matrix
17th December 2009, 10:35 PM
آنچه از روایات نقل شده از کتب اهل سنت استفاده می شود، دست کم، فضیلت سجده بر خاک در هنگام نماز را با خود همراه دارد اگر نگوییم وجوب سجده بر خاک از آن مستفاد است، حتی در برخی روایات، دستور داده شده است که در هنگام نماز و در سجده، خود را خاک مالی نمایید، حال با ما باشید و روایات را بنگرید و خودتان قضاوت کنید که چرا شیعه بر روی خاک که همان "مهر نماز" است سجده می نماید؟
روایت اول: در کنزالعمال هندی آمده است: خالد جهنی می گوید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) صهیب (از اصحاب پیامبر) را در حالت سجده دیدند که از خاک پرهیز می نماید، به او فرمودند: صورتت را خاکی نما ای صهیب، همانگونه که ملاحظه می نمایید حتماً جناب صهیب به وسیله لباس متصل و یا منفصل از خاکی شدن صورت خود جلوگیری می نمودند و یا لااقل بر حصیر یا بوریا که از برگ درخت ساخته شده است سجده کرده اند و یا بر سنگ سجده می کردند به هر حال، دست کم؛ سجده بر خاک، دارای افضلیت است در مقابل سجده بر سنگ ریزه که پیشتر عرض شد که می توان در نماز بر آن سجده کرد.
روایت دوم: مادر مومنان ام سلمه نقل می نماید که پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) غلامی که به او افلح می گفتند و تعلق به ما داشت را دیدند که هنگام سجده، می دمید تا گرد و خاک به سر و صورتش ننشیند و پیشانیش خاکی نشود به او فرمودند ای افلح پیشانیت را به خاک بمال.
البته در روایت دیگری آمده است که شخصی به نام رباح را نیز چنین خطاب فرمودند.
روایت سوم : باز متقی هندی در کنز العمال به نقل از ابوصالح می گوید: روزی نزد ام سلمه آمدم که برادرزاده او نیز پس از ما آنجا آمد و دو رکعت نماز در منزل ام سلمه بجا آورد، او نیز هنگام سجده بر زمین می دمید تا پیشانیش هنگام سجده خاکی نشود، جناب ام سلمه به او گفت برادرزاده بر زمین ندم! من از پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم به غلامی که نام او یسار بود و چنین می کرد، می فرمود صورتت را برای خدا به خاک بمال. پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) غلامی که به او افلح می گفتند و تعلق به ما داشت را دیدند که هنگام سجده، می دمید تا گرد و خاک به سر و صورتش ننشیند و پیشانیش خاکی نشود به او فرمودند ای افلح پیشانیت را به خاک بمال.
روایت اول: در کنزالعمال هندی آمده است: خالد جهنی می گوید پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) صهیب (از اصحاب پیامبر) را در حالت سجده دیدند که از خاک پرهیز می نماید، به او فرمودند: صورتت را خاکی نما ای صهیب، همانگونه که ملاحظه می نمایید حتماً جناب صهیب به وسیله لباس متصل و یا منفصل از خاکی شدن صورت خود جلوگیری می نمودند و یا لااقل بر حصیر یا بوریا که از برگ درخت ساخته شده است سجده کرده اند و یا بر سنگ سجده می کردند به هر حال، دست کم؛ سجده بر خاک، دارای افضلیت است در مقابل سجده بر سنگ ریزه که پیشتر عرض شد که می توان در نماز بر آن سجده کرد.
روایت دوم: مادر مومنان ام سلمه نقل می نماید که پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) غلامی که به او افلح می گفتند و تعلق به ما داشت را دیدند که هنگام سجده، می دمید تا گرد و خاک به سر و صورتش ننشیند و پیشانیش خاکی نشود به او فرمودند ای افلح پیشانیت را به خاک بمال.
البته در روایت دیگری آمده است که شخصی به نام رباح را نیز چنین خطاب فرمودند.
روایت سوم : باز متقی هندی در کنز العمال به نقل از ابوصالح می گوید: روزی نزد ام سلمه آمدم که برادرزاده او نیز پس از ما آنجا آمد و دو رکعت نماز در منزل ام سلمه بجا آورد، او نیز هنگام سجده بر زمین می دمید تا پیشانیش هنگام سجده خاکی نشود، جناب ام سلمه به او گفت برادرزاده بر زمین ندم! من از پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم به غلامی که نام او یسار بود و چنین می کرد، می فرمود صورتت را برای خدا به خاک بمال. پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) غلامی که به او افلح می گفتند و تعلق به ما داشت را دیدند که هنگام سجده، می دمید تا گرد و خاک به سر و صورتش ننشیند و پیشانیش خاکی نشود به او فرمودند ای افلح پیشانیت را به خاک بمال.