moji5
13th June 2010, 09:43 PM
تهران میزبان نیسان 350z ...!!!
نیسان، نامی که شاید هزاران بار شنیده باشید و به گوشتان آشنا باشد این کمپانی شهیر در ایتدا یک کارخانه ای کوچک بود که با شراکت یاماها تولیدات خود را عرضه می کرد در سال 1960 مدیر اجرایی نیسان دستوری مبنی بر تولید اتومبیلی متفاوت و پر شتاب را صادر کرد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23654_orig.jpg
بعد از این جریانات اولین کار اسپرت یاماها و نیسان در سال 1964 رونمایی شد که این اتومبیل همان رویاهای مدیر اجرایی شرکت بود این محصول نوپا مجهز به یک موتور 2 DOHC به حجم 2000 سی سی ساخت کمپانی یاماها بود حالا به حرف Z می رسیم فلسفه این حرف که آخرین حرف الفبای انگلیسی می باشد چیست؟! مدل های Z ساخت نیسان موتورز می باشند که اولین آنها در سال 1969 با نام داتسون 240 z به بازار آمد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23653_orig.jpg
کلاس Z نیسان رفته رفته طرفداران بیشتری را به خود جلب کرد و تا به امروز بعد از عرضه کردن 6 نسل نزدیک به 2 میلیون دستگاه از آنها به فروش رفته است این آمار برای یک خودروی اسپرت مانند نیسان Z بسیار عدد جالبیست
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23665_orig.jpg
صحبت ما بر سر نسل پنجم نیسان Z می باشد که تابستان سال 2002 میلادی رونمایی شد که در ابتدا به یک موتور 6 سیلندر با کد VQ35DE مجهز بود که این پیشرانه 287 bhp داشت سال 2005 قدرت موتور این خودرو به 300 bhp و 353 نیوتن متر رسید و در سال 2007 قدرت موتور به 306 اسب بخار رسید
نیسان 350 سال 2005 در دو تیپ با دو مدل مختلف جعبه دنده عرضه می شد که اولی 6 دنده دستی بود و دومی آنها 5 دنده اتوماتیک که نسبت به دنده های دستی هم 13 bhp کمتر بود
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23669_orig.jpg
حال نوبت بررسی اتومبیل مورد نظر ماست که یک نیسان 350 z مدل 2007 می باشد زمانی که به نیسان 350z می نگرید زیبایی و کوچک بودن اتومبیل توجه شما را جلب می کند، اتومبیلی که طراحی هوشمندانه ای را دارد و پر از خطوط منحنی می باشد یکی دیگر از جذابیت های این اتومبیل همان پهنای آن در عین کوچکی و چراغ های ایستاده اش که مجهز به پرتو زنون و لنز می باشد که زیبایی را در شب برای این ژاپنی مغرور رقم می زند
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23670_orig.jpg
سپر عضلانی با RAM AIR کشیده و راهنماهای ایستاده جلوه ای دیگر به این اثر هنری بخشیده است، درب موتور کمی برآمده می باشد و آن هم به دلیل بالاتر بودن موتور و حالت قرار گیری اش می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23671_orig.jpg
این نیسان زیبا یک طراحی کاملا متفاوت از هم مدل های خود عرصه را برای آنها تنگ کرده است قسمت عقب اتومبیل که درون سپر عقب حجیم آن راهنماهای Z را می بینیم و کمی بالاتر چراغ عقب های کشیده مجهز به LED این اتومبیل جلوه ی زیبای این اتومبیل را زیبا تر می کند
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23659_orig.jpg
درب اتومبیل را به وسیله دستگیره بسیار زیبا و عمودی این اتومبیل باز می کنیم ابتدا نشان Z بر روی رکاب و بعد از آن صندلی های ریسینگ با پوشش چرم نارنجی در انتظار شماست نشان Z را بر روی فرمان چرمین اتومبیل هم می بینید
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23657_orig.jpg
داخل این اتومبیل برای شما از یک اتومبیل اسپرت خیابانی سخن می گوید تلفیق آلومینیوم و چرم و البته در بعضی از جاخا پلاستیک فشرده یک حس هیجانی را در شما زنده می کند گیج های زیبایی که مصرف بنزین و میانگین مصرف در 100 کیلومتر سرعت متوسط و ... را به شما نشان می دهد
