سلام
اول برای اینکه این مطلب روشن بشود که اسلام کثرت گرایی دینی رو به این معنایی که گفتم
قبول ندارد یه آیه ای از قرآن بیاورم:اما مبانی دین اسلام کثرت گرایی دینی رو به این معنا که همه ادیان با هم و در یک زمان حقانیت دارند رو قبول نمی کنه.
الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا(مائده/5)
امروز، کافران از (زوال) آيين شما،مأيوس شدند؛ بنابر اين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم
شاید در این مورد نیاز نباشه که توضیح بیشتری بدم با مراجعه به تفاسیر مطلب کاملا روشن خواهد شد.
کدام حرف من و چجوری این معنا رو می رسونه که زندگی ما دین رو تحت تاثیر قرار میده! این رو توضیح بدید
و باز کجای حرف من این معنا رو می رسونه که مفسرین تفسیر رو طبق منافع خودشون تغییر می دهند! چون که اگر کسی این کار رو کرد به او مفسر گفته نمیشه!
برای من روشن نشد منظور شما چیه
می فرمایید مثال من مناسب این بحث نیست بخاطر اینکه تفسیر رو یک علم تخصصی نمی دونید در صورتی که هست
بنده نمی دونم شما چقدر با مبانی دینی و تفسیری آشنایی دارید اما همین قدر که ما اعتقاد به عصمت ائمه داریم و از روایات ایشان استفاده می کنیم در کلام همین ائمه علیهم السلام امده است
که تفسیر قرآن با قیاس و ... انجام نمی شود . چقدر ما روایت داریم که قران هفت بطن دارد و ..
منظورم این است که تفسیر خودش مبنا دارد و اگر مبانی تفسیری یکسری اصولی بود که به راحتی هر کسی فرا می گرفت دیگر این همه معضل تفسیری نداشتیم!
اصل اینکه قرائت های مختلف از دین پیش می آید یکی از دلایلش همین است که مباحث ساده انگاری می شود و مسئله تخصصی که فوق تخصصی نفسیر آنقدر شانش نزول داده می شود که فرقی بین تفسیر بنده نوعی و ائمه معصومین گاهی داده نشود.
باز هم می گویم جناب آزماینده عزیز
تفسیر قران مطلبی نیست که با چند تا قاعده اصولی و منطق ما قابل حل باشد
وقتی ما مبنای محکمی برای تفسیر نداشته باشیم هر کسی می تواند تفسیر خودش را بهترین تفسیر بداند!
مبنایی بر پایه انچه که ائمه برای ما نشان داده اند
نه نظر شخصی مفسرین! یا برداشت های شخصی و منطقی مفسرین!
جایگاه تفسیر قرآن مسلما برای همه روشن نشده است و باز باید بگویم بحث حجیت ظاهر قران با بحث تفسیر کاملا متفاوت است
علاقه مندی ها (Bookmarks)