کاوه
16th June 2010, 07:44 AM
نظر شيخ إبن عثيمين در مورد جشن تولد نوزادان وسالگرد ازدواج :
«إنّ الإحتفال بعيد الميلاد للطفل فيه تشبهاً بأعداء اللّه، فإنّ هذه العادة ليست من عادات المسلمين : و إنّما ورثك من غيرهم، وقد ثبت عنه (ص) «أنّ من تشبّه بقوم فهو منهم».فتاوى منار الإسلام: 43/1. وقال أيضاً: و أمّا أعياد الميلاد للشخص أو أولاده أو مناسبة زواج و نحوها فكلّها غير مشروعة و هى للبدعة أقرب من الإباحة. مجموع فتاوى و رسائل ابن العثيمين: 302/2. لجنه دائم افتاى سعودى مىنويسند: «وأعياد الموالد نوع من العبادات المحدثة في دين اللّه فلا يجوز عملها لأيّ من الناس مهماكان مقامه أو دوره في الحياة». فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء: 83/3، الفتوى رقم 2008.
جشن تولد، بدعت در دين محسوب مىشود و براى هيچ فردى جايز نيست اگر چه آن از شخصیتهاى برجسته جامعه و داراى موقعيت ممتاز باشد.و در پاسخ به استفتاى ديگر مىنويسند:
«لا يجوز إقامة عيد ميلاد لأحد؛ لأنّه بدعة». وقد ثبت عن الرسول (ص) أنّه قال: «من أحدث فى أمرنا ما ليس منه فهو ردّ». فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء: 84/3، الفتوى رقم 5289.
به پاداشتن مراسم جشن تولد براى هيچكس جايز نيست و بدعت به شمار مىآيد، و از رسول اكرم (ص) آمده است: هر كس در دستورات دينى ما چيزى بيفزايد، مردود مىباشد.ولى جاى بس شگفتى است كه همان لجنه در رابطه با مراسم جشنهاى دولتى مىنويسند:
«وما كان المقصود منه (العيد) تنظيم الأعمال مثلاً لمصحلة الأمّة وضبط أمورها؛ كأسبوع المرور، وتنظيم مواعيد الدراسيّة، والاجتماع بالموظّفين للعمل ونحو ذلك ممّا لا يفضي به إلى التقرب والعبادة والتعظيم بالأصالة، فهو من البدع العاديّة التي لا يشملها قوله (ص) «من أحدث فى أمرنا ما ليس منه فهو ردّ» فلا حرج فيه، بل يكون مشروعاً. فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء: 88/3، الفتوى رقم 9403.
اگر مقصود از مراسم برگزارى عيد به خاطر مصلحت ملت و تظيم امور كشور صورت پذيرد، همانند هفته پليس، و تنظيم ايام درسى، و گردهمايى كارمندان دولتى، و امثال آنها كه قصد تقرب و عبادت در آنها نيست، مانعى ندارد و شامل نهى پيامبر نمىشود.بديهى است كه اين چنين تفكر، نشانگر نهايت تحجرگرايى و انجماد فكرى اين ها است؛ زيرا گذشته از اين كه مخالفت با برپايى جشن تولد، مخالفت با يك امر فطرى است، هيچگونه تفاوتى ميان اين جشن ولادتها با جشنهاى مراسم دولتى ندارد چون كسانى كه براى فرزندان خود مراسم جشن تولد به پا مىدارند هيچ گونه قصد تقرب و عبادت ندارند !!!
منبع (http://saeedsadry2.blogspot.com/)
«إنّ الإحتفال بعيد الميلاد للطفل فيه تشبهاً بأعداء اللّه، فإنّ هذه العادة ليست من عادات المسلمين : و إنّما ورثك من غيرهم، وقد ثبت عنه (ص) «أنّ من تشبّه بقوم فهو منهم».فتاوى منار الإسلام: 43/1. وقال أيضاً: و أمّا أعياد الميلاد للشخص أو أولاده أو مناسبة زواج و نحوها فكلّها غير مشروعة و هى للبدعة أقرب من الإباحة. مجموع فتاوى و رسائل ابن العثيمين: 302/2. لجنه دائم افتاى سعودى مىنويسند: «وأعياد الموالد نوع من العبادات المحدثة في دين اللّه فلا يجوز عملها لأيّ من الناس مهماكان مقامه أو دوره في الحياة». فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء: 83/3، الفتوى رقم 2008.
جشن تولد، بدعت در دين محسوب مىشود و براى هيچ فردى جايز نيست اگر چه آن از شخصیتهاى برجسته جامعه و داراى موقعيت ممتاز باشد.و در پاسخ به استفتاى ديگر مىنويسند:
«لا يجوز إقامة عيد ميلاد لأحد؛ لأنّه بدعة». وقد ثبت عن الرسول (ص) أنّه قال: «من أحدث فى أمرنا ما ليس منه فهو ردّ». فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء: 84/3، الفتوى رقم 5289.
به پاداشتن مراسم جشن تولد براى هيچكس جايز نيست و بدعت به شمار مىآيد، و از رسول اكرم (ص) آمده است: هر كس در دستورات دينى ما چيزى بيفزايد، مردود مىباشد.ولى جاى بس شگفتى است كه همان لجنه در رابطه با مراسم جشنهاى دولتى مىنويسند:
«وما كان المقصود منه (العيد) تنظيم الأعمال مثلاً لمصحلة الأمّة وضبط أمورها؛ كأسبوع المرور، وتنظيم مواعيد الدراسيّة، والاجتماع بالموظّفين للعمل ونحو ذلك ممّا لا يفضي به إلى التقرب والعبادة والتعظيم بالأصالة، فهو من البدع العاديّة التي لا يشملها قوله (ص) «من أحدث فى أمرنا ما ليس منه فهو ردّ» فلا حرج فيه، بل يكون مشروعاً. فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء: 88/3، الفتوى رقم 9403.
اگر مقصود از مراسم برگزارى عيد به خاطر مصلحت ملت و تظيم امور كشور صورت پذيرد، همانند هفته پليس، و تنظيم ايام درسى، و گردهمايى كارمندان دولتى، و امثال آنها كه قصد تقرب و عبادت در آنها نيست، مانعى ندارد و شامل نهى پيامبر نمىشود.بديهى است كه اين چنين تفكر، نشانگر نهايت تحجرگرايى و انجماد فكرى اين ها است؛ زيرا گذشته از اين كه مخالفت با برپايى جشن تولد، مخالفت با يك امر فطرى است، هيچگونه تفاوتى ميان اين جشن ولادتها با جشنهاى مراسم دولتى ندارد چون كسانى كه براى فرزندان خود مراسم جشن تولد به پا مىدارند هيچ گونه قصد تقرب و عبادت ندارند !!!
منبع (http://saeedsadry2.blogspot.com/)