PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بالگرد شینوک



Joseph Goebbels
5th January 2012, 09:05 PM
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/5/5/2000551.jpg

سال جاری ( 2011 میلادی ) مصادف بود با پنجاهمین سالگرد اولین پرواز بالگرد شینوک Chinook . بالگردی که پس از گذشت 50 سال ، نه تنها هنوز جانشینی برای ان در غرب وجود ندارد ، بلکه قرار است که تولید ان تا سال 2019 ادامه یابد – 58 سال پس از اولین پرواز . به علاوه ، شینوک بالگردی است که در کشور ما نیز به خوبی درخشیده است . به ویژه در طی جنگ سخت و طولانی تحمیلی – هر چند ، اطلاعاتی در این زمینه ، نظیر اکثر موارد از جنگ تحمیلی ، منتشر نشده است .



انچه که در پی می اید ، داستان مختصری است از اغاز برنامه و تکامل این بالگرد قدرتمند و موفق ، در طی بیش از 50 سال گذشته ، با اذعان به اینکه داستان کامل شینوک را نمی توان حتی در چندیم جلد کتاب نیز شرح داد .

اغاز برنامه :
داستان شینوک به چند سال پیش از 50 سال قبل بازمی گردد .در واقع ، داستان ان ریشه در تصمیم سال 1955 ( 1334 ) نیروی زمینی ایالات متحده امریکا مبنی بر استفاده از بالگرد به جای هواپیماهای " پرواز و فرود کوتاه " ( STOL ) توسط یگانهای هوانیروز این کشور برای پشتیبانی از واحدهای ارتشی ، دارد . تا پایان سال 1956 ( 1325 ) ، نیازهای نیروی زمینی امریکا برای چنین بالگردی تعیین و فرموله شد . در همین زمان ، شرکت هواپیماسازی ورتول " ( Vertol Aircraft Corporation ) مطالعه در مورد یک سری از بالگردها را برای پاسخگویی به نیازهای نظامی اغاز کرد . " پیازکی " ، بنیانگذار این شرکت که همواره طرفدار طرح " ملخ پشت سر هم : بود ، در مه 1957 ( اردیبهشت 1336 ) طرح مدل 107 ( Model 107 ) را بر مبنای بکارگیری از موتور توربینی و استفاده از ملخ و سیستم انتقال نیروی بالگرد H-21 ارائه کرد .



نمونه تولیدی مدل 107 که ورتول 107 نامیده میشد ، اولین پرواز خود را در اوریل 1958 ( 2 اردیبهشت 1337 ) انجام داد . تا این زمان ، نیروی دریایی جزییات بیشتری از مشخصات مورد نیاز برای بالگرد " ترابری تهجمی متوسط " ( Medium Assault Transport ) را منتشر کرده و از شرکتهای مختلف دعوت کرد تا طرح های پیشنهادی خود را ارائه کنند .



در طی سال 1958 ( 1337 ) به نظر می امد که نیازهای هر دو نیروی زمینی و دریایی امریکا قابل پاسخگویی با یک طرح مشترک با وزن ناخالص 31400 پوند ( 14240 کیلوگرم ) و استفاده از 3 دستگاه موتور توربوشفت T-55 است . در سپتامبر 1958 ( شهریور 1337 ) ، طرح پیشنهادی شرکت ورتول به عنوان بهترین طرح پیشنهادی انتخاب شد . در پی ان ، طرح پیشنهادی به منظور کاستن از هزینه ها تغییر کرد و بر استفاده از 2 موتور – ضمن حفظ مقدورات عملیاتی – تاکید گردید .



با تغییر در طرح ، بالگرد جدید ، ورتول مدل 114 نامیده شد و نیروی زمینی قراردادی برای ساخت 5 فروند نمونه ازمایشی از ان را در ژوئن 1959 ( خرداد 1338 ) امضا کرد .



