اندی گرین خلبان جنگنده نیروی هوایی انگلستان می خواهد پشت فرمان خودرویی بنشیند که سرعت آن به ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. این خودرو بلاندهاوند نام دارد که به موتور جت جنگنده یورو فایتر - تایفون مجهز است و موشک دیگری هم روی آن سوار است و قرار است رکورد سرعت روی زمین را بشکند. فرمانده گرین خاطراتش درباره تجربه کاری در طرح بلاندهاوند و تلاش گروه برای ترغیب توجه عامه به علم و فناوری را روی سایت خبری بی بی سی می نویسد. وی می گوید حضور در این گروه وظیفه دشواری است، اما ارزشش را دارد. وی می گوید؛ «اگر ما می خواهیم در آینده یی نزدیک در دنیای فناوری های پیشرفته و آلاینده های کربنی کم زندگی کنیم، آن وقتی کسی باید باشد که چنین کارهایی را انجام دهد. باید از هم اکنون الهام بخش آن فرد بود.» با هم بخش های کوتاهی از یادداشت وی را در سایت بی بی سی می خوانیم.
«هرماهه همه اعضای گروه در یک انجمن گردهم می آیند تا چگونگی پیشرفت کارها را در همه حوزه های مربوط به طرح (تامین هزینه، مهندسی، روابط عمومی و پژوهش) بررسی کنیم. یکی از وظیفه های من در این نشست ها، بررسی بیابان های مناسب برای رانندگی بلاندهاوند است.
با آزمایش هایی که انجام دادیم دریافتیم آماده سازی زمین در آفریقای جنوبی آسان است، اما در امریکا چندان آسان نیست. البته من به جزییات دیگری هم پرداختم، از جمله اینکه کجا می توان کامیون ها را پارک کرد، محل اسکان اعضای گروه کجاست و موارد دیگری از این دست. موضوع مهم دیگر برای اعضای گروه تامین الکتریسیته است، چرا که اعضای گروه می خواهند خودرویشان را آنجا بسازند و آنجا اقامت کنند. هر روز که می گذرد ما به هدفمان نزدیک تر می شویم، اکنون دیگر بسیار دشوار است که هیجان زده نشد.
کارهای مهندسی در بیشتر بخش ها خوب پیش می رود و پشتیبانی حامیان مالی (که تاکنون به بیش از ۱۴۰ مورد رسیده است) نیز بسیار خوب بود. خودروی ما هم اکنون از چرخ های نامتقارن استفاده می کند. ما الان در حال بازنگری طرح چرخ ها هستیم و به دنبال طرحی متقارن می گردیم. چرخ های متقارن پیشنهادشده شاید قوی تر، سبک تر و ارزان تر باشد. هنگامی که نیروی شتاب زیادی روی لبه چرخ ها وارد می شود، همه اینها ویژگی های مثبتی برای چرخ محسوب می شود. ما به تازگی درباره محدوده بارگذاری روی هر کدام از چرخ ها به توافق رسیدیم. (به طور خلاصه آنکه هیچ گاه بار روی چرخ ها از وزن استاتیک کمتر نباشد و نسبت توزیع وزن بین چرخ های جلو و عقب هم بیش از دو به یک نباشد.)
این دستاورد نتیجه ۱۸ ماه مدل سازی های ریاضی و پژوهشی بود و به همین دلیل گام مهمی برای ما محسوب می شود. این شیوه بارگذاری روی پایداری خودرو تاثیر می گذارد. بنابراین درباره چگونگی رانندگی این خودرو ایده هایی در ذهنم شکل گرفت و من کم کم به جزییات بیشتری درباره رانندگی فکر می کنم.
مشکل اصلی ما هنوز هم آیرودینامیک لازم برای انجام چنین بارگذاری هایی است. دکتر بن اوانزا از گروه بلاندهاوند و همکارانش اطلاعات زیادی درباره برخی تغییرات جالب به دست آورده اند. ما باید مطمئن شویم به ترکیب بهینه طرح چرخ، سیستم تعلیق، باله و بدنه دست یافته ایم.
ما حتی به موضوع های جانبی مانند تعویض جایگاه جت و موشک نیز گوشه چشمی داریم. پس از غلبه بر شگفتی های حاصل از نمای ظاهری، باید گفت این کار مزیت هایی هم دارد. اکنون پرسش اصلی این است که اگر موشک تا این حد به سطح زمین نزدیک باشد، زمین را می شکافد؟ ما هنوز روی این موضوع پژوهش می کنیم. من که دلم نمی خواهد هنگام بازگشت، درون کانال حاصل از مسیر رفت حرکت کنم. در مورد رانندگی خودروها هم باید بگویم بسیار خوشحالم که به تازگی در جام الیزتراقی رانندگی کردم. البته این طور هم نیست که من آرزو داشته باشم تا همیشه راننده ماشین های مسابقه باقی بمانم، این ماشین ها آنقدرها هم که من دلم می خواهد، سریع نیستند، اما این کار باعث شهرت من می شود و من می توانم حمایت های مالی بیشتری برای این طرح جلب کنم، البته با این کار رانندگی من هم بهتر می شود.
خلبان هواپیمای جنگی بودن مرا برای ثبت رکورد روی زمین به خوبی آماده می کند، اما همزمان راننده مسابقه و خلبان جنگنده بودن از آن هم بهتر است.
مثل همیشه فراهم کردن هزینه ها دشوار است، البته اگر قرار باشد یک طرح مهندسی با فناوری بالا را درست در وضعیت اقتصادی نامناسب عرضه کنیم، وضعیت دشوارتر هم می شود. با این همه ما به فعالیت هایمان ادامه می دهیم و به رغم رکود اقتصادی، به چند گزینه جدید برای تامین هزینه ها دست یافتیم، پس منتظر خبرهای بعدی باشید. عکس العمل مردم نسبت به بلاندهاوند همچنان جالب است. ما به تازگی در یک نمایشگاه خودرو به نام جشنواره سرعت گودوود شرکت کردیم و خودرو را برای عموم نمایش دادیم. تماشای مردمی که به غرفه ما می آمدند و از تماشای خودرو حیرت زده می شدند، بسیار لذت بخش بود. در نتیجه بیش از ۲۳۰ عضو جدید در باشگاه هواداران ما ثبت نام کرده اند، اینها کسانی هستند که نمی خواهند بخت تماشای چیز جالبی را که ما در انگلستان می سازیم و آزمایش می کنیم، از دست بدهند. پرسشی که بارها از ما می پرسند این است که؛ «قرار است این خودرو را کجا بسازید؟»
به زودی پاسخ این پرسش را در می یابیم. با توجه به اینکه تاکنون چهار شهر برای میزبانی ما اعلام آمادگی کرده اند و پیشنهادهای تازه یی نیز در راه است، پاسخ این پرسش به زودی مشخص می شود. این روزها بسیار هیجان انگیز است.
اولین آزمایش موشک در اندازه واقعی در روزهای آینده انجام می شود، هنگامی که کار آماده شود و آنها بخواهند موشک هیبریدی را آزمایش کنند، من هم به صحرای موجاوه می روم تا آزمایش را از نزدیک تماشا کنم.
هر کسی شک دارد ما الهام بخش نوجوانان هستیم باید همراه من به «بریج نورث» بیاید حدود صد نوجوان یک ساعت تمام طوری گوش می دهند که انگار طلسم شده اند و من درباره کارهایی که انجام می دهیم از جمله موضوع های علمی مربوط به این پروژه برایشان صحبت می کنم. نوجوانان به موضوع های بسیار متفاوتی از جمله طراحی ساختار، آیرو دینامیک، محاسبه دینامیک سیالات، طراحی چرخ، تجهیزات کابین راننده، تحلیل داده ها و همچنین فیلمی از غرش Thrust SSC بسیار علاقه مند هستند Thrust SSC رکورددار فعلی سرعت در سطح زمین است. این خودرو در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر در ساعت دست یافت. تا دو سال دیگر این بلاندهاوند است که صدای غرشش همه جا می پیچد و نوجوانان تمام دنیا می توانند شاهد آن باشند. آیا این طرح می تواند الهام بخش نسل آینده باشد؟ من فکر می کنم ما در مسیر درستی گام برمی داریم.»

www.bbc.co.uk
ترجمه؛سلیمان فرهادیان