Victor007
21st December 2009, 12:16 PM
خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل سياسي گفت:يكي از اهداف ميان مدت طراحان جنگ نرم اين است كه دولت مقابل خود را ناكار آمد جلوه دهد.
http://media.farsnews.com/Media/8804/Images/jpg/A0698/A0698760.jpg
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، مجيد صفاتاج كارشناس مسائل سياسي و خاورميانه بعد از ظهر روز گذشته در اولين جلسه از كارگاه آموزشي "جنگ نرم " كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه شهيد بهشتي در تالار مولوي دانشكده ادبيات و علوم انساني اين دانشگاه برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: جنگ نرم به لحاظ موضوعي مدت زمان كوتاهي است كه از زمان طرحش در مباحث سياسي و جامعه شناختي ايران ميگذرد به صورتيكه اين مفهوم پس از برگزاري انتخابات در جامعه و به خصوص قشر دانشجو محسوس شد.
وي افزود: اگر بخواهيم تصوير معقول و منطقي از جنگ نرم ارائه كنيم لازم است اشارهاي به قدرت نرم داشته باشيم چرا كه جنگ نرم برگرفته از آن است، همچنين لازم است در چارچوب قدرت نرم كاركردها، صحنهها، ابزار، ويژگيها، جريانهاي مورد هدف و راهبران و طراحان اين جنگ مشخص شوند.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به تعريف قدرت نرم تصريح كرد: كليديترين مولفه در تعيين مناسبات و جايگاه كشورها در روابط بينالملل قدرت است كه ميتواند سخت افزاري و يا نرم افزاري باشد همچنين وقتي در طول تاريخ به پيشينه تاريخي كشورها نگاه ميكنيم، دولتهايي كه به لحاظ جغرافيايي و يا روابط جايگاه بيشتري در روابط بينالملل داشتند، كشورهاي قدرتمندي محسوب ميشدند.
صفا تاج ادامه داد: با توجه به تبعات منفي قدرت سخت افزاري و مشكلاتي كه براي دولتهاي فاتح و ارتشهاي اشغالگر در كشورهاي اشغالي به وجود مي آمد اين كشورها به اين نتيجه رسيدند كه بايد جاي قدرت را در صحنه بينالملل با اقتدار عوض كنند.
وي گفت: امام خميني (ره) مقتدرترين رهبر در تاريخ معاصر بود كه توانست با قدرت نرم خود بر قدرت سخت افزاري رژيم شاهنشاهي پيروز شود و حتي حامي او آمريكا را نيز به زانو در بياورد لذا مدت زماني است كه دولتهاي قدرتمند جهاني به جاي استفاده از زور براي تثبيت موقعيت خود در صحنه بينالملل از قانون استفاده كرده و قدرت خود را به اقتدار تبديل ميكنند.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه قدرت نرم يعني قدرت هدايت، جذب كردن و تاثير گذار بودن، گفت: قدرت نرم به گونهاي است كه ميتواند مخاطب را مجاب كند تا برنامهها و سياستهاي دارنده قدرت نرم را بپذيرد.
صفا تاج اضافه كرد: قدرت نرم بر خلاف قدرت سخت كه از روش اجبار، زور و تهديد نظامي استفاده ميكند براي براندازي يك جريان از روش اغنا استفاده ميكند لذا قدرت نرم يكي از مسائلي است كه مورد توجه قدرتهاي جهاني قرار ميگيرد تا از اين طريق بتوانند خواستههاي خود را بر ديگران تحميل كنند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: در قدرت نرم يكي از مسائلي كه همواره مورد توجه قرار ميگيرد اين است كه از فرهنگ و ايدئولوژيك انسانها استفاده ميشود تا بتوانند باورهاي خود را به مخاطبان خود تحميل كنند بدون اينكه مخاطبان هيچ گونه اعتراض و يا حتي دركي نسبت به ماهيت قدرت نرم داشته باشند.
اين كارشناس مسائل سياسي با تاكيد بر اينكه قدرت نرم يك ظاهر مخملي و آرام داشته اما باطن او باطني سخت و استوار و آهني است، يادآور شد: قدرت نرم قدرت جذب كردن است و با طرح مسائلي كه براي مخاطب ايجاد جاذبه ميكند مخاطبان خود را به سوي باورها و اهداف خود جذب ميكند همچنين قدرت نرم قدرت اقناعي دارد بدون اينكه به شيوههاي بحث و استدلال منطقي روي آورد.
صفاتاج با اشاره به ويژگيهاي اين جنگ تصريح كرد: قدرت نرم بر اساس سنتها، ايدهها و آرمانهايي كه ممكن است يك جامعه داشته باشد در آن جامعه نفوذ كرده و بر اساس امكانات و ابزارهاي فكري، سياسي و حتي ديپلماتيك ميتواند خود را با شرايط آن روز جامعه منتطبق كند.
وي ديگر ويژگي اين قدرت را قابليت گسترده شدن قدرت نرم دانست و افزود: با توجه به عصر حاضر و فن آوري اطلاعات و ارتباطات اين قدرت با كمك انواع رسانهها ميتواند گسترش پيدا كند همچنين يكي ديگر از ويژگيهاي اين قدرت قابل تغيير بودن آن است، يعني زماني كه در يك زمينه اين قدرت به بن بست ميرسد از مسير ديگري حركت ميكند و به مسير تخريبي خود ادامه ميدهد.
اين كارشناس مسائل سياسي افزود: در روز 16 آذر شاهد بوديم تصاوير امام خميني (ره) را پاره كردند اما پس از اينكه اين رفتار افراطيون با واكنش شديد مردم روبه رو شد و اين گروه احساس كردند كه حركت در اين مسير به ضرر جنبش برانداز و يا به اصطلاح سبز است، دست به تغيير مسير زدند و گفتند كه ما معتقد به امام هستيم و اين فقط يك اتفاق بود.
صفا تاج با بيان اينكه ويژگي جنگ نرم اين است كه هر كشور و مجموعه را از درون دچار فروپاشي ميكند، گفت: هدف جنگ نرم قرار دادن روحيه يك ملت در حالت تغيير است، به گونهاي كه آن ملت عمدتا از آنچنان روحيهاي برخوردار نشود كه بتواند در مقابل نيروهاي خارجي و نظامي مقاومت كند.
وي ادامه داد: فروپاشاندن يك جامعه از درون و يا خالي كردن محتواي يك فرد به گونهاي كه هيچ انگيزه، باور و اعتقادي به شخصيت مستقل خود در مقابل نيروهاي مهاجم نداشته باشند و يا تحميل اراده يك فرد، نظام يا كشور بر فرد، نظام و كشور ديگر بدون خونريزي و يا لشكر كشيهاي نظامي تعريف كلي جنگ نرم است.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: تبعات سياسي و فرهنگي بالا، هزينههاي زياد جنگ و تامين تجهيزات نظامي، حفظ روحيه نيروهاي در حال جنگ و حفظ و نگهداري سرزمينهاي اشغالي از مشكلات جنگ سخت است.
صفا تاج با بيان اينكه هدف دشمن در ابتداي جنگ نرم، براندازي نيست، گفت: از آنجايي كه در ابتداي كار دشمن نميتواند براندازي انجام داد لذا هدف نهايي در اين جنگ براندازي است اما دشمن در اين جنگ با تدوين اهداف كوچكتر شروع به پيش روي ميكند.
وي با اشاره به مخاطبان جنگ نرم گفت: مخاطبان اين جنگ در مرحله اول رهبران سياسي، فرهنگي و يا علمي جامعه است همچنين در مرحله دوم نخبگان و كارشناسان جامعه و در مرحله سوم نيز تودههاي مردم مخاطب اين جنگ هستند و دشمن با برنامهريزي، اغنا و فريب، مخاطبان خود را از درون تهي كرده و آنها وادار به انجام خواستهاي خود ميكنند.
اين كارشناس مسائل سياسي مهمترين سلاح جنگ نرم را رسانهها دانست و خاطرنشان كرد: رسانه در اين جنگ به قدري اهميت دارد كه ميتوان با آن بر روي مخاطبان تاثير مستقيم و يا غير مستقيم گذاشت و دشمن ميتواند با كمك رسانه و ايجاد جنگ رواني و هجمه به اهداف خود برسد همچنين ديگر ابزار طراحان در جنگ نرم احزاب، گروههاي متعدد سياسي و يا سازمانهاي غير دولتي هستند.
صفا تاج ادامه داد: يكي از اهداف ميان مدت طراحان جنگ نرم اين است كه دولت مقابل خود را ناكار آمد جلوه دهد كه اين طراحان و راهبران جنگ نرم ميتوانند با كمكهاي سازمانهاي غير دولتي يا همان NGO ها كه به ظاهر برنامههاي خدماتي و فرهنگي دارند به ناكار جلوه دادن دولت مقابل خود بپردازند.
وي در پايان يادآور شد: ابزار ديگر دشمن در جنگ نرم استفاده از ديپلماسي عمومي است كه تحت عنوان ديپلماسي سياه و برانداز نيز از آن ياد ميشود؛ دولت استعمارگر از طريق رايزنيها، كنسولگريها و سفارتخانهها با احزاب و شخصيتهاي علمي و سياسي و فرهنگي جامعه تماس برقرار كرده و با تاثير گذاري در ذهن آنها از اين شخصيتها در مواقع لزوم استفاده ميكنند.
http://media.farsnews.com/Media/8804/Images/jpg/A0698/A0698760.jpg
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، مجيد صفاتاج كارشناس مسائل سياسي و خاورميانه بعد از ظهر روز گذشته در اولين جلسه از كارگاه آموزشي "جنگ نرم " كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه شهيد بهشتي در تالار مولوي دانشكده ادبيات و علوم انساني اين دانشگاه برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: جنگ نرم به لحاظ موضوعي مدت زمان كوتاهي است كه از زمان طرحش در مباحث سياسي و جامعه شناختي ايران ميگذرد به صورتيكه اين مفهوم پس از برگزاري انتخابات در جامعه و به خصوص قشر دانشجو محسوس شد.
وي افزود: اگر بخواهيم تصوير معقول و منطقي از جنگ نرم ارائه كنيم لازم است اشارهاي به قدرت نرم داشته باشيم چرا كه جنگ نرم برگرفته از آن است، همچنين لازم است در چارچوب قدرت نرم كاركردها، صحنهها، ابزار، ويژگيها، جريانهاي مورد هدف و راهبران و طراحان اين جنگ مشخص شوند.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به تعريف قدرت نرم تصريح كرد: كليديترين مولفه در تعيين مناسبات و جايگاه كشورها در روابط بينالملل قدرت است كه ميتواند سخت افزاري و يا نرم افزاري باشد همچنين وقتي در طول تاريخ به پيشينه تاريخي كشورها نگاه ميكنيم، دولتهايي كه به لحاظ جغرافيايي و يا روابط جايگاه بيشتري در روابط بينالملل داشتند، كشورهاي قدرتمندي محسوب ميشدند.
صفا تاج ادامه داد: با توجه به تبعات منفي قدرت سخت افزاري و مشكلاتي كه براي دولتهاي فاتح و ارتشهاي اشغالگر در كشورهاي اشغالي به وجود مي آمد اين كشورها به اين نتيجه رسيدند كه بايد جاي قدرت را در صحنه بينالملل با اقتدار عوض كنند.
وي گفت: امام خميني (ره) مقتدرترين رهبر در تاريخ معاصر بود كه توانست با قدرت نرم خود بر قدرت سخت افزاري رژيم شاهنشاهي پيروز شود و حتي حامي او آمريكا را نيز به زانو در بياورد لذا مدت زماني است كه دولتهاي قدرتمند جهاني به جاي استفاده از زور براي تثبيت موقعيت خود در صحنه بينالملل از قانون استفاده كرده و قدرت خود را به اقتدار تبديل ميكنند.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه قدرت نرم يعني قدرت هدايت، جذب كردن و تاثير گذار بودن، گفت: قدرت نرم به گونهاي است كه ميتواند مخاطب را مجاب كند تا برنامهها و سياستهاي دارنده قدرت نرم را بپذيرد.
صفا تاج اضافه كرد: قدرت نرم بر خلاف قدرت سخت كه از روش اجبار، زور و تهديد نظامي استفاده ميكند براي براندازي يك جريان از روش اغنا استفاده ميكند لذا قدرت نرم يكي از مسائلي است كه مورد توجه قدرتهاي جهاني قرار ميگيرد تا از اين طريق بتوانند خواستههاي خود را بر ديگران تحميل كنند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: در قدرت نرم يكي از مسائلي كه همواره مورد توجه قرار ميگيرد اين است كه از فرهنگ و ايدئولوژيك انسانها استفاده ميشود تا بتوانند باورهاي خود را به مخاطبان خود تحميل كنند بدون اينكه مخاطبان هيچ گونه اعتراض و يا حتي دركي نسبت به ماهيت قدرت نرم داشته باشند.
اين كارشناس مسائل سياسي با تاكيد بر اينكه قدرت نرم يك ظاهر مخملي و آرام داشته اما باطن او باطني سخت و استوار و آهني است، يادآور شد: قدرت نرم قدرت جذب كردن است و با طرح مسائلي كه براي مخاطب ايجاد جاذبه ميكند مخاطبان خود را به سوي باورها و اهداف خود جذب ميكند همچنين قدرت نرم قدرت اقناعي دارد بدون اينكه به شيوههاي بحث و استدلال منطقي روي آورد.
صفاتاج با اشاره به ويژگيهاي اين جنگ تصريح كرد: قدرت نرم بر اساس سنتها، ايدهها و آرمانهايي كه ممكن است يك جامعه داشته باشد در آن جامعه نفوذ كرده و بر اساس امكانات و ابزارهاي فكري، سياسي و حتي ديپلماتيك ميتواند خود را با شرايط آن روز جامعه منتطبق كند.
وي ديگر ويژگي اين قدرت را قابليت گسترده شدن قدرت نرم دانست و افزود: با توجه به عصر حاضر و فن آوري اطلاعات و ارتباطات اين قدرت با كمك انواع رسانهها ميتواند گسترش پيدا كند همچنين يكي ديگر از ويژگيهاي اين قدرت قابل تغيير بودن آن است، يعني زماني كه در يك زمينه اين قدرت به بن بست ميرسد از مسير ديگري حركت ميكند و به مسير تخريبي خود ادامه ميدهد.
اين كارشناس مسائل سياسي افزود: در روز 16 آذر شاهد بوديم تصاوير امام خميني (ره) را پاره كردند اما پس از اينكه اين رفتار افراطيون با واكنش شديد مردم روبه رو شد و اين گروه احساس كردند كه حركت در اين مسير به ضرر جنبش برانداز و يا به اصطلاح سبز است، دست به تغيير مسير زدند و گفتند كه ما معتقد به امام هستيم و اين فقط يك اتفاق بود.
صفا تاج با بيان اينكه ويژگي جنگ نرم اين است كه هر كشور و مجموعه را از درون دچار فروپاشي ميكند، گفت: هدف جنگ نرم قرار دادن روحيه يك ملت در حالت تغيير است، به گونهاي كه آن ملت عمدتا از آنچنان روحيهاي برخوردار نشود كه بتواند در مقابل نيروهاي خارجي و نظامي مقاومت كند.
وي ادامه داد: فروپاشاندن يك جامعه از درون و يا خالي كردن محتواي يك فرد به گونهاي كه هيچ انگيزه، باور و اعتقادي به شخصيت مستقل خود در مقابل نيروهاي مهاجم نداشته باشند و يا تحميل اراده يك فرد، نظام يا كشور بر فرد، نظام و كشور ديگر بدون خونريزي و يا لشكر كشيهاي نظامي تعريف كلي جنگ نرم است.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: تبعات سياسي و فرهنگي بالا، هزينههاي زياد جنگ و تامين تجهيزات نظامي، حفظ روحيه نيروهاي در حال جنگ و حفظ و نگهداري سرزمينهاي اشغالي از مشكلات جنگ سخت است.
صفا تاج با بيان اينكه هدف دشمن در ابتداي جنگ نرم، براندازي نيست، گفت: از آنجايي كه در ابتداي كار دشمن نميتواند براندازي انجام داد لذا هدف نهايي در اين جنگ براندازي است اما دشمن در اين جنگ با تدوين اهداف كوچكتر شروع به پيش روي ميكند.
وي با اشاره به مخاطبان جنگ نرم گفت: مخاطبان اين جنگ در مرحله اول رهبران سياسي، فرهنگي و يا علمي جامعه است همچنين در مرحله دوم نخبگان و كارشناسان جامعه و در مرحله سوم نيز تودههاي مردم مخاطب اين جنگ هستند و دشمن با برنامهريزي، اغنا و فريب، مخاطبان خود را از درون تهي كرده و آنها وادار به انجام خواستهاي خود ميكنند.
اين كارشناس مسائل سياسي مهمترين سلاح جنگ نرم را رسانهها دانست و خاطرنشان كرد: رسانه در اين جنگ به قدري اهميت دارد كه ميتوان با آن بر روي مخاطبان تاثير مستقيم و يا غير مستقيم گذاشت و دشمن ميتواند با كمك رسانه و ايجاد جنگ رواني و هجمه به اهداف خود برسد همچنين ديگر ابزار طراحان در جنگ نرم احزاب، گروههاي متعدد سياسي و يا سازمانهاي غير دولتي هستند.
صفا تاج ادامه داد: يكي از اهداف ميان مدت طراحان جنگ نرم اين است كه دولت مقابل خود را ناكار آمد جلوه دهد كه اين طراحان و راهبران جنگ نرم ميتوانند با كمكهاي سازمانهاي غير دولتي يا همان NGO ها كه به ظاهر برنامههاي خدماتي و فرهنگي دارند به ناكار جلوه دادن دولت مقابل خود بپردازند.
وي در پايان يادآور شد: ابزار ديگر دشمن در جنگ نرم استفاده از ديپلماسي عمومي است كه تحت عنوان ديپلماسي سياه و برانداز نيز از آن ياد ميشود؛ دولت استعمارگر از طريق رايزنيها، كنسولگريها و سفارتخانهها با احزاب و شخصيتهاي علمي و سياسي و فرهنگي جامعه تماس برقرار كرده و با تاثير گذاري در ذهن آنها از اين شخصيتها در مواقع لزوم استفاده ميكنند.