، «سفرهای دور»، «آواز سرزمین خورشید»، «مریم جان»، «عروسی»، «چشمان آبی و دریا»، «انتظار»، «لانه متروك»، «باران ها»، «ترانه های چوپان»، «سرزمین گیلان»، «شالیزار»، «ای به خفته دل»، «توبیو»، «نشونشو»، «لالایی شیرازی» و «آواز سرزمین خورشید» از خود به جا گذاشته است.
در پی درگذشت نوری، هنرمندان موسیقی از این چهره ی مطرح موسیقی ایران گفته اند.
● كار نوری در موسیقی پاپ بسیار ارزنده بود
مصطفی كمال پورتراب با ابراز تأسف از درگذشت محمد نوری گفت: محمد نوری تربیت خانوادگی خوبی داشت، از كارهای مبتذل دوری می كرد و از افرادی كه در سطوح برتر موسیقی بودند، بهره می گرفت و كارش در موسیقی پاپ بسیار ارزنده بود.
این آهنگساز پیشكسوت درباره ی محمد نوری كه سلفژ را نزد او فراگرفته بود، به خبرنگار ایسنا گفت: اطلاعات نوری در زمینه موسیقی بسیار خوب بود و پایه و اساس محكمی داشت و شاگردان خوبی را نیز تربیت كرد كه افرادی مثل علیرضا شفقی نژاد از یادگارهای او هستند.
كمال پورتراب درباره ی مدتی كه محمد نوری نزد او سلفژ را فراگرفته بود، یادآور شد: هركس كه موسیقی دان می شود، باید تئوری سلفژ را به خوبی بداند؛ چون سلفژ علم موسیقی است و گوش را تربیت می كند و فرد می تواند ریتم ها را بنویسد. برای من جالب است كه محمد نوری این موضوع را كه از شاگردان من بوده، مطرح كرده است و این هم از ویژگی های خوب او محسوب می شود و نشان می دهد كه او قدردان است؛ چون بسیاری هیچ گاه نمی گویند كه از كجا و چه كسی آموخته اند.
وی ادامه داد: محمد نوری به عنوان چهره ی ماندگار شناخته شد و این نشان می دهد كه او در میان هنرمندان و مسؤولان دولتی شناخته شده بود و مورد توجه قرار می گرفت.
كمال پورتراب درباره ی شیوه ی آوازی محمد نوری تأكید كرد: محمد نوری در شیوه ی آوازی خود پیشتاز بود و تحصیلات موسیقی را هم نزد خانم اِولین باغچه بان گذراند و اشعاری را هم كه می خواند، اشعاری مردمی بود كه وطن پرستی را درس می داد و مردم را نسبت به حقایق زندگی آگاه می كرد و كارهایش برخلاف برخی موسیقی های پاپ امروزی بود كه فقط كلمات بی معنا در آن ها پیدا می شود. همه ی قطعات او باارزش بود و مردم را راهنمایی می كرد.
● نوری برای وطنش خواند و برای پول كار نكرد
علیرضا شفقی نژاد با ابراز تأثر نسبت به درگذشت استاد محمد نوری، گفت: او همیشه برای وطنش خواند و هیچ گاه به خاطر پول كار نكرد.
رهبر گروه كُر فیلارمونیك ایران بیان كرد: من از سال ۱۳۷۹ همكاری ام را با استاد نوری آغاز كردم و از سال ۱۳۸۰ به شاگردانش سلفژ درس می دادم و به عنوان رهبر اركستر نوری انتخاب شدم. حتا در برنامه ی «چهره های ماندگار»، او را همراهی كردم و نكته ی بارز در تمام این سال ها این بود كه او هیچ گاه خودش را به پول نفروخت و زمانی هم كه در بم زلزله شد، برنامه ای را اجرا كرد و عواید آن را به زلزله زدگان داد.
شفقی نژاد افزود: محمد نوری در كنسرت هایش فقط و فقط به فرهنگ و اعتلای سطح فرهنگی ایران می پرداخت و این امر برای او بسیار مهم بود و به چیز دیگری فكر نمی كرد. او هیچ گاه به خاطر پول كار نكرد.
رهبر گروه كُر فیلارمونیك ایران افزود: محمد نوری بسیار وطن دوست بود و هیچ گاه به مسائل سیاسی و مسائلی كه خارج از این سرزمین بود، تن نداد و در سرزمین خود ماند و وفادار بود.
او همچنین تأكید كرد: محمد نوری برای مردمش كار می كرد و بیش تر آثارش رنگ وبوی كارهای فولكلور را داشت. به علاوه، در كنسرت هایش همیشه قطعات لری، بختیاری، آذری، شمالی و... را می خواند و عِرق خاصی به ایران و سرزمینش داشت.
شفقی نژاد در پایان یادآور شد: از بابت این سال ها كه در خدمت استاد نوری كار كرده ام، افتخار می كنم و تا خرداد ۸۸ با او كار می كردیم كه متأسفانه كم كم به دلیل كسالت، همكاری با ما عملا متوقف شد.
● قطعات نوری در تاریخ موسیقی ایران می ماند
رهبر گروه كُر فیلارمونیك ایران با ابراز تأسف از درگذشت محمد نوری، بیان كرد: استاد نوری بسیار مردم دار و با شاگردانش مهربان بود و با صدای ماندگاری كه داشت، قطعاتش همیشه در تاریخ موسیقی ایران باقی خواهد ماند.
افسانه جابری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان كرد: استاد نوری عِرق بسیاری برای ایران داشت و قطعات متعددی را برای ایران خوانده بود.
رهبر گروه كر فیلارمونیك ایران یادآور شد: محمد نوری در زمینه ی موسیقی فولكلور و محلی، قطعات بسیاری را با سیستم موسیقی كلاسیك خوانده بود كه به سختی می توان جایگزینی برای او پیدا كرد.
جابری ادامه داد: استاد نوری تنها كسی بود كه آواز در این سبك را ادامه داد و مقام های بسیاری نیز در این زمینه آورد؛ او برنده ی جایزه ی «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره ی مهر، دارای مدرك درجه یك هنری خوانندگی از شورای عالی ارزیابی كشور و وزارت ارشاد و چهره ی ماندگار در سال ۱۳۸۵ بود.
متن ترانه ی «سفر برای وطن» نادر ابراهیمی كه محمد نوری آن را اجرا كرده است، در پی می آید:
ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس
چه سفرها کرده ایم
چه سفرها کرده ایم
ما برای بوسیدن خاک سر قله ها
چه خطرها کرده ایم
چه خطرها کرده ایم
ما برای آن که ایران خانه ی خوبان شود
رنج دوران برده ایم
رنج دوران برده ایم
ما برای آن که ایران گوهری تابان شود
خون دل ها خورده ایم
خون دل ها خورده ایم
***
ما برای بوییدن بوی گل نسترن
چه سفرها کرده ایم
چه سفرها کرده ایم
ما برای نوشیدن شورابه های کویر
چه خطرها کرده ایم
چه خطرها کرده ایم
ما برای خواندن این قصه عشق به خاک
رنج دوران برده ایم
رنج دوران برده ایم
ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک
خون دل ها خورده ایم
خون دل ها خورده ایم
http://www.aftab.ir/images/news/break.gif
یادداشت : خبرگزارى ايسنا
http://www.aftab.ir/news/2010/aug/02/images/2a90547bd947c001780000f912ac1bde.jpg
محمد نوری ـ چهره ی ماندگار عرصه ی موسیقی ایران ـ امروز با حضور علاقه مندان به هنر و موسیقی به خانه ی ابدی اش بدرقه خواهد شد. http://www.aftab.ir/images/news/break.gif
محمد نوری ـ چهره ی ماندگار عرصه ی موسیقی ایران ـ فردا با حضور علاقه مندان به هنر و موسیقی به خانه ی ابدی اش بدرقه خواهد شد.
محمد نوری شامگاه گذشته (شنبه، نهم مرداد ماه) در سن ۸۱سالگی در بیمارستان جم از دنیا رفت.
پیكر چهره ی ماندگار آواز ایران امروز (دوشنبه، ۱۱ مردادماه) ساعت ۹:۳۰ از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه ی هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاك سپرده می شود.
محمد نوری به سال ۱۳۰۸ خورشیدی در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته ی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. او علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی، چند كتاب را هم ترجمه كرد كه از جمله رمان «درخت شیطان» نوشته ایرزی كازنیسكی است.
نوری ابتدا در هنرستان تئاتر نزد اسماعیل خان مهرتاش مدت سه سال آواز ایرانی را به طور سینه به سینه آموخت. سپس به هنرستان عالی موسیقی رفت و زیر نظر استادان مصطفی كمال پورتراب و مهندس سیروس شهردار سلفژ و نت و پیانو را فراگرفت و پس از آن به كلاس اِولین باغچه بان - دیگر استاد هنرستان عالی موسیقی - رفت كه مكتب وسعت صدای خود را پیدا كند.
محمد نوری آثاری را همچون: «ای ایران»، «سفرهای دور»، «آواز سرزمین خورشید»، «مریم جان»، «عروسی»، «چشمان آبی و دریا»، «انتظار»، «لانه متروك»، «باران ها»، «ترانه های چوپان»، «سرزمین گیلان»، «شالیزار»، «ای به خفته دل»، «توبیو»، «نشونشو»، «لالایی شیرازی» و «آواز سرزمین خورشید» از خود به جا گذاشته است.
در پی درگذشت نوری، هنرمندان موسیقی از این چهره ی مطرح موسیقی ایران گفته اند.
● كار نوری در موسیقی پاپ بسیار ارزنده بود
مصطفی كمال پورتراب با ابراز تأسف از درگذشت محمد نوری گفت: محمد نوری تربیت خانوادگی خوبی داشت، از كارهای مبتذل دوری می كرد و از افرادی كه در سطوح برتر موسیقی بودند، بهره می گرفت و كارش در موسیقی پاپ بسیار ارزنده بود.
این آهنگساز پیشكسوت درباره ی محمد نوری كه سلفژ را نزد او فراگرفته بود، به خبرنگار ایسنا گفت: اطلاعات نوری در زمینه موسیقی بسیار خوب بود و پایه و اساس محكمی داشت و شاگردان خوبی را نیز تربیت كرد كه افرادی مثل علیرضا شفقی نژاد از یادگارهای او هستند.
كمال پورتراب درباره ی مدتی كه محمد نوری نزد او سلفژ را فراگرفته بود، یادآور شد: هركس كه موسیقی دان می شود، باید تئوری سلفژ را به خوبی بداند؛ چون سلفژ علم موسیقی است و گوش را تربیت می كند و فرد می تواند ریتم ها را بنویسد. برای من جالب است كه محمد نوری این موضوع را كه از شاگردان من بوده، مطرح كرده است و این هم از ویژگی های خوب او محسوب می شود و نشان می دهد كه او قدردان است؛ چون بسیاری هیچ گاه نمی گویند كه از كجا و چه كسی آموخته اند.
وی ادامه داد: محمد نوری به عنوان چهره ی ماندگار شناخته شد و این نشان می دهد كه او در میان هنرمندان و مسؤولان دولتی شناخته شده بود و مورد توجه قرار می گرفت.
كمال پورتراب درباره ی شیوه ی آوازی محمد نوری تأكید كرد: محمد نوری در شیوه ی آوازی خود پیشتاز بود و تحصیلات موسیقی را هم نزد خانم اِولین باغچه بان گذراند و اشعاری را هم كه می خواند، اشعاری مردمی بود كه وطن پرستی را درس می داد و مردم را نسبت به حقایق زندگی آگاه می كرد و كارهایش برخلاف برخی موسیقی های پاپ امروزی بود كه فقط كلمات بی معنا در آن ها پیدا می شود. همه ی قطعات او باارزش بود و مردم را راهنمایی می كرد.
● نوری برای وطنش خواند و برای پول كار نكرد
علیرضا شفقی نژاد با ابراز تأثر نسبت به درگذشت استاد محمد نوری، گفت: او همیشه برای وطنش خواند و هیچ گاه به خاطر پول كار نكرد.