پیش از امضای این قرارداد ، نیروی زمینی در ژوئیه 1958 ( تیر 1337 ) ساخت پیش نمونه هایی از مدل 107 با عنوان YHC-1 A را به عنوان بالگرد ترابری سبک احتمالی و نیز ، کسب تجربه با موتورهای توربینی ، سفارش داد . سپس ، وقتی که مدل 114 سفارش داده شد ، YHC-1 B نامگذاری گردید – با این فرض ، بسیار دور از واقعیت بود . در واقع ، این دو نمونه ، به جز طرح های ملخ های پشت سر هم ، شباهت سازه ای اندکی با یکدیگر داشتند . لذا زمانی که وزارت دفاع امریکا در ژوئیه 1962 ( تیر 1347 ) برنامه شماره گذاری مشترک را اغاز کرد ، بالگرد بزرگتر ، H-47 نامگذاری شد ، در حالیکه نمونه کوچکتر – که چیزی فراتر از نمونه ازمایشی برتای نیروی زمینی به شمار نمی رفت – توسط نیروی دریایی و تفنگداران انتخاب شده و H-46 نامیده شد .
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/6/4/1991461.jpg



ویژگی های تعیین شده برای بالگرد ترابری جدید شامل توانایی حمل 6000 پوند ( 2720 کیلوگرم ) بار به فاصله 115 مایلی ( 185 کیلومتری ) و بازگشت با نیمی از این بار ، بدون نیاز به سوختگیری ؛ توانایی حمل 15570 پوند ( 7070 کیلوگرم ) بار به فاصله 23 مایلی ( 37 کیلوگرمی ) و بازگشت بدون بار و نیز ، دارا بودن برد عبوری 1160 مایل ( 1865 کیلومتر ) بود . سرعت زیاد ، مورد نیاز نبود ؛ ولی قابلیت پرواز درجا ، خارج از تاثیر زمین ( تشکیل هوای فشرده در زیر بالگرد ) در ارتفاع 6000 فوت ( 1830 متر ) در دمای 95 درجه فارنهایت ( 35 درجه سانتیگراد ) ، از سخت ترین ملزومات عملیاتی به شمار می امدند . دیگر نیازهای اجباری برای این بالگرد عبارت بودند از : توانایی حمل توانایی محموله های استاندارد قابل ترابری هوایی ، بارگیری از راه در بزرگ عقب و داشتن فضای کافی برای حمل 33 سرباز و یا 24 برانکارد .
مشخصات محموله تعیین شده توسط نیروی زمینی ، ابعاد داخل کابین مدل 114 را تعیین کرد که دارای 30 فوت ( 9/15 متر ) طول ، 90 اینچ ( 2/28 متر ) پهنا و 78 اینچ ( 1/98 متر ) ارتفاع بود . هر یک از دو موتور T-55 ساخت شرکت لایکامینگ ) Lycoming ) نمونه های ازمایشی 1940 اسب بخار توان داشتند که در نمونه های عملیاتی ( مدل ( A به 2200 اسب بخار افزایش یافت و در نمونه های بعدی به افزایش توان خود ادامه داد .



اولین نمونه از 5 فروند YHC-1 B که بعدها YCH-47A نامگذاری گردید ، در 28 اوریل 1961 ( 8 اردیبهشت 1340 ) از خط تولید خارج و برای انجام ازمایشات زمینی مورد استفاده قرار گرفت . در پی ان ، دومین نمونه تولیدی شینوک اولین پرواز خود را در 21 سپتامبر ( 30 شهریور ) همان سال انجام داد.



اولین فروند از 5 فروند YHC1- B که بعدها YCH-47A نامگذاری گردید ، در 28 اوریل 1961 ( 8 اردیبهشت 1340 ) از خط تولید خارج و برای انجام ازمایشات زمینی مورد استفاده قرار گرفت . در پی ان ، دومین نمونه تولیدی شینوک اولین پرواز خود را در 21 سپتامبر ( 30 شهریور ) همان سال انجام داد .



اولین نمونه تولیدی این بالگرد در 16 اوت 1962 ( 25 مرداد 1341 ) به نیروی زمینی امریکا تحویل شد و در پی شدت گرفتن مداخله امریکا در ویتنام و افزایش فعالیت های هوانیروز امریکا در ویتانم ، باعث شد که ناگهان سفارش تولید این بالگرد به 2 برابر افزایش یابد .

ادامه دارد...
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 03:40 PM
طرح دو ملخه :

شینوک دارای بزرگترین فضای داخلی در میان تمامی بالگردهای امریکایی است و رد ضمن ، دارای کوچکترین بدنه موجود – به استثنای ملخ ها – نسبت به فضای داخلی می باشد . به طوریکه با طول 51 فوت ( 15/54 متر ) ، این بالگرد فقط 0/25 اینچ ( 6/5 سانتی متر ) طویل تر از بالگرد بسیار سبکتر UH-60 Black Hawk است .



دلیل این امر ، طرح بی مانند دو ملخه ان می باشد که با حذف ملخ و میله دم ، امکان استفاده از تقریبا تمامی طول بدنه را برای حمل بار می دهد و نیز امکان نصب در بارگیری عقب – همانند هواپیماهای ترابری – را برای ان فراهم می کند .



به این ترتیب ، فرایند بارگیری و تخلیه بار از راه در عقب بسیار ساده می شود ؛ ضمن انکه با پایین اوردن در بارگیری عقب ، می توان از ان هم به عنوان بخشی از کف کابین بالگرد ، برای حمل بار در صورت نیاز ، استفاده کرد . به علاوه ، به دلیل استقرار پره های ملخ در ارتفاع زیاد ، سوار و پیاده کردن سربازان و یا بارگیری و تخلیه بار و تجهیزات ، حتی در زمان کارکرد ملخ ها ، به اسانی و ایمنی امکان پذیر است .

ادامه دارد...
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 04:16 PM
مدل های مختلف شینوک :
Ch-47 a :
این نمونه ، اولین مدل تولیدی شینوک و اولین بالگردی است که بر مبنای نظام جدید شماره گذاری وزارت دفاع امریکا که رسما از اول اکتبر ( 9 مهر 1341 ) اغاز گردید ، شماره گذاری شد .
تولید مدل a از اوایل 1960 میلادی ( اواخر 1338 ) اغاز شد و این بالگرد در 16 اوت 1962 ( 25 مرداد 1341 ) وارد خدمت گردید . اولین استفاده عملیاتی از ان هم به سیل زدگان ایالت کالیفرنیا بود . در این عملیات ، یک فروند شینوک به همراه 18 فروند دیگر از انواع دیگر بالگردها به منطقه اعزام شد و در طی این عملیات ، با حمل 276335 پوند ( 125346 کیلوگرم ) ، رکورد حمل 43/4 درصد از کل بار حمل شده توسط مجموع بالگردها را به خود اختصاص داد .

رکورد دیگر ثبت شده به نام این بالگرد ، در فوریه 1965 ( بهمن 1343 ) رکورد دیگر ثبت شده به نام این بالگرد ، یک پرواز بدون وقفه 1002 ناتیکال مایلی ( 1856 کیلومتر ) را در طی 8 ساعت و 59 دقیقه در پهنه امریکا انجام داد . در پایان این پرواز ، هنوز 1267 پوند ( 575 کیلوگرم ) از سوخت ان باقی مانده بود و ثابت کرد که این بالگرد می تواند از عرض اقیانوس اطلس – با توقف هایی در " آیسلند " و " گرین لند " برای سوخت گیری – پرواز کند .

با افزایش دخالت امریکا در ویتنام ، از سال 1966 ( 1354 ) ، شینوک ها بیش از پیش در ویتنام مورد استفاده قرار گرفتند و به دلیل قابلیت اعتماد ، توانایی عملیات در شرایط نامساعد جوی و قابلیت حمل محموله های سنگین وزن به رزمگاه – و معمولا زیر اتش دشمن – احترام زیادی را کسب کردند . با اینحال ، بزودی این نمونه جای خود را به مدل های پیشرفته تر و قویتر شینوک داد .

در مجموع ، 350 فروند از مدل a این بالگرد ساخته شد و علاوه بر امریکا ، توسط کشورهای ویتنام جنوبی ( 29 فروند ) و تایلند ( 4 فروند ) نیز به خدمت گرفته شد .

ادامه دارد...
منبع :دو ماهنامه هواپیما / ش11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 07:54 PM
ACH-47 A :
این بالگرد ، نمونه رزمگاهی شینوک به شمار می رفت . با توجه به اوجگیری جنگ ویتنام و تقاضای نیروی زمینی ، شرکت بوینگ 4 فروند CH-47 A را به بالگرد توپدار تبدیل کرد .


