ØÑтRдŁ§
9th February 2009, 12:45 PM
نمیدانم سن شما هم آنقدر قد میدهد که آن روزهای خاطرهانگیز را به یاد داشته باشید که بچهها دور هم مینشستند و با لذت و شادی بازیهایی مثل دوم، وارکرافت، کوایک و مورتال کامبت (منظورم نسخههاي اولشان است) را بازی میکردند و چقدر هم لذت میبردند. آن هم با یک کامپیوتر پنتیوم 133 مگاهرتزی با کارت صدای ساند بلاستر قدیمیاش و یک کارت ویدئویی 4 مگابایتی ناقابل. از آن موقع تا حالا خیلی چیزها عوض شده است. گرچه ما داستان خود را از دهه 90 شروع میکنیم، اما واقعیت این است که تاریخچه بازیهای ویدئویی و رایانهای به خیلی پیشتر از آن برمیگردد. نخستین بازی ویدئویی واقعی (تنیس دونفره) در سال 1947 ساخته شد که با دستگاهی شبیه اسیلوسکوپ بازی میشد.
درواقع میتوان گفت نمایشگر الکترونیکی اسیلوسکوپ نخستین کنسول بازی دنیا بوده است. با ساخته شدن کامپیوترهای Apple II، Commodore 64 و ZX spectrum در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80، بازیهای ویدئویی رفتهرفته به خانه همه مردم دنیا راه یافتند و جای خود را باز کردند. در اواسط دهه هشتاد بود که صنعت بازی وارد مرحلهای جدی شد. حاصل رشد روزافزون این صنعت در این سالها بازیهایی مثل زرک، بتلزون و بردز تیل بود. در دهه 1990 عصر طلایی بازیهای رایانهای فرا رسید. در همین دوران بود که غولهای بزرگی مثل Activision، Arts Electronic، Blizzard و id Software سر از تخم در آوردند. همچنین از نظر طراحی و گرافیک، بازیهای ویدئویی در این دوران پیشرفتهای چشمگیری کردند.
نوشتن درباره بازیهای ویدئویی دهه نود، 18 سال بعدتر و در سال 2008 در من یک حس نوستالژیک به وجود میآورد. ضمن اینکه از جنبهای دیگر این کار کمی جالب است؛ خصوصاً وقتی به این فکر میکنیم که زمانی از یک ماشین صد مگاهرتزی و یک کارت گرافیک 16 بیتی چه انتظاراتی داشتیم! گرچه در آن زمانها چنین سیستمی در حد یک پنتیوم 6/3 گیگاهرتز با کارت گرافیک جیفورس 9400 امروزی، برای خودش غولی بود! خب، همانطور که گفتیم از سال 1990 شروع میکنیم و کمکم پیش میآییم تا ببینیم بازیها و صنعت بازیسازی در این سالها چه پیشرفتها و رویدادهایی را از سر گذراندهاند.
درواقع میتوان گفت نمایشگر الکترونیکی اسیلوسکوپ نخستین کنسول بازی دنیا بوده است. با ساخته شدن کامپیوترهای Apple II، Commodore 64 و ZX spectrum در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80، بازیهای ویدئویی رفتهرفته به خانه همه مردم دنیا راه یافتند و جای خود را باز کردند. در اواسط دهه هشتاد بود که صنعت بازی وارد مرحلهای جدی شد. حاصل رشد روزافزون این صنعت در این سالها بازیهایی مثل زرک، بتلزون و بردز تیل بود. در دهه 1990 عصر طلایی بازیهای رایانهای فرا رسید. در همین دوران بود که غولهای بزرگی مثل Activision، Arts Electronic، Blizzard و id Software سر از تخم در آوردند. همچنین از نظر طراحی و گرافیک، بازیهای ویدئویی در این دوران پیشرفتهای چشمگیری کردند.
نوشتن درباره بازیهای ویدئویی دهه نود، 18 سال بعدتر و در سال 2008 در من یک حس نوستالژیک به وجود میآورد. ضمن اینکه از جنبهای دیگر این کار کمی جالب است؛ خصوصاً وقتی به این فکر میکنیم که زمانی از یک ماشین صد مگاهرتزی و یک کارت گرافیک 16 بیتی چه انتظاراتی داشتیم! گرچه در آن زمانها چنین سیستمی در حد یک پنتیوم 6/3 گیگاهرتز با کارت گرافیک جیفورس 9400 امروزی، برای خودش غولی بود! خب، همانطور که گفتیم از سال 1990 شروع میکنیم و کمکم پیش میآییم تا ببینیم بازیها و صنعت بازیسازی در این سالها چه پیشرفتها و رویدادهایی را از سر گذراندهاند.