MAHDIAR
3rd March 2010, 11:59 PM
مقالات سخت افزار
بررسی تاثیرات بهروزسازی درایورهای کارتهای گرافیک در عملکرد نهایی آنها
با پیشرفت چشمگیری که در سالهای اخیر در صنعت ساخت بازیهای کامپیوتری و پردازش تصاویر سهبعدی صورت گرفته، طراحان و سازندگان پردازندههای گرافیکی (GPU) به شدت در تلاشند تا از قافله عقب نمانند. به همین دلیل همواره در سالهای اخیر شاهدیم که مدلهای جدید کارتهای گرافیک به سرعت وارد بازار شده و خیلی زود مدلهای جدیدتر جای آنها را میگیرند.
همانطور که میدانید، نوع پردازش در پردازندههای گرافیکی بر اساس پردازش موازی یا همان Parallel Processing است و به همین دلیل طراحان پردازندههای گرافیکی در معماریهای جدید، با افزایش تعداد پردازندههای جریانی (Stream Processor) و بهرهگیری هر چه بیشتر از پردازش موازی، سعی در افزایش عملکرد کارت گرافیک دارند. گسترش هر چه بیشتر پردازش موازی توسط سختافزار، باید توسط نرمافزار نیز پشتیبانی شود. در واقع برنامهنویسان نرمافزارهایی نظیر موتور گرافیکی بازی کامپیوتری، باید با بهینهسازیهای لازم، بستر مناسبی را برای بهرهگیری از تمامی کارآیی پردازنده گرافیکی مدرن فراهم کنند. فراهم کردن چنین بستری، معمولا فرآیندی بسیار پیچیده و زمانبر است. درایور کارت گرافیک یکی از عواملی است که به صورت غیر مستقیم به شکلگیری چنین فرآیندی کمک میکند.
از طرفی با افزایش هر چه بیشتر جلوههای واقعگرایانه در پردازش تصاویر سهبعدی، حجم بافتهایی(Textures) که صرف پدید آمدن و شکلدهی اشیای موجود در صحنه سهبعدی میشوند نیز افزایش مییابد. بنابراین حافظه گرافیکی که در واقع انباره این بافتهاست، باید با ظرفیتهای بالاتر ساخته شود. از طرفی افزایش حجم حافظه گرافیکی روی کارتهای گرافیک (Local Video Memory) به شدت باعث افزایش قیمت تمام شده کارت گرافیک میشود؛ به همین دلیل سازندگان کارتهای گرافیکی با همکاری کمپانیهای نرمافزاری نظیر مایکروسافت و دیگر سازندگان موتورهای گرافیکی بازی و نرمافزارهای ویرایش تصاویر سهبعدی، تصمیم گرفتند با ایجاد ارتباط مستقیم بین GPU و RAM (حافظه اصلی سیستم) تا حدودی بر این مشکل غلبه کنند.
این ارتباط در سیستمهای برخوردار از کارت گرافیک مجزای PCI Express ، مطابق شکل ۱ است.
شکل۱
بررسی تاثیرات بهروزسازی درایورهای کارتهای گرافیک در عملکرد نهایی آنها
با پیشرفت چشمگیری که در سالهای اخیر در صنعت ساخت بازیهای کامپیوتری و پردازش تصاویر سهبعدی صورت گرفته، طراحان و سازندگان پردازندههای گرافیکی (GPU) به شدت در تلاشند تا از قافله عقب نمانند. به همین دلیل همواره در سالهای اخیر شاهدیم که مدلهای جدید کارتهای گرافیک به سرعت وارد بازار شده و خیلی زود مدلهای جدیدتر جای آنها را میگیرند.
همانطور که میدانید، نوع پردازش در پردازندههای گرافیکی بر اساس پردازش موازی یا همان Parallel Processing است و به همین دلیل طراحان پردازندههای گرافیکی در معماریهای جدید، با افزایش تعداد پردازندههای جریانی (Stream Processor) و بهرهگیری هر چه بیشتر از پردازش موازی، سعی در افزایش عملکرد کارت گرافیک دارند. گسترش هر چه بیشتر پردازش موازی توسط سختافزار، باید توسط نرمافزار نیز پشتیبانی شود. در واقع برنامهنویسان نرمافزارهایی نظیر موتور گرافیکی بازی کامپیوتری، باید با بهینهسازیهای لازم، بستر مناسبی را برای بهرهگیری از تمامی کارآیی پردازنده گرافیکی مدرن فراهم کنند. فراهم کردن چنین بستری، معمولا فرآیندی بسیار پیچیده و زمانبر است. درایور کارت گرافیک یکی از عواملی است که به صورت غیر مستقیم به شکلگیری چنین فرآیندی کمک میکند.
از طرفی با افزایش هر چه بیشتر جلوههای واقعگرایانه در پردازش تصاویر سهبعدی، حجم بافتهایی(Textures) که صرف پدید آمدن و شکلدهی اشیای موجود در صحنه سهبعدی میشوند نیز افزایش مییابد. بنابراین حافظه گرافیکی که در واقع انباره این بافتهاست، باید با ظرفیتهای بالاتر ساخته شود. از طرفی افزایش حجم حافظه گرافیکی روی کارتهای گرافیک (Local Video Memory) به شدت باعث افزایش قیمت تمام شده کارت گرافیک میشود؛ به همین دلیل سازندگان کارتهای گرافیکی با همکاری کمپانیهای نرمافزاری نظیر مایکروسافت و دیگر سازندگان موتورهای گرافیکی بازی و نرمافزارهای ویرایش تصاویر سهبعدی، تصمیم گرفتند با ایجاد ارتباط مستقیم بین GPU و RAM (حافظه اصلی سیستم) تا حدودی بر این مشکل غلبه کنند.
این ارتباط در سیستمهای برخوردار از کارت گرافیک مجزای PCI Express ، مطابق شکل ۱ است.
شکل۱