تغییرات شامل حذف کلیه امکانات حمل بار و نفرات ( بجز برای 5 نفر خدمه سلاح ها ) ، برداشتن عایق های صدا از داخل کابین بار و افزودن 2000 پوند ( 907 کیلوگرم ) صفحات زرهی و مقرهای حمل سلاح در طرفین بدنه بود . تسلیحات این نمونه عبارت بودند از دو توپ ثابت 20 م م بر روی مقرهای بیرونی طرفیت بدنه که به سمت جلو شلیک می کردند ، 5 تیربار کالیبر 50 ( 12/7 م م ) که از راه 4 در جانبی ( جلو و عقب کابین ) و نیز ، در بارگیری عقب ، تیراندازی می کردند ، هر یک با 4000 تیر فشنگ ، 2 راکت انداز 2/75 اینچی ( 70 م م ) ، هر یک با 19 راکت و یک نارنجک انداز خودکار 40 م م در دماغه با 500 تیر که برای 2 دقیقه شلیک مداوم کافی بود . مجموع وزن مهمات این نمونه ، 3595 پوند ( 1630 کیلوگرم ) بود .

در فوریه 1964 ( بهمن 1342 ) ، نیروی زمینی نیازهای خود را برای یک بالگرد توپدار به منظور استفاده در عملیات رزمی ، تبیین کرد و بدنبال ان ، در ژوئن 1965 ( خرداد 1344 ) ، دستور ایجاد تغییرات و مسلح کردن 4 فروند CH-47 A را صادر کرد . سپس ، در اکتبر ( مهر ) همان سال ، دستورالعمل عملیاتی برای انواع بالگردهای توپدار منتشر شد .



اولین نمونه ACH-47 A اولین پرواز خود را در 6 نوامبر 1965 ( 15 ابان 1344 ) انجام داد و 3 فروند از 4 فروند نمونه ساخته شده . این بالگرد در ژوئن 1966 ( خرداد 1345 ) به ویتنام اعزام شدند و ماموریت های متعددی را در زمینه پشتیبانی مستقیم اتش از سربازان امریکایی و استرالیایی در ویتنام انجام دادند .



با اینکه فرمانهای جبهه ای ، خواستار 24 فروند دیگر از این بالگرد بودند . با اینحال ، در پی انتخاب بالگرد بسیار کوچکتر و سبکتر و در نتیجه ارزانتر و کم هزینه تر AH-1 Cobra به عنوان بالگرد توپدار نیروی زمینی – با توجه به اینکه در این زمان برنامه بالگرد تهاجمی بسیار پیشرفته و قدرتمند AH-56 نیز در دست اجرا بود ، بالگردهای مسلح شینوک غیرضروری تشخیص داده شده و استفاده از انها متوقف گردید .

ادامه دارد...
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 07:55 PM
CH-47 B :


CH-47 B دومین مدل اصلی شینوک و پاسخ بویینگ به نیاز برای مقدورات پروازی بهتر و حمل بار بیشتر بود که پس از تجربیات رزمی ویتنام اشکار شد .


این نمونه می توانست 14500 پوند ( 6577 کیلوگرم ) بار در ارتفاع سطح دریا حمل نماید که به گفته بویینگ ، 42 درصد بیشتر از مدل A بود . مدل بی حاصل ارتقای طرح شینوک در دو زمینه بود . اول ، بهسازی بدنه ؛ و دوم ، افزایش توان موتور ، مهندسین بویینگ تغییراتی نیز در شکل خارجی این بالگرد ایجاد کردند که شامل نصب تیغه هایی در انتهای بدنه ، به منظور افزایش ثبات سمتی در حین پرواز و نیز ، تغییراتی در مقر ملخ انتهایی بود .


CH-47 B علاوه بر موتورهای توربوشفت با توان ارتقا یافته – هر یک با توان 2850 اسب بخار – که به طور چشمگیری مقدورات پروازی و عملیاتی انرا افزایش می داد ، از ملخ هایی با طول پره بیشتر با مقطع جدید برای افزایش نیروی " برا " ( Lift ) و ثبات پروازی Chinook B در 9 سپتامبر 1966 ( 18 شهریور 1345 ) انجام شد و اولین نمونه ان در 10 مه 1967 ( 20 اردیبهشت 1346 ) به نیروی زمینی تحویل گردید . در مجموع ، 108 فروند از این بالگرد ساخته شد و خیلی سریع ، جای خود را به مدل C داد .



ادامه دارد...

منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 07:57 PM
CH-47 C:

این بالگرد ، سومین مدل اصلی شینوک به شمار می رود که علاوه بر امریکا ، کشورهای بسیاری – و از جمله ، کشورمان – نیز اقدام به خرید و استفاده از ان کردند .


از جمله تفاوت های مهم این نمونه نسبت به مدل B ، افزایش قدرت موتور ان ( مدل L-11 ( موتور T-55 )) به 3750 اسب بخار بود . یکی از دلایل اصلی تکمیل Chinook C ان بود که هیچ یک از نمونه های قبلی این بالگرد قادر به حمل توپ کششی 155 م م " M-198 " با وزن بیش از 15000 پوند ( 5443 کیلوگرم ) در هیچ عملیات واقعی نبودند . به گفته بویینگ ، وزن محموله شینوک در ماموریت های واقعی زمینی از 12000 پوند ( 5443 کیلوگرم ) در مدل B و 24000 پوند ( 10885 کیلوگرم ) در مدل C افزایش یافت .


اولین نمونه Chinook C برای اولین بار در 14 اکتبر 1967 ( 22 مهر 1346 ) به پرواز درامد و در 30 مارس 1968 ( 10 فروردین 1347 ) تحویل گردید .این مدل ، اخرین نمونه بالگرد شینوک بود که در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت .


CH-47 C در ضمن ، توسط شرکت ایتالیایی " الیکوتری مریدیونالی " ( Elicotteri Meridionali ) – شعبه شرکت اگوستا – تحت امتیاز شرکت بویینگ ساخته شد که علاوه بر ایتالیا ، به ایران نیز صادر گردید .



ادامه دارد...

منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 08:10 PM
ch-47 d:
ch-47 d مدل اصلی مورد استفاده نیروی زمینی امریکا است . این مدل شینوک حاصل یک برنامه گسترده بازسازی و ارتقای نمونه های پیشین این بالگرد می باشد که در دهه 70 میلادی ( 50 خورشیدی ) اغاز شد .


با اینکه این نمونه از لحاظ مقدورات پروازی ، دارای برتری نسبت به مدل قبلی ( مدل c ) نیست ، در عوض از لحاظ قابلیت اهتماد ، تعمیر و نگهداری و نیز ، هزینه های عملیاتی ، برتری چشمگیری نسبت به مدل های پیشین این بالگرد دارد . به طوریکه به گفته کارخانه سازنده ، میزان تعمیر و نگهداری ان ، بر حسب نفر – ساعت ، 24% کمتر و هزینه های عملیاتی و پشتیبانی ان نیز ، 20% پایین تر از مدل قبلی است .


برنامه این بالگرد ، شامل بازگرداندن بالگردهای شینوک ( اول ، نمونه های قدیمی ) به کارخانه و بازسازی ان ، که شامل جدا کردن ملخ ها ، موتورها ، سیستم انتقال نیرو و سایر قطعات ، پیاده کردن بدنه تا حد پوسته و اسکلت سازه و بازرسی هر سانتی متر مربع از ان بود . هر جز معیوب با قطعه یا مواد تازه تعویض می گردید . سپس ، بالگرد بازسازی میشد که این خود ، شامل نصب 11 سیستم عمده جدید میشد و حاصل ان ، افزایش عمر بدنه به میزان 20 سال دیگر بود . این بالگردها در ضمن ، شماره تولید و سریال نظامی جدیدی دریافت می کردند . در مجموع ، 472 فروند شینوک به استاندارد مدل d ارتقا یافتند که شامل 403 فروند برای هوانیروز امریکا و مابقی برای متحدین و هم پیمانان این کشور بود .



ادامه دارد...
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 08:14 PM
mh-47 d:
این نمونه ، مدل اختصاصی ساخته شده برای عملیات نیروهای ویژه می باشد که به سیستم سوختگیری هوایی و سایر تجهیزات مربوطه ، مجهز است . در مجموع ، 12 فروند از این نمونه ساخته شد که 6 فروند ان از ارتقای ch-47 a و 6 فروند دیگر ، از ارتقای ch-47 c می باشد .

ادامه دارد...
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 08:21 PM
mh-47 e:

این بالگرد ، نمونه فعلی مورد استفاده برای عملیات ویژه نیروی زمینی امریکا است . برنامه این بالگرد در ابتدای دهه 90 میلادی ( 70 خورشیدی ) اغاز گردید و در مجموع ، 26 فروند از ان ساخته شد . این بالگرد دارای مقدوراتی مشابه mh-47 d است ، ولی به ظرفیت سوخت ان اضافه شد و به یک رادار تعقیب / دوری از عوارض زمین مجهز می باشد .

در سال 1995 ( 1374 ) ، نیروی هوایی بریتانیا 8 فروند بالگرد شینوک hc-3 را برای استفاده توسط نیروهای ویژه بریتانیا سفارش داد . این بالگردها که در واقع نمونه های ارزان قیمت تر mh-47 e می باشند . در سال 2001 تحویل گردیدند ؛ ولی به دلیل مشکلات مرتبط با تجهیزات ان ، هرگز عملیاتی نشدند . در سال 2008 ( 1387 ) کار بر روی کاهش استاندارد این بالگرد از hc-3 به hc-2 اغاز شد تا این کشور بتواند انها را به خدمت بگیرد .

ادامه دارد...
منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش 11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 10:23 PM
ch-47 f :
این بالگرد نمونه ارتقا یافته مدل d است که اولین پرواز ان در سال 2001 ( 1380 ) انجام شد و اولین نمونه تولیدی ان در 15 ژوئن 2006 ( 25 خرداد 1385 ) از خط تولید خارج گردید .



ch-47 f برای افزایش عمر خدمتی بالگردهای شینوک تا پس از سال 2030 ( 70 سال پس از اغاز تولید ) طراحی شده است . از میان اصلاحات این نمونه بسبت به نمونه های قبلی می توان از نصب موتور توربوشفت جدید با توان 4868 اسب بخار ، تجهیزات الکترونیکی پروازی ارتقا یافته و بدنه پیشرفته تر نام برد .این بالگرد قادر به پرواز با سرعت 175 مایل ( 282 کیلومتر ) بر ساعت ، ضمن حمل محموله ای به وزن 21000 پوند ( 9525 کیلوگرم ) است .



در 26 اوت 2008 ( 4 شهریور 1387 ) ، شرکت بویینگ اعلام کرد که نیروی زمینی امریکا قراردادی به ارزش 4/8 میلیارد دلار برای 191 فروند از این بالگرد به اضافه گزینه خرید غیر قطعی برای 24 فروند دیگر را امضا کرده است . کانادا نیز در 10 اوت 2009 ( 19 مرداد 1388 ) قراردادی برای خرید 15 فروند ch-47 f برای تحویل در 14 مارس 2013 ( 1392-1393 ) و ورود به خدمت پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان امضا کرد . هلند هم برنامه ای برای ارتقای 11 فروند مدل d شینوک به استاندارد f را دارد . در 15 دسامبر 2009 ( 24 اذر 1387 ) بریتانیا اعلام کرد که استراتژی بالگرد اینده این کشور شامل خرید 24 فروند ch-47 f جدید می باشد که از سال 2012 به بعد تحویل خواهد شد . در 20 مارس 2010 ( 29 اسفند 1388 ) ، دولت استرالیا هم 7 فروند مدل f را سفارش داد . این بالگردها جانشین 6 فروند ch-47 d نیروی زمینی استرالیا در فاصله سال های 2014-2017 ( 1393-1397 ) خواهند داشت .

ادامه دارد...

منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 10:31 PM
mh-47 g :
این بالگرد ، نمونه عملیات ویژه می باشد که در حال تحویل به هوانیروز امریکا است . این نمونه مشابه mh-47 e است ، ولی تجهیزات و نمایشگرهای داخل کابین ان ، پیشرفته تر می باشد .
طبق برنامه قرار بود که انواع mh-47 d و mh-47 e تا پایان سال 2003 ( 1382 ) به استاندارد نمونه g ارتقا یابند که شامل 25 فروند mh-47 e و 11 فروند mh-47 d بود . این تعداد به 12 فروند نمونه g موجود در خدمت اضافه شد .

ادامه دارد...

منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 10:55 PM
خریداران :
فهرست خریداران شینوک در طی 50 سال گذشته طولانی است . به طوریکه در مجموع ، 20 کشور در گروه استفاده کنندگان از مدل های مختلف نظامی این بالگرد می باشند . به علاوه ، 7 کشور ( شامل چین ) نیز انواع غیر نظامی انرا سفارش داده اند .



از انجایی که اشاره به تمامی خریداران شینوک ، به دلیل تعداد زیاد انها باعث طولانی شدن بیش از حد این نوشتار می شود ، لذا تنها اشاره ای مختصر به داستان شینوک های ایران خواهیم داشت . با ذکر این نکته که علیرغم گفتگو با مسوولان روابط عمومی هوانیروز کشورمان و جلب توافق انها ، پس از گذشت چند ماه ، هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه ورود به خدمت و خدمات این بالگرد در کشورمان دریافت نکرده ایم ! لذا به انچه که در پی می اید ، با استفاده از منابع منتشره و بویژه اینترنت تهیه شده است .



داستان ورود بالگرد شینوک به کشورمان در ابتدای دهه 70 میلادی ( 50 خورشیدی ) اغاز و در همان دهه پایان یافت . با توجه به ارتباطات بسیار نزدیک میان دولت پیش از انقلاب و امریکا ، نیروی هوایی ایران 20 فروند بالگرد ch-47 c ساخت شرکت ایتالیایی " الیکوتری مریدیونالی " را که تحت امتیاز بویینگ ساخته می شد ، خریداری کرد . در پی ان ، هوانیروز ایران هم در فاصله سالهای 1972-1976 ( 1351-1355 ) اقدام به خرید 70 فروند شینوک کرد که همگی انها پیش از انقلاب تحویل شدند . در اواخر 1978 ( اواسط 1357 ) ایران 50 فروند دیگر از این بالگرد را به تولید کننده ایتالیایی سفارش داد ، ولی این قرار داد پس از پیروزی انقلاب لغو گردید .



در مورد عملیات بالگردهای شینوک ایران در سالهای پیش و پس از انقلاب نیز داستانهایی در اینترنت وجود دارد که نمی توان درست و اشتباه انها را تعیین کرد . با اینحال ، برای اطلاع خوانندگان ، به ذکر انها می پردازیم .



به موجب یکی از روایات ، در سال 1978 ( 1357 ) 4 فروند بالگرد شینوک ایران 15-20 کیلومتر به درون حریم هوایی شوروی در جمهوری ترکمنستان این کشور سقوط کرد . به دنبال ان ، انها توسط یک فروند میگ -23 رهگیری شدند که منجر به سقوط یک فروند شینوک و کشته شدن تمامی 8 سرنشین ان و نیز ، فرود اجباری یک فروند دیگر در خاک این کشور شد . به موجب روایتی دیگر ، در طی 8 سال جنگ تحمیلی ، ایران دستکم 8 فروند شینوک را در طی عملیات های نختلف از دست داد که در مهم ترین این موارد ، یک فروند میراژ f-1 عراقی در 15 ژوئیه 1983 ( 24 تیر 1362 ) 3 فروند بالگرد شینوک حامل سربازان به خط مقدم را سرنگون کرد . اظهار نظر در مورد راستی یا اشتباه این گزارش ها و گزارشات دیگر را به بعد از انتشار رسمی داستان خرید و خدمت شینوک توسط هوانیروز و نیرو هوایی موکول می کنیم .


ادامه دارد...

منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11

Joseph Goebbels
6th January 2012, 11:07 PM
ویژگی های فنی شینوک ch-47 d :



خدمه : 3 نفر ( خلبان ، کمک خلبان و مهندس پرواز )



ظرفیت : 33-35 نفر ، 28000 پوند ( 12700 کیلوگرم ) بار



طول : 98 فوت و 10 اینچ ( 30/1 متر )



قطر ملخ : 60 فوت ( 18/3 متر )



ارتفاع : 18 فوت و 11 اینچ ( 5/7 متر )



وزن خالی : 23400 پوند ( 10185 کیلوگرم )



وزن با بار : 26680 پوند ( 12100 کیلوگرم )



حداکثر وزن برخاست : 50000 پوند ( 22680 کیلوگرم )



حداکثر سرعت : 170 نات ( 196 مایل بر ساعت ، معادل 315 کیلومتر بر ساعت )



سرعت پیمایش : 130 نات ( 137 مایل بر ساعت ، معادل 220 کیلومتر بر ساعت )



برد عملیاتی : 400 مایل دریایی ( 450 مایل ، 741 کیلومتر )

منبع : دو ماهنامه هواپیما / ش11

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد