MAHDIAR
23rd January 2010, 12:30 PM
مقایسه SLI در برابر CrossFire (http://www.ramehr.com/?p=3618)
بهmahdiarمقالات سخت افزار (http://www.ramehr.com/?cat=162)
SLI
با عرضه CrossFireX از سوی AMD/ATI و ۳-way SLI از سوی nVIDIA ، زمان مناسبی پیش آمده است که مقایسه ای فنی بین این دو تکنولوژی داشته باشیم. تکنولوژی هایی که با هم یک هدف مشترک را دنبال می کنند : اجازه دادن به کارت های گرافیک برای اتصال موازی به هم، جهت افزایش کارایی در Gaming.
ابتدا کمی درباره SLI صحبت می کنیم، تکنولوژی که زودتر از رقیب خود عرضه شده است. SLI در اصل به وسیله ۳dfx در سال ۱۹۹۸ با کارت Voodoo 2 معرفی شد. در آن زمان روش SLI به این صورت بود که هر Line را Scan می کرد، و هر GPU گروهی از Line ها را مورد پردازش قرار می داد. (یک GPU خطوط فرد و دیگری خطوط زوج را مورد پردازش قرار می داد.) انویدیا ۳dfx را در نوزدهم آپریل سال ۲۰۰۱ خریداری کرد، و آن را با تغییراتی جدید در کارت های گرافیک خود در ژوئن سال ۲۰۰۴ به کار برد. SLI نیز از سرنام عبارت Scalable Link Interface گرفته شد.
SLI می تواند به حالت های زیر تصاویر را پردازش کند :
SFR / Split Frame Rendering
در SFR هر فریم به دو قسمت مساوی تقسیم می شود، و هر قسمت به GPU های مختلف جهت پردازش فرستاده می شود. این پیکره بندی در SLI برای دو کارت گرافیک استفاده می شود. شکل اول، روش SFR را نشان می دهد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23110_SFR.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23110_SFR.jpeg)
شکل اول – حالت SFR
AFR / Alternate Frame Rendering
در روش AFR هر GPU کل فریم را مورد پردازش قرار می دهد. با این تفاوت که یک GPU فریم فعلی و GPU دیگر فریم بعدی را پردازش می کند. پس وقتی که فریم فعلی رندر شود، فریم بعدی نیز رندر شده است (تئوری) یا تقریبا در حال اتمام پردازش است. این حالت در ۳-way SLI (زمانی که سه کارت گرافیک در دسترس باشد) استفاده می شود. شکل دوم روش AFR را نشان می دهد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23112_AFR.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23112_AFR.jpeg)
شکل دوم – حالت AFR
AFR of SFR
این حالت در سیستم های Quad SLIاستفاده می شود. (سیستم هایی که دارای چهار GPU هستند.) در این جا دو GPU فریم اول را بر اساس روش SFR پردازش می کنند، و دو GPU دیگر نیز فریم بعدی را مانند قبل با روش SFR رندر می کنند. شکل سوم این موضوع را به خوبی نشان می دهد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23111_AFRofSFR.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23111_AFRofSFR.jpeg)
شکل سوم - حالت AFR of SFR
SLI AA / Anti-Aliasing
این حالت کارایی کلی را در Gaming افزایش نمی دهد، بلکه هدف آن افزایش کیفیت تصاویر می باشد. در حقیقت در این حالت، بازی معمولا کندتر اجرا می شود ولی در عوض کیفیت تصویر بالاتری را دارد. با یک کارت گرافیک شما به طور نمونه حالت ۴X یا ۸X را می توانید در Anti-Aliasingبه دست آورید. با استفاده از SLI می توانید به مقادیر ۸X ، ۱۶X یا ۳۲X بسته به حالت SLI دست پیدا کنید. فعلا این حالت تحت ویندوز ویستا کار نمی کند.
به ادامه موضوع SLI می پردازیم. SLI تنها بر روی کارت های PCI-E قابل استفاده است و بنابراین شما نیاز به مادربوردی خواهید داشت که دارای دو اسلات یا سه اسلات PCI-E 16X (سه اسلات در صورت نیاز برای ۳-Way SLI) بوده و چیپست آن نیز حتما بایدnVIDIA باشد. (البته استثناهایی در این مورد وجود دارد ) . با توجه به نوع چیپست ، اسلات های PCI-E 16X می توانند در سرعت ۸X (یا بالاتر!) فعالیت کنند. ارتباط بین دو کارت گرافیک به وسیله یک کانکتور اختصاصی به نام SLI bridge برقرار می شود. استثناهایی که دراین مورد وجود دارد مربوط به کارت GeForce 6600 (البته بجز ۶۶۰۰GT )، سری ۷۱۰۰ و ۷۳۰۰ می شود که توانایی پشتیبانی از SLI را دارند، اما در آن ها برای برقراری ارتباط از PCI-E Bus استفاده می شود و نیازی به SLI Bridge نیست.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23114_SLIconnector.jpg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23114_SLIconnector.jpg)
شکل چهارم – کانکتور SLI بر روی یک کارت گرافیک GeForce
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23115_SLIbridge.jpg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23115_SLIbridge.jpg)
شکل پنجم –SLI Bridge
در ابتدا برای SLI نیاز بود که کارت های گرافیک از نظر GPU ، شرکت سازنده و حتی ورژن بایوس یکسان باشند. اما از زمان عرضه درایور GeForce 80 به بعد، کار راحت تر شد و نیازی به یکسان بودن شرکت های سازنده کارت نیست. اما هم چنان GPU ها باید یکسان باشند. این اصل برای تمام ورژن های مختلف SLI ثابت است.
تمام کارت های گرافیک از GeForce 6600 به بعد، قابلیت پشتیبانی از SLI را دارند، اما ۳-Way SLI تنها بر روی کارت های GeForce 8800GTX ، GeForce 8800Ultra ، GeForce GTX 260 & 280 و چند مدل دیگر قابل استفاده است. در این مدل ها از یک پل ارتباطی جدید استفاده می شود که دارای دو کانکتور می باشد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23113_3WaySLI.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23113_3WaySLI.jpeg)
شکل ششم – Three-way SLI bridge
توجه داشته باشید که در Quad SLI از چهار کارت گرافیک استفاده نمی شود، بلکه دو کارت GeForce 7950GX2 یا GeForce 9800GX2 بر روی سیستم به صورت موازی نصب می شود که با توجه به این که هر کارت دارای دو GPU است، سیستم جمعا دارای چهار GPU خواهد بود.
مشکلی که در SLI وجود دارد این است که شما تنها دارای یک خروجی تصویر خواهید بود و بنابراین امکان استفاده از چندین مانیتور را در SLI نخواهید داشت. شما محدود به استفاده از تنها یک مانیتور هستید. هم چنین تئوری افزایش ۱۰۰% کارایی در Gaming نیز به دست نمی آید و نتایج با بازده عملی فرق دارد. SLI در بعضی بازی ها نسبت به بازی های دیگر کارایی بهتری را از خود نشان می دهد، اما هیچ گاه به مقدار ۱۰۰% نمی رسد.
Hybrid SLI
HybridSLI نامی است که به دو تکنولوژی، گفته می شود : GeForce Boost و HybridPower
GeForce Boost تکنولوژی است که سیستم های ابتدایی با گرافیک On-Board را مورد هدف، قرار داده است تا کارایی سه بعدی سازی آن ها را ارتقا بخشد. مادربورد هایی که این تکنولوژی را پشتیبانی می کنند، معمولا دارای گرافیک On-Board و چیپست nVIDIA هستند. (البته منظور تمام چیپست هایnVIDIA نیست، لیستی از این چیپست ها که این قابلیت را دارند، در ادامه معرفی خواهد شد.) وقتی که شما یک کارت گرافیک را بر روی سیستم نصب می کنید می توانید با تنظیم گرافیک آنبورد، آن دو را به صورت موازی و تحت SLI پیکره بندی کنید تا کارایی سه بعدی سازی سیستم افزایش یابد. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که فعلا دو کارت گرافیک GeForce 8400GS و GeForce 8500GT قابلیت پشتیبانی این قابلیت را دارند.
در طرف دیگر HybridPower سیستم های High End را مورد هدف قرار داده است و به وسیله ی این تکنولوژی می توانید زمانی که از کارت گرافیک جهت بازی کردن استفاده نمی کنید، کارت خود را خاموش کنید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در این حالت چیپست وظیفه ی کارهای ویدئویی را بر عهده می گیرد. (به عبارت دیگر گرافیک آنبورد) مشکلی که در این تکنولوژی وجود دارد این است که تنها بودن دو کارت گرافیک با این قابلیت عرضه شده اند که کارت های GeForce 9800GTX و GeForce 9800GX2 هستند. یعنی اگر یکی از این دو کارت را نداشته باشید این تکنولوژی هم غیر قابل استفاده خواهد بود.
هر دو حالت نامبرده HybridSLI تحت ویندوز ویستا قابل قابل دسترسی و استفاده اند.
خلاصه بحث SLI
در شکل زیر جدولی از حالت های مختلف SLI و نهایت تفکیک پذیری و هم چنین نهایت مقدار Anti-Aliasing را مشاهده می کنید :
http://www.pcnetwork.ir/images/statusicon/wol_error.gifاین عکس تغییر سایز یافته است ! برای دیدن عکس کامل روی این نوار کلیک کنید . اندازه عکس اصلی ۷۵۷×۳۰۶ می باشد . http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23116_Table1.jpg
[FONT=Tahoma
بهmahdiarمقالات سخت افزار (http://www.ramehr.com/?cat=162)
SLI
با عرضه CrossFireX از سوی AMD/ATI و ۳-way SLI از سوی nVIDIA ، زمان مناسبی پیش آمده است که مقایسه ای فنی بین این دو تکنولوژی داشته باشیم. تکنولوژی هایی که با هم یک هدف مشترک را دنبال می کنند : اجازه دادن به کارت های گرافیک برای اتصال موازی به هم، جهت افزایش کارایی در Gaming.
ابتدا کمی درباره SLI صحبت می کنیم، تکنولوژی که زودتر از رقیب خود عرضه شده است. SLI در اصل به وسیله ۳dfx در سال ۱۹۹۸ با کارت Voodoo 2 معرفی شد. در آن زمان روش SLI به این صورت بود که هر Line را Scan می کرد، و هر GPU گروهی از Line ها را مورد پردازش قرار می داد. (یک GPU خطوط فرد و دیگری خطوط زوج را مورد پردازش قرار می داد.) انویدیا ۳dfx را در نوزدهم آپریل سال ۲۰۰۱ خریداری کرد، و آن را با تغییراتی جدید در کارت های گرافیک خود در ژوئن سال ۲۰۰۴ به کار برد. SLI نیز از سرنام عبارت Scalable Link Interface گرفته شد.
SLI می تواند به حالت های زیر تصاویر را پردازش کند :
SFR / Split Frame Rendering
در SFR هر فریم به دو قسمت مساوی تقسیم می شود، و هر قسمت به GPU های مختلف جهت پردازش فرستاده می شود. این پیکره بندی در SLI برای دو کارت گرافیک استفاده می شود. شکل اول، روش SFR را نشان می دهد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23110_SFR.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23110_SFR.jpeg)
شکل اول – حالت SFR
AFR / Alternate Frame Rendering
در روش AFR هر GPU کل فریم را مورد پردازش قرار می دهد. با این تفاوت که یک GPU فریم فعلی و GPU دیگر فریم بعدی را پردازش می کند. پس وقتی که فریم فعلی رندر شود، فریم بعدی نیز رندر شده است (تئوری) یا تقریبا در حال اتمام پردازش است. این حالت در ۳-way SLI (زمانی که سه کارت گرافیک در دسترس باشد) استفاده می شود. شکل دوم روش AFR را نشان می دهد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23112_AFR.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23112_AFR.jpeg)
شکل دوم – حالت AFR
AFR of SFR
این حالت در سیستم های Quad SLIاستفاده می شود. (سیستم هایی که دارای چهار GPU هستند.) در این جا دو GPU فریم اول را بر اساس روش SFR پردازش می کنند، و دو GPU دیگر نیز فریم بعدی را مانند قبل با روش SFR رندر می کنند. شکل سوم این موضوع را به خوبی نشان می دهد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23111_AFRofSFR.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23111_AFRofSFR.jpeg)
شکل سوم - حالت AFR of SFR
SLI AA / Anti-Aliasing
این حالت کارایی کلی را در Gaming افزایش نمی دهد، بلکه هدف آن افزایش کیفیت تصاویر می باشد. در حقیقت در این حالت، بازی معمولا کندتر اجرا می شود ولی در عوض کیفیت تصویر بالاتری را دارد. با یک کارت گرافیک شما به طور نمونه حالت ۴X یا ۸X را می توانید در Anti-Aliasingبه دست آورید. با استفاده از SLI می توانید به مقادیر ۸X ، ۱۶X یا ۳۲X بسته به حالت SLI دست پیدا کنید. فعلا این حالت تحت ویندوز ویستا کار نمی کند.
به ادامه موضوع SLI می پردازیم. SLI تنها بر روی کارت های PCI-E قابل استفاده است و بنابراین شما نیاز به مادربوردی خواهید داشت که دارای دو اسلات یا سه اسلات PCI-E 16X (سه اسلات در صورت نیاز برای ۳-Way SLI) بوده و چیپست آن نیز حتما بایدnVIDIA باشد. (البته استثناهایی در این مورد وجود دارد ) . با توجه به نوع چیپست ، اسلات های PCI-E 16X می توانند در سرعت ۸X (یا بالاتر!) فعالیت کنند. ارتباط بین دو کارت گرافیک به وسیله یک کانکتور اختصاصی به نام SLI bridge برقرار می شود. استثناهایی که دراین مورد وجود دارد مربوط به کارت GeForce 6600 (البته بجز ۶۶۰۰GT )، سری ۷۱۰۰ و ۷۳۰۰ می شود که توانایی پشتیبانی از SLI را دارند، اما در آن ها برای برقراری ارتباط از PCI-E Bus استفاده می شود و نیازی به SLI Bridge نیست.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23114_SLIconnector.jpg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23114_SLIconnector.jpg)
شکل چهارم – کانکتور SLI بر روی یک کارت گرافیک GeForce
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23115_SLIbridge.jpg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23115_SLIbridge.jpg)
شکل پنجم –SLI Bridge
در ابتدا برای SLI نیاز بود که کارت های گرافیک از نظر GPU ، شرکت سازنده و حتی ورژن بایوس یکسان باشند. اما از زمان عرضه درایور GeForce 80 به بعد، کار راحت تر شد و نیازی به یکسان بودن شرکت های سازنده کارت نیست. اما هم چنان GPU ها باید یکسان باشند. این اصل برای تمام ورژن های مختلف SLI ثابت است.
تمام کارت های گرافیک از GeForce 6600 به بعد، قابلیت پشتیبانی از SLI را دارند، اما ۳-Way SLI تنها بر روی کارت های GeForce 8800GTX ، GeForce 8800Ultra ، GeForce GTX 260 & 280 و چند مدل دیگر قابل استفاده است. در این مدل ها از یک پل ارتباطی جدید استفاده می شود که دارای دو کانکتور می باشد.
http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/t23113_3WaySLI.jpeg (http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23113_3WaySLI.jpeg)
شکل ششم – Three-way SLI bridge
توجه داشته باشید که در Quad SLI از چهار کارت گرافیک استفاده نمی شود، بلکه دو کارت GeForce 7950GX2 یا GeForce 9800GX2 بر روی سیستم به صورت موازی نصب می شود که با توجه به این که هر کارت دارای دو GPU است، سیستم جمعا دارای چهار GPU خواهد بود.
مشکلی که در SLI وجود دارد این است که شما تنها دارای یک خروجی تصویر خواهید بود و بنابراین امکان استفاده از چندین مانیتور را در SLI نخواهید داشت. شما محدود به استفاده از تنها یک مانیتور هستید. هم چنین تئوری افزایش ۱۰۰% کارایی در Gaming نیز به دست نمی آید و نتایج با بازده عملی فرق دارد. SLI در بعضی بازی ها نسبت به بازی های دیگر کارایی بهتری را از خود نشان می دهد، اما هیچ گاه به مقدار ۱۰۰% نمی رسد.
Hybrid SLI
HybridSLI نامی است که به دو تکنولوژی، گفته می شود : GeForce Boost و HybridPower
GeForce Boost تکنولوژی است که سیستم های ابتدایی با گرافیک On-Board را مورد هدف، قرار داده است تا کارایی سه بعدی سازی آن ها را ارتقا بخشد. مادربورد هایی که این تکنولوژی را پشتیبانی می کنند، معمولا دارای گرافیک On-Board و چیپست nVIDIA هستند. (البته منظور تمام چیپست هایnVIDIA نیست، لیستی از این چیپست ها که این قابلیت را دارند، در ادامه معرفی خواهد شد.) وقتی که شما یک کارت گرافیک را بر روی سیستم نصب می کنید می توانید با تنظیم گرافیک آنبورد، آن دو را به صورت موازی و تحت SLI پیکره بندی کنید تا کارایی سه بعدی سازی سیستم افزایش یابد. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که فعلا دو کارت گرافیک GeForce 8400GS و GeForce 8500GT قابلیت پشتیبانی این قابلیت را دارند.
در طرف دیگر HybridPower سیستم های High End را مورد هدف قرار داده است و به وسیله ی این تکنولوژی می توانید زمانی که از کارت گرافیک جهت بازی کردن استفاده نمی کنید، کارت خود را خاموش کنید و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. در این حالت چیپست وظیفه ی کارهای ویدئویی را بر عهده می گیرد. (به عبارت دیگر گرافیک آنبورد) مشکلی که در این تکنولوژی وجود دارد این است که تنها بودن دو کارت گرافیک با این قابلیت عرضه شده اند که کارت های GeForce 9800GTX و GeForce 9800GX2 هستند. یعنی اگر یکی از این دو کارت را نداشته باشید این تکنولوژی هم غیر قابل استفاده خواهد بود.
هر دو حالت نامبرده HybridSLI تحت ویندوز ویستا قابل قابل دسترسی و استفاده اند.
خلاصه بحث SLI
در شکل زیر جدولی از حالت های مختلف SLI و نهایت تفکیک پذیری و هم چنین نهایت مقدار Anti-Aliasing را مشاهده می کنید :
http://www.pcnetwork.ir/images/statusicon/wol_error.gifاین عکس تغییر سایز یافته است ! برای دیدن عکس کامل روی این نوار کلیک کنید . اندازه عکس اصلی ۷۵۷×۳۰۶ می باشد . http://shahrsakhtafzar.com/img/out.php/i23116_Table1.jpg
[FONT=Tahoma