در بخش سیستم صوتی هم که برای این اتومبیل سیستم صوتی BOSE تعبیه شده است که یک چنجر 6 دیسک شما را با نیسان Z به خلصه می برد صدای بسیار خوب و شفاف سیستم صوتی این اتومبیل به این دلیل می باشد
اتومبیل مورد تست مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر به حجم 3948 سی سی می باشد که دو میل سوپاپ و در کل 24 عدد سوپاپ دارد و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها می باشد کد پیشرانه این اتومبیل VQ35HR می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23666_orig.jpg
تجربه رانندگی :
پیشرانه 6 سیلندر را استارت می زنیم و صدای زیبای این اتومبیل بر می خیزید گویی سمفونی پنجم بتهوون دوباره اجرا شده است،صندلی های برقی این اتومبیل را تنظیم می نماییم و کمربند ایمنی 3 نقطه ای پیش کشنده را می بندیم،گیربکس 6 سرعته دستی را درگیر کرده و حرکت می کنیم پایمان را که از روی کلاچ بر می داریم صدای بلبرینگ های کلاچ به گوش می رسد که این به دلیل تعویض صفحه کلاچ در ایران بوده است
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23668_orig.jpg
در هر صورت گاز می دهیم از 306 اسب با تنفس طبیعی انتظار این فشار G را نداشتیم در صندلی فرو می رویم و صدای زیبای نیسان از منبع اگزوز افقی این اتومبیل با دو خروجی توجه همه را به خود جلب کرده است دنده های این اتومبیل به سرعت پر می شوند و خیلی سریع تر از آنچه فکرش را بکنید به سرعت های بالا دست می یابید سیستم کنترل پایداری را قطع می کنیم و به دلیل دیفرانسیل عقب بودن ماشین و قدرت بالای آن با کمی گاز سر یک پیچ قشنگ اتومبیل یک ور و دو ور می شود که حس رانندگی غلام جنیدی به راننده دست می دهد!!
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23661_orig.jpg
در هنگام رانندگی زمانی که به حالت قرار گرفتنمان در اتومبیل دقت می کنیم که فقط سر و گردنمان بیرون از اتومبیل می باشد حس سواری یک سوپر اسپرت نام آشنا در ما زنده می شود پس پدال های آلومینیومی را بیشتر فشار می دهیم تا بیشتر از شتاب و سرعت و صدای این اتومبیل لذت ببریم ولی خبری از صدای باد و ... نیست
اتومبیل های ژاپنی از آنجایی که همه آنها شتاب بالایی را در مدت زمان کمی به ارمغان می آورند تراکم های پایینی دارند نمونه آن هم همین اتومبیل پیش روی ماست که تراکم آن 10.6 به 1 می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23660_orig.jpg
سقف پارچه ای اتومبیل را می بندیم تا باردیگر به رانندگی با یک اتومبیل کوپه بپردازیم با فشردن کلیدی این سقف پارچه ای در مدت زمان تقریبا 20 ثانیه ای بسته می شود
زمانی که این سقف بسته است اصلا و به هیچ وجه حس خفگی را نداریم یه شیشه گرمکن عقب نگاه می کنیم دید عقب این اتومبیل با سقف کمی مختل می شود حال شروع به حرکت می کنیم مجددا اقدام به شتابگیری می کنیم و یک بار دیگر می خواهیم از صدای یک اتومبیل اسپرت ژاپنی لذت ببریم ولی این بار تصور ما اشتباه بود چون دیگر آنچنان صدایی به داخل نمی آید
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23663_orig.jpg
به کیلومتر شمار می نگریم و بدن اینکه احساس کنیم با 120 کیلومتر در حال حرکتیم، پنلی که در آن کیلومترشمار و دور موتور قرار گرفته اندخیلی زیبا و هیجانی طراحی شده اند
مپ موتور این اتومبیل طوری نوشته شده است که از 7500 دور به بعد موتور دیگر تزریق سوختی ندارد و اتومبیل به روی کات آف می رود اما دور موتور 4500 صدایی دارد که واقعا شنیدنی است !!
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23664_orig.jpg
در هنگام رانندگی نیسان 350Z باور مار را از سواری یک اتومبیل کوپه تغییر داد بسیار نرم و بی سر و صدا واقعا از نرم بودن و راحتی راندن این اتومبیل که مدیون سیستم تعلیق پیوسته و استرس بار و آنتی رول بار در جلو و عقب به علاوه فنر لول و استرس بار در عقب می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23655_orig.jpg
البته تنها موردی که کمی این اتومبیل را دچار تنش کرده است رینگ های کرومی 20 اینچی می باشد که جای رینگ های 18 اینچی فابریک را گرفته است پهنای لاستیک های TOYO PROXES T1 در عقب 275/30 ZR20 و در جلو 245/35 ZR20 می باشد
برای بحث ایمنی سرنشینان و خودرو نسبت به قدرت بالای اتومبیل ترمز ها 4 چرخ دیسک خنک کننده ABS می باشد و دو ایربگ هم برای سرنشینان به علاوه سیستم تثبیت کننده سرعت و سیستم کنترل پایداری تعبیه شده است که به ترتیب از سرعت بالا رفتن و هرزگردی و کشیده شدن اتومبیل به این سمت و آن سمت و در نهایت اسپین شدن آن در سرعت های بالا جلوگیری می کند
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23662_orig.jpg
نیسان این اتومبیل را وارانتی قطعات و لوازم جانبی کرده است که 36 ماه یا 36000 کیلومتر و در وارانتی قطعات موتوری هم 60 ماه یا 60000 کیلومتر این نشان دهنده متریال مرغوب و فنی بودن این اتومبیل می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23667_orig.jpg
سخن پایانی :
انتظاری که از یک اتومبیل ژاپنی مدل روز دارید چیزی جز شتاب بالا - مصرف سوخت کم – استهلاک پایین و در کل انتظاریست که از یک محصول ارگونومی دارید که نیسان Z همه را برآورده می کند با هزینه ای که برای این اتومبیل می پردازید واقعا یکی از بهترین گزینه ها این اتومبیل می باشد در آخر جا دارد از آقایان علی شاهین زاده مالک محترم این اتومبیل و آقای حسین محمدی جهت هماهنگی این گزارش نهایت تشکر را به عمل آوریم
.
نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Amir@carnp.com (Amir@carnp.com) ارسال فرمایید
.
.
نوشته و تصاویر : امیرحسین پورسینا
پیشرانه
6 سیلندر به حجم 3947 سی سی و کد VQ35 HR
نسبت تراکم
10.6 به 1
باک سوخت
76 لیتر
وزن اتومبیل
1515 کیلوگرم
حداکثر قدرت
306 اسب بخار در 6800 دور
حداکثر گشتاور
363 نیوتن متر در 4800 دور
طول × عرض × ارتفاع (سانتی متر)
132 × 182 × 432
۱۳۸۹/۰۲/۰۵
نیسان، نامی که شاید هزاران بار شنیده باشید و به گوشتان آشنا باشد این کمپانی شهیر در ایتدا یک کارخانه ای کوچک بود که با شراکت یاماها تولیدات خود را عرضه می کرد در سال 1960 مدیر اجرایی نیسان دستوری مبنی بر تولید اتومبیلی متفاوت و پر شتاب را صادر کرد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23654_orig.jpg
بعد از این جریانات اولین کار اسپرت یاماها و نیسان در سال 1964 رونمایی شد که این اتومبیل همان رویاهای مدیر اجرایی شرکت بود این محصول نوپا مجهز به یک موتور 2 DOHC به حجم 2000 سی سی ساخت کمپانی یاماها بود حالا به حرف Z می رسیم فلسفه این حرف که آخرین حرف الفبای انگلیسی می باشد چیست؟! مدل های Z ساخت نیسان موتورز می باشند که اولین آنها در سال 1969 با نام داتسون 240 z به بازار آمد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23653_orig.jpg
کلاس Z نیسان رفته رفته طرفداران بیشتری را به خود جلب کرد و تا به امروز بعد از عرضه کردن 6 نسل نزدیک به 2 میلیون دستگاه از آنها به فروش رفته است این آمار برای یک خودروی اسپرت مانند نیسان Z بسیار عدد جالبیست
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23665_orig.jpg
صحبت ما بر سر نسل پنجم نیسان Z می باشد که تابستان سال 2002 میلادی رونمایی شد که در ابتدا به یک موتور 6 سیلندر با کد VQ35DE مجهز بود که این پیشرانه 287 bhp داشت سال 2005 قدرت موتور این خودرو به 300 bhp و 353 نیوتن متر رسید و در سال 2007 قدرت موتور به 306 اسب بخار رسید
