طلیعه طلا
5th October 2011, 05:22 AM
ابو زید بلخی و روانشناسی اسلامی
ابو زيد احمد بن سهل بلخي متولد 850 میلادی در شهر بلخ و خراسان قديم كه امروزه افغانستان ناميده ميشود و در دوره عصر طلايي اسلام مي زيست و يك مححق ايراني ناميده ميشود. وي در مدارس علوم ايراني، علوم اسلامي، جغرافياي اسلامي، طب اسلامي و انديشه روانشناسي اسلامي مشغول به يادگيري علوم بوده.
آثار: كتب بسياري را به وي نسبت داده اند كه اين فهرست توسط النديم نوشته شده و مطالب برتر اين فهرست رياضيات،توجه به نجوم و اشكال آب و هوايي هستند همچنين آثاري در مورد پزشكي و روان شناسي نوشته است:
1. تغذيه روح و جسم ( مسائل البدن و النفوس)
2. سلامت روان و بيماري رواني
در روانشناسي و علوم اعصاب مفاهيمي درباره روان و بهداشت روان توسط ابو زيد بلخي معرفي شده است كه تقريبا به سلامت روان ربط داده ميشود.
او اوايل موافق بود كه علت بيماري ها جسمي است و در كتاب الطب الروحاني در مورد سلامتي معنوي و رواني توضيحاتي داد.
بعد از مدتي از پزشكان عمومي انتقاد كرد كه بيشتر به بيماري هاي جسمي توجه ميكنند و از بيماري هاي رواني غفلت ميكنند.
بحث او اين بود كه انسان از جسم و روح شكل گرفته است و اگر فردي بيمار شود فرد شناخت زيادي از دست ميدهد و در توانايي هاي جامع شكست ميخورد مثلا ديگر از زندگي لذت نميبرد و اين باعث ميشود بيماري جسمي بيشتر شود.
عقايد وي در مورد سلامت روان برميگردد به آيه هاي قرآن و احاديث مانند حديثي از حضرت محمد (ص):
همانا مرض در قلب هايتان است. و آيه هاي از قرآن:
براستي در بدن تكه اي گوشت وجود دارد كه اگر جسم رو به تباهي برود او نيز از بين ميرود و اگر جسم سالم باشد او نيز سالم است و براستي كه ان قلب است.
براستي كه خداوند حضور يا ثروتتان را در نظر نميگيرد بلكه اونيت شما و اعمالتان را در نظر ميگيرد.
ابو زيد بلخي اولين بار طب روانشناسي و شناخت درماني مشهور شد. و اولين طبقه اختلالات را ارائه كرد.
او بيماري هاي رواني را به 4 اختلال هيجاني طبقه بندي كرد:
ترس و اضطراب، خشم و پرخاشگري، ناراحتي و افسردگي، وسواس فكري
او سه نوع افسردگي را نيز طبقه بندي كرد:
افسردگي معمولي، افسردگي دروني، افسردگي باليني از بيرون بدن
او نوشته است كه سلامتي فرد هميشه حافظ سلامت روحي باشد.
براي درمان جسم به دارو نياز است و براي سلامت فرد بايد بين جسم و روان تعادل برقرار شود.
ابو زيد مفهوم منع دو جانبه را معرفي كرد كه هزار سال بعد توسط جوزف ولپه معرفي شد در سال 1969 ميلادي
ترجمه توسط: سرکار خانم فلکی
مدرس دانشگاه ، چزوه روانشناسی اسلامی
ابو زيد احمد بن سهل بلخي متولد 850 میلادی در شهر بلخ و خراسان قديم كه امروزه افغانستان ناميده ميشود و در دوره عصر طلايي اسلام مي زيست و يك مححق ايراني ناميده ميشود. وي در مدارس علوم ايراني، علوم اسلامي، جغرافياي اسلامي، طب اسلامي و انديشه روانشناسي اسلامي مشغول به يادگيري علوم بوده.
آثار: كتب بسياري را به وي نسبت داده اند كه اين فهرست توسط النديم نوشته شده و مطالب برتر اين فهرست رياضيات،توجه به نجوم و اشكال آب و هوايي هستند همچنين آثاري در مورد پزشكي و روان شناسي نوشته است:
1. تغذيه روح و جسم ( مسائل البدن و النفوس)
2. سلامت روان و بيماري رواني
در روانشناسي و علوم اعصاب مفاهيمي درباره روان و بهداشت روان توسط ابو زيد بلخي معرفي شده است كه تقريبا به سلامت روان ربط داده ميشود.
او اوايل موافق بود كه علت بيماري ها جسمي است و در كتاب الطب الروحاني در مورد سلامتي معنوي و رواني توضيحاتي داد.
بعد از مدتي از پزشكان عمومي انتقاد كرد كه بيشتر به بيماري هاي جسمي توجه ميكنند و از بيماري هاي رواني غفلت ميكنند.
بحث او اين بود كه انسان از جسم و روح شكل گرفته است و اگر فردي بيمار شود فرد شناخت زيادي از دست ميدهد و در توانايي هاي جامع شكست ميخورد مثلا ديگر از زندگي لذت نميبرد و اين باعث ميشود بيماري جسمي بيشتر شود.
عقايد وي در مورد سلامت روان برميگردد به آيه هاي قرآن و احاديث مانند حديثي از حضرت محمد (ص):
همانا مرض در قلب هايتان است. و آيه هاي از قرآن:
براستي در بدن تكه اي گوشت وجود دارد كه اگر جسم رو به تباهي برود او نيز از بين ميرود و اگر جسم سالم باشد او نيز سالم است و براستي كه ان قلب است.
براستي كه خداوند حضور يا ثروتتان را در نظر نميگيرد بلكه اونيت شما و اعمالتان را در نظر ميگيرد.
ابو زيد بلخي اولين بار طب روانشناسي و شناخت درماني مشهور شد. و اولين طبقه اختلالات را ارائه كرد.
او بيماري هاي رواني را به 4 اختلال هيجاني طبقه بندي كرد:
ترس و اضطراب، خشم و پرخاشگري، ناراحتي و افسردگي، وسواس فكري
او سه نوع افسردگي را نيز طبقه بندي كرد:
افسردگي معمولي، افسردگي دروني، افسردگي باليني از بيرون بدن
او نوشته است كه سلامتي فرد هميشه حافظ سلامت روحي باشد.
براي درمان جسم به دارو نياز است و براي سلامت فرد بايد بين جسم و روان تعادل برقرار شود.
ابو زيد مفهوم منع دو جانبه را معرفي كرد كه هزار سال بعد توسط جوزف ولپه معرفي شد در سال 1969 ميلادي
ترجمه توسط: سرکار خانم فلکی
مدرس دانشگاه ، چزوه روانشناسی اسلامی