ورود

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خبر عرضه روانگردان ها با نام‌های مختلف در بازار



آسد مرتضي
1st August 2012, 09:51 PM
یک پژوهشگر اعتیاد گفت: روانگردان ها با اسامی معروف مثل سرعت، گچ، بلور،ـ یخ، شیشه و مارک های صلیب، مرسدس، رویال، قرص عشق، میتسوبیشی و غیره در بازار عرضه شده و موجب بروز رفتارهای پرخطر می شود.ˈ مریم مختاری ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مصرف روانگردان ها بر سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) اثر گذاشته و باعث تحریک زیاد سیستم‌های مختلف بدن و مغز می‌شود.

وی اضافه کرد گروه سنی 23تا 30 سال بیشترین مصرف کنندگان قرص های روانگردان را تشکیل می دهند که در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار می گیرند.این گروه سنی نمی دانند که ابتلا به ایدز فقط محدود به خودشان نیست و جان بسیاری دیگر را به خطر می اندازند.

مختاری ادامه داد: گروه سنی 23 تا 30 سال با انگیزه مثبت یعنی مصرف مواد صنعتی بعنوان جزیی از سبک زندگی برای تفریح، لذت‌جویی و انگیزه منفی با هدف رهایی از بحران‌های روانی و اجتماعی از قبیل استرس، اضطراب به اعتیاد روانگردان ها روی می آورند.

به گفته این پژوهشگر اعتیاد، بر اساس یافته‌های پژوهشی در سال 85 در تهران، بیش 80 درصد افراد، محل مصرف قرص‌های روانگردان را در میهمانی‌ها بیان کرده اند.

مختاری افزود: مصرف‌کنندگان دلایل استفاده از این گونه مواد صنعتی را اصرار دوستان، نیازهای روحی، کنجکاوی، هیجان، فقدان تفریحات دیگر و عده‌ای نیز بدون دلیل خاص بیان کرده اند.

وی اظهار داشت: ضروری است دست اندرکاران حوزه اعتیاد، جوانان را با اطلاع رسانی های گسترده نسبت به تغییر نگرش، تقویت رفتارهای محافظت‌کننده و کسب مهارت‌های زندگی برای عدم گرایش به مصرف مواد روانگردان از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری ،مدارس، دانشگاه ها، مساجد، مراکز و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا آموزش دهند.

مختاری تصریح کرد باید فرهنگ سلامت و غنی‌سازی سودمند اوقات فراغت از طریق تقویت فعالیت های جایگزین ورزشی، هنری، ایجاد تحرک، نشاط و شادمانی کوتاه‌مدت (نشاط حسی) و بلندمدت، پایدار به منظور تقویت احساس رضایتمندی از زندگی، خوش‌بینی و امید‌ ترویج شود.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد