b_r
15th December 2014, 07:56 PM
http://asrebank.ir/img/s/473596613864573.jpg
در تعاریف سنتی ، بازاریابی بانکی فرآیندی جهت پیدا کردن مشتری برای محصولات و خدماتی بود که بانک براساس سلیقه و دیدگاههای خود تولید و به بازار ارائه می کرد .
عصر بانک (http://asrebank.ir/)؛ امروزه بازاریابی بانکی با تأکید و توجه ویژه به نیازها و خواسته های مشتری تلاش می کند محصولات و خدمت مورد نیاز مشتری تهیه و به بهترین شکل مورد نظر به او معرفی و ارائه گردد.
در تعریفی خلاصه می توان گفت ، بازاریابی بانکی عبارتست از :
شناسائی ؛ مشتریان ، رقبا و کل بازار بانکی.
شناساندن ، محصولات و خدمات به مشتریان بانکی .
ترغیب مشتریان به استفاده از محصولات و خدمات بانکی
و کسب رضایت مشتریان و سازمان.
سالها پیش بانکها درک یا توجه خاصی به بازاریابی نداشتند. بانکداران نیازی به بررسی و توجه به حسابهای جاری، پس انداز، وام صندوق های امانات نمی دیدند. ساختمان بانک به سبک معماری معابد یونانی ساخته می شد و تصور می شد اینگونه معماری در اذهان عمومی اهمیت و استحکام بانک را بالا می برد. داخل ساختمان بانک بسیار ساده و فارغ از هرگونه وسایل راحتی یا زینتی بود وتحویلداران به ندرت خنده بر لبانشان نقش می بست. کارمند پرداخت کننده وام دفتر کار خود را به گونه ای ترتیب می داد که وام گیرنده ناگزیر بود در جلوی میز بزرگ او روی یک صندلی کوتاه تر بنشیند. پنجره این دفتر کار پشت سرکارمند قرار می گرفت بطوریکه خورشید مستقیما بر مشتری نگون بخت می تابید و مشتری می کوشید برای کارمند مسئول پرداخت توضیح دهد که وام را برای چه مصرفی درخواست می کند این بود سیمای بانک در عصر قبل از بازاریابی و اما بعد:
http://www.njavan.com/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAkGBhQSERUUEhQWFBUVGBgUGBgWGBUYGhgYGBQYGhgVGB QXHSYeGBkjGRUVHy8gIygpLCwsFx4xNTAqNSYrLCkBCQoKDgwO Gg8PGiolHyQsLCksLy0wKSopKSosLCwsLCwqLCwsLCwsLCksLC wsLCwsLCwpLCwsLCwsLCwsLCwpNv/AABEIAMcA/QMBIgACEQEDEQH/xAAcAAACAgMBAQAAAAAAAAAAAAAABgUHAwQIAQL/xABFEAACAQIEAwYDBQUGBQMFAAABAgMAEQQFEiEGMUEHEyJRYX EygZEIFKGxwSNCUmJyM4KSotHwFSRz0uEWQ8IlRGOys//EABsBAAIDAQEBAAAAAAAAAAAAAAADAgQFAQYH/8QALhEAAgICAgEBCAIBBQEAAAAAAQIAAwQREiExBRMUIjJBUWF xgaGRUrHB0fAG/9oADAMBAAIRAxEAPwC8aKKKIQoooohCiiiiEKKKKIQoooohCii iiEKKKKIQoooohCivK8NEJ9XoqsOGe2T71mjYI4fu1LSIj6vFd L/Gttr6Ty5VZwNEJ7RRRRCeXpU414mMD4bDKiu2LdoyXNlSJVvI5 A52W/0qfx ZJEBrNr8qojtf4xYZihQXVMK8a78mnDKzfSu8TrchzG P1mnkvagmUsIcHEksDDXKWJ1s7Mdw46LHpFiOhpo 0GTNgcHOm8Zcm/8A1IwV/I1SOW4dHYh20gI7X9Qt1HzNhVj59m0p4cw0UtrakC/xaQzFP8v4WroQnxBnC6B su7gDR/wzB92LL3Edv8ADv8AjemCq07LuLI0ynDrJfUgZLKOgc235crUz YXjRHbSIpT/AErrt725VMVORy11FnIrDcSe4zUV8I1fdKj4UUUUQhRRRRCFFF FEIUUUUQhRRRRCFFFFEIUUUUQhRRRRCF68JrFMxsdNr22vsPma UM1znHQ3ciFkHMLuAPW51U2uo2HQ1EXXrUNtuNWIzGOP43Vfcg fnUHxF2gYTB4czvJrW lRHZmZiDYAdOXM7UsY3i2CbxTYW7WtcOP1F6qztIxAbuljXSHc kLe9tgAL9edWWwyqFm2CJTrzhZaFXRB/zJnLsyjjnlzjDIoeSKeZcO1mVWSVEl8Q3uUfXcdSwqz zHtHGaxyFoxFJEQGUNqBVhs4vva4IrmzJ83MJZWJ0mOaO3kZU0 n8Qv0qS7P8AMsRDjI/uhbvJbxFVFyVPPb0te/S1U1GzqaTHQ3Oub0XpAybCZudzIqD/APNZz/hUX/GnrDBtI1kFrbkCwJ6kAk2FSsTgdbB/UVVYbBvRH7mvj8vMn/uOlv4SAD7giqB7fOGjBiIZ 81iVdG4AIMftsQQwrouqr 0LlevLo5RzhlH0cFT OmocjrUnwXly sovhDIzjMZDAoB1tuCbXUbsL9Ngav3H9nZn0CaBCsYsgMh0KBt uq2vYCql7FFAzeAsQB4wL9WMZso9a6hcbUxLSg0Iu2kWEEnxE3 DdnyrHpSXRbkFjUJ/h5/jX1HwVONhitK/yKw/DVa9NEuPjiA7x1S/LUwH51mw KVxdGVh5qQfypnt7dfiJ92pJ/P7hhIdCKty1gBduZsOZ9az14K9qtLgGuoUUUUTsKKKKIQoorwm iEjuIM8jwmGlxEvwRLqNuZ8lHqTYUrdnPajHmrSoIjC8YDWLBg yE2uDYbg2v71k7UY1xOAmwsbhsRILxxKy65DGQxXSTysCbelUv wtwbmcMT4vCs0MsZu0JJSR4l8WsIfjTUCLEbkdaITp4GvaWOBO OYczgMsQZWQhZEbmrFb7W5qd7H0NM9EIUUUUQhRRRRCeGkTjrt YgyyeOCSN5GcB20kAIpJAO/xHY7U9mqf7euDjiFixMNmmjUq0YtreMeIuovdtG9/Q0QlpQTR4qBXXxxTIGB5XVhf5bUvz9nEBNw0i l7j8aj z3iGDDYODB4mZIcTFGoeOVwGGu7LYtsfCRsOXKnxWuLjcHypiW PX8pirKUs YbkFguCsLGLd3rPm25qqe2XhuGDFYDuxpEkjBt9viTl5c6vWlP tA4CXNEhUyGJoZNYYC9wbBl57HYWPQig2ufJnForX5ROTsQPE3 ufzpm7MMyeDNcK0Y1FpBGRtur FhvyNjz9KhcflZXETRLdjE0ov1IjJufoKaeyHheTF5hG8bKBhm Sd9RNyofkthuaXHTqda8LV6KVeM80gULDJNLG58YELBWIG299i L9KkqljoSDuEXZjCuYxltIdb V6TO1iKWTL8SoEYh7sMWLeIFWB2FrdPnS4cxAJHeMwPLWU1Dzu VABrDmmRvi4xqhmkjBuLa1VvW37w8qv 5672P5mV7/y60f4lScLYzRjcOwJUK4072Ivte/nersw ZY9xeIzMPMC4 pFIknCbDGQtHGESLlHpJYsDfdTzF7VaeVnNJNO6RJt8SLy/pHpTET2KnYU/uQucZDqVLDr6f8AMS8wkcS3xiyt56jpa3SxIsKZeEuIsPCWXDY XEMz21cm5exsKsObBJILSKre4Br6w CSMWRVUfygD8qTblLYuiv8A1H1YTVtyDf58zKjXA6V914BXtUJ qQoooohCiiiiEKSu17O2wuVTuhKu mFSNiNZsTfp4dVOtVP8AaKxRXL4U/jnF/wC6jH86ISoezXPhhs0gmlbw6mV2O zKRck tqx53xK2I7ru2dJIEeMEMQWUzO4FxvsGtbyFLMkZU2P 717FIVII5ggj3FEI/djubYnD5lGsSMyTkRyqQwGnnrvbYrzvXUANRHC YLiMJBOtv2sSPsANyo1D63qYohCiiiiEKKKKITXzCbRFI3LSjN 9FJrlTIuKXefFT4qVpJHwuIRGck J1sFF QsTsK6b4uxATA4pzyWCU/wCQ1xtRCSXEWcHFYl5m5vb8EC//ABro7sn4qEuVQd4SXivCbbkhDZT/AISPpXL4q8OyWNVy3VNCxVpXKSDXa1lBBKbgXHWmVqGOjFXOUT Ylupn0ZNjdfUjb51nbNYgLl1 tJaYuOwVGDdAA2pj6Dqa9lhlG5w8oHO4Ct CkmrRx1 pRGW vG5SKY2OHO52kGqIzYlWHmjiQfrTh9nFP axZHLulHr/AGlx VV/n/hzOY6dX7VzpI53v0 dWH2Py/dcM80fxzHS2vkAh202/q3qutRY8Vlt7gic2l83rSzHJ4cQLTxJKBy1qGt7X5UjScU4nVs 7Enkqpq/ygXpv4fx08qXniMRFrEkXb10i n2qVlDVDZMXTlJceIBmTBcNYaE3igiQ YQX tbuJHhrPWDEdKSCSe5a4gDqa8EQ1gkC/ntf61vaai8XnEGGGqeWOIHa8jKt/a9SOHxSyIHRg6sLqykEEHqCOYoY9zijUyWr2vL17eoycKKKKIQ oooohCiiiiEKpv7SDD7vhB5yufloq5DVa9tfB0 Ow8LYdEdoXZmBIB0ld7X2I2uR7UQnOGYyK0rlfhvt7VrVmw2Fa WRY0Gp3YIqjqzGwA devg2WQxuCrBtDA8wQ1iPrRCdF/Z zgS5aYb LDyMLfyv41/HV9KtCkzs/7NocrVmieR3lVQ7ORY23FkGwsTTmKIQoooohCiiiiEhuMcN3mA xSfxQSj/Ia42Nds5hglmieJ76ZFKGxsbMLGx6HeuSuKuGVwmZSYRWLqkiI CdiQwU72/qohIHBYYySIgIBdlQFtgCxsCT0G9dhcKcPLgsHDhl37tQCf4mO 7t82Jrl7tA4XOXY SEX0AiSInqh3Xf0Nx8q6syPFd5hoZL31xRtf3QH86ITOuCQHUE UN5gC/1qFz DFlv2FiluQfQ1 vSxHLrTCa8vUlcqdxT1Bl4 P1KWzfgnXjExMkMySAgkBQ6yMORZgTv0 VNGB4OlZTZoobbhAmoC 5BAv52pyxi L5UYUEPbkPL2q37cgbUAGVPdQTpySJX8 WYqBiTFJcbBobsD6 HxAehFMfBs KcsZhII7eHvRZi1 g52t502WotULMk2LogfuSqwlrfkpP6hetbEvZSwGqwuAOp8q1s 4wjyL4WsPLz9zzpIzriZ8vglmAv3drp0JLAC/lzpaVcl5bjLLuLcdeZT3aziMQ ZSHEXtt3QN9Ijttov0ve/rerF7IeNnTLhEU1dy7IpJPwt4gOXQk0iZp2qNjpx9/gjkwxGnu1Fnjv/AO5HL8Qf32NrWqQyjtGgh0RCPQigBHjJ26XYHfVfcn1qVQQv8X iF5sFfweZfmVZs0kRkkQxWJ LyA Lfe1feBz GY2jkUny5H6Gq8mzWaWyd5JJfkq3OoHlsOY96kMt4FmksZm7lf JbF/ryX5Xqw NWgJdtfaUq8y1yFRd/fcsRTX1WDCYcIioCSFAW7G5Nh1PU1nrPmsPEKKKKJ2FFeUXohP ajeIsSI8JiHbYLDIx SGpG9KXaviu7yjGEGxMej/Gyrb6E0QlFdiWQ/eM0jYi6YcGZvcbJ/mI le8a5UI ImRh4XxMT79RIyk/iTVgfZyyzThcRORu8gjB9EW9vq1KfbI nP42HRcMfo1EJ0aK9rwV7RCFaWbZvFhoXmncRxoLsx/IDqfSt2kPtnyV8TlcgjPijZJbXADBSQRvt1v8AKiEiMs7f8HNi BEYpkV3CLIdJG5sCyA3UXtyvVk4nHpH8TW9OZrjjAI8OJjupDr IhtyNwwtY tdS5rlup2cYpoy1rppSQA25Da/yvTK1DHRibnKLsSew2aRyGytv5HY/jVCcc4RTxTGH2V5MOx/wr/wBtWWisBu2oj94ArfyNr7Gqi7QcWUzuKQknT3B3PkfM02ykL3v qJqyC wR3HXt2wMOJwiYmNh3uHbSehMbmx97NY/M0wdhnEH3jLFjJu GYxH nmh hI/u1ixnB2IxsTxyPh4o5AQdJaVt918lve29Vz2N522AzKbDybq4e N9O9nhJIYeY2Yf3qhYgB0ncZTazKS/UvzifOVwmEmnYqO7RmGrkWt4V bWFcsL2jZiJjMMXNrJv8R08 Wg HT6WrpXiOGLMsFNho5VDSrpBPNTcEErz6dK5qzPhZcJKy4iVZN LlAsLAlwjWZyx/s1vcb73B2sKUQR0Y5WDDYM6Y4Uzk4zBYfEsLGWNWYfzC4a3pcE/OpdPjvSv2c8V4bHYUDCoYlg0xGNrEqAvhNxzBAO/vTQy1IeJwjubgoNeLXpqEnFvNcsmLllLEHpc7fSojNOCHxOGmi chTIjBf6uak lwKeqCKd7ZuPESt7svLkZxTmWXyQSvFKpR42Ksp6EVrBqdO2TE Bs5xVuhRfmI1B/GkyO1xfl19utJlmdDdgXE/3jDyYd1HeYfTZwAC8bXA1HqQRarY00q9n/AAZhMDAHwgY9 iO0jm7MCtx6Ab8hTZXSdzgAHiFFFFcnYUUUUQnyTS9iOJhqZVZ QVJUhviuPQ1PytYG258vP0pMzHM0ka00KxOdrSILn2ktZvkafQ gY9iVMlygGjJWHiBgfGLj02NJPbbxGrZW0a3BeSNd9tgSxH4Cp mScckGtjyVLEn5X5etInH3DeMxcsavGYMMniLEazqI8TFU8uQF WHoXXQ7lerIbfZ6m92a5wYMrhCvo1PI2wuWbV878qSO0XHNiM3 Qm r9gm6lTzFrqd tWbw7hfucEccLkhBs23iuSSbepPL0pc4t4SbF4sYtJhHMChN1u Lx20sLddh9Kk9DFAAJCvJUWFmbr pewNehqqrE5tJszysW23BYXPoq t7U18IZlinNpY27q1xJJZWJ6DRzI9dqTbimteRMfTmi1uIBjZV L/AGiOKCkcWCS37X9tJ56VNkX5tc/KrnFc0dv4b/ix1cu5j0 29/xvVSX4h5VmbwSrLHbUm 4DAjqCDzBq/eDM hzFAIMV3cwHigmVXINt9DGxdfqfOudQa3/us0IjmAePV 0jcXW9mtqRh5EUxLGTxF2VLZ806UzDK5o9jiIy3O3dH8Tq2pMz vgwT41cVO2uNAqrCiHUxXkt o1XPttURwt2pxTsqZmXjewQYqIlSQOQmQCx/qAq2cvySBQs8czTAgkSNIGUA87Wso9 dWhcjL8XmUPd3Rjw8RaOZrq0tqic76ZFMZPtfY/WlnEcKQxYtMRC8kcrEnukGsyFviCpzANzfpV04rDQyxWkEbx23 1aSvvc7CqwzjtBy3LCwwqrNLc GI3A8g8xvt/Kt677wrDsdiHujqem6MwcWwTYXBPiMQ/wB3uNEMSEGV5GGwZ SAbkhbnbnVFSyetydyfMn1qc4s4zxOPk7zEPfmEQbJGPJV8/M86XaqWWNYdtL1VK1DSy1vs9ZmVx8sN/DLCW/vIwIP0Jq8sZn8MbaSxPnpF7e5rnDsdwEkuYhYn7s91ISxFxawB BHzFWrmKGNijOjkdU5exHQ0/HpWzyZVy8lqfAlgYbiLDvsJVv5E2P0NafEHGEOGXmJHPJFIv7k/uj1qs5bubKpY QBJ grSxmHeP40Zf6lKg l6vL6egbs/xM0 p2lel/mWTw/2gx4mVYmjaN2vp31KSBe1 Y2HWm2qpyXjPCQEMcKyuP3lIb6A2tVjZJnKYqISRhlUkizix29 KoZNXBtgECaeJf7RdMwJnLfamP/q M/6p/IUqCrQ 0DlSxZkrqoHfRK7W6sGKlj62A lJsnDZGWpjN/FiGgPkAI1IPzJP0qrL06G7E81M Uw6r3iLQ3Pkp8PvsQPlT9VQfZzzYvhJ4Cf7KQOB6ON/xX8at iEKKKKIQoooohNXMcR3cUj/wACM/8AhUn9K5FxnF2KxGJ76SZy7Pf4jpF2HhC8gvIWtXT3FnH2DwCH 7xKuu20S2Z29NI5A Z2qicHwVfMEn8L4R1fMFCMutoUbUYxHz1hvCRy2NdBI8ThAPmd EZXlUUah0jRWZRqKgC9wCflel3iLP2SVlYNGq7BipswI56 VffC3argMe4jikKSHZY5BpLf08wfa9NOLS602uzi22G4i6rknF TqVsMUpF1ZSPMEbe/lRHgp5RqihZl6ElUv6qrbketPX/AKbwz2ZoIywN76QN/W3P51uiIavnVs5n kSgvp z8ZlXQ4l1ksNUcqndTs4 R5j1pt4fznENIqSlWBv/AFCw57bUy4jLY5PjRW6bgfnRhMsjiv3aKt/Ib/Wl2ZS2Lor3GVYTVPsN1Nlaov7SWWWfCTjqHiPyIYfmavWqf 0iR90w3n3zW9u73/SqU05z8K6K7I8JBmOSDDYiNZFid4yCNwCdQYNzB8XMVzrV7fZx x1ocWhIADI/1Ug/kK4TrzCRXFn2fJo9T4GQTLzEb2WQDyDfC34VhzPsSxsWBQwzNJ IV1zYYEgXPRN7OQNiDz6Vd2I4nhVtNyf5huKyQZtDIfBIpPK19/oaUmRUx0GEa1NgGyplNcO9iGKfCsMXiXg1C8cCMWAYjYyi m17XA9d6lOEPs/RJZ8dJ3pvfu47qn95vib5Wq25BeonPOKo8KNPxyfwA229T0pru qLsmRqre1 KDZlOfaCy6LDtgooI0jQJKQEAA JfLnVQ1ZHbTxMMZNhyEKaI2UgkHctf8AKq3oVgw2IWVtWxVvIl h9lmF099PyNhEOmxsW/IU5TYq9Yuw7hWLE4OR5WYgSlQikqB4RuSOZ/wBKeM67PAQPu7WttZuvrq/1rYxsilFCmefzcW xyw7Eh8h4ziwsenuCWPxOGXc/PkKc8DNFmOG1NGQrEizAXBG1/X3qNyfs8ijs0p1sPp NNeHwyoAqgADkBVbJsqJ3Xvf3lrEptC8bda 0WsB2eYaN9enV5A8hTNFGFFgLAcgKyV86qqPYz/Mdy8lSV/KNSgvtIr/zWF/6L/8A9P8AzU/knC6S8LiAkd48b4pfPUGLqbc Qt86h/tJQHvsG/QpIvzDKfyNb3AeKEmX4cg/CpiNjuNJIP4EfWp1V 0OtyF93slB1Fv7PWaGPMXi6TRN9YzqH4aq6N1VydwnK2DzZVuV KyPFcG1tV1/0roXhrC4nWJZZLR2PhLaib8iegoFW1LEzjX6cLrzGzVXt6Us94 yMUgSII4AuxJPP EWr6wHH8LWEoMZJAHVSSbDcetd93s48tSPvlPLhvuNlFFFIluc U5vjzNPLKSSZHZ9zfmxI3 dOfAPFbHEZdh2AtHJNCW6tHiQBovzsCWNvWkHSefyrayjFd3PF INtEiN9GBohN/KsX9zzCN kE4J9kksfwBrsBZQ6BlN1YBgfMEXB lcf8S4T/ncVYiyySPzG4L328z4q6D7D84afKkDksYXaIE/wixUX9AbfKiEfoRXgHir6WvQN66SJGZaK8vRqqMlC9VL9obJpJ cHDLGpZYHYyW/dVgAG9rirNzDG6FOka26AVXfHGMklwmIWW63ifbcDYX5deVZ1v qVNbisHZlmrHawEznC1Wv2S5c3cPNGrnxtHIByIspU/Lf61VBq5OxXifuMHPEq3bvQ1zyAKW5dfhqzl8fZHmdCGLy9qOI 2YzTtvWpJKQfXpX3PiCxJPM71igwzymyDlzJ5CvIDQO/pPY7WtOVmgJ8nOJhylcf3jWjEWmlAZ/Ex3Zj9P9KmX4aa39oL xpfzXLWhNmGx5MOR fnVuq9X HlI4mbh3MUpYcv1FrtdyI4aWDULGRGN9twGAB2qvqaeOpWZ4rs SAlhck2Go8r8qVrV6ejXsxqeUz0ZMhwx2dzrvs5wYjyvCKAo/YoTptuSLk pNMlqQOzbimP8A4bhFcEWiC35jwkj9Kfka9CXJYSEO9eZnq6t4 M rUV7RTpOYcQ5CnSLnpShmUkuq8hI8rE2HtamfNMwEK6iL3NgP/ADS5mGe94pGgC/W96tY4O96lHKZfG 5WfbZi3lw2GDDUEkfxW5XUWDH1/SsfZXKfuDAnYTOQNtrot/yp3mwAmQqyB0OxDC4PuKj8Nk8WG1LFGseo3IUcyOV6tpUBZyEo 2Xk08CJV3FvDmK zTJC7KZNasov5EEW3p yvO /U3jliIALLIpUX9DyNSyozGyAsfT/AF6U05VwQuz4g94eejfSPf8AiqR4UEsT5 kjuzKUKF8fWKOX5VNiTaBNurtsg f7x9qdMi4IhgIeT9tL/Ew2H9Kch dMcUQUAKAAOQAsPpWS1U7st7Oh0Jeowa6uz2Z7RRRVSaE4jldl BjOwDXI/mG1YQadO1/IfuuazgWCynv1A6B9yD5HUDSXaiE i5J33JrpPsPYJk6EEEmWW9uhvyPrYCuahV4/Z1jLxYtS50BoyF6BiG8YPnYAUjJDmpvZnR11Orrfct1pSepojm I9axPhbHZya9r57ZdfTZst2PzuXOKkTb /7cqwS4on09qxmvDUMj1bKtXiz9fjqArUTRx2axxfG1j5cz72pM 494qU4HEBU5oVu381hcD5025vkqT2vdWGwYeXkfMVXXaXw88GX yuXBGpBsCDu3/AIrvpi0PcnI/FsS goFRLH4tSkxHtfoP1qxOzNQsErdWcL8gv/mkyOIfcmbr36r8u7c/mKuTsayuOTLDrQNeV9yN9gOte09XyBTjFiPqBKOFYtVwczDJNW 3g IzEujQGA8tj8/OtnP8Ahnu2HdOpDHZGYBvlfmKxYfhIn 0kt6IP/kawOVTVh28Gegysz06yrV7Aj7fX ps4PihJHVCjKWNgbgi/ xUpKgYWYAg9CLj6Vq4TJYojdV8Q/eJufxraY1nXMnLdc8Jn24xt3iAgfmVT2wZWkZw7xqFDB1IHmCD 9LGkKXB2ijkv8ZdfbTp/7qsrtmH7LDf1P S1XMhX7sn8XeN9NK2/GvaeluWxUJ/MdTY1iBmOzLR7P8XPLgYocPA8rguuo7RqC3Mt6Xq MKpVFBtcKAfe29VV2KcQRw5WEe9xLJyHnY/rTLnPFJlUpGCinmb7n025Ulr8XDZ2B InsSvzqoLHfZjokwPIg xrIDVURYp0N0ZlPobVMYLjiVP7QB1HM/CR635VCj1it nGv7nK85G6bqPOJwocWNRZ4aQnn FbWSZwmKhWaI3Rr2 RIP4g1IWrdS0gfCZbNaP2RIrG4RURVUWF/0r4w VRyx2kUNuff6863MwW4Hv8ApXzhH0o3p opvI8fM5wXeiJEpg1EgVVCrqAsPQ0xqKicHFeQfWpcVyw7Ina1 AHU9ooopUbCiiiiEo77SGWxgYWYKBKxdGbqVVQQD7En61VPDuR DER4tt/wDl8OZhbzEiDf0sxq4PtJxHuMI3QSSA 5QW/I0v9iGSrLh8zZv3oe4/xK7H/wDUUQlXZZl7TzJEltcjBFv5k2A tX32NcHYzBxYjv4jEXZNKta7BQbnY tU/wBnOHDZrg1O37dOfob2/CuurUjIpF9Zrb6/adB0dyG 8W2YFT60GccgQSdh71LvEDzANfEeCRTcKAa8u/8A883Maf4f7lj2w14kf/wuQ83t7CsUmHkTnZl8xzFSuIm0retCScnmflVb1THwMVfZ6PLX/tySO7fqY7VXPbniwuXKnV5lHyUEn9KsW9Q/EgwzRhcUiyre6oRc3HUD9awvSywy0KKW0fA8ztzKqEsdTloYgi Mp0LBvoCP1q5uAMRNDlUPdfC7SszAXKnVYL6bC9amcdn2Cxcqm BjgttOnRqVjcnVfVsbG3ypi4b7MHwLq0OPmCXBaPSul/MEE238697nZtOOF94TR biwPf NiZ4AyUIqf RIyWUsSSSx6km5NZIc2lQWVzb13H408ZllEMisWUDYnUNiPW4q u2P8Av9a9D6R6ji s1Eey1x hAI/ieazcSzEYbbe5IniGX U/KvrD5niJD4ACP6Rb61ENU/gs7j0hT4CBblt77Ur1bBqxqeWPjBifx4/iVq3LH4mir2q42FsKsZkQzK4YIp1EbENe3IcudV1k2RS4oFY9F kNzqZV L39qtvG5blxuWgjcnfwg7k vSoePBRRsxijEYY8h5dBVL0bEsevgVZR52Rrz9hNYZy1V8U7Ml uBsmkw2F7qbSG1lhpIbYgcyPUVNSetKsWMaPdWK/l8xTVwgkmO1XQhFsBIQQrHrbzt5Csn1X0HIrc3AhgT v6lVWa9uh2ZrTS22ALE7BQLsfYVK5T2dyYkh8aSkfMQIbE/9Rh Qp1ynh6KDdRd rHn7DyFSoWmYPpgp OzszVowwvb ZgwWCSJFjjUIiiyqosAPICtiii9bU0Zq4vpWvbYjzrbmXesRSm r4iz5hgU3JrcrDh0sKz1Bj3JgaEKKKK5OwoooohKY 0lP wwiecjt9FA/WlTsalOjFJcgExnn1s4v NSn2gMb3y4NxtbvVI8j4aiuxkC2L33HdWHU Jrke21PqXVgBlW9uVJKmV/37wYnUps8UmoHyZHuPyrpvCdoZeJJO6FnRX K3NQfKuceLsIVx86dTK1v7xuPzq9eHoMNGqLiFZgiIo6qNKgbq OdNprUluQ3qJybWVU4nW5Y2BxgkjVxsGAbf1rOsoPIg 1KOccWx900cF7ldINtIUenypUwmaSQnVE5XqfI 4PSuphs4J8faLs9QSsgefuZauIw4dbHlUe TMPgkI9960uEOJziw4K2aOwLD4SSOlMlY2Z6bTc2rl2ZqUZBK8 kPRkCcLMDYqGHmOnrSznnCuI1s4Imv5eEgdAFPT2NWGajs0xqK pBkRW25sB dHpmBVgWFqR2fv3E5qrkJp v6lRybEgixHMHmPS1bWGz eMWWQ2HIGxH41PcV4jDSIWDIZhyKbk78mt0pPJr1ppqy69XID x/tPKPzx31W3 JIY7P5pV0u 3UAAA 9udRpNBNfBNOoxqsdeNShR BqJex7DtyTBjXwTQTXyBf/fKnmcAnhNeKjMwVFLMeQHM1O5RwlLNZiNEfPUw5/0r196dMBkkUCgRrYkeJjuzb9T lVLclU6HZl6jDazs9CQ3C/ZqrgS4w6uoiB8It/Gf3vblVhIiRrYAIq7ACwAHoK MtW0S/wC tQPEhxXeDu4O9jsLWcAg9bg1iMzXP8Rm qrj17USXbPYgfiPvY1uYfEq4upuPSkIYmUMBLhZYwTbUdLAHpc jkK2452Q3QlT6fr5004w18JiVy2B IR1klAFybAedQ0/FMatYBmH8Q/QHnUBisY8nxsT6dPoKhZ8z8RSKKWdl2PdISAfItyBqSYwHzmQs zGJ0glhYPOY5jZD4udiLGtsik/hTK8WZxLNGsEYDWQnVIxIsCbbKBTRjc2iiIEjAE8huT72HSq7q A2k7lupyU5WdTdjbpWStLCZhG/wOrex/Stu9JIIPcerA J9UUCiuSUKKKKISlOPeGvvmGOm/eRBnjAtZjbdTf0HOlnspwpjM4dSGYJY3UiwJuNjzuRRRWqVHtA ZiCw xZfpFnj3APDj3eSxEjd6tjzW9h7HarOynN0xMIljvpO1iNwRzF FFGP1ayyWWA2OrnzPrEThfUnkKZMm4CaSz4o6V5iNDzH8zD9K8 opuZa1agL9ZV9PpS1iWHiPWCwCRIEjUIo5ACwraoorF3ueiAAG hPl6qXivK3ind28SuxYNtfc8iOe3KvKKvYLEW6mZ6mgarZ khL1JZLkpna52S9ulyfIeXvRRW3cxVCRPPYyh3AMa5 AxoNkX5Mb/U7Ul5lk7RkkG4H1Hv517RWfh3u7EMZqZuOiAFRNfBZc0rqii7N sBcC/zPKrG4f4Cjis01pHG n9xfl 8fU0UVHPudTwB6kvTaEfbMPEncani VarR0UVnqepsMO5KIwWO55Ktz8heoX/wBRGRQ0YGk8ief0NFFSoRW2TK TayFQv1mhiMS7fESfn larLRRV1ftKLknszCxrPhc1kiFkIA52sOZ615RUyAejFBip2Jm l4omtbwj1AqFxEpdizEsT1Ne0UxK1XsCLtsZumM1J5wgLk6Qu5 O 303qd4BzXFYljJ/9pYhS7Au73FiFG6qBfnRRVfMOllnAG3j2tfVFFZU3YUUUUQn/2Q==
بازاریابی یعنی تبلیغات پیشبرد فروش و کسب شهرت:
بازاریابی نه به مفهوم خود بازاریابی بلکه با مفهوم تبلیغاتی پیشبردی وارد بانکها گردید. بانکها در زمینه پس انداز با رقابت زیادی روبرو بودند. تعدادی از بانکها تبلیغات و فعالیت های پیشبرد فروش سنگینی را آغاز کردند. آنها با عرضه بعضی از اقلام تبلیغاتی نظیر چتر و رادیو و غیره گروهی از مشتریان را برای افتتاح حساب به طرف خود جذب کردند. رقبای آنها نیز برای جلب مشتری انجام اقدامات مشابهی را آغاز کردند و برای این منظور دست به دامن متخصصین فعالیت های پیشبرد فروش و آژانس های تبلیغاتی شدند.
بازاریابی یعنی تبسم و فضای دوستانه:
بانکها بعدا دریافتند که جذب مشتری به بانک بسیار آسان است. اما تبدیل این مشتریان به مشتریان وفادار بسیار دشوار است. از این رو برای تامین رضایت مشتریان و راضی کردن آنها اجرای برنامه هایی را آغاز کردند. در این مرحله بود که خنده بر لبان آنها نقش بست. موانع را از جلو گیشه های تحویلداری برداشتند. داخل ساختمان بانک برای اینکه فضای دوستانه و گرم بوجود آید مجددا از نو طراحی شد.حتی در معماری و نوسازی بیرونی از بانک که شبیه معابد یونانی بود تجدیدنظر شد. در همین زمان رقبا نیز برنامه های مشابهی برای آموزش همراه بودن با مشتری و بهبود دکوراسیون ساختمان آغاز کردند. چیزی نگذشت که بانکها همگی با مشتری رفتار دوستانه ای پیدا کردند. در نتیجه سرانجام صرف دوست و همراه بودن با مشتری نیز فریبندگی خود به عنوان عامل انتخاب بانک از دست داد.
بازاریابی یعنی تقسیم بندی و نوآوری:
زمانی که بانکها بازارهای خود را قسمت بندی می کردند و برای هر قسمت بازار با نوآوری محصولات جدیدی عرضه کردند به ابزار رقابتی جدیدی دست یافته بودند. مثال سیتی بانک امروزه بیش از 500 نوع خدمات مالی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. خدمات مالی هم به آسانی از طرف رقبا تقلید می شود و عمر مزایای خاص آنها نیز کوتاه شده است. لکن اگر یک بانک همواره حالت نوآوری خود را حفظ کند می تواند امیدوار باشد همیشه از سایر بانکها جلوتر است. بانک ون واقع در کلمبوس ایالت اوهایو یکی از بانکهای نمونه پیشتاز بازار است. رشد سریع این بانک مرهون توانایی خارق العاده آن در ابداع روش های نوآورانه ارائه خدمات بانکی جدید در سطح صف بود.
بازاریابی یعنی جایگاه یابی:
حال اگر تمام بانکها دست به کار تبلیغات شوند- به مشتریان خود تبسم کنند- بازار خود را تقسیم بندی کنند و برای ارائه خدمات بانکی که همان محصولاتشان است به نوآوری دست بزنند چه خواهد شد؟ روشن است آنها همگی شبیه هم می شوند. آنها مجبورند برای رقابت دستاویز جدیدی پیدا کنند. آنها کم کم در می یابند که هیچ بانکی قادر نیست عرضه کننده کلیه خدمات بانکی بوده و از نظر مشتریان بهترین بانک قلمداد شود. یک بانک باید فرصتهایی را که دراختیار دارد بررسی کرده و جایگاهی خاص را در بازار برای خود انتخاب نمایند. جایگاه یابی غیر از ذهنیت پردازی است. بانکی که به دنبال تصویر ذهنی خاصی است تلاش می کند نزد مشتری از خود ذهنیتی دال بر بزرگ و دوستانه یا کارا و موثربودن ایجاد کند. بانک معمولا برای خود یک نشان درست می کنند مانند نشان شیر که بانک هریس در شیکاگو دارد یا نشان کانگورو مربوط به بانک کنتیننتال در شیکاگو که در واقع شخصیت و ماهیت خود را بصورت بسیار برجسته ای به نمایش می گذارد. با این وجود ممکن است مشتری به جز تفاوت نشان ها همه بانکها را مشابه هم تصور کند. جایگاه یابی تلاشی است برای جداکردن یک بانک از رقبایش. این تالش براساس عملکرد واقعی بانک و برای اینکه از نظر قسمت های معینی از بازار بانک ارجح قلمداد شود صورت می گیرد. هدف جایگاه یابی این است که به مشتریان کمک شود تا نسبت به تفاوت های حقیقی بانکهای رقیب آگاهی یابند بطوریکه بتوانند خود را با بانکی که به بهترین طریق ممکن نیازهای آنها را برآورده می سازد پیوند دهند.
بازاریابی یعنی تجزیه و تحلیل- برنامه ریزی- اجرا و کنترل بازاریابی:
یک مفهوم بالاتر از بازاریابی بانک وجود دارد. بحث اینجاست که آیا بانک برای تجزیه و تحلیل برنامه ریزی اجرا و کنترل بازاریابی سیستم های موثر را پیش بینی و برقرار کرده است؟ یکی از بانکهای بسیار بزرگ علی رغم اینکه در زمینه تبلیغات دوستانه بودن، تقسیم بندی بازار، نوآوری و جایگاه یابی بسیار پیشرفته بود اما در زمینه برنامه ریزی و کنترل بازاریابی از سیستم های مطلوب برخوردار نبود. کارمندان مسئول پرداخت وام در این بانک در هر سال مالی حجم وام های پرداختی سال بعد را با حدود 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل در قالب گزارش به مدیریت ارائه می کردند. آنها به موازات ارائه این گزارش یک افزایش ده درصدی را نیز در بودجه خود درخواست می کردند. این گزارش ها و در خواست ها فاقد هرگونه طرح منطقی بود و مدیریت سطح بالا نیز از اینکه کارمندان همواره به اهداف خود دست می یابند بسیار خشنود می نمود. تا اینکه یکی از این کارکنان که ظاهراً از کارکنان خوب قسمت پرداخت وام بود بازنشسته شد و جوان تازه واردی جای او را گرفت. این کارمند جوان در آغاز ورود حجم وام های پرداختی را برای سال بعد تا 50 درصد افزایش داد و مدیریت بانک تازه به زحمت دریافت که در زمینه های زیر بسیار قصور ورزیده است.
استفاده از تحقیقات بازاریابی برای اندازه گیری توان بالقوه بانک در بازارهای مختلف- ارائه طرح های بازاریابی و سرانجام تعیین و استفاده از محرک های مناسب برای ایجاد انگیزه در مدیران به منظور نیل به اهداف عالی بانک بویژه در یک محیط رقابتی بسیار ضروری است.
asrebank.ir (http://asrebank.ir)
در تعاریف سنتی ، بازاریابی بانکی فرآیندی جهت پیدا کردن مشتری برای محصولات و خدماتی بود که بانک براساس سلیقه و دیدگاههای خود تولید و به بازار ارائه می کرد .
عصر بانک (http://asrebank.ir/)؛ امروزه بازاریابی بانکی با تأکید و توجه ویژه به نیازها و خواسته های مشتری تلاش می کند محصولات و خدمت مورد نیاز مشتری تهیه و به بهترین شکل مورد نظر به او معرفی و ارائه گردد.
در تعریفی خلاصه می توان گفت ، بازاریابی بانکی عبارتست از :
شناسائی ؛ مشتریان ، رقبا و کل بازار بانکی.
شناساندن ، محصولات و خدمات به مشتریان بانکی .
ترغیب مشتریان به استفاده از محصولات و خدمات بانکی
و کسب رضایت مشتریان و سازمان.
سالها پیش بانکها درک یا توجه خاصی به بازاریابی نداشتند. بانکداران نیازی به بررسی و توجه به حسابهای جاری، پس انداز، وام صندوق های امانات نمی دیدند. ساختمان بانک به سبک معماری معابد یونانی ساخته می شد و تصور می شد اینگونه معماری در اذهان عمومی اهمیت و استحکام بانک را بالا می برد. داخل ساختمان بانک بسیار ساده و فارغ از هرگونه وسایل راحتی یا زینتی بود وتحویلداران به ندرت خنده بر لبانشان نقش می بست. کارمند پرداخت کننده وام دفتر کار خود را به گونه ای ترتیب می داد که وام گیرنده ناگزیر بود در جلوی میز بزرگ او روی یک صندلی کوتاه تر بنشیند. پنجره این دفتر کار پشت سرکارمند قرار می گرفت بطوریکه خورشید مستقیما بر مشتری نگون بخت می تابید و مشتری می کوشید برای کارمند مسئول پرداخت توضیح دهد که وام را برای چه مصرفی درخواست می کند این بود سیمای بانک در عصر قبل از بازاریابی و اما بعد:
http://www.njavan.com/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAkGBhQSERUUEhQWFBUVGBgUGBgWGBUYGhgYGBQYGhgVGB QXHSYeGBkjGRUVHy8gIygpLCwsFx4xNTAqNSYrLCkBCQoKDgwO Gg8PGiolHyQsLCksLy0wKSopKSosLCwsLCwqLCwsLCwsLCksLC wsLCwsLCwpLCwsLCwsLCwsLCwpNv/AABEIAMcA/QMBIgACEQEDEQH/xAAcAAACAgMBAQAAAAAAAAAAAAAABgUHAwQIAQL/xABFEAACAQIEAwYDBQUGBQMFAAABAgMAEQQFEiEGMUEHEyJRYX EygZEIFKGxwSNCUmJyM4KSotHwFSRz0uEWQ8IlRGOys//EABsBAAIDAQEBAAAAAAAAAAAAAAADAgQFAQYH/8QALhEAAgICAgEBCAIBBQEAAAAAAQIAAwQREiExBRMUIjJBUWF xgaGRUrHB0fAG/9oADAMBAAIRAxEAPwC8aKKKIQoooohCiiiiEKKKKIQoooohCii iiEKKKKIQoooohCivK8NEJ9XoqsOGe2T71mjYI4fu1LSIj6vFd L/Gttr6Ty5VZwNEJ7RRRRCeXpU414mMD4bDKiu2LdoyXNlSJVvI5 A52W/0qfx ZJEBrNr8qojtf4xYZihQXVMK8a78mnDKzfSu8TrchzG P1mnkvagmUsIcHEksDDXKWJ1s7Mdw46LHpFiOhpo 0GTNgcHOm8Zcm/8A1IwV/I1SOW4dHYh20gI7X9Qt1HzNhVj59m0p4cw0UtrakC/xaQzFP8v4WroQnxBnC6B su7gDR/wzB92LL3Edv8ADv8AjemCq07LuLI0ynDrJfUgZLKOgc235crUz YXjRHbSIpT/AErrt725VMVORy11FnIrDcSe4zUV8I1fdKj4UUUUQhRRRRCFFF FEIUUUUQhRRRRCFFFFEIUUUUQhRRRRCF68JrFMxsdNr22vsPma UM1znHQ3ciFkHMLuAPW51U2uo2HQ1EXXrUNtuNWIzGOP43Vfcg fnUHxF2gYTB4czvJrW lRHZmZiDYAdOXM7UsY3i2CbxTYW7WtcOP1F6qztIxAbuljXSHc kLe9tgAL9edWWwyqFm2CJTrzhZaFXRB/zJnLsyjjnlzjDIoeSKeZcO1mVWSVEl8Q3uUfXcdSwqz zHtHGaxyFoxFJEQGUNqBVhs4vva4IrmzJ83MJZWJ0mOaO3kZU0 n8Qv0qS7P8AMsRDjI/uhbvJbxFVFyVPPb0te/S1U1GzqaTHQ3Oub0XpAybCZudzIqD/APNZz/hUX/GnrDBtI1kFrbkCwJ6kAk2FSsTgdbB/UVVYbBvRH7mvj8vMn/uOlv4SAD7giqB7fOGjBiIZ 81iVdG4AIMftsQQwrouqr 0LlevLo5RzhlH0cFT OmocjrUnwXly sovhDIzjMZDAoB1tuCbXUbsL9Ngav3H9nZn0CaBCsYsgMh0KBt uq2vYCql7FFAzeAsQB4wL9WMZso9a6hcbUxLSg0Iu2kWEEnxE3 DdnyrHpSXRbkFjUJ/h5/jX1HwVONhitK/yKw/DVa9NEuPjiA7x1S/LUwH51mw KVxdGVh5qQfypnt7dfiJ92pJ/P7hhIdCKty1gBduZsOZ9az14K9qtLgGuoUUUUTsKKKKIQoorwm iEjuIM8jwmGlxEvwRLqNuZ8lHqTYUrdnPajHmrSoIjC8YDWLBg yE2uDYbg2v71k7UY1xOAmwsbhsRILxxKy65DGQxXSTysCbelUv wtwbmcMT4vCs0MsZu0JJSR4l8WsIfjTUCLEbkdaITp4GvaWOBO OYczgMsQZWQhZEbmrFb7W5qd7H0NM9EIUUUUQhRRRRCeGkTjrt YgyyeOCSN5GcB20kAIpJAO/xHY7U9mqf7euDjiFixMNmmjUq0YtreMeIuovdtG9/Q0QlpQTR4qBXXxxTIGB5XVhf5bUvz9nEBNw0i l7j8aj z3iGDDYODB4mZIcTFGoeOVwGGu7LYtsfCRsOXKnxWuLjcHypiW PX8pirKUs YbkFguCsLGLd3rPm25qqe2XhuGDFYDuxpEkjBt9viTl5c6vWlP tA4CXNEhUyGJoZNYYC9wbBl57HYWPQig2ufJnForX5ROTsQPE3 ufzpm7MMyeDNcK0Y1FpBGRtur FhvyNjz9KhcflZXETRLdjE0ov1IjJufoKaeyHheTF5hG8bKBhm Sd9RNyofkthuaXHTqda8LV6KVeM80gULDJNLG58YELBWIG299i L9KkqljoSDuEXZjCuYxltIdb V6TO1iKWTL8SoEYh7sMWLeIFWB2FrdPnS4cxAJHeMwPLWU1Dzu VABrDmmRvi4xqhmkjBuLa1VvW37w8qv 5672P5mV7/y60f4lScLYzRjcOwJUK4072Ivte/nersw ZY9xeIzMPMC4 pFIknCbDGQtHGESLlHpJYsDfdTzF7VaeVnNJNO6RJt8SLy/pHpTET2KnYU/uQucZDqVLDr6f8AMS8wkcS3xiyt56jpa3SxIsKZeEuIsPCWXDY XEMz21cm5exsKsObBJILSKre4Br6w CSMWRVUfygD8qTblLYuiv8A1H1YTVtyDf58zKjXA6V914BXtUJ qQoooohCiiiiEKSu17O2wuVTuhKu mFSNiNZsTfp4dVOtVP8AaKxRXL4U/jnF/wC6jH86ISoezXPhhs0gmlbw6mV2O zKRck tqx53xK2I7ru2dJIEeMEMQWUzO4FxvsGtbyFLMkZU2P 717FIVII5ggj3FEI/djubYnD5lGsSMyTkRyqQwGnnrvbYrzvXUANRHC YLiMJBOtv2sSPsANyo1D63qYohCiiiiEKKKKITXzCbRFI3LSjN 9FJrlTIuKXefFT4qVpJHwuIRGck J1sFF QsTsK6b4uxATA4pzyWCU/wCQ1xtRCSXEWcHFYl5m5vb8EC//ABro7sn4qEuVQd4SXivCbbkhDZT/AISPpXL4q8OyWNVy3VNCxVpXKSDXa1lBBKbgXHWmVqGOjFXOUT Ylupn0ZNjdfUjb51nbNYgLl1 tJaYuOwVGDdAA2pj6Dqa9lhlG5w8oHO4Ct CkmrRx1 pRGW vG5SKY2OHO52kGqIzYlWHmjiQfrTh9nFP axZHLulHr/AGlx VV/n/hzOY6dX7VzpI53v0 dWH2Py/dcM80fxzHS2vkAh202/q3qutRY8Vlt7gic2l83rSzHJ4cQLTxJKBy1qGt7X5UjScU4nVs 7Enkqpq/ygXpv4fx08qXniMRFrEkXb10i n2qVlDVDZMXTlJceIBmTBcNYaE3igiQ YQX tbuJHhrPWDEdKSCSe5a4gDqa8EQ1gkC/ntf61vaai8XnEGGGqeWOIHa8jKt/a9SOHxSyIHRg6sLqykEEHqCOYoY9zijUyWr2vL17eoycKKKKIQ oooohCiiiiEKpv7SDD7vhB5yufloq5DVa9tfB0 Ow8LYdEdoXZmBIB0ld7X2I2uR7UQnOGYyK0rlfhvt7VrVmw2Fa WRY0Gp3YIqjqzGwA devg2WQxuCrBtDA8wQ1iPrRCdF/Z zgS5aYb LDyMLfyv41/HV9KtCkzs/7NocrVmieR3lVQ7ORY23FkGwsTTmKIQoooohCiiiiEhuMcN3mA xSfxQSj/Ia42Nds5hglmieJ76ZFKGxsbMLGx6HeuSuKuGVwmZSYRWLqkiI CdiQwU72/qohIHBYYySIgIBdlQFtgCxsCT0G9dhcKcPLgsHDhl37tQCf4mO 7t82Jrl7tA4XOXY SEX0AiSInqh3Xf0Nx8q6syPFd5hoZL31xRtf3QH86ITOuCQHUE UN5gC/1qFz DFlv2FiluQfQ1 vSxHLrTCa8vUlcqdxT1Bl4 P1KWzfgnXjExMkMySAgkBQ6yMORZgTv0 VNGB4OlZTZoobbhAmoC 5BAv52pyxi L5UYUEPbkPL2q37cgbUAGVPdQTpySJX8 WYqBiTFJcbBobsD6 HxAehFMfBs KcsZhII7eHvRZi1 g52t502WotULMk2LogfuSqwlrfkpP6hetbEvZSwGqwuAOp8q1s 4wjyL4WsPLz9zzpIzriZ8vglmAv3drp0JLAC/lzpaVcl5bjLLuLcdeZT3aziMQ ZSHEXtt3QN9Ijttov0ve/rerF7IeNnTLhEU1dy7IpJPwt4gOXQk0iZp2qNjpx9/gjkwxGnu1Fnjv/AO5HL8Qf32NrWqQyjtGgh0RCPQigBHjJ26XYHfVfcn1qVQQv8X iF5sFfweZfmVZs0kRkkQxWJ LyA Lfe1feBz GY2jkUny5H6Gq8mzWaWyd5JJfkq3OoHlsOY96kMt4FmksZm7lf JbF/ryX5Xqw NWgJdtfaUq8y1yFRd/fcsRTX1WDCYcIioCSFAW7G5Nh1PU1nrPmsPEKKKKJ2FFeUXohP ajeIsSI8JiHbYLDIx SGpG9KXaviu7yjGEGxMej/Gyrb6E0QlFdiWQ/eM0jYi6YcGZvcbJ/mI le8a5UI ImRh4XxMT79RIyk/iTVgfZyyzThcRORu8gjB9EW9vq1KfbI nP42HRcMfo1EJ0aK9rwV7RCFaWbZvFhoXmncRxoLsx/IDqfSt2kPtnyV8TlcgjPijZJbXADBSQRvt1v8AKiEiMs7f8HNi BEYpkV3CLIdJG5sCyA3UXtyvVk4nHpH8TW9OZrjjAI8OJjupDr IhtyNwwtY tdS5rlup2cYpoy1rppSQA25Da/yvTK1DHRibnKLsSew2aRyGytv5HY/jVCcc4RTxTGH2V5MOx/wr/wBtWWisBu2oj94ArfyNr7Gqi7QcWUzuKQknT3B3PkfM02ykL3v qJqyC wR3HXt2wMOJwiYmNh3uHbSehMbmx97NY/M0wdhnEH3jLFjJu GYxH nmh hI/u1ixnB2IxsTxyPh4o5AQdJaVt918lve29Vz2N522AzKbDybq4e N9O9nhJIYeY2Yf3qhYgB0ncZTazKS/UvzifOVwmEmnYqO7RmGrkWt4V bWFcsL2jZiJjMMXNrJv8R08 Wg HT6WrpXiOGLMsFNho5VDSrpBPNTcEErz6dK5qzPhZcJKy4iVZN LlAsLAlwjWZyx/s1vcb73B2sKUQR0Y5WDDYM6Y4Uzk4zBYfEsLGWNWYfzC4a3pcE/OpdPjvSv2c8V4bHYUDCoYlg0xGNrEqAvhNxzBAO/vTQy1IeJwjubgoNeLXpqEnFvNcsmLllLEHpc7fSojNOCHxOGmi chTIjBf6uak lwKeqCKd7ZuPESt7svLkZxTmWXyQSvFKpR42Ksp6EVrBqdO2TE Bs5xVuhRfmI1B/GkyO1xfl19utJlmdDdgXE/3jDyYd1HeYfTZwAC8bXA1HqQRarY00q9n/AAZhMDAHwgY9 iO0jm7MCtx6Ab8hTZXSdzgAHiFFFFcnYUUUUQnyTS9iOJhqZVZ QVJUhviuPQ1PytYG258vP0pMzHM0ka00KxOdrSILn2ktZvkafQ gY9iVMlygGjJWHiBgfGLj02NJPbbxGrZW0a3BeSNd9tgSxH4Cp mScckGtjyVLEn5X5etInH3DeMxcsavGYMMniLEazqI8TFU8uQF WHoXXQ7lerIbfZ6m92a5wYMrhCvo1PI2wuWbV878qSO0XHNiM3 Qm r9gm6lTzFrqd tWbw7hfucEccLkhBs23iuSSbepPL0pc4t4SbF4sYtJhHMChN1u Lx20sLddh9Kk9DFAAJCvJUWFmbr pewNehqqrE5tJszysW23BYXPoq t7U18IZlinNpY27q1xJJZWJ6DRzI9dqTbimteRMfTmi1uIBjZV L/AGiOKCkcWCS37X9tJ56VNkX5tc/KrnFc0dv4b/ix1cu5j0 29/xvVSX4h5VmbwSrLHbUm 4DAjqCDzBq/eDM hzFAIMV3cwHigmVXINt9DGxdfqfOudQa3/us0IjmAePV 0jcXW9mtqRh5EUxLGTxF2VLZ806UzDK5o9jiIy3O3dH8Tq2pMz vgwT41cVO2uNAqrCiHUxXkt o1XPttURwt2pxTsqZmXjewQYqIlSQOQmQCx/qAq2cvySBQs8czTAgkSNIGUA87Wso9 dWhcjL8XmUPd3Rjw8RaOZrq0tqic76ZFMZPtfY/WlnEcKQxYtMRC8kcrEnukGsyFviCpzANzfpV04rDQyxWkEbx23 1aSvvc7CqwzjtBy3LCwwqrNLc GI3A8g8xvt/Kt677wrDsdiHujqem6MwcWwTYXBPiMQ/wB3uNEMSEGV5GGwZ SAbkhbnbnVFSyetydyfMn1qc4s4zxOPk7zEPfmEQbJGPJV8/M86XaqWWNYdtL1VK1DSy1vs9ZmVx8sN/DLCW/vIwIP0Jq8sZn8MbaSxPnpF7e5rnDsdwEkuYhYn7s91ISxFxawB BHzFWrmKGNijOjkdU5exHQ0/HpWzyZVy8lqfAlgYbiLDvsJVv5E2P0NafEHGEOGXmJHPJFIv7k/uj1qs5bubKpY QBJ grSxmHeP40Zf6lKg l6vL6egbs/xM0 p2lel/mWTw/2gx4mVYmjaN2vp31KSBe1 Y2HWm2qpyXjPCQEMcKyuP3lIb6A2tVjZJnKYqISRhlUkizix29 KoZNXBtgECaeJf7RdMwJnLfamP/q M/6p/IUqCrQ 0DlSxZkrqoHfRK7W6sGKlj62A lJsnDZGWpjN/FiGgPkAI1IPzJP0qrL06G7E81M Uw6r3iLQ3Pkp8PvsQPlT9VQfZzzYvhJ4Cf7KQOB6ON/xX8at iEKKKKIQoooohNXMcR3cUj/wACM/8AhUn9K5FxnF2KxGJ76SZy7Pf4jpF2HhC8gvIWtXT3FnH2DwCH 7xKuu20S2Z29NI5A Z2qicHwVfMEn8L4R1fMFCMutoUbUYxHz1hvCRy2NdBI8ThAPmd EZXlUUah0jRWZRqKgC9wCflel3iLP2SVlYNGq7BipswI56 VffC3argMe4jikKSHZY5BpLf08wfa9NOLS602uzi22G4i6rknF TqVsMUpF1ZSPMEbe/lRHgp5RqihZl6ElUv6qrbketPX/AKbwz2ZoIywN76QN/W3P51uiIavnVs5n kSgvp z8ZlXQ4l1ksNUcqndTs4 R5j1pt4fznENIqSlWBv/AFCw57bUy4jLY5PjRW6bgfnRhMsjiv3aKt/Ib/Wl2ZS2Lor3GVYTVPsN1Nlaov7SWWWfCTjqHiPyIYfmavWqf 0iR90w3n3zW9u73/SqU05z8K6K7I8JBmOSDDYiNZFid4yCNwCdQYNzB8XMVzrV7fZx x1ocWhIADI/1Ug/kK4TrzCRXFn2fJo9T4GQTLzEb2WQDyDfC34VhzPsSxsWBQwzNJ IV1zYYEgXPRN7OQNiDz6Vd2I4nhVtNyf5huKyQZtDIfBIpPK19/oaUmRUx0GEa1NgGyplNcO9iGKfCsMXiXg1C8cCMWAYjYyi m17XA9d6lOEPs/RJZ8dJ3pvfu47qn95vib5Wq25BeonPOKo8KNPxyfwA229T0pru qLsmRqre1 KDZlOfaCy6LDtgooI0jQJKQEAA JfLnVQ1ZHbTxMMZNhyEKaI2UgkHctf8AKq3oVgw2IWVtWxVvIl h9lmF099PyNhEOmxsW/IU5TYq9Yuw7hWLE4OR5WYgSlQikqB4RuSOZ/wBKeM67PAQPu7WttZuvrq/1rYxsilFCmefzcW xyw7Eh8h4ziwsenuCWPxOGXc/PkKc8DNFmOG1NGQrEizAXBG1/X3qNyfs8ijs0p1sPp NNeHwyoAqgADkBVbJsqJ3Xvf3lrEptC8bda 0WsB2eYaN9enV5A8hTNFGFFgLAcgKyV86qqPYz/Mdy8lSV/KNSgvtIr/zWF/6L/8A9P8AzU/knC6S8LiAkd48b4pfPUGLqbc Qt86h/tJQHvsG/QpIvzDKfyNb3AeKEmX4cg/CpiNjuNJIP4EfWp1V 0OtyF93slB1Fv7PWaGPMXi6TRN9YzqH4aq6N1VydwnK2DzZVuV KyPFcG1tV1/0roXhrC4nWJZZLR2PhLaib8iegoFW1LEzjX6cLrzGzVXt6Us94 yMUgSII4AuxJPP EWr6wHH8LWEoMZJAHVSSbDcetd93s48tSPvlPLhvuNlFFFIluc U5vjzNPLKSSZHZ9zfmxI3 dOfAPFbHEZdh2AtHJNCW6tHiQBovzsCWNvWkHSefyrayjFd3PF INtEiN9GBohN/KsX9zzCN kE4J9kksfwBrsBZQ6BlN1YBgfMEXB lcf8S4T/ncVYiyySPzG4L328z4q6D7D84afKkDksYXaIE/wixUX9AbfKiEfoRXgHir6WvQN66SJGZaK8vRqqMlC9VL9obJpJ cHDLGpZYHYyW/dVgAG9rirNzDG6FOka26AVXfHGMklwmIWW63ifbcDYX5deVZ1v qVNbisHZlmrHawEznC1Wv2S5c3cPNGrnxtHIByIspU/Lf61VBq5OxXifuMHPEq3bvQ1zyAKW5dfhqzl8fZHmdCGLy9qOI 2YzTtvWpJKQfXpX3PiCxJPM71igwzymyDlzJ5CvIDQO/pPY7WtOVmgJ8nOJhylcf3jWjEWmlAZ/Ex3Zj9P9KmX4aa39oL xpfzXLWhNmGx5MOR fnVuq9X HlI4mbh3MUpYcv1FrtdyI4aWDULGRGN9twGAB2qvqaeOpWZ4rs SAlhck2Go8r8qVrV6ejXsxqeUz0ZMhwx2dzrvs5wYjyvCKAo/YoTptuSLk pNMlqQOzbimP8A4bhFcEWiC35jwkj9Kfka9CXJYSEO9eZnq6t4 M rUV7RTpOYcQ5CnSLnpShmUkuq8hI8rE2HtamfNMwEK6iL3NgP/ADS5mGe94pGgC/W96tY4O96lHKZfG 5WfbZi3lw2GDDUEkfxW5XUWDH1/SsfZXKfuDAnYTOQNtrot/yp3mwAmQqyB0OxDC4PuKj8Nk8WG1LFGseo3IUcyOV6tpUBZyEo 2Xk08CJV3FvDmK zTJC7KZNasov5EEW3p yvO /U3jliIALLIpUX9DyNSyozGyAsfT/AF6U05VwQuz4g94eejfSPf8AiqR4UEsT5 kjuzKUKF8fWKOX5VNiTaBNurtsg f7x9qdMi4IhgIeT9tL/Ew2H9Kch dMcUQUAKAAOQAsPpWS1U7st7Oh0Jeowa6uz2Z7RRRVSaE4jldl BjOwDXI/mG1YQadO1/IfuuazgWCynv1A6B9yD5HUDSXaiE i5J33JrpPsPYJk6EEEmWW9uhvyPrYCuahV4/Z1jLxYtS50BoyF6BiG8YPnYAUjJDmpvZnR11Orrfct1pSepojm I9axPhbHZya9r57ZdfTZst2PzuXOKkTb /7cqwS4on09qxmvDUMj1bKtXiz9fjqArUTRx2axxfG1j5cz72pM 494qU4HEBU5oVu381hcD5025vkqT2vdWGwYeXkfMVXXaXw88GX yuXBGpBsCDu3/AIrvpi0PcnI/FsS goFRLH4tSkxHtfoP1qxOzNQsErdWcL8gv/mkyOIfcmbr36r8u7c/mKuTsayuOTLDrQNeV9yN9gOte09XyBTjFiPqBKOFYtVwczDJNW 3g IzEujQGA8tj8/OtnP8Ahnu2HdOpDHZGYBvlfmKxYfhIn 0kt6IP/kawOVTVh28Gegysz06yrV7Aj7fX ps4PihJHVCjKWNgbgi/ xUpKgYWYAg9CLj6Vq4TJYojdV8Q/eJufxraY1nXMnLdc8Jn24xt3iAgfmVT2wZWkZw7xqFDB1IHmCD 9LGkKXB2ijkv8ZdfbTp/7qsrtmH7LDf1P S1XMhX7sn8XeN9NK2/GvaeluWxUJ/MdTY1iBmOzLR7P8XPLgYocPA8rguuo7RqC3Mt6Xq MKpVFBtcKAfe29VV2KcQRw5WEe9xLJyHnY/rTLnPFJlUpGCinmb7n025Ulr8XDZ2B InsSvzqoLHfZjokwPIg xrIDVURYp0N0ZlPobVMYLjiVP7QB1HM/CR635VCj1it nGv7nK85G6bqPOJwocWNRZ4aQnn FbWSZwmKhWaI3Rr2 RIP4g1IWrdS0gfCZbNaP2RIrG4RURVUWF/0r4w VRyx2kUNuff6863MwW4Hv8ApXzhH0o3p opvI8fM5wXeiJEpg1EgVVCrqAsPQ0xqKicHFeQfWpcVyw7Ina1 AHU9ooopUbCiiiiEo77SGWxgYWYKBKxdGbqVVQQD7En61VPDuR DER4tt/wDl8OZhbzEiDf0sxq4PtJxHuMI3QSSA 5QW/I0v9iGSrLh8zZv3oe4/xK7H/wDUUQlXZZl7TzJEltcjBFv5k2A tX32NcHYzBxYjv4jEXZNKta7BQbnY tU/wBnOHDZrg1O37dOfob2/CuurUjIpF9Zrb6/adB0dyG 8W2YFT60GccgQSdh71LvEDzANfEeCRTcKAa8u/8A883Maf4f7lj2w14kf/wuQ83t7CsUmHkTnZl8xzFSuIm0retCScnmflVb1THwMVfZ6PLX/tySO7fqY7VXPbniwuXKnV5lHyUEn9KsW9Q/EgwzRhcUiyre6oRc3HUD9awvSywy0KKW0fA8ztzKqEsdTloYgi Mp0LBvoCP1q5uAMRNDlUPdfC7SszAXKnVYL6bC9amcdn2Cxcqm BjgttOnRqVjcnVfVsbG3ypi4b7MHwLq0OPmCXBaPSul/MEE238697nZtOOF94TR biwPf NiZ4AyUIqf RIyWUsSSSx6km5NZIc2lQWVzb13H408ZllEMisWUDYnUNiPW4q u2P8Av9a9D6R6ji s1Eey1x hAI/ieazcSzEYbbe5IniGX U/KvrD5niJD4ACP6Rb61ENU/gs7j0hT4CBblt77Ur1bBqxqeWPjBifx4/iVq3LH4mir2q42FsKsZkQzK4YIp1EbENe3IcudV1k2RS4oFY9F kNzqZV L39qtvG5blxuWgjcnfwg7k vSoePBRRsxijEYY8h5dBVL0bEsevgVZR52Rrz9hNYZy1V8U7Ml uBsmkw2F7qbSG1lhpIbYgcyPUVNSetKsWMaPdWK/l8xTVwgkmO1XQhFsBIQQrHrbzt5Csn1X0HIrc3AhgT v6lVWa9uh2ZrTS22ALE7BQLsfYVK5T2dyYkh8aSkfMQIbE/9Rh Qp1ynh6KDdRd rHn7DyFSoWmYPpgp OzszVowwvb ZgwWCSJFjjUIiiyqosAPICtiii9bU0Zq4vpWvbYjzrbmXesRSm r4iz5hgU3JrcrDh0sKz1Bj3JgaEKKKK5OwoooohKY 0lP wwiecjt9FA/WlTsalOjFJcgExnn1s4v NSn2gMb3y4NxtbvVI8j4aiuxkC2L33HdWHU Jrke21PqXVgBlW9uVJKmV/37wYnUps8UmoHyZHuPyrpvCdoZeJJO6FnRX K3NQfKuceLsIVx86dTK1v7xuPzq9eHoMNGqLiFZgiIo6qNKgbq OdNprUluQ3qJybWVU4nW5Y2BxgkjVxsGAbf1rOsoPIg 1KOccWx900cF7ldINtIUenypUwmaSQnVE5XqfI 4PSuphs4J8faLs9QSsgefuZauIw4dbHlUe TMPgkI9960uEOJziw4K2aOwLD4SSOlMlY2Z6bTc2rl2ZqUZBK8 kPRkCcLMDYqGHmOnrSznnCuI1s4Imv5eEgdAFPT2NWGajs0xqK pBkRW25sB dHpmBVgWFqR2fv3E5qrkJp v6lRybEgixHMHmPS1bWGz eMWWQ2HIGxH41PcV4jDSIWDIZhyKbk78mt0pPJr1ppqy69XID x/tPKPzx31W3 JIY7P5pV0u 3UAAA 9udRpNBNfBNOoxqsdeNShR BqJex7DtyTBjXwTQTXyBf/fKnmcAnhNeKjMwVFLMeQHM1O5RwlLNZiNEfPUw5/0r196dMBkkUCgRrYkeJjuzb9T lVLclU6HZl6jDazs9CQ3C/ZqrgS4w6uoiB8It/Gf3vblVhIiRrYAIq7ACwAHoK MtW0S/wC tQPEhxXeDu4O9jsLWcAg9bg1iMzXP8Rm qrj17USXbPYgfiPvY1uYfEq4upuPSkIYmUMBLhZYwTbUdLAHpc jkK2452Q3QlT6fr5004w18JiVy2B IR1klAFybAedQ0/FMatYBmH8Q/QHnUBisY8nxsT6dPoKhZ8z8RSKKWdl2PdISAfItyBqSYwHzmQs zGJ0glhYPOY5jZD4udiLGtsik/hTK8WZxLNGsEYDWQnVIxIsCbbKBTRjc2iiIEjAE8huT72HSq7q A2k7lupyU5WdTdjbpWStLCZhG/wOrex/Stu9JIIPcerA J9UUCiuSUKKKKISlOPeGvvmGOm/eRBnjAtZjbdTf0HOlnspwpjM4dSGYJY3UiwJuNjzuRRRWqVHtA ZiCw xZfpFnj3APDj3eSxEjd6tjzW9h7HarOynN0xMIljvpO1iNwRzF FFGP1ayyWWA2OrnzPrEThfUnkKZMm4CaSz4o6V5iNDzH8zD9K8 opuZa1agL9ZV9PpS1iWHiPWCwCRIEjUIo5ACwraoorF3ueiAAG hPl6qXivK3ind28SuxYNtfc8iOe3KvKKvYLEW6mZ6mgarZ khL1JZLkpna52S9ulyfIeXvRRW3cxVCRPPYyh3AMa5 AxoNkX5Mb/U7Ul5lk7RkkG4H1Hv517RWfh3u7EMZqZuOiAFRNfBZc0rqii7N sBcC/zPKrG4f4Cjis01pHG n9xfl 8fU0UVHPudTwB6kvTaEfbMPEncani VarR0UVnqepsMO5KIwWO55Ktz8heoX/wBRGRQ0YGk8ief0NFFSoRW2TK TayFQv1mhiMS7fESfn larLRRV1ftKLknszCxrPhc1kiFkIA52sOZ615RUyAejFBip2Jm l4omtbwj1AqFxEpdizEsT1Ne0UxK1XsCLtsZumM1J5wgLk6Qu5 O 303qd4BzXFYljJ/9pYhS7Au73FiFG6qBfnRRVfMOllnAG3j2tfVFFZU3YUUUUQn/2Q==
بازاریابی یعنی تبلیغات پیشبرد فروش و کسب شهرت:
بازاریابی نه به مفهوم خود بازاریابی بلکه با مفهوم تبلیغاتی پیشبردی وارد بانکها گردید. بانکها در زمینه پس انداز با رقابت زیادی روبرو بودند. تعدادی از بانکها تبلیغات و فعالیت های پیشبرد فروش سنگینی را آغاز کردند. آنها با عرضه بعضی از اقلام تبلیغاتی نظیر چتر و رادیو و غیره گروهی از مشتریان را برای افتتاح حساب به طرف خود جذب کردند. رقبای آنها نیز برای جلب مشتری انجام اقدامات مشابهی را آغاز کردند و برای این منظور دست به دامن متخصصین فعالیت های پیشبرد فروش و آژانس های تبلیغاتی شدند.
بازاریابی یعنی تبسم و فضای دوستانه:
بانکها بعدا دریافتند که جذب مشتری به بانک بسیار آسان است. اما تبدیل این مشتریان به مشتریان وفادار بسیار دشوار است. از این رو برای تامین رضایت مشتریان و راضی کردن آنها اجرای برنامه هایی را آغاز کردند. در این مرحله بود که خنده بر لبان آنها نقش بست. موانع را از جلو گیشه های تحویلداری برداشتند. داخل ساختمان بانک برای اینکه فضای دوستانه و گرم بوجود آید مجددا از نو طراحی شد.حتی در معماری و نوسازی بیرونی از بانک که شبیه معابد یونانی بود تجدیدنظر شد. در همین زمان رقبا نیز برنامه های مشابهی برای آموزش همراه بودن با مشتری و بهبود دکوراسیون ساختمان آغاز کردند. چیزی نگذشت که بانکها همگی با مشتری رفتار دوستانه ای پیدا کردند. در نتیجه سرانجام صرف دوست و همراه بودن با مشتری نیز فریبندگی خود به عنوان عامل انتخاب بانک از دست داد.
بازاریابی یعنی تقسیم بندی و نوآوری:
زمانی که بانکها بازارهای خود را قسمت بندی می کردند و برای هر قسمت بازار با نوآوری محصولات جدیدی عرضه کردند به ابزار رقابتی جدیدی دست یافته بودند. مثال سیتی بانک امروزه بیش از 500 نوع خدمات مالی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. خدمات مالی هم به آسانی از طرف رقبا تقلید می شود و عمر مزایای خاص آنها نیز کوتاه شده است. لکن اگر یک بانک همواره حالت نوآوری خود را حفظ کند می تواند امیدوار باشد همیشه از سایر بانکها جلوتر است. بانک ون واقع در کلمبوس ایالت اوهایو یکی از بانکهای نمونه پیشتاز بازار است. رشد سریع این بانک مرهون توانایی خارق العاده آن در ابداع روش های نوآورانه ارائه خدمات بانکی جدید در سطح صف بود.
بازاریابی یعنی جایگاه یابی:
حال اگر تمام بانکها دست به کار تبلیغات شوند- به مشتریان خود تبسم کنند- بازار خود را تقسیم بندی کنند و برای ارائه خدمات بانکی که همان محصولاتشان است به نوآوری دست بزنند چه خواهد شد؟ روشن است آنها همگی شبیه هم می شوند. آنها مجبورند برای رقابت دستاویز جدیدی پیدا کنند. آنها کم کم در می یابند که هیچ بانکی قادر نیست عرضه کننده کلیه خدمات بانکی بوده و از نظر مشتریان بهترین بانک قلمداد شود. یک بانک باید فرصتهایی را که دراختیار دارد بررسی کرده و جایگاهی خاص را در بازار برای خود انتخاب نمایند. جایگاه یابی غیر از ذهنیت پردازی است. بانکی که به دنبال تصویر ذهنی خاصی است تلاش می کند نزد مشتری از خود ذهنیتی دال بر بزرگ و دوستانه یا کارا و موثربودن ایجاد کند. بانک معمولا برای خود یک نشان درست می کنند مانند نشان شیر که بانک هریس در شیکاگو دارد یا نشان کانگورو مربوط به بانک کنتیننتال در شیکاگو که در واقع شخصیت و ماهیت خود را بصورت بسیار برجسته ای به نمایش می گذارد. با این وجود ممکن است مشتری به جز تفاوت نشان ها همه بانکها را مشابه هم تصور کند. جایگاه یابی تلاشی است برای جداکردن یک بانک از رقبایش. این تالش براساس عملکرد واقعی بانک و برای اینکه از نظر قسمت های معینی از بازار بانک ارجح قلمداد شود صورت می گیرد. هدف جایگاه یابی این است که به مشتریان کمک شود تا نسبت به تفاوت های حقیقی بانکهای رقیب آگاهی یابند بطوریکه بتوانند خود را با بانکی که به بهترین طریق ممکن نیازهای آنها را برآورده می سازد پیوند دهند.
بازاریابی یعنی تجزیه و تحلیل- برنامه ریزی- اجرا و کنترل بازاریابی:
یک مفهوم بالاتر از بازاریابی بانک وجود دارد. بحث اینجاست که آیا بانک برای تجزیه و تحلیل برنامه ریزی اجرا و کنترل بازاریابی سیستم های موثر را پیش بینی و برقرار کرده است؟ یکی از بانکهای بسیار بزرگ علی رغم اینکه در زمینه تبلیغات دوستانه بودن، تقسیم بندی بازار، نوآوری و جایگاه یابی بسیار پیشرفته بود اما در زمینه برنامه ریزی و کنترل بازاریابی از سیستم های مطلوب برخوردار نبود. کارمندان مسئول پرداخت وام در این بانک در هر سال مالی حجم وام های پرداختی سال بعد را با حدود 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل در قالب گزارش به مدیریت ارائه می کردند. آنها به موازات ارائه این گزارش یک افزایش ده درصدی را نیز در بودجه خود درخواست می کردند. این گزارش ها و در خواست ها فاقد هرگونه طرح منطقی بود و مدیریت سطح بالا نیز از اینکه کارمندان همواره به اهداف خود دست می یابند بسیار خشنود می نمود. تا اینکه یکی از این کارکنان که ظاهراً از کارکنان خوب قسمت پرداخت وام بود بازنشسته شد و جوان تازه واردی جای او را گرفت. این کارمند جوان در آغاز ورود حجم وام های پرداختی را برای سال بعد تا 50 درصد افزایش داد و مدیریت بانک تازه به زحمت دریافت که در زمینه های زیر بسیار قصور ورزیده است.
استفاده از تحقیقات بازاریابی برای اندازه گیری توان بالقوه بانک در بازارهای مختلف- ارائه طرح های بازاریابی و سرانجام تعیین و استفاده از محرک های مناسب برای ایجاد انگیزه در مدیران به منظور نیل به اهداف عالی بانک بویژه در یک محیط رقابتی بسیار ضروری است.
asrebank.ir (http://asrebank.ir)