نیسان 350 سال 2005 در دو تیپ با دو مدل مختلف جعبه دنده عرضه می شد که اولی 6 دنده دستی بود و دومی آنها 5 دنده اتوماتیک که نسبت به دنده های دستی هم 13 bhp کمتر بود
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23669_orig.jpg
حال نوبت بررسی اتومبیل مورد نظر ماست که یک نیسان 350 z مدل 2007 می باشد زمانی که به نیسان 350z می نگرید زیبایی و کوچک بودن اتومبیل توجه شما را جلب می کند، اتومبیلی که طراحی هوشمندانه ای را دارد و پر از خطوط منحنی می باشد یکی دیگر از جذابیت های این اتومبیل همان پهنای آن در عین کوچکی و چراغ های ایستاده اش که مجهز به پرتو زنون و لنز می باشد که زیبایی را در شب برای این ژاپنی مغرور رقم می زند
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23670_orig.jpg
سپر عضلانی با RAM AIR کشیده و راهنماهای ایستاده جلوه ای دیگر به این اثر هنری بخشیده است، درب موتور کمی برآمده می باشد و آن هم به دلیل بالاتر بودن موتور و حالت قرار گیری اش می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23671_orig.jpg
این نیسان زیبا یک طراحی کاملا متفاوت از هم مدل های خود عرصه را برای آنها تنگ کرده است قسمت عقب اتومبیل که درون سپر عقب حجیم آن راهنماهای Z را می بینیم و کمی بالاتر چراغ عقب های کشیده مجهز به LED این اتومبیل جلوه ی زیبای این اتومبیل را زیبا تر می کند
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23659_orig.jpg
درب اتومبیل را به وسیله دستگیره بسیار زیبا و عمودی این اتومبیل باز می کنیم ابتدا نشان Z بر روی رکاب و بعد از آن صندلی های ریسینگ با پوشش چرم نارنجی در انتظار شماست نشان Z را بر روی فرمان چرمین اتومبیل هم می بینید
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23657_orig.jpg
داخل این اتومبیل برای شما از یک اتومبیل اسپرت خیابانی سخن می گوید تلفیق آلومینیوم و چرم و البته در بعضی از جاخا پلاستیک فشرده یک حس هیجانی را در شما زنده می کند گیج های زیبایی که مصرف بنزین و میانگین مصرف در 100 کیلومتر سرعت متوسط و ... را به شما نشان می دهد
در بخش سیستم صوتی هم که برای این اتومبیل سیستم صوتی BOSE تعبیه شده است که یک چنجر 6 دیسک شما را با نیسان Z به خلصه می برد صدای بسیار خوب و شفاف سیستم صوتی این اتومبیل به این دلیل می باشد
اتومبیل مورد تست مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر به حجم 3948 سی سی می باشد که دو میل سوپاپ و در کل 24 عدد سوپاپ دارد و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها می باشد کد پیشرانه این اتومبیل VQ35HR می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23666_orig.jpg
تجربه رانندگی :
پیشرانه 6 سیلندر را استارت می زنیم و صدای زیبای این اتومبیل بر می خیزید گویی سمفونی پنجم بتهوون دوباره اجرا شده است،صندلی های برقی این اتومبیل را تنظیم می نماییم و کمربند ایمنی 3 نقطه ای پیش کشنده را می بندیم،گیربکس 6 سرعته دستی را درگیر کرده و حرکت می کنیم پایمان را که از روی کلاچ بر می داریم صدای بلبرینگ های کلاچ به گوش می رسد که این به دلیل تعویض صفحه کلاچ در ایران بوده است
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23668_orig.jpg
در هر صورت گاز می دهیم از 306 اسب با تنفس طبیعی انتظار این فشار G را نداشتیم در صندلی فرو می رویم و صدای زیبای نیسان از منبع اگزوز افقی این اتومبیل با دو خروجی توجه همه را به خود جلب کرده است دنده های این اتومبیل به سرعت پر می شوند و خیلی سریع تر از آنچه فکرش را بکنید به سرعت های بالا دست می یابید سیستم کنترل پایداری را قطع می کنیم و به دلیل دیفرانسیل عقب بودن ماشین و قدرت بالای آن با کمی گاز سر یک پیچ قشنگ اتومبیل یک ور و دو ور می شود که حس رانندگی غلام جنیدی به راننده دست می دهد!!
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23661_orig.jpg
در هنگام رانندگی زمانی که به حالت قرار گرفتنمان در اتومبیل دقت می کنیم که فقط سر و گردنمان بیرون از اتومبیل می باشد حس سواری یک سوپر اسپرت نام آشنا در ما زنده می شود پس پدال های آلومینیومی را بیشتر فشار می دهیم تا بیشتر از شتاب و سرعت و صدای این اتومبیل لذت ببریم ولی خبری از صدای باد و ... نیست
اتومبیل های ژاپنی از آنجایی که همه آنها شتاب بالایی را در مدت زمان کمی به ارمغان می آورند تراکم های پایینی دارند نمونه آن هم همین اتومبیل پیش روی ماست که تراکم آن 10.6 به 1 می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23660_orig.jpg
سقف پارچه ای اتومبیل را می بندیم تا باردیگر به رانندگی با یک اتومبیل کوپه بپردازیم با فشردن کلیدی این سقف پارچه ای در مدت زمان تقریبا 20 ثانیه ای بسته می شود
زمانی که این سقف بسته است اصلا و به هیچ وجه حس خفگی را نداریم یه شیشه گرمکن عقب نگاه می کنیم دید عقب این اتومبیل با سقف کمی مختل می شود حال شروع به حرکت می کنیم مجددا اقدام به شتابگیری می کنیم و یک بار دیگر می خواهیم از صدای یک اتومبیل اسپرت ژاپنی لذت ببریم ولی این بار تصور ما اشتباه بود چون دیگر آنچنان صدایی به داخل نمی آید
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23663_orig.jpg
به کیلومتر شمار می نگریم و بدن اینکه احساس کنیم با 120 کیلومتر در حال حرکتیم، پنلی که در آن کیلومترشمار و دور موتور قرار گرفته اندخیلی زیبا و هیجانی طراحی شده اند
مپ موتور این اتومبیل طوری نوشته شده است که از 7500 دور به بعد موتور دیگر تزریق سوختی ندارد و اتومبیل به روی کات آف می رود اما دور موتور 4500 صدایی دارد که واقعا شنیدنی است !!
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23664_orig.jpg
در هنگام رانندگی نیسان 350Z باور مار را از سواری یک اتومبیل کوپه تغییر داد بسیار نرم و بی سر و صدا واقعا از نرم بودن و راحتی راندن این اتومبیل که مدیون سیستم تعلیق پیوسته و استرس بار و آنتی رول بار در جلو و عقب به علاوه فنر لول و استرس بار در عقب می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23655_orig.jpg
البته تنها موردی که کمی این اتومبیل را دچار تنش کرده است رینگ های کرومی 20 اینچی می باشد که جای رینگ های 18 اینچی فابریک را گرفته است پهنای لاستیک های TOYO PROXES T1 در عقب 275/30 ZR20 و در جلو 245/35 ZR20 می باشد
برای بحث ایمنی سرنشینان و خودرو نسبت به قدرت بالای اتومبیل ترمز ها 4 چرخ دیسک خنک کننده ABS می باشد و دو ایربگ هم برای سرنشینان به علاوه سیستم تثبیت کننده سرعت و سیستم کنترل پایداری تعبیه شده است که به ترتیب از سرعت بالا رفتن و هرزگردی و کشیده شدن اتومبیل به این سمت و آن سمت و در نهایت اسپین شدن آن در سرعت های بالا جلوگیری می کند
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23662_orig.jpg
نیسان این اتومبیل را وارانتی قطعات و لوازم جانبی کرده است که 36 ماه یا 36000 کیلومتر و در وارانتی قطعات موتوری هم 60 ماه یا 60000 کیلومتر این نشان دهنده متریال مرغوب و فنی بودن این اتومبیل می باشد
http://www.carnp.com/content/media/image/2010/04/23667_orig.jpg
سخن پایانی :
انتظاری که از یک اتومبیل ژاپنی مدل روز دارید چیزی جز شتاب بالا - مصرف سوخت کم – استهلاک پایین و در کل انتظاریست که از یک محصول ارگونومی دارید که نیسان Z همه را برآورده می کند با هزینه ای که برای این اتومبیل می پردازید واقعا یکی از بهترین گزینه ها این اتومبیل می باشد در آخر جا دارد از آقایان علی شاهین زاده مالک محترم این اتومبیل و آقای حسین محمدی جهت هماهنگی این گزارش نهایت تشکر را به عمل آوریم
.
نظرات و پیشنهادات خود را به آدرس Amir@carnp.com (Amir@carnp.com) ارسال فرمایید
.
.
نوشته و تصاویر : امیرحسین پورسینا
پیشرانه
6 سیلندر به حجم 3947 سی سی و کد VQ35 HR
نسبت تراکم
10.6 به 1
باک سوخت
76 لیتر
وزن اتومبیل
1515 کیلوگرم
حداکثر قدرت
306 اسب بخار در 6800 دور
حداکثر گشتاور
363 نیوتن متر در 4800 دور
طول × عرض × ارتفاع (سانتی متر)
132 × 182 × 432
۱۳۸۹/۰۲/۰۵