خبرگزاري فارس: «آبان‌گان» عنوان نمايشگاه عكس و ويدئوآرت «هديه تهراني» است كه همه فضاهاي خانه هنرمندان ايران به نمايشگاه وي اختصاص يافته است.




به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، همه فضاهاي نمايشگاهي خانه هنرمندان ايران از 17 تا 26 آذرماه به نمايشگاه عكس و ويدئوآرت هديه تهراني اختصاص يافته است.
اين نمايشگاه با موضوع «آب» و با عنوان «آبان‌گان» برگزار مي‌شود.
تهراني در بروشور نمايشگاهش چنين آورده است: «اين مجموعه ادعايي نيست در عكاسي، تنها قطره شوري است هديه از دل دريا، ريخته در چشماني حيران و آويخته در قاب‌هايي است كه تصويرگرش همان است كه از نطفه تا ابد حضورش بناي رشد، جريانش تغيير مداوم و آثارش شاهكار هنر زمين است. مرتبه‌اش اول آمد... شايد «الف» نيز كلاهي از دريا بر سر آورد تا سرآغاز سخن ناميديمش «آب» كه پاك مي‌شويد سرنوشت و سرشت را، چه در زيستن هم در مرگ. هزار سخن است در وصفش، اما جراتي نيافتم در بيان نقش اين گوهر باروري ناميراي هستي. آن چه تمام است خود گفته كامل ... تا بدين روز كسي بر اين زلالي بي رنگ و گوارايي بي طعم نقشي نزد ... اين به تمامي بوي پاكي. گردش پيچيده‌اش در روان ما نمي‌گنجد و به هر جايي و مكاني خوش نقشي زده است به خط خلاق خلقت»
در بخشي ديگر از اين نوشتار تهراني درباره انتخاب اين موضوع براي نمايشگاهش آورده است: «آبان‌گان تلاشي نيست در تفسير رمز بي مرز آب، بستن اين آب روان در هر قابي، سودي است در بحر خويشتن كه آن نيز نهري است كوچك، براي پاك كردن خون‌هاي ريخته بر اين خاك و آبي كردن آتش دل مادران اين سرزمين، دعوتم را به ديدار آبان گان بپذيريد...عذرم را نيز، كه در توانم نبود محدود كردن تعداد اين تصاوير در قاب نمايشگاه عكسي كه به رسم محدوديت ذهن ما، مي‌بايست اندك تا به ارزش درآيد. اما آنچه نامحدود است تنها در محيط اين نمايشگاه محدوديت اختيار كرد. اگر چشمي در اضداد رنگ و فرم خسته شد، مشكل در وضع و قرار نگاه ماست. من هم خسته‌ام و خسته شده‌ام از اين حواس و اين محدوده...به هر حال هرچه بر سر من آمد، اندكي را به شما تحميل كردم.
به قول لائوتسه: همه چيز مدام در حال رشد و تغيير است...»
هديه تهراني هنرپيشه سينماي ايران نخستين هنرپيشه‌اي نيست كه عكس‌هايش را به نمايش عموم گذاشته است، پيش از او نيز هنرپيشگاني چون رضا كيانيان، نيكي كريمي، حامد بهداد و لاله اسكندري از عكس‌هايشان نمايشگاه برگزار كردند و شانس خود را در اين عرصه نيز آزمودند.
آثار برخي از اين هنرمندان كه گاه با مبالغ هنگفتي براي فروش عرضه مي‌‌شود، اغلب با انتقادات بسياري از سوي عكاسان پيشكسوت و قديمي روبه رو مي‌شود كه معتقدند اين هنرپيشگان از شهرت سينمايي خود براي فروش آثارشان سود مي‌برند، اما از سوي ديگر برخي ديگر از عكاسان مطرح نيز معتقدند حضور سينماگران در دنياي عكاسي و برپايي نمايشگاه‌هاي عكس آن‌ها كه معمولاً با استقبال فراواني از سوي مخاطبان عام نيز روبه‌رو مي‌شود، فرصتي براي شناخت بيشتر مردم از عكس و تشويق آن‌ها به بازديد از نمايشگاه‌هاي عكس است كه اين در نهايت به نفع جريان عكاسي ايران است.
به هر حال بايد منتظر ماند و تجربيات هديه تهراني را هم در عرصه عكاسي ديد تا بتوان به تحليل درستي از آن‌ها پرداخت.