رهبر گروه كُر فیلارمونیك ایران بیان كرد: من از سال ۱۳۷۹ همكاری ام را با استاد نوری آغاز كردم و از سال ۱۳۸۰ به شاگردانش سلفژ درس می دادم و به عنوان رهبر اركستر نوری انتخاب شدم. حتا در برنامه ی «چهره های ماندگار»، او را همراهی كردم و نكته ی بارز در تمام این سال ها این بود كه او هیچ گاه خودش را به پول نفروخت و زمانی هم كه در بم زلزله شد، برنامه ای را اجرا كرد و عواید آن را به زلزله زدگان داد.
شفقی نژاد افزود: محمد نوری در كنسرت هایش فقط و فقط به فرهنگ و اعتلای سطح فرهنگی ایران می پرداخت و این امر برای او بسیار مهم بود و به چیز دیگری فكر نمی كرد. او هیچ گاه به خاطر پول كار نكرد.
رهبر گروه كُر فیلارمونیك ایران افزود: محمد نوری بسیار وطن دوست بود و هیچ گاه به مسائل سیاسی و مسائلی كه خارج از این سرزمین بود، تن نداد و در سرزمین خود ماند و وفادار بود.
او همچنین تأكید كرد: محمد نوری برای مردمش كار می كرد و بیش تر آثارش رنگ وبوی كارهای فولكلور را داشت. به علاوه، در كنسرت هایش همیشه قطعات لری، بختیاری، آذری، شمالی و... را می خواند و عِرق خاصی به ایران و سرزمینش داشت.
شفقی نژاد در پایان یادآور شد: از بابت این سال ها كه در خدمت استاد نوری كار كرده ام، افتخار می كنم و تا خرداد ۸۸ با او كار می كردیم كه متأسفانه كم كم به دلیل كسالت، همكاری با ما عملا متوقف شد.
● قطعات نوری در تاریخ موسیقی ایران می ماند
رهبر گروه كُر فیلارمونیك ایران با ابراز تأسف از درگذشت محمد نوری، بیان كرد: استاد نوری بسیار مردم دار و با شاگردانش مهربان بود و با صدای ماندگاری كه داشت، قطعاتش همیشه در تاریخ موسیقی ایران باقی خواهد ماند.
افسانه جابری در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان كرد: استاد نوری عِرق بسیاری برای ایران داشت و قطعات متعددی را برای ایران خوانده بود.
رهبر گروه كر فیلارمونیك ایران یادآور شد: محمد نوری در زمینه ی موسیقی فولكلور و محلی، قطعات بسیاری را با سیستم موسیقی كلاسیك خوانده بود كه به سختی می توان جایگزینی برای او پیدا كرد.
جابری ادامه داد: استاد نوری تنها كسی بود كه آواز در این سبك را ادامه داد و مقام های بسیاری نیز در این زمینه آورد؛ او برنده ی جایزه ی «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره ی مهر، دارای مدرك درجه یك هنری خوانندگی از شورای عالی ارزیابی كشور و وزارت ارشاد و چهره ی ماندگار در سال ۱۳۸۵ بود.
متن ترانه ی «سفر برای وطن» نادر ابراهیمی كه محمد نوری آن را اجرا كرده است، در پی می آید:
ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس
چه سفرها کرده ایم
چه سفرها کرده ایم
ما برای بوسیدن خاک سر قله ها
چه خطرها کرده ایم
چه خطرها کرده ایم
ما برای آن که ایران خانه ی خوبان شود
رنج دوران برده ایم
رنج دوران برده ایم
ما برای آن که ایران گوهری تابان شود
خون دل ها خورده ایم
خون دل ها خورده ایم
***
ما برای بوییدن بوی گل نسترن
چه سفرها کرده ایم
چه سفرها کرده ایم
ما برای نوشیدن شورابه های کویر
چه خطرها کرده ایم
چه خطرها کرده ایم
ما برای خواندن این قصه عشق به خاک
رنج دوران برده ایم
رنج دوران برده ایم
ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک
خون دل ها خورده ایم
خون دل ها خورده ایم
http://www.aftab.ir/images/news/break.gif
یادداشت : خبرگزارى ايسنا