Victor007
25th December 2009, 11:46 AM
http://www.mojnews.com/iCFileHandler.aspx?FieldName=img_Image&Contract=cms_Contents_I_Images&Size=250&StartupService=Read&BaseRecord=425143
با سيد عليخاني، مدير توليد تئاتر در زمينه برگزاري اولين بازار تئاتر ايران در بيست و هشتمين جشنواره تئاتر به گفتگو نشستيم. وي معتقد است بهترين زمان براي برگزاري بازار تئاتر، جشنواره فجر است و استقبال مخاطب خارجي از توليدات تئاتر، جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي را به همراه دارد. مشروح گفتگوي خبرنگار موج با عليخاني در ذيل مي آيد:
برگزاري اولين بازار تئاتر به صورت بين المللي تا چه اندازه موفق خواهد بود؟
بي شک برگزاري چنين بازارهايي براي اولين بار با موفقيت همراه است، اما مهم اين است که درصد موفقيت برگزاري آن به چه ميزان خواهد بود. البته هر قدمي که براي اعتلاي تئاتر کشور برداشته شود، مبارک خواهد بود.
بازار تئاتر ايران براي اولين بار در بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر برگزار مي شود. هرچند ايران در برگزاري چنين بازارهايي هيچ گونه پيشينه اي ندارد، اما مي توان اميدوار بود که به موفقيت لازم دست يابد.
جشنواره تئاتر فجر مي تواند بهترين زمان براي برگزاري بازار تئاتر باشد، چرا که حضور مخاطبان مختلف از جمله مديران جشنواره هاي خارجي مي تواند زمينه لازم براي معرفي توليدات تئاتر هنرمندان ايراني را فراهم کند. به همين دليل فکر مي کنم شروع به تجربه کردن در زمينه بازار تئاتر به خودي خود امري مثبت در زمينه رونق تئاتر ايران در سطح بين المللي خواهد بود.
اولين تجربه بازار تئاتر به صورت بين المللي تا چه اندازه مي تواند درست باشد؟
به نظر من با توجه به وضعيت اقتصادي حاکم بر جامعه و ميزان استقبال بخش هاي مختلف از تئاتر، بهترين نوع برگزاري چنين بازاري به صورت بين المللي و در جشنواره تئاتر فجر خواهد بود. البته اميدوارم در اين بازار، گروه هاي خارجي نيز حضور پيدا کنند. حضور گروه هاي تئاتري خارج از کشور سبب مي شود تا تبادل لازم بين تئاتر ايران و خارج از کشور ايجاد شده و با تجربيات و نوع تئاتر خارج از کشور آشنا شويم.
البته ايجاد بستر لازم براي عرضه توليدات تئاتر به هنرمندان خارج از کشور نيز مي تواند موثر خواهد بود.
با توجه به اينکه بازاريابي يکي از عوامل مهم در برگزاري موفق يک بازار است، وضعيت بازاريابي تئاتر در کشور را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
متاسفانه تا چندي قبل، معادلات اقتصادي در تئاتر از جمله بازاريابي براي اين هنر کاملا دولتي صورت مي گرفت و هيچ فرد و يا شخص حقيقي به دنبال اين کار نبود. خوشبختانه، هرچند دير، اما مدتي است که تعدادي از گروه هاي نمايشي به دنبال بازاريابي در زمينه ارائه توليدات هنري خود بوده و هر روز بيشتر از روز قبل به دنبال معادلات اقتصادي مناسب براي توليد بهتر در تئاتر هستند. گسترش چنين فعاليت هايي در عرصه تئار مي تواند ارتباطات نزديکي با تئاتر در سطح بين المللي ايجاد کند.
البته تئاتر ايران در برخي از گرايش هاي خود از جمله تئاتر عروسکي تجربه عرضه آثار خود به متقاضيان تئاتر را داشته که با موفقيت هايي نيز همراه بوده است.
بازار تئاتر تا چه اندازه در رونق اقتصاد اين هنر موثر خواهد بود؟
در حال حاضر به دليل نبود تجربه کافي در اين زمينه نمي توان پيش بيني کرد که تا چه اندازه مي تواند در رونق اقتصاد تئاتر موثر باشد. تاثير مثبت چنين بازاري که براي اولين بار در حال برگزاري است، کاملا به سياست هايي که براي آن در نظرگرفته شده بستگي دارد و اميدوارم اين سياست ها به نفع رونق اقتصاد تئاتر باشد.
با توجه به اين که برگزاري چنين بازارهايي معمولا با موفقيت همراه خواهد بود، بهتر است بعد از کسب تجربيات بيشتر زمينه براي برگزاري چنين بازارهايي در طول سال ايجاد شود. حتي انتخاب مکاني ثابت براي ارائه آثار توليدي در زمينه تئاتر نيز مي تواند در رونق اقتصاد تئاتر موفق باشد.
برگزاري چنين بازارهايي تا چه اندازه در جذب سرمايه گذار بخش خصوصي مي تواند موثر باشد؟
متاسفانه در حال حاضر سرمايه گذاران بخش خصوصي تنها به ميزان درآمدزايي و سود بدست آمده از سرمايه گذاري خود فکر کرده و به جنبه فرهنگي و اثر آن فکر نمي کنند و به همين دليل بيشتر ترجيح مي دهند تا سرمايه خود را به سمت فعاليت هايي چون ورزش سوق دهند.
اميدوارم با برگزاري بازار تئاتر و استقبال مديران تئاتر کشورهاي شرکت کننده درجشنواره، بخش خصوصي نيز تمايلي به سرمايه گذاري در تئاتر از خود نشان دهد.
خبرگزاري موج
با سيد عليخاني، مدير توليد تئاتر در زمينه برگزاري اولين بازار تئاتر ايران در بيست و هشتمين جشنواره تئاتر به گفتگو نشستيم. وي معتقد است بهترين زمان براي برگزاري بازار تئاتر، جشنواره فجر است و استقبال مخاطب خارجي از توليدات تئاتر، جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي را به همراه دارد. مشروح گفتگوي خبرنگار موج با عليخاني در ذيل مي آيد:
برگزاري اولين بازار تئاتر به صورت بين المللي تا چه اندازه موفق خواهد بود؟
بي شک برگزاري چنين بازارهايي براي اولين بار با موفقيت همراه است، اما مهم اين است که درصد موفقيت برگزاري آن به چه ميزان خواهد بود. البته هر قدمي که براي اعتلاي تئاتر کشور برداشته شود، مبارک خواهد بود.
بازار تئاتر ايران براي اولين بار در بيست و هشتمين جشنواره تئاتر فجر برگزار مي شود. هرچند ايران در برگزاري چنين بازارهايي هيچ گونه پيشينه اي ندارد، اما مي توان اميدوار بود که به موفقيت لازم دست يابد.
جشنواره تئاتر فجر مي تواند بهترين زمان براي برگزاري بازار تئاتر باشد، چرا که حضور مخاطبان مختلف از جمله مديران جشنواره هاي خارجي مي تواند زمينه لازم براي معرفي توليدات تئاتر هنرمندان ايراني را فراهم کند. به همين دليل فکر مي کنم شروع به تجربه کردن در زمينه بازار تئاتر به خودي خود امري مثبت در زمينه رونق تئاتر ايران در سطح بين المللي خواهد بود.
اولين تجربه بازار تئاتر به صورت بين المللي تا چه اندازه مي تواند درست باشد؟
به نظر من با توجه به وضعيت اقتصادي حاکم بر جامعه و ميزان استقبال بخش هاي مختلف از تئاتر، بهترين نوع برگزاري چنين بازاري به صورت بين المللي و در جشنواره تئاتر فجر خواهد بود. البته اميدوارم در اين بازار، گروه هاي خارجي نيز حضور پيدا کنند. حضور گروه هاي تئاتري خارج از کشور سبب مي شود تا تبادل لازم بين تئاتر ايران و خارج از کشور ايجاد شده و با تجربيات و نوع تئاتر خارج از کشور آشنا شويم.
البته ايجاد بستر لازم براي عرضه توليدات تئاتر به هنرمندان خارج از کشور نيز مي تواند موثر خواهد بود.
با توجه به اينکه بازاريابي يکي از عوامل مهم در برگزاري موفق يک بازار است، وضعيت بازاريابي تئاتر در کشور را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
متاسفانه تا چندي قبل، معادلات اقتصادي در تئاتر از جمله بازاريابي براي اين هنر کاملا دولتي صورت مي گرفت و هيچ فرد و يا شخص حقيقي به دنبال اين کار نبود. خوشبختانه، هرچند دير، اما مدتي است که تعدادي از گروه هاي نمايشي به دنبال بازاريابي در زمينه ارائه توليدات هنري خود بوده و هر روز بيشتر از روز قبل به دنبال معادلات اقتصادي مناسب براي توليد بهتر در تئاتر هستند. گسترش چنين فعاليت هايي در عرصه تئار مي تواند ارتباطات نزديکي با تئاتر در سطح بين المللي ايجاد کند.
البته تئاتر ايران در برخي از گرايش هاي خود از جمله تئاتر عروسکي تجربه عرضه آثار خود به متقاضيان تئاتر را داشته که با موفقيت هايي نيز همراه بوده است.
بازار تئاتر تا چه اندازه در رونق اقتصاد اين هنر موثر خواهد بود؟
در حال حاضر به دليل نبود تجربه کافي در اين زمينه نمي توان پيش بيني کرد که تا چه اندازه مي تواند در رونق اقتصاد تئاتر موثر باشد. تاثير مثبت چنين بازاري که براي اولين بار در حال برگزاري است، کاملا به سياست هايي که براي آن در نظرگرفته شده بستگي دارد و اميدوارم اين سياست ها به نفع رونق اقتصاد تئاتر باشد.
با توجه به اين که برگزاري چنين بازارهايي معمولا با موفقيت همراه خواهد بود، بهتر است بعد از کسب تجربيات بيشتر زمينه براي برگزاري چنين بازارهايي در طول سال ايجاد شود. حتي انتخاب مکاني ثابت براي ارائه آثار توليدي در زمينه تئاتر نيز مي تواند در رونق اقتصاد تئاتر موفق باشد.
برگزاري چنين بازارهايي تا چه اندازه در جذب سرمايه گذار بخش خصوصي مي تواند موثر باشد؟
متاسفانه در حال حاضر سرمايه گذاران بخش خصوصي تنها به ميزان درآمدزايي و سود بدست آمده از سرمايه گذاري خود فکر کرده و به جنبه فرهنگي و اثر آن فکر نمي کنند و به همين دليل بيشتر ترجيح مي دهند تا سرمايه خود را به سمت فعاليت هايي چون ورزش سوق دهند.
اميدوارم با برگزاري بازار تئاتر و استقبال مديران تئاتر کشورهاي شرکت کننده درجشنواره، بخش خصوصي نيز تمايلي به سرمايه گذاري در تئاتر از خود نشان دهد.
خبرگزاري موج