ورود

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی لاستیک تیوبلس (Tubeless tire)



Almas Parsi
21st April 2013, 12:04 PM
لاستیک تیوبلس (Tubeless tire) (http://1car.ir/ns-60)

http://1car.ir/thumbnails/mark/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D8%AA%DB%8 C%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%B3%20%289%29.jpg
استفاده از تیوب در داخل تایر گاهی باعث بروز مشکلاتی نظیر قابل استفاده نبودن مجدد تیوب در هنگام پنچری و عدم امکان رانندگی در مسافت‎های بسیار کوتاه می‎شود. این روزها، لاستیک‎های تیوبی به دلیل کیفیت پایین تیوب و پنچری زود به زود، به کلی منسوخ شده‎اند و به جای آن‎ها، تایرهای بدون تیوب یا همان لاستیک‎های تیوبلس پیشنهاد شده است. در این تایرها، کیفیت ساخت بالاتر است و دیگر نیازی با استفاده از تیوب نیست. بنابراین پنچری به ندرت اتفاق می‎افتد و با اطمینان بیش‎تری می‎توان در سرعت‎های بالا رانندگی کرد. در ادامه، به اختصار ساختار و ساختمان این لاستیک‎ها را مورد بررسی قرار می‎دهیم.
http://1car.ir/thumbnails/mark/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D8%AA%DB%8 C%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%B3%20%282%29.JPG
1car (http://1car.ir)در سطح داخلی لاستیک تیوبلس، لایه‎ای از جنس بوتیل (یک ماده شیمیایی) وجود دارد که از نشت هوای داخل تایر به خارج جلوگیری می‎کند. این لایه در واقع از جنس همان تیوب معمولی است. بنابراین هنگام استفاده از تایر تیوبلس، نیازی به استفاده از تیوب نیست.
http://1car.ir/thumbnails/mark/1%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D8%AA%DB% 8C%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%B3%20%285%29.jpg
همان‎طورکه می‎دانید، در لاستیک‎های عادی با فرو رفتن اشیاء نوک تیز به داخل آن‎ها، سوراخ و پنچر می‎شوند و هوای آن‎ها به سرعت خارج می‎شود. درحالی‎که در لاستیک‎های تیوبلس، با ورود جسم برُنده، پیرامون محل سوراخ شده به سرعت آب بندی می‎شود و دیگر هوا از آن خارج نمی‎شود و خود جسم خارجی به عنوان درپوشی برای جلوگیری از خروج هوای داخل تایر عمل می‎کند. استفاده از تایرهای تیوبلس که در حقیقت نصب آن‎ها در مقایسه با تایرهای متداول آسان‎تر است، موجب کاهش وزن خودرو، عمر بیش‎تر تایر، تعادل بیش‎تر در هنگام پیچ، ضریب ایمنی بالاتر، عدم ورود اشیاء ریز به داخل تایر، عدم وجود پنچری، و کاهش صدمات وارده به جلوبندی خودرو می‎گردد. در شکل زیر اجزای مختلف این لاستیک نشان داده شده است. http://1car.ir/thumbnails/mark/1%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D8%AA%DB% 8C%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%B3%20%283%29.jpg تایرهای ران فلت (Run Flat Tyres) که در واقع همان تایرهای تیوبلس هستند، این امکان را برای راننده فراهم می‎آورند تا بتواند پس از پنچر شدن و خالی شدن باد تایر، تا یک مسافت مشخصی را بدون نیاز با تعویض چرخ در همان حالت طی کند. در داخل این تایرها لایه‎ای وجود دارد که حجم هوا را درون چرخ کاهش می‎دهد و وظیفه اصلی آن این است که هنگام پنچر و خالی شدن باد چرخ، از چسبیدن کامل آن به زمین جلوگیری می‎کند. به همین دلیل راننده می‎تواند با سرعت محدود و با چرخ پنچر مسافتی را بدون مشکل طی کند و خود را به محلی مناسب برای تعویض یا تعمیر چرخ معیوب برساند.
http://1car.ir/thumbnails/mark/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9%20%D8%AA%DB%8 C%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%B3%20%286%29.jpg

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد