Victor007
16th January 2010, 02:54 PM
بهمن جلالی در گسترهای از فرهنگ ما، از آثار مونتاژ شدهاش برپایه نگاتیوهای دوره قاجار تا عکاسی بی نظیر او از دوران اشغال خرمشهر به دست عراقیها در مجموعهای با نام "روزهای آتش، روزهای خون" یا عکسهایش از کویر آثار بسیار ارزشمندی را خلق کرده است. او میگفت:«ما کشورمان را باعکس میسازیم. این عکسها کشور ما را شکل میدهند.»
http://www.inn.ir/iran_media/image/2008/11/880891108_orig.jpg
شبکه ایران: درگذشت بهمن جلالی برای هنر عکاسی ایران واقعه بسیار دردناکی بود تا یکی از با ارزشترین اساتید این رشته از میان ما رفته باشد. بیشک جلالی لحظههای بسیار به یادماندنی را از فرهنگ و تاریخ ما را به ثبت رساند و برای ما به یادگار گذاشت تا امروز هم مروری بر گذشته خود داشته باشیم و هم از دریچه نگاه این هنرمند به این گذشته بپردازیم. بهمن جلالی در گسترهای از فرهنگ ما، از آثار مونتاژ شدهاش از نگاتیوهای دوره قاجار تا عکاسی بی نظیر او از دوران اشغال خرمشهر به دست عراقیها در مجموعهای با نام "روزهای آتش، روزهای خون" یا عکسهایش از کویر آثار بسیار ارزشمندی را خلق کرده است.
بهمن جلالی همچنین از معدود عکاسانی ایرانی بود که در گسترهای جهانی برای خود دارای جایگاهی ویژه بود و عکسهایش در بسیاری از معتبرترین نمایشگاههای دنیا به نمایش در میآمد. به گفته خود او سال 86 مهمترین اتفاق زندگیاش روی داد و آن برپایی نمایشگاهی بزرگ از آثارش در بنیاد «تاپیس» شهر بارسلون اسپانیا بود. + نمایشگاهی که با بازتاب گسترده مواجه شد و پس از آن در چند شهر اروپا + به نمایش گذاشته شده بود. آخرین فعالیت بهمن جلالی مدیریت هنری نمایشگاه 165 سال عکاسی ایران بود که ماه گذشته در پاریس برگزار شد. بهمن جلالی در سال 2009 میلادی از سوی بنیاد نیدرزاکسن برنده جایزه «سپکتروم» به مبلغ 15 هزار یورو شد + که قرار بود در ژانویه 2011 (دی 1389) با برپایی یک نمایشگاه بزرگ و چاپ یک کتاب از آثارش در موزه اشپرنگل (هانوفر) آلمان به وی اهدا شود. وی این روزها در تدارک آماده سازی آثارش برای این نمایشگاه بود.
http://www.inn.ir/iran_media/image/2010/01/222710110_orig.jpg
سه سال قبل بهمن جلالی همزمان با برپایی نمایشگاهاش در اسپانیا گفته بود:«ما در آن زمان فرهنگ تصویری نداشتیم. هیچ موزه یا موسسهیی را نداشتیم تا بفهمیم چرا یا به چه هدفی این کار را میکنیم. در آن سالها دو دسته عکاس در ایران وجود داشتند دسترسی نخست گروهی بودند که اروپا را میشناختند و به آنجا سفر میکردند. عکسهای این دسته زمینهی سفید و ژستهای اروپایی داشتند. این عکاسها با نقاشی و ترکیببندی اروپایی نیز آشنا بودند. دستهی دوم نه به اروپا سفر کرده بودند و نه آنجا را میشناختند. این گروه مینیاتورها و نقاشیهای دورهی صفویه، زندیه و قاجاریه را میشناختند و دیده بودند که این نقاشیها هیچ کمکی به پیشرفت شیوه ترکیببندی عکس آنها نمیکردند. در این شرایط تنها دانش فرهنگی به پیشرفت این فعالیت کمک میکرد؛ ایرانیای که غرب را نمیشناخت، نمیتوانست این کار را انجام دهد و تنها دانش فرهنگی میتواند سبک را پدید آورد.» او میگفت:«ما کشورمان را باعکس میسازیم. این عکسها کشور ما را شکل میدهند.»
«گنج پیدای عکاسی ایران»
در همین راستا، امروز سیفالله صمدیان، یکی از عکاسان کشورمان در گفتگویی با ایسنا، گفت: بهمن جلالی آبروی عکاسی ایران و معلم بزرگ عکاسی کشورمان بود. او علم عکاسی و عکاسی علمی ایران را بهطور گسترده در دانشگاههای ایران پیاده کرد.
این هنرمند عکاس در پی درگذشت بهمن جلالی، با بیان اینکه بخش قابل توجهی از عکاسان ایران، از شاگردان او بودهاند، افزود: جلالی پدر دانشجویان عکاس ایران بود. ممکن است ظاهرا فرزندی نداشت؛ اما طبیعتا دانشجویانش فرزندانش بودند.
http://www.inn.ir/iran_media/image/2010/01/226390110_orig.jpg
صمدیان در ادامه تأکید کرد: بهمن جلالی یکی از ستونهای عکاسی بوده و هست. درست است که جسم او از میان ما رفته است؛ اما امیدوارم دانشجویانش که ستونهای کوچک عکاسی هستند، بتوانند جای ستون اصلی را پر کنند.
این هنرمند عکاس معتقد است: شاید تنها عنوان «معلم بزرگ عکاسی» برای جلالی کافی نباشد؛ چرا که بهقول مهران مهاجر، او «دل عکاسی ما» بود و یا به اعتقاد دکتر خوشنویس، بهمن جلالی «گنج پیدای عکاسی ایران» بود.
بهمن جلالی، عکاس و استاد عکاسی ایران درگذشت تا بیست و پنجم دی 1388 در تاریخ عکاسی ایران برای همیشه ماندگار باشد. این هنرمند برجسته عکاسی ایران که متولد سال 1323 تهران است، در سن 65 سالگی درگذشت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند نامدار ساعت 9 صبح روز یکشنبه بیست و هفتم دی از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. همچنین مجلس بزرگداشت وی ساعت 18 تا 19/30 سه شنبه بیست و نهم دی در مسجدالرضا واقع در خیابان خرمشهر، خیابان شهید عشقیار، میدان نیلوفر برگزار میشود.
http://www.inn.ir/iran_media/image/2008/11/880891108_orig.jpg
شبکه ایران: درگذشت بهمن جلالی برای هنر عکاسی ایران واقعه بسیار دردناکی بود تا یکی از با ارزشترین اساتید این رشته از میان ما رفته باشد. بیشک جلالی لحظههای بسیار به یادماندنی را از فرهنگ و تاریخ ما را به ثبت رساند و برای ما به یادگار گذاشت تا امروز هم مروری بر گذشته خود داشته باشیم و هم از دریچه نگاه این هنرمند به این گذشته بپردازیم. بهمن جلالی در گسترهای از فرهنگ ما، از آثار مونتاژ شدهاش از نگاتیوهای دوره قاجار تا عکاسی بی نظیر او از دوران اشغال خرمشهر به دست عراقیها در مجموعهای با نام "روزهای آتش، روزهای خون" یا عکسهایش از کویر آثار بسیار ارزشمندی را خلق کرده است.
بهمن جلالی همچنین از معدود عکاسانی ایرانی بود که در گسترهای جهانی برای خود دارای جایگاهی ویژه بود و عکسهایش در بسیاری از معتبرترین نمایشگاههای دنیا به نمایش در میآمد. به گفته خود او سال 86 مهمترین اتفاق زندگیاش روی داد و آن برپایی نمایشگاهی بزرگ از آثارش در بنیاد «تاپیس» شهر بارسلون اسپانیا بود. + نمایشگاهی که با بازتاب گسترده مواجه شد و پس از آن در چند شهر اروپا + به نمایش گذاشته شده بود. آخرین فعالیت بهمن جلالی مدیریت هنری نمایشگاه 165 سال عکاسی ایران بود که ماه گذشته در پاریس برگزار شد. بهمن جلالی در سال 2009 میلادی از سوی بنیاد نیدرزاکسن برنده جایزه «سپکتروم» به مبلغ 15 هزار یورو شد + که قرار بود در ژانویه 2011 (دی 1389) با برپایی یک نمایشگاه بزرگ و چاپ یک کتاب از آثارش در موزه اشپرنگل (هانوفر) آلمان به وی اهدا شود. وی این روزها در تدارک آماده سازی آثارش برای این نمایشگاه بود.
http://www.inn.ir/iran_media/image/2010/01/222710110_orig.jpg
سه سال قبل بهمن جلالی همزمان با برپایی نمایشگاهاش در اسپانیا گفته بود:«ما در آن زمان فرهنگ تصویری نداشتیم. هیچ موزه یا موسسهیی را نداشتیم تا بفهمیم چرا یا به چه هدفی این کار را میکنیم. در آن سالها دو دسته عکاس در ایران وجود داشتند دسترسی نخست گروهی بودند که اروپا را میشناختند و به آنجا سفر میکردند. عکسهای این دسته زمینهی سفید و ژستهای اروپایی داشتند. این عکاسها با نقاشی و ترکیببندی اروپایی نیز آشنا بودند. دستهی دوم نه به اروپا سفر کرده بودند و نه آنجا را میشناختند. این گروه مینیاتورها و نقاشیهای دورهی صفویه، زندیه و قاجاریه را میشناختند و دیده بودند که این نقاشیها هیچ کمکی به پیشرفت شیوه ترکیببندی عکس آنها نمیکردند. در این شرایط تنها دانش فرهنگی به پیشرفت این فعالیت کمک میکرد؛ ایرانیای که غرب را نمیشناخت، نمیتوانست این کار را انجام دهد و تنها دانش فرهنگی میتواند سبک را پدید آورد.» او میگفت:«ما کشورمان را باعکس میسازیم. این عکسها کشور ما را شکل میدهند.»
«گنج پیدای عکاسی ایران»
در همین راستا، امروز سیفالله صمدیان، یکی از عکاسان کشورمان در گفتگویی با ایسنا، گفت: بهمن جلالی آبروی عکاسی ایران و معلم بزرگ عکاسی کشورمان بود. او علم عکاسی و عکاسی علمی ایران را بهطور گسترده در دانشگاههای ایران پیاده کرد.
این هنرمند عکاس در پی درگذشت بهمن جلالی، با بیان اینکه بخش قابل توجهی از عکاسان ایران، از شاگردان او بودهاند، افزود: جلالی پدر دانشجویان عکاس ایران بود. ممکن است ظاهرا فرزندی نداشت؛ اما طبیعتا دانشجویانش فرزندانش بودند.
http://www.inn.ir/iran_media/image/2010/01/226390110_orig.jpg
صمدیان در ادامه تأکید کرد: بهمن جلالی یکی از ستونهای عکاسی بوده و هست. درست است که جسم او از میان ما رفته است؛ اما امیدوارم دانشجویانش که ستونهای کوچک عکاسی هستند، بتوانند جای ستون اصلی را پر کنند.
این هنرمند عکاس معتقد است: شاید تنها عنوان «معلم بزرگ عکاسی» برای جلالی کافی نباشد؛ چرا که بهقول مهران مهاجر، او «دل عکاسی ما» بود و یا به اعتقاد دکتر خوشنویس، بهمن جلالی «گنج پیدای عکاسی ایران» بود.
بهمن جلالی، عکاس و استاد عکاسی ایران درگذشت تا بیست و پنجم دی 1388 در تاریخ عکاسی ایران برای همیشه ماندگار باشد. این هنرمند برجسته عکاسی ایران که متولد سال 1323 تهران است، در سن 65 سالگی درگذشت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند نامدار ساعت 9 صبح روز یکشنبه بیست و هفتم دی از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. همچنین مجلس بزرگداشت وی ساعت 18 تا 19/30 سه شنبه بیست و نهم دی در مسجدالرضا واقع در خیابان خرمشهر، خیابان شهید عشقیار، میدان نیلوفر برگزار میشود.