diamonds55
19th February 2009, 02:44 AM
خودروي تك سرنشين الكتريكي توسط تعدادي از مخترعان و دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي اراك طراحي و ساخته شد.
به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» از اراك، با توجه به كمبود منابع سوختي و فسيلي، نرخ بالاي بنزين و مشكلات زيست محيطي، ساخت خودروهاي الكتريكي به يك نياز در كل جهان مبدل شده است كه كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست، بنابراين با توجه به اين نياز، گروه خودروسازي lotus اقدام به طراحي يك خودروي الكتريكي كرده است.
بر پايه اين گزارش، اين خودروي تك سرنشسين با وزن كمتر از 170 كيلوگرمو عرض كمتر از 90 سانتي متر، قابليت پارك در فضاي سه متر، توانايي دور زدن در فضايي با شعاع 10 متر و قابليت حمل 100 كيلوگرم بار با سرنشين در سه مرحله طراحي كلي (concept car)، طراحي اجزا و محاسبات مهندسي و در نهايت ساخت و توليد تعريف شده است.
بر اساس اين گزارش، پروژه خودروي تك سرنشين نزديك به يك سال به طول انجاميد كه علاوه بر مشخصات مذكور، داراي دوربين ديد عقب به جاي آينه وسط، قابليت فرمان پذيري بالا، تسلط به اطراف از لحاظ ديد و استفاده از شاسي لوله اي فضايي است.
بر اين اساس، بدنه اين خودرو از جنس فايبر گلاس و شاسي آن داراي وزن كم و استحكام بالايي است و همچنين در زمان واژگوني خودرو به لحاظ ايمني قطعه v شكلي بالاي سر راننده تعبيه شده كه وظيفه حفاظت از راننده را بر عهده دارد.
ابعاد اين خودرو 87× 167× 140 سانتي متر است و درهاي آن نيز در كمترين فضا قابليت باز شدن را دارند كه اين نكات در ترافيك هاي شهري، سهولت در رانندگي و پارك كردن را در پي دارد.
اين گزارش مي افزايد: موتور اين خودرو يك موتور DC حدوداً 5/1 اسب بخار است كه منبع تغذيه انرژي آن چهار عدد باطري 12 ولت و 2/9 آمپر است.
گفتني است، اين خودرو با هزينه اي بالغ بر 55 ميليون ريال ساخته شده كه در صورت توليد انبوه اين هزينه كاهش پيدا خواهد كرد و در مقايسه با نمونه هاي خارجي خود حدود 50 درصد كمتر هزينه داشته است.
خاطرنشان مي شود، اعضاي تشكيل دهنده تيم لوتوس شامل دكتر محمد مهدي نجفي زاده، مسعود بديعي، ميثم عابدي، حسين صالحي و رضا صمدي از دانشجويان رشته مكانيك دانشگاه آزاد اسلامي اراك هستند./انتهاي پيام/
به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» از اراك، با توجه به كمبود منابع سوختي و فسيلي، نرخ بالاي بنزين و مشكلات زيست محيطي، ساخت خودروهاي الكتريكي به يك نياز در كل جهان مبدل شده است كه كشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست، بنابراين با توجه به اين نياز، گروه خودروسازي lotus اقدام به طراحي يك خودروي الكتريكي كرده است.
بر پايه اين گزارش، اين خودروي تك سرنشسين با وزن كمتر از 170 كيلوگرمو عرض كمتر از 90 سانتي متر، قابليت پارك در فضاي سه متر، توانايي دور زدن در فضايي با شعاع 10 متر و قابليت حمل 100 كيلوگرم بار با سرنشين در سه مرحله طراحي كلي (concept car)، طراحي اجزا و محاسبات مهندسي و در نهايت ساخت و توليد تعريف شده است.
بر اساس اين گزارش، پروژه خودروي تك سرنشين نزديك به يك سال به طول انجاميد كه علاوه بر مشخصات مذكور، داراي دوربين ديد عقب به جاي آينه وسط، قابليت فرمان پذيري بالا، تسلط به اطراف از لحاظ ديد و استفاده از شاسي لوله اي فضايي است.
بر اين اساس، بدنه اين خودرو از جنس فايبر گلاس و شاسي آن داراي وزن كم و استحكام بالايي است و همچنين در زمان واژگوني خودرو به لحاظ ايمني قطعه v شكلي بالاي سر راننده تعبيه شده كه وظيفه حفاظت از راننده را بر عهده دارد.
ابعاد اين خودرو 87× 167× 140 سانتي متر است و درهاي آن نيز در كمترين فضا قابليت باز شدن را دارند كه اين نكات در ترافيك هاي شهري، سهولت در رانندگي و پارك كردن را در پي دارد.
اين گزارش مي افزايد: موتور اين خودرو يك موتور DC حدوداً 5/1 اسب بخار است كه منبع تغذيه انرژي آن چهار عدد باطري 12 ولت و 2/9 آمپر است.
گفتني است، اين خودرو با هزينه اي بالغ بر 55 ميليون ريال ساخته شده كه در صورت توليد انبوه اين هزينه كاهش پيدا خواهد كرد و در مقايسه با نمونه هاي خارجي خود حدود 50 درصد كمتر هزينه داشته است.
خاطرنشان مي شود، اعضاي تشكيل دهنده تيم لوتوس شامل دكتر محمد مهدي نجفي زاده، مسعود بديعي، ميثم عابدي، حسين صالحي و رضا صمدي از دانشجويان رشته مكانيك دانشگاه آزاد اسلامي اراك هستند./انتهاي